Fritzbox 5590 op XGS-PON (bij pakket verhogen)

  • 12 December 2023
  • 30 reacties
  • 1745 Bekeken

Hoi

Ik zit aan een pakket verhogen te denken. (2Gbit)

Ik heb nu naar tevredenheid een Fritzbox direct op GPON aangesloten.

Als ik de verhoging zal doen kom ik op XGS-PON.

Dan kan ik volgens diverse topics niet meer direct op glasvezel.

Dan heeft het pakket verhogen weinig zin.

Dan zal ik de Odido ONT moeten gebruiken.

Dat houdt in dat ik de 2,5Gbit poort verlies die wordt dan WAN poort. (De overige LAN poorten zijn 1Gbit)

Dan is een doorvoer van 2Gbit niet mogelijk naar mijn pc.

Ik tag @Tommie van Odido Ook even.

Reggefiber heeft het toen hier aangelegd.

Met de start van dit topic wil ik eens weten hoe het nu zit.?

Dit is wat ik van Avm door krijg.

 

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hey @peter-keetfm, dat is een goede vraag en je bent niet de enige die een third party XGS-PON wilt aansluiten. Dit is op dit moment nog niet mogelijk, hiervoor moet een softwarelicentie update voor worden uitgevoerd. Hopelijk komt dit nog voor het einde van dit jaar maar daar ben ik vrij sceptisch in. 

 

Ik heb het topic intern nog een keer doorgezet naar mijn collega die hier alles over weet. Maar ik gok dat het ergens begin volgend jaar pas geïmplementeerd zal worden. Als ik hier meer over weet zal ik dat zeker met je delen!

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 3

@0d0a

De  Zyxel t56 kan geen XGS-PON en ook geen GPON, want het is geen modem (ookal noemen mensen dat vaak wel zo) maar alleen een router. Je krijgt er daarom altijd een ONT bij: ofwel XGS-PON ofwel GPON, maar nooit allebei. (Er bestaat er trouwens ook nog zoiets als AON).

Bij XGS-PON kan je bij Odido i.v.m. softwarelicenties momenteel nog geen eigen modem gebruiken in plaats van de door Odido geleverde ONT. Bij GPON wel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

ergo als op de installatiebon xgs-pon staat (odf glas) betekent dat nog niet dat die gebruikt kan worden en wordt je aansluiting ipv daarvan op gpon gezet tot de software licenties geregeld zijn?

Reputatie 3

Nee, XGS-PON werkt nu al wél (tenminste op adressen waarop dat van toepassing is), maar alléén met de door Odido geleverde XGS-PON ONT. (Je kunt op die ONT dan wel elke router aansluiten die je zelf wilt, zolang die maar vlan=300 kan doen. Elke Fritzbox kan dat bijvoorbeeld. En de geleverde Zyxel natuurlijk ook.)

Wil je in plaats van de geleverde ONT en de Zyxel een eigen modem gebruiken, bijvoorbeeld een Fritzbox met passende SFP module, dan kan dat momenteel niet met XGS-PON. Met GPON kan dat wel (dat heb ik zelf ook). Dat komt door die licenties. Overigens zou dat probleem het eerste kwartaal van dit jaar opgelost worden, dus dat duurt dan nu niet zo heel lang meer als het goed is.

@0d0a

Het kan GPON of XGS-PON worden.

Dat weet je pas als je het pakket hebt.

Dat had ik al eerder gemeld.

Kom je op GPON dan kun je de Fritzbox met GPON SFP module direct aansluiten.

Kom je op XGS-PON sluit je Fritzbox met een netwerk kabel aan van het ONT naar de blauwe wan poort en stel je het T-Mobile/Odido profile in.

PS

Mij werd verteld dat ik op XGS-PON kom.

Later door onderzoek bleek dat ik toch op GPON kwam.

Leesvoer. (GPON werkt hier goed)

 

Zojuist perfect geholpen door de klantenservice livechat met het instellen van een eigen ONT voor XGS-PON (netwerk van OpenDutchFiber).

Via de chat enkel het PON-ID(/serienummer met formaat: GPONxxxxxxxx)  van mijn FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ (aangesloten op Aruba CX6100) doorgeven en VLAN300 configureren op de switchpoort+firewall en het werd direct geregeld. Tijdens het chatten werd de verbinding (zoals aangegeven) verbroken en kon direct mijn SFP gebruiken.

 

 

 

 

Reageer