Skip to main content

Onze T-56 is met een netwerkkabel verbonden met een Fritz repeater 1750E en die als Wifi access point (AP) werkt. Daartussen zit nog wel een standaard Linksys switch. Onze vorige router was een Fritzbox, deze repeater hadden we dus al.

Het hoofdnetwerk met Wifi werkt goed met een verbinding op de T-56, dan wel op het AP.

Het gastnetwerk met Wifi werkt goed met een verbinding op de T-56, maar niet op de AP. Dit is getest met een laptop en een Android smartphone.

De laptop maakt verbinding met de AP maar er is geen internet. De Microsoft netwerk probleemoplosser geeft als resultaat “Wifi heeft geen geldige IP-configuratie”.

De smartphone geeft een soortgelijke melding dat deze geen IP adres kan krijgen.

Ik heb diverse instelmogelijkheden in zowel de T-56 als de Fritz 1750E gecontroleerd maar geen oplossing gevonden.

Aangezien de router geen Fritzbox is heb ik in het AP het gastnetwerk een aparte naam en wachtwoord gegeven. Maar ook de instelling dat de gastnetwerk gegevens van de router (nu dus T-56) moeten worden overgenomen (dus ook de naam en wachtwoord) werkt niet.

De adviezen die ik vind op internet en Youtube voor het verhelpen van de IP-melding heb ik geprobeerd, zonder resultaat.

Graag krijg ik tips voor het oplossen van dit probleem.

Dank, Hans

De 1750E repeater is een wifi 5 (ac) apparaat. Misschien werkt die ook niet helemaal lekker samen met de Zyxel T-56 (die wifi 6 ax is). Je zou alles terug naar wifi 5 kunnen schakelen en kijken of dat helpt.

Maar heb je toevallig de Fritzbox nog? Je zou die ook gewoon kunnen gebruiken ipv de Zyxel.

Als je de Fritzbox niet meer hebt moeten we dus kijken of we de Zyxel anders (lager met wifi 5) in kunnen stellen om te zien of dat helpt.

De Fritzbox is teruggestuurd naar Tweak voor de borg, maar achteraf gezien had ik deze mss beter kunnen houden.

Of de wifi 6 functionaliteit de boosdoener is betwijfel ik. Het hoofdnetwerk werkt wel draadloos op het Fritz access point.

Maar ik zal met jouw opmerking de Zyxel en Fritz instellingen nog eens doorlopen.

Hallo ​@hans54 

Worden de gegevens ook overgenomen door de AP en schakelt hij automatisch tussen router en AP?

Ik lees namelijk dat de kans nihil is dat de Zyxel in mesh werkt met een AP van een andere fabrikant.

Wifi 6 was al uitgeschakeld in de Zyxel router.

Zyxel werkt in mesh niet met Fritz repeaters, Mijn Fritz repeater is met een netwerkkabel aangesloten op de router en werkt als AP zonder mesh.

Het lijkt er op dat de IP toekenning van router naar repeater niet goed gaat.

De laptop krijgt bij aanmelding op het gastnetwerk via de AP een IP waarde buiten de IP range van de Zyxel router. Dat kan ik zien als ik inlog op de Fritz repeater.

Maar een smartphone krijgt in die situatie wel een goede IP waarde maar heeft desondanks geen toegang tot internet.

Verbinding maken via de AP met het hoofdnetwerk gaat wel meteen goed.   

De laptop krijgt bij aanmelding op het gastnetwerk via de AP een IP waarde buiten de IP range van de Zyxel router. Dat kan ik zien als ik inlog op de Fritz repeater.

“Krijgt een IP adres”. Is dat een 169.x.x.x adres want die heeft ie niet “gekregen”. Dat is een adres dat ie krijgt als ie geen IP adres via DHCP krijgt.

It's called automatic private IP address(APIPA), when your computer is unable to find a DHCP server, the APIPA service will assign itself a 169. x.x.x IP address. Typically this is because the network port is not connected.

Het gaat dus alleen mis met een gasten netwerk?

Ik neem aan dat je het gastennetwerk apart instelt op het access-punt? Want gegevens worden niet van de Zyxel doorgegeven van router naar access-punt.

Het is inderdaad een 169.x.x.x adres.

Het gaat dus alleen mis met een gasten netwerk? JA

Ik neem aan dat je het gastennetwerk apart instelt op het access-punt? JA, 

SSID en wachtwoord gelijk gehouden aan die van de router. 

En geprobeerd met een aparte SSID met apart wachtwoord, werkt ook niet.

DHCP is ingeschakeld in de Zyxel. 

Dynamische DNS is uitgeschakeld in de Zyxel.

Zet de SSID voor de AP eens op iets anders dan de router. Bv Gast-xx en Gast-xx-ap.

Het probleem met hetzelfde houden is dat bepaalde instellingen opgeslagen wordt in de profile voor die SSID in je apparaat. Als de verbinding dan over moet naar een ander zender (Router → AP) dan zou het dus kunnen zijn dat je geen verbinding kunt maken met dezelfde instellingen (zoals WPA beveiliging en wifi5/6 e.d.).

Hetzelfde houden kan dus eigenlijk alleen als beide AP EN Router exact dezelfde mogelijkheden heeft (denk ik).

(PS. Probeer _ (underscore) te vermeiden in de SSID. Ik zie dat Zyxel dit standaard wel in het gastennetwerk doet maar sommige apparaten kunnen er moeilijkheden mee hebben)

Ik heb net op de Fritz website gevonden dat de toegang voor gasten van de FRITZ!Repeater alleen kan worden gebruikt met een FRITZ!Box (Knowledge Base-artikel #1445).

Dus hiermee kunnen we dit topic sluiten.

Als ik dus gasttoegang overal in huis mogelijk wil maken moet de T-56 worden vervangen door een Fritzbox. Maar ik ben huiverig voor mogelijke problemen met het in bedrijf krijgen van een Fritzbox op het Odido netwerk.

Iedereen dank voor het meedenken.

Als ik dus gasttoegang overal in huis mogelijk wil maken moet de T-56 worden vervangen door een Fritzbox. Maar ik ben huiverig voor mogelijke problemen met het in bedrijf krijgen van een Fritzbox op het Odido netwerk.

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Ik zou er dan zelfs voor kiezen om een exemplaar met SFP module te kiezen zodat je ook de ONT er tussenuit kunt halen (scheelt stroom). Het hangt even van je aansluiting af welke je dan nodig hebt. Er zijn hier genoeg klanten die dat gedaan hebben.

Het is overigens ook mogelijk om de Fritz!repeater niet meer te gebruiken en voor 2,50/mnd een extra wifi plus punt bij Odido te nemen. Die gaat dan in mesh met de T-56.

Reageer