Skip to main content
Beantwoord

Geen internetconnectie via TP-Link ER605


  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo, nieuwe Odido-klant hier!

Sinds enkele weken heb ik internet via glasvezel van Odido dat binnenkomt via de Zyxel Media Converter. De standaard Zyxel modem wil ik vervangen met de TL-ER605, met daarachter een TL-SG2210MP Switch, twee AP’s van TP-Link en de OC200.

Nu heb ik een poging gewaagd om dit hele systeem op te zetten. Alles aangesloten op elkaar, UTP-kabel van de Media Converter naar de TL-ER605 en via de browser in de Omada software alles gekoppeld tot één systeem. Tot zover ging alles voorspoedig.

In de Omada software stond dat de TL-ER605 disconnected was. Logisch, want ik had de VLAN300 nog niet ingesteld. Eerste wat ik deed: VLAN300 instellen op basis van de informatie die Odido beschikbaar heeft gesteld. De status veranderde naar ‘connected’ en ik dacht klaar te zijn om te verbinden met het internet. Maar dat gebeurde niet.

Nu las ik in een ander topic dat dit te maken kan hebben met het MAC-adres van de Zyxel modem. Dus heb ik de TL-ER605 een custom MAC-adres gegeven, gelijk aan het oude MAC-adres van Zyxel. Maar dat veranderde niets aan de zaak.

Uiteindelijk, omdat ik dus geen internetverbinding kon krijgen, heb ik de TL-ER605 uit het systeem gehaald, en de Switch, OC200 en de AP's op de Zyxel modem aangesloten.

Nu zit ik een beetje met de handen in het haar: hoe verder te gaan? Wat zijn logische problemen om uit te sluiten?

 

Beste antwoord door Interwebz

Waqqas schreef:

Hallo @Interwebz 

Je hoeft normaal het MAC adres niet te klonen, het werkt bij anderen na het toepassen van VLAN 300 met connectie type DHCP.

Kan je eens een foto delen van de pagina waar je de VLAN instellingen moet toepassen?

Pieter_B schreef:

De ‘connected’ info, lijkt aan te geven dat er i.i.g. een WAN IP door de DHCP server van Odido is uitgegeven.

De volgende opmerking is dan wel weer vreemd

….. en ik dacht klaar te zijn om te verbinden met het internet. Maar dat gebeurde niet.

 

Dan is de vraag, hoe heb je dit getest? Direct hard wired op de TL-ER605, of op een andere manier. Probeer het testen eens vanuit de ‘eerste schakel’ te doen, met nog even niets anders aangesloten.

Ik weet niet wat het probleem nu precies was, maar gisterenavond heb ik TL-ER605 gereset naar fabrieksinstellingen, de VLAN opnieuw ingesteld, maar de WAN nog niet aangesloten (omdat de rest van het huishouden niet zonder internet wilde zitten). Vanochtend alsnog de WAN aangesloten om de modem te hard wiren zoals @Pieter_B aangaf, en ik had direct een connectie. Daarna de Switch verbonden en de desktop via de switch verbinding laten maken, werkt ook zonder problemen.

Dus mijn probleem lijkt opgelost, ik weet alleen niet hoe...

Bekijk origineel

5 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21596 reacties
  • 28 april 2024

Hallo @Interwebz 

Je hoeft normaal het MAC adres niet te klonen, het werkt bij anderen na het toepassen van VLAN 300 met connectie type DHCP.

Kan je eens een foto delen van de pagina waar je de VLAN instellingen moet toepassen?


Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2121 reacties
  • 28 april 2024

De ‘connected’ info, lijkt aan te geven dat er i.i.g. een WAN IP door de DHCP server van Odido is uitgegeven.

De volgende opmerking is dan wel weer vreemd

….. en ik dacht klaar te zijn om te verbinden met het internet. Maar dat gebeurde niet.

 

Dan is de vraag, hoe heb je dit getest? Direct hard wired op de TL-ER605, of op een andere manier. Probeer het testen eens vanuit de ‘eerste schakel’ te doen, met nog even niets anders aangesloten.


  • Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 29 april 2024
Waqqas schreef:

Hallo @Interwebz 

Je hoeft normaal het MAC adres niet te klonen, het werkt bij anderen na het toepassen van VLAN 300 met connectie type DHCP.

Kan je eens een foto delen van de pagina waar je de VLAN instellingen moet toepassen?

Pieter_B schreef:

De ‘connected’ info, lijkt aan te geven dat er i.i.g. een WAN IP door de DHCP server van Odido is uitgegeven.

De volgende opmerking is dan wel weer vreemd

….. en ik dacht klaar te zijn om te verbinden met het internet. Maar dat gebeurde niet.

 

Dan is de vraag, hoe heb je dit getest? Direct hard wired op de TL-ER605, of op een andere manier. Probeer het testen eens vanuit de ‘eerste schakel’ te doen, met nog even niets anders aangesloten.

Ik weet niet wat het probleem nu precies was, maar gisterenavond heb ik TL-ER605 gereset naar fabrieksinstellingen, de VLAN opnieuw ingesteld, maar de WAN nog niet aangesloten (omdat de rest van het huishouden niet zonder internet wilde zitten). Vanochtend alsnog de WAN aangesloten om de modem te hard wiren zoals @Pieter_B aangaf, en ik had direct een connectie. Daarna de Switch verbonden en de desktop via de switch verbinding laten maken, werkt ook zonder problemen.

Dus mijn probleem lijkt opgelost, ik weet alleen niet hoe...


Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2121 reacties
  • 29 april 2024

… omdat de rest van het huishouden niet zonder internet wilde zitten

Zo herkenbaar 😁

Blij dat het nu i.i.g. werkt, daar gaat het om.

Bij troubleshooten van netwerken is het vaak belangrijk om dat te doen hop voor hop zoals we dat noemen. Hierdoor weet je per hop of iets het wel of niet doet.


  • Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 29 april 2024
Pieter_B schreef:

… omdat de rest van het huishouden niet zonder internet wilde zitten

Zo herkenbaar 😁

Blij dat het nu i.i.g. werkt, daar gaat het om.

Bij troubleshooten van netwerken is het vaak belangrijk om dat te doen hop voor hop zoals we dat noemen. Hierdoor weet je per hop of iets het wel of niet doet.

Daar heb je helemaal gelijk in. Leermomentje. Bedankt voor de hulp!


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen