Skip to main content

geen camera en zonnepaneel meer na overstap naar Odido

  • 4 April 2024
  • 37 reacties
  • 448 Bekeken

Hallo. Ik ben net overgestapt van Ziggo naar Odido. Snelheid is heel goed. Maar ik kan mijn bewakingscamera niet meer aansluiten via de wifi, en ik an geen contact meer krijgen via de wifi met de box van mijn zonnepanelen. Met Ziggo was dat allemaal in een paar minuten aangesloten. Ik zag dat veel mensen vergelijkbare problemen hebben, en dat ik poorten moet openzetten op het modem. Klopt dat? Hoe werkt dat precies? Waarom is dit nodig bij Odido? Veel dank. Groeten. Tycho

37 reacties

@tycho85 De beveiliging stond al op WPA2, maar ik heb wifi 6 voor je uitgezet! 

Wil je nogmaals proberen om te verbinden?

Hoi Teresa. Dank, maar helaas. Bovendien is nu de WiFi verbinding van de TV ook nog weggevallen. Kan je WiFi 6 weer aanzetten of me laten weten hoe ik dat kan doen? Is er een andere oplossing? Kunnen jullie iemand langssturen om alles goed te zetten? Dit is wel heel vervelend zo…

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @tycho85 

De beveiliging aanpassen zorgt ervoor dat de verbinding even wegvalt, je dient het netwerk dan even te vergeten en opnieuw verbinden.

Om WiFi 6 aan te zetten ga je in de Zyxel interface naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, andere, bij 802.11 modus kies voor de optie met ax en klik op toepassen.

Reputatie 7
Badge +3

@tycho85 Ik zag dat je er zelf nog niet aan toegekomen was, dus ik heb de wifi 6 gelijk voor je uitgezet. 

Mocht je dit nog eens willen aanpassen dan kan je dit zelf proberen via de manier die @Waqqas benoemt. 

Wellicht kan je nog eens nagaan of er geen ‘gekke’ speciale tekens in het wifiwachtwoord zitten? 

Hoi Teresa. Je had gister de Wifi 6 toch uitgezet? sindsdien is de WiFi van de televisie weg. Ik heb het modem uit/aan gezet, opnieuw in proberen te loggen op de televisie, maar de tv heeft nu hetzelfde probleem als mijn camera, zonnepanelen, en laptop: ze zien het netwerk gewoon niet. ik heb net zelf WiFi 6 weer aangezet volgens instructies van Waqqas, maar de TV werkt niet meer ): ik gebruikt het Odido password, niet veranderd. Wat nu? 

Reputatie 7
Badge +15

 

Verwijderd

Reputatie 7
Badge +3

@tycho85 Excuses, ik bedoelde inderdaad dat ik de wifi 6 weer voor je had aangezet. 

Wil je eens proberen om het modem volledig terug te zetten naar fabrieksinstellingen? Lukt het nu wel weer om in ieder geval de TV te verbinden?

Daarnaast ben ik benieuwd of je een foutmelding ontvangt, laat je het mij weten?

@tycho85 Excuses, ik bedoelde inderdaad dat ik de wifi 6 weer voor je had aangezet. 

Wil je eens proberen om het modem volledig terug te zetten naar fabrieksinstellingen? Lukt het nu wel weer om in ieder geval de TV te verbinden?

Daarnaast ben ik benieuwd of je een foutmelding ontvangt, laat je het mij weten?

Hoi! Ik heb alles nog een keer uit/aan gereset, de televisie werkt weer, de laptop werkt nu ook (!). De zonnepanelen nog niet, ik ga nog even checken hoe ik die moet resetten. Dank voor je hulp tot zover.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is al geweldig nieuws! 😀 @tycho85 

Ik ben benieuwd of het gaat lukken met de zonnepanelen. Laat je het mij weten? Mocht ik nog iets anders kunnen doen, help ik daar ook graag bij! 

Hallo, sinds januari heb ik ook problemen met data van de zonnepanelen die niet meer door komen. Ben zeer benieuwd of en hoe de Zyxel T-56 glasvezel modem met de Enphase Envoy-S gateway werkt. De apparaten zijn verbonden, i.e.zien elkaar, maar data wordt niet doorgegeven aan het internet… 

@tycho85 , is het al gelukt?

Reputatie 7
Badge +14

hoi @markfburger ,

Ik heb ook deze gateway. Heb ik direct met een kabel op de router aangesloten. De ethernetpoort hiervoor zit gewoon in de  Enphase Envoy-S gateway.

Als het alleen het feit is dat er geen data wordt doorgegeven zal vooral met de configuratie van de gateway te maken hebben en het Enphase account. Dat zou de installateur in orde moeten maken.

Hallo Eric, 

Dank voor de reactie.

De Envoy-S is bij mij ook met een ethernet kabel verbonden, het groene lampje naast het wolkje brandt ook continu groen, dus er is verbinding.

De installateur heeft de gateway al een keer vervangen (nog voordat ik glasvezel kreeg), toen is er een paar dagen data doorgegeven en toen stopte het. 

Enphase vermoedt nu dat het modem de data tegenhoudt en verwijst mij naar de provider, jullie dus…

Is het mogelijk dat het modem de data tegenhoudt?

Alvast dank,

 

 

Mark

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt bij glasvezel NIET te maken met een modem, maar wel een router. De router heeft een NAT functie. Dus als een “onbekend" IPadres iets naar jouw router stuurt vanaf het internet dan wordt dat geblokkeerd. Om dit te bypassen kun je een port forwarding aanmaken.

Maar UITGAAND, dus de Envoy-s naar de Envoy servers is een route die zeker niet door de router wordt geblokkeerd. Daar heb je normaal een uitgaande firewall voor nodig, of in iedergeval een veel inteliggentere router. Dat het heeft gewerkt zonder dat jij iets in de router had geprogrammeerd bewijst dat dit geen uitdaging in de Zyxel is. Het Envoy account in de cloud en de registratie gegevens in de Envoy-S zijn gewoon niet op orde. Het is makkelijk als het moeilijk wordt om naar een niet bestaande firewall te wijzen en dan de call te beeindigen!

Reageer