Skip to main content

Beste @Tommie van Odido , @Demi van Odido ,

Uit andere gerelateerde topics begrijp ik dat jullie een XGS-PON kunnen registreren. Ik ben recent overgestapt van KPN, waar ik ditzelfde nummer heb geregistreerd. Klopt het dat deze andere registratie ge-cleared moet worden voordat dit nummer bij Odido geregistreerd kan worden? Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Vriendelijke groet,

Ester

Hi @efal, welkom op onze Community!

Op dit moment zie ik geen S/N staan in mijn systeem. Zou je een foto willen maken van het S/N op het ONT wat je van ons hebt hangen? Ook ontvang ik graag het ModemID van je Fritzbox om hem te registreren. Mag in een privébericht, stuur ook een datum en tijdstip op het moment dat we dit kunnen omzetten, zo kom je niet zonder internet te zitten!


Hoi @Tommie van Odido , Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb je een prive bericht gestuurd met de gevraagde details.


@Tommie van Odido , heb je misschien deze ochtend tijd om de aansluiting om te zetten? Ik ben de hele ochtend thuis. Alvast hartelijk bedankt!


@Cheyenne van Odido , helaas lukt het met Tommie nog niet om mijn xgs-pon registratie te doen. Zou ik jou de gegevens mogen sturen in een prive bericht?


Of laten we het anders doen. @Tommie van Odido zou je morgen de registratie van mijn modem kunnen doorvoeren (incl clear-en van oude KPN registratie)? Dan check ik in de avond wel of ik verbinding kan maken.


Hi @efal, mijn collega's Tommie en Cheyenne zijn momenteel niet aanwezig, maar ik help je graag verder. Als je mij de gegevens kan toesturen in een privébericht dan kan ik voor je aan de slag!


Hey @Demi van Odido , hartelijk dank voor het mee kijken op dit topic. Ik heb je zojuist een prive bericht gestuurd. Alvast bedankt voor het doorvoeren van de registratie!


 


Ik heb ook geprobeerd of er wel een verbinding tot stand komt met een nieuw profiel waarin het vlan id op 300 is gezet, maar dat geeft hetzelfde resultaat. Mijn FRITZ!OS versie is 7.81.

@Tommie van Odido , zou je even naar bovenstaande info willen kijken? En ook even checken of er aan jullie kant niet iets fout ingesteld staat? Mocht je niet iets kunnen vinden, dan graag de oude instellingen terug zetten zodat ik de KPN ONT weer kan gebruiken.


@efal Zit je op het kpn netwerk aangesloten of op odido's "eigen" netwerk? Je kunt dit herkennen aan de ont die odido gebruikt heeft voor de installatie: is dat een genexis of nokia ONT? dan zit je op het kpn netwerk.

Is het een Huawei ONT? Dan zit je op odido's eigen apparatuur aangesloten.

Zelf zit ik met mijn fritzbox op het kpn netwerk, en daar hoef je die mix mode niet aan te zetten. Voor mij was het aansluiten van mijn fritzbox echt een kwestie van Odido profiel instellen en klaar.

Die mix mode is zover ik hier op de community begrijp enkel nodig wanneer je op odido's eigen netwerk zit aangesloten. Probeer dus een of het werkt als je de mix mode juist helemaal uit zet. 


Hey @Okidokidough bedankt voor je reactie! Ik zit op het KPN netwerk. Ik heb geprobeerd verbinding te krijgen zonder de Mix Mode, maar dat werkt helaas ook niet. Ook heb ik met en zonder RFC4638-support geprobeerd (die staat aan in het KPN profiel, dus ik dacht misschien heeft het daar mee te maken)


En de Gideon monteur had inderdaad het zwarte kastje van Genexis hergebruikt dat ik vorig jaar van KPN had ontvangen.


En als je hem zo instelt @efal:  

 

Staat de Fritz wel op Nederland?


@Tommie van Odido , regio en taal staan op Nederlands en ik heb jouw instellingen overgenomen, maar helaas geen internet 


Hmm @Okidokidough of @mvincent misschien nog een idee?

Misschien een stomme vraag maar heb je de glasvezel wel direct in het modem geprikt?


@Tommie van Odido , ja de glasvezelkabel zit in het modem en de setup heeft hiervoor met kpn prima gewerkt.

Zou je de registratie weer ongedaan kunnen maken, dan verbind ik weer via de Genexis 

 


Ik wil hem best weer omgooien maar heb je het modem al eens voorzien van een factory reset en alleen de wizard gebruikt van Fritz zelf @efal


@efal Ik wil graag kijken of ik je kan helpen. Probeer eerst de nieuwste labfirmware (deze bevat wijzigingen specifiek voor internettoegang via Odido):

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/ (5590 versie 7.90-115658)

Selecteer “Odido” als provider en “Odido Glasvezel” als toegangstype en vink beide vakjes “XG-PON mix mode” uit. De nieuwe firmware zorgt automatisch voor de juiste XG-PON instellingen. Stuur me daarna de supportgegevens als privébericht: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3590_Supportgegevens-van-de-FRITZ-Box-als-bestand-opslaan/


@mvincent hartelijk dank voor je aanbod om te helpen. Ik heb de lab versie geinstalleerd, Odido geselecteerd en de mix mode uit gezet (mix mode auto lijkt aan te staan in de lab versie, ik heb verbinding geprobeerd te maken zowel met als zonder deze auto modus). Helaas geen internet.

 

Het support bestand is 5MB en ik krijg die tekst niet allemaal geplakt in een prive bericht. Naar welke info ben je op zoek, dan kan ik je een deel sturen


@Tommie van Odido , helaas heb ik deze week geen tijd meer om het verder te testen, dus zou je de registratie weer ongedaan willen maken? Ik vrees dat ik anders minder blije kinderen heb de rest van de week 😉.


Ik heb ons ONT weer geregistreerd @efal


@Tommie van Odido bedankt! Ik zie dat de Genexis weer een groen lampje bij connection heeft. De fritzbox geeft me echter nog geen internet.

Misschien omdat ik nu op die lab versie zit? Terug naar de officiele Fritz!os lukt alleen niet, aangezien de router geen internet heeft. Terug met behulp van een bestand (http://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-5590-fiber/other/fritz.os/) lukt ook niet aangezien die firmware ouder is dan wat er nu op staat en de tussen versie die hier wordt aangeraden (https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3657_FRITZ-Box-reports-The-selected-file-contains-a-firmware-version-which-is-older-than-the-one-already-in-use/) is niet beschikbaar voor de 5590...


De wizard lijkt er ook niet uit te komen


OK, dit was echt heel dom van mij. Blijkbaar had ik de WAN kabel half losgemaakt toen ik de directe glasvezel verbinding aan het testen was. Het viel me op in de energieverbruik pagina dat de WAN niet was aangesloten. De verbinding via de Genexis doet het weer als voorheen. (ik gebruik nog steeds de lab versie op de fritzbox)


@efal Wat voor kleur hebben de uiteinden van het glasvezelkabeltje tussen het KPN kastje en de 5590? De 5590 wil bij een XGSPON aansluiting bij voorkeur een groen-naar-blauw kabeltje hebben (ook bekend als groot-groen naar groot-blauw / volgens mij is dat SC/APC - SC/UPC). Groen uiteinde in het kastje, blauw uiteinde in (de SFP in) de 5590.

533.png

De taal hoeft verder niet in het Nederlands te staan, zolang de land-instelling maar op Nederland staat.

Groet,
Xander


Reageer