Skip to main content

Geen SIP verbingen meer

• 28 november 2024
  • 37 reacties
  • 447 Bekeken

Toon eerste reactie

37 reacties

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 26 februari 2025

Ik heb inmiddels ook een workaround (= dus geen oplossing) gevonden door met de FRITZ!Box tool FBEditor-0.6.9.7 de source poort te veranderen in “iets wat Odido niet blokkeert”

Nu werkt VoIP op mijn FRITZ!Box weer maar het is natuurlijk niet duurzaam. Wie weet wat Odido straks of volgend jaar verzint. Misschien gaan ze wel over op CGN (Carrier Grade NAT) en zetten talloze gebruikers achter een IP adres. Krijg VoIP dan maar eens betrouwbaar werkend. Hun oplossing is dan natuurlijk dat je gewoon maar Odido VoIP Telefonie moet nemen waarvan zich de (proxy) SIP server op achter de CGN bevindt.

Ik vind het prima dat Odido de veiligheid wil verhogen en als ze voor hun eigen modems poort 5060 van buitenaf dicht zetten snap ik. Ik zou er zelfs nog bij kunnen als Odido ook voor eigen modem gebruikers die gebruik maken van Odido VoIP poort 5060 dichtzet. Via een gehackt modem zou er immers misbruik gemaakt kunnen worden van Odido VoIP Telefonie. En telefonie misbruik is niet iets wat je mag onderschatten omdat ik diverse kennissen heb die bij telecomproviders hebben gewerkt en hele avonden vol kunnen praten met verhalen over telefoniemisbruik.

Maar het hele idee van een eigen modem aansluiten is om voor andere diensten dan vast internet niet afhankelijk zijn van je provider. Nu is Odido ondanks dat ik mijn eigen modem heb aangesloten en ik geen gebruik maak van Odido VoIP Telefonie zich toch aan het bemoeien met hoe wij zelfstandige onafhankelijke modem bezitters ons internet moeten gebruiken. Het is gewoon luiheid dat ze zo'n blokkade toepassen zonder scheiding maken tussen Internet+Bellen gebruikers en Internet Only gebruikers.

Odido kan dit prima oplossen door gewoon een apart VLAN aan te maken voor gebruikers met Internet Only. Dan zijn alle Odido VoIP Telefonie gebruikers beschermd tegen ongevraagd UDP source poort 5060 verkeer van buitenaf en kunnen alle zelfstandige onafhankelijke modem bezitters onbelemmerd apparaten die standaard source poort 5060 gebruiken via een apart VLAN gebruiken. Het hele idee van VLAN’s is om veiligheid te waarborgen door gebruikers met verschillende belangen te scheiden en tegelijkertijd de flexibiliteit te krijgen in je netwerk om al je gebruikers optimaal te kunnen bedienen en tevreden te houden.

Maar blijkbaar is Odido er niet voor mij en alle andere onafhankelijke modem bezitters.

Ik word graag van het tegendeel overtuigd.

Niet met woorden maar met daden (= open UDP source poort 5060).

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 17 maart 2025

Hallo allen,

Ik heb me (en anderen) 4/5 jaar geleden (T-Mobile) al eens met SIP en poort 5060 bezig gehouden.

Destijds waren de Zyxel modems helemaal ‘dicht getimmerd’. Om die gegevens te ontfutselen zijn de nodige truckendozen op getrokken en scripts en aanpassingen in de BU (zowel Zyxel als Fritzbox) gemaakt zoals o.a.hierboven beschreven. Maar ook nu zegt ODIDO nog steeds poort 5060 te reserveren ( niet blokkeren😮 !!!!!) voor eigen gebruik. Zo ook bij een eigen modem gebruik. Dit is natuurlijk (nog steeds) een kwalijke zaak.

De wat oudere Fritzbox modems hadden destijds de mogelijkheid het poortgebruik in samenhang met VOIP-SIP gegevens van andere Voip-providers naar believen in te voeren waarmee je niet meer afhankelijk van T-Mobile was. Maar poort 5060 configurereren was uit den boze.

Ik kocht destijds een 7590 maar die was ook al aardig ingeperkt bij/met het configureren van andere Voip-providers. Motivatie van AVM was dat het te 'moeilijk’ zou worden voor gebruikers.

Ik heb toen daarom een Gigaset aangeschaft waarmee ik wel VOIP-providers naar believen kon configureren.

Nu heb ik al destijds bovenvoorgestelde poortaanpassingen proberen door te voeren maar het is me toen niet gelukt meerdere Voip-providers in de Fritzbox te configureren samen met T-Mobile/ODIDO

Is dit iemand nu wel in/met een Fritzbox-modem gelukt en zo ja, graag een mooie (goede) handleiding hiervoor schrijven (en beschikbaar stellen👍🙂). Dank.

Ik heb voor Fritzbox gekozen 1. vrije Voip-provider keuze, 2. Dect telefonie.3. Belgedrag: thuis bel ik altijd met 'vast', maar dat is een keuze.

Ik vind ook de beltarieven van ODIDO (relatief) hoog in vergelijking met andere Voip-providers.

Gr. Carl 

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 17 maart 2025

Als Odido vereist dat het VoIP apparaat met UDP source poort 5060 verbindt met hun SIP server dan is het met de meeste VoIP apparatuur onmogelijk om gelijktijdig Odido VoIP en andere VoIP providers werkend te krijgen.

Het VoIP apparaat zou dan met de Odido SIP server via UDP source poort 5060 moeten communiceren en tegelijkertijd met andere SIP servers via een alternatieve UDP source poort. De meeste VoIP apparaten ondersteunen dit niet. Vaak kun je de UDP source poort wel specificeren maar niet per provider.

Om die reden heb ik ook Internet Only zodat ik niet tegen de beperkingen die mijn internetprovider (tot mijn contract afloopt Odido) mij oplegt. Ik gebruik Cheapconnect voor inkomende gesprekken op een Nederlands nummer en Dellmont voor uitgaande gesprekken.

Ik zou telefonie overwegen als Odido die UDP source poort 5060 blokkade eraf haalt en ik zowel op het provider modem als mijn eigen modem zowel Odido als alternatieve VoIP providers kan configureren. Ik dacht beperkingen van Odido te kunnen omzeilen met een eigen modem, maar het tegendeel blijkt dus waar hoewel er wel workarounds zijn door een andere UDP source poort te gebruiken dan 5060. Maar het hele feit dat ik zelfs met een eigen modem nog steeds beperkingen op mijn internetlijn heb zitten zint mij niet en is een reden om over te stappen.

Het is inderdaad ook erg vervelend dat AVM noodzakelijke geavanceerde instellingen niet configureerbaar maken op de meeste Fritz!Boxen. In de nieuwste modellen kun je random SIP source poort activeren maar dit is dus globaal oftewel voor alle VoIP providers. Je kunt geen specifieke SIP source poort configureren en al helemaal niet per provider, dus het is maar te hopen dat er een UDP source poort gekozen wordt die in de toekomst niet dichtgezet gaat worden. En als een VoIP provider een specifieke UDP source poort vereist is random source SIP poort nergens goed voor.

Ergens is het te begrijpen dat AVM het niet te moeilijk wil maken. Maar het is niet voor niets dat veel VoIP apparatuur makers deze instellingen al dan niet via een geavanceerd menu beschikbaar maken. Op vrijwel alle VoIP apparatuur die ik in mijn handen heb gehad (Cisco, Grandstream, Siemens en Tiptel/Yealink) is de UDP source poort specifiek configureerbaar. AVM is hierin dus een grote uitzondering.

Wat dat allemaal betreft is er van die Europese regelgeving in de praktijk nog weinig te bekennen. Het verplichten van allerlei klimaat gedoe tot in de auto en achter de voordeur aan toe is blijkbaar triviaal maar het verplichten van netneutraliteit bij providers, het flexibel configureerbaar maken van apparatuur en eisen dat bedrijven zich niet hieraan kunnen en mogen onttrekken blijkbaar niet.

• is een King Poster
  • 131 reacties
  • 9 april 2025

Ik heb vorig jaar Odido gehad en zit nu weer bij Ziggo. Ik ben mijn vaste telefoon aan het overzetten naar Cheapconnect met Fanvil apparatuur. Ik kan bij de voip server poort 5060 of 5080 instellen en dat werkt bij Ziggo en Cheapconnect allemaal prima. 

Maar werkt het via poort 5080 dan ook bij Odido? of moet ik ook in de geavanceerde instellingen op het fanvil apparaat nog poorten wijzigen om dit in Odido werkend te krijgen. zie hieronder.

Ik overweeg vanwege de kortingen weer een jaartje Odido te doen, maar ik wil geen vaste telefonie meer via Odido. De vorige keer moest ik allemaal toeren uithalen om de nummerherkenning werkend te krijgen en hun belkosten zijn hoog, dus ik wil gewoon alles lekker bij Cheapconnect regelen.

Gaat dit werken? en heeft iemand ervaring met Fanvil apparatuur? ik gebruik de Fanvil GA10 en de X4U.

Je kunt waanzinnig veel dingen instellen, maar ik ben geen voip-engineer en dat moet je wel zijn om dit allemaal te snappen.

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 9 april 2025
wlmpie schreef:

Ik heb vorig jaar Odido gehad en zit nu weer bij Ziggo. Ik ben mijn vaste telefoon aan het overzetten naar Cheapconnect met Fanvil apparatuur. Ik kan bij de voip server poort 5060 of 5080 instellen en dat werkt bij Ziggo en Cheapconnect allemaal prima. 

Maar werkt het via poort 5080 dan ook bij Odido? of moet ik ook in de geavanceerde instellingen op het fanvil apparaat nog poorten wijzigen om dit in Odido werkend te krijgen. zie hieronder.

Ik overweeg vanwege de kortingen weer een jaartje Odido te doen, maar ik wil geen vaste telefonie meer via Odido. De vorige keer moest ik allemaal toeren uithalen om de nummerherkenning werkend te krijgen en hun belkosten zijn hoog, dus ik wil gewoon alles lekker bij Cheapconnect regelen.

Gaat dit werken? en heeft iemand ervaring met Fanvil apparatuur? ik gebruik de Fanvil GA10 en de X4U.

Je kunt waanzinnig veel dingen instellen, maar ik ben geen voip-engineer en dat moet je wel zijn om dit allemaal te snappen.

Het gaat niet om de server poort maar om de lokale poort. Ik zie dat de lokale poort op 5060 staat maar. Die zou dus iets anders moeten zijn. Dan zou je ook via Odido gewoon moeten kunnen bellen. Maar zolang Odido op willekeurige momenten willekeurige poorten dichtzet zou ik een andere provider overwegen. Dat ben ik op dit moment ook aan het doen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8976 reacties
  • 10 april 2025

hoi ​@wlmpie ,

Odido blokkeert niet willikeurige poorten op willikeurige momenten…

Poort 5080 is nooit een probleem geweest maar ook poort 5060 is beschikbaar gekomen bij mij.

Cheapconnect ondersteund al die verschillende poorten, dus je zult gewoon een werkende eigen VOIP service kunnen opzetten. Welkom bij Odido!

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 10 april 2025
eric schreef:

hoi ​@wlmpie ,

Odido blokkeert niet willikeurige poorten op willikeurige momenten…

Poort 5080 is nooit een probleem geweest maar ook poort 5060 is beschikbaar gekomen bij mij.

Cheapconnect ondersteund al die verschillende poorten, dus je zult gewoon een werkende eigen VOIP service kunnen opzetten. Welkom bij Odido!

Ik heb het over bron/source/lokale poort UDP 5060. Niet de doel/destination/server poort en ook niet over TCP. Bron poort TCP 5060 schijnt wel gewoon open staan. Wanneer ik een VoIP apparaat gebruik dat niet UDP 5060 als bron poort gebruikt, kan ik gewoon met elke SIP server verbinden, zelfs die op UDP 5060 draaien.

Sinds wanneer is de blokkade van UDP bron poort 5060 dan opgeheven? Niet iedereen lijkt overigens op hetzelfde moment getroffen te worden door de blokkade. Sommige gebruikers hadden er vorig jaar al last van. Ik sinds februari dit jaar. Ik gebruik mijn eigen modem (Fritzbox), dus er is geen sprake van poorten die door het modem van Odido gereserveerd worden.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8976 reacties
  • 10 april 2025

Test dan even of je ook poort 5060 kunt gebruiken.

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 10 april 2025
eric schreef:

Ik ga niet iedere keer testen of iets werkt of niet omdat iemand iets roept. Zoals ik al aangaf treft het niet alle gebruikers op hetzelfde moment. Ik heb vorige maand uitgebreid testen gedaan en toen werkte het niet. Van wanneer tot wanneer heb jij dan precies problemen gehad met UDP bron poort 5060?

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 14 april 2025
eric schreef:

Sinds zondag heb ik weer een ander IP adres. Iets dat begint met 5.132. Waarschijnlijk omdat ik een paar dagen weg was en mijn modem uit had gezet.Ik heb zojuist mijn Fritzbox SIP server weer even op UDP souce poort 5060 gezet en nu staat deze poort weer gewoon open en kan ik gewoon verbinden!

Is er iets bekend bij Odido over het open zetten van UDP source poort 5060? Mooi dat het nu weer werkt, maar ik wil niet iedere keer als mijn IP verandert moeten hopen en afwachten of UDP source poort 5060 open staat.

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 14 april 2025

Ik heb even in de logs bij mijn SIP provider gekeken, en het is nog vreemder met het IP adres dan ik dacht.

Op zondag 13 april zette ik mijn modem aan rond 18:00. Toen kreeg ik een nieuw IP adres maar wel in dezelfde range als vorige week: 178.226. De verbinding viel uren lang na 5 minuten weg om na 10 minuten weer terug te komen.

Op een gegeven moment rond 20:00 kreeg ik een nieuwe IP adres in de range: 5.132. De verbinding viel nog steeds om de 20 minuten weg en om 23:08 werd deze stabiel. Sindsdien geen problemen meer en het blijkt dat in deze range UDP source poort 5060 niet dicht staat.

@Odido: Wat is er aan de hand?

• is een Top Poster
  • 16 reacties
  • 18 april 2025

Ik heb sinds vanochtend weer een IP in de 178.226 range, maar nu wel met open UDP source poort 5060. De laatste twee octetten zijn wel verschillend, dus het kan ook zo zijn dat toevallig het ene IP of octet wel de blokkade heeft en het andere IP of octet niet.

@Odido: Is het probleem dan nu opgelost? En zo ja, wat was het probleem dan?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen