Skip to main content

Wie kan ons alsjeblieft helpen wij zitten al vijf dagen te wachten op het activeren van een eigen modem. Dit moet geburen door odido zelf. Wij hebben al vijf keer contact gehad met de helpdesk maar krijgen elke keer verschillende verhalen te horen en niemand kan of wil ons echt verder helpen 

 

Wie kan ons alsjeblieft helpen wij zitten al vijf dagen te wachten op het activeren van een eigen modem. Dit moet geburen door odido zelf. Wij hebben al vijf keer contact gehad met de helpdesk maar krijgen elke keer verschillende verhalen te horen en niemand kan of wil ons echt verder helpen 

 

Dat kan bewerkstelligd worden door een PM met info te sturen naar een moderator die hier een reactie geeft.


Hallo @René van Zantvoort ,

Welkom op de community, ik zal even een moderator taggen @Tommie van Odido .
Hij reageert vanzelf op dit topic en kan je dan wellicht verder helpen. Dit gebeurt op volgorden van binnenkomst.


Hey @René van Zantvoort, welkom op onze Community!

Jij zit op een point to point verbinding, dit betekent dat je een Mediaconverter hebt en geen ONT. Als je een eigen Mediaconverter hebt dan zijn dit de vereisten: 

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Je kunt geen eigen ONT module aansluiten op een point to point verbinding.

 


Hallo, Tommie

 

Bedankt voor de reactie

Onze huidige verbinding met Zyxel apparatuur ziet er zo uit

De Glasvezel verbinding is aangesloten op een Zyxel FMG3005-R20A (Gigabit Active Fiber Bridge) en vanuit daar met een UTP kabel naar het Zyxel T-50 Modem

 

Het plan was om de glasvezel verbinding direct aan de FritzBox 5590 XGS-PON te verbinden en geen gebruik te maken van de Zyxel apparatuur

 

Volgens de website van AVM/FritzBox zou dit mogelijk zijn

https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/


Ja dat kan maar alleen op een XGS-PON verbinding en niet op een Point to Point (PtP) verbinding waar jij op zit @René van Zantvoort

  • PtP biedt een directe, niet-gedeelde verbinding met hoge snelheden.
  • XGS-PON/GPON biedt een gedeelde en schaalbare verbinding met variërende snelheden, afhankelijk van de gebruikte technologie.

als ik het goed begrijp klopt de Informatie die AVM geeft voor installatie aan het odido netwerk niet in deze situatie?

 

de FritzBox 5590 met XGS-PON SFP Module verbinden via de SC/UCP stekker van de glasvezel verbinding, het modem instellen op het odido netwerk, nadat het modem geactiveerd is zou het toegang moeten hebben met het odido netwerk 

 

Maar in dit geval is het niet mogelijk zonder gebruik van de door odido geleverde Zyxel FMG3005-R20A (Gigabit Active Fiber Bridge) of eigen Media Converter, gebruik te maken van de Fritzbox

Omdat het een PtP netwerk betreft en geen XGS-PON netwerk?

 

 


@René van Zantvoort

Je zit op AON je hebt daarom een Fritz AON SFP module nodig.

Dan zal de verbinding werken na het kiezen van het Odido profile (T-Mobile bij de wat oudere firmware)

Let op dat deze AON module een LC/APC aansluiting heeft. (Mini stekker groen)


Okay, het begint duidelijk te worden maar ook ingewikkeld

 

Er was nergens te vinden welk type glasvezel er is aangelegd, vandaar dat ik voor de XGS-PON module ben gegaan i.v.m de SC/UPC stekker

maar het gaat dus om een AON verbinding met een SC/UPC stekker. (Had een LC/APC stekker verwacht in dat geval)

Het glasvezel netwerk is in 2011 aangelegd door Reggefiber, wie vervolgens in 2019 overgenomen is door KPN

na wat zoeken zag ik dat KPN de AON Verbindingen op hun netwerk gaat vervangen door XGS-PON (vermeld: januari 2024)

Een andere SFP module + kabel & adapter lijkt daarom ook een tijdelijke oplossing te zijn

 

er staat een aanvraag met prioriteit open voor modem activatie bij odido

Maar een AON verbinding op XGS-PON SFP zal voor geen werkende verbinding zorgen waardoor de activering niet zal lukken

 

Ik zie op dit moment deze 2 opties

Optie #1

De Fritzbox tijdelijk op de Zyxel aansluiten totdat KPN het netwerk heeft omgezet naar XGS-PON en daarna opnieuw een odido vragen het modem te activeren

Optie #2

Fritzbox AON module, adapter en kabels bestelen en 

Zolang het netwerk nog AON is daar gebruik van maken

(Het is mij niet bekend wanneer KPN dit veranderd in mijn wijk, en ik vind het ook jammer om aperatuur te kopen die mogelijk na 1 jaar al niet meer bruikbaar is)

 

Of zijn er nog andere mogelijkheden?


@René van Zantvoort

Ik heb de Fritzbox 5590 bij Kpn op AON gehad.

Als ik naar Kpn zou gaan kom ik weer op AON. (Max 1Gbit mogelijk op mijn adres)

Bij (T-Mobile) nu Odido gebruik ik GPON en heb het serienummer gekloond. (Dit is niet van toepassing voor U)

Jij hebt AON en zal een AON SFP module moeten aanschaffen.

Als je direct op glasvezel wil.

Je moet dan een passende glasvezel patchkabel gebruiken van de FTU (glasvezel aansluiting) naar de Fritz SFP module.

Bij AON is dit een LC/APC aansluiting. (Groen mini stekker)

Welke FTU heb je.?

 

Een andere mogelijkheid is de blauwe poort van je Fritzbox instellen als WAN poort achter het glasvezelkastje verbinden met een netwerk kabel.

Maar daarvoor heb je geen 5590 aangeschaft lijkt mij.

 

 


@peter-keetfm 

 

Het nadeel van een andere SFP module halen is dat ik een XGS-PON verbinding krijg, en de AON module dan niet meer kan gebruiken

Helaas kan ik niet vinden wanneer KPN het netwerk in mijn buurt overzet op XGS-PON

Als het lang duurt voordat ik op XGS-PON kan dan is een tijdelijke AON module een optie om de wachttijd te overbruggen, Anders gebruik ik de Fritzbox liever via WAN

Mischien dat Odido weet wanneer het netwerk overgaat, ik neem aan dat de huidige Zyxel Media Converter het niet meer zal doen op een XGS-PON verbinding en dat er een andere Media Converter/modem combinatie nodig zal zijn

 

De FTU is een Tyco Electronics UFTU S1S2-N1-3-NL38

Met Blauwe SC/UPC connector

 

 

 

 

 

 


@René van Zantvoort

Hoe weet je dat je van AON naar XGS-PON gaat.

Dat kan nog jaren duren voordat het XGS-PON wordt.

Ik zit al ruim 2 jaar bij T-Mobile/Odido en als ik terug naar Kpn zal gaan kom ik op AON.

Maar zolang jij op AON zit en je doet geen snelheid verhoging indien mogelijk zal het waarschijnlijk AON blijven. (Meer als 1Gbit)

Jij hebt een patchkabel van SC/UPC naar LC/APC nodig.

En de AON module.

Heb je een foto van jou FTU.?

 

Zo heb ik het aangesloten bij mijn 5590.

 

 


@peter-keetfm 

 

De overgang van het KPN AON netwerk naar XGS-PON had ik hier gevonden:

https://community.kpn.com/de-huiskamer-5/4-gbit-glasvezel-uiteindelijk-voor-iedereen-van-aon-naar-xgs-pon-605795

 

lijkt dus geen optie te zijn om het via tijdelijk via WAN te gebruiken, vooral als het nog jaren kan duren

 

Dan wordt het de volgende producten bestelen en de XGS-PON module bewaren voor later

SC/UPC > SC/UPC kabel blokje

Fritzbox 5590 SFP AON Module 

SC/UPC > LC/APC Patchkabel

 

Is er met AON ook nog activatie nodig aan de kant van odido? AVM heeft het alleen over passieve aansluitingen

 

 


Dat kan via koppelblokje velengen.

Wat is dat voor rare beugel voor de FTU.?

Je zou voor een complete set kunnen gaan.

Of de patchkabel in de patchcover vervangen.

 

Ik heb alle 3 de Fritz SFP modules.

AON gebruikt bij Kpn.

GPON nu in gebruik bij Odido.

XGS-PON als ik ooit een pakket verhoging 2Gbit of meer zal doen.

 

Jij zit op AON dat is plug en play.

 


@peter-keetfm 

 

De beugel is een houder waar ik het modem aan op kan hangen, is er zelf aan gemaakt en dus geen onderdeel van de FTU

 

De patchcover is afgesloten aan de binnenkant en heeft ook nog een paar meter aan kabel opgerold erin zitten, vervangen is dus geen optie

Aangezien er een ophang beugel aan de huidige patchcover zit is een blokje de makkelijkste oplossing

 

Bedankt voor de hulp

 

 

 

 


Het koppel blokje zit al in de patchcover zie foto hierboven.

Daar zal je dan je nieuwe patchkabel SC/UPC naar LC/APC in kunnen doen.

En met een trek bandje vast kunnen zetten.

Maar als je het simpel wil doen is een (extra) koppelblokje ook een oplossing.

Alleen krijg je dan een iets hogere demping.

Maar dat is ook verwaarloosbaar.

 


Reageer