Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel aansluiting rechtstreeks op FritzBox 5690 Pro (int model)

• January 31, 2025
  • 6 reacties
  • 674 Bekeken

Hoi,

Ik heb de volgende glasvezel aansluiting ( zie foto) en ik wil graag deze aansluiting rechtstreeks aansluiten op een modem AVM Fritz!box 5690 Pro Internationaal model,zonder toevoeging van de converter of huidige Zyxel T-50 modem. Ik heb contact gehad met Odido helpdesk en de helpdesk van mijn Netwerkbeheerder KPN (Reggefiber) maar beiden wisten me dit niet te vertellen,behalve Glas Over Fiber.. De AVM Fritz!box ondersteund AON en G.Pon. Kan iemand mij vertellen of ik dit modem kan gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord door rvk01

Wat is het merk en typenummer van dat zwarte kastje wat daaronder hangt?

Want dat schijnt de ONT of NT te zijn. (Ik neem aan dat dat dunne gele kabeltje een glasvezelkabel is)

De Fritzbox 5690 Pro ondersteund wel AON en GPON… maar geen XGS-PON. Daar is dan weer de Fritzbox 5590 of 5530 Fiber voor nodig.

https://nl.avm.de/producten/avm-productvergelijking/fritzbox/glasvezel/

6 reacties

rvk01
  • Antwoord
  • January 31, 2025

Want dat schijnt de ONT of NT te zijn. (Ik neem aan dat dat dunne gele kabeltje een glasvezelkabel is)

De Fritzbox 5690 Pro ondersteund wel AON en GPON… maar geen XGS-PON. Daar is dan weer de Fritzbox 5590 of 5530 Fiber voor nodig.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • January 31, 2025

Hallo ​@S_Bosman 

Dat zwarte kastje is een AON mediaconverter dus de gele glasvezelkabel kun je in je Fritzbox pluggen met een AON SFP module. Kies vervolgens het Odido profiel of andere ISP met VLAN 300 (DHCP).

Zorg er wel voor dat je de juiste glasvezelkabel gebruikt, volgens het internet is dat een SC/UPC - LC/APC glasvezelkabel.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • January 31, 2025

Dit kastje hangt eronder.

rvk01
  • January 31, 2025

@S_Bosman Zoals Waqqas al aangeeft is dat inderdaad een media converter dus je zit nog op een AON aansluiting. Je moet je wel realiseren dat bij een verandering (bv hogere snelheid naar 8Gbps e.d.) de aansluiting ooit kan veranderen naar XGS-PON.

Voor de rest kun je de post van Waqqas volgen (ook rekening houdend met e.v. glasvezel patchkabel switch).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • January 31, 2025

Dank jullie wel voor jullie reacties!

• is een Master Poster
  • November 28, 2025

Ik heb in mijn meterkast hetzelfde Reggefiber-glasvezelkastje. Aan de onderzijde zaten twee kleine plastic grendeltjes die voorkomen dat de behuizing naar beneden schuift (mogelijk ook als verzegeling). Ik ontdekte dat de onderhelft met enige kracht toch naar beneden te schuiven was. Vervolgens kun je de bovenhelft voorzichtig naar je toe trekken. Waarschijnlijk dienen de twee ronde indrukbare knoppen links en rechts in de bovenhelft voor de ontgrendeling. Ik drukte de linker knop per ongeluk te hard in, waardoor die brak, maar de bovenhelft kwam alsnog los.

In de vrijgekomen bovenkant zie je links de connector van de glasvezelkabel die naar de converter loopt. Vanaf die converter gaat dan een netwerkkabel naar de WAN-poort van mijn 5690 Pro. Dat werkte prima.

Omdat ik echter de 2,5G-WAN-poort wilde omzetten naar een 2,5G-LAN-poort, heb ik de glasvezelkabel rechtstreeks op het meegeleverde SFP-AON-blokje aangesloten. De originele optical cable tussen het Reggefiber-kastje en de converter had twee grotere stekkers, terwijl het SFP-AON-slot op de router het kleinere type gebruikt. Gelukkig was er ook een geschikte optical cable meegeleverd. Let op: op de uiteinden van de stekkertjes zit een beschermkapje dat er pas vlak voor het insteken af mag.

Het AON-blokje heeft een klein grendeltje dat bij het insteken automatisch vergrendelt. Bij het verwijderen moet je eerst de stekker eruit trekken voordat je het grendeltje kunt omzwaaien om het blokje los te halen.

Na het aansluiten van de nieuwe verbinding tussen het Reggefiber-kastje en het SFP-AON-slot van de router, heb ik de router weer ingeschakeld. Ik kon meteen inloggen op de servicemodule, waar ik de internetverbinding voor directe optische aansluiting (Odido) kon instellen. De eerste poging bleef hangen met een draaiend cirkeltje. Resetten lukte niet, dus ik heb alles teruggezet naar de oude situatie en opnieuw geprobeerd. De tweede keer werkte het wél en kwam de internetverbinding tot stand.

Daarna kon ik in de router de 2,5G-WAN-poort omzetten naar een 2,5G-LAN-poort, die ik heb aangesloten op de 2,5G-switch van mijn thuisnetwerk. Vervolgens heb ik direct mijn internetsnelheid bij Odido verhoogd.