Fritzbox 5590 op XGS-PON (bij pakket verhogen)

  • 12 December 2023
  • 30 reacties
  • 1745 Bekeken

Hoi

Ik zit aan een pakket verhogen te denken. (2Gbit)

Ik heb nu naar tevredenheid een Fritzbox direct op GPON aangesloten.

Als ik de verhoging zal doen kom ik op XGS-PON.

Dan kan ik volgens diverse topics niet meer direct op glasvezel.

Dan heeft het pakket verhogen weinig zin.

Dan zal ik de Odido ONT moeten gebruiken.

Dat houdt in dat ik de 2,5Gbit poort verlies die wordt dan WAN poort. (De overige LAN poorten zijn 1Gbit)

Dan is een doorvoer van 2Gbit niet mogelijk naar mijn pc.

Ik tag @Tommie van Odido Ook even.

Reggefiber heeft het toen hier aangelegd.

Met de start van dit topic wil ik eens weten hoe het nu zit.?

Dit is wat ik van Avm door krijg.

 

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hey @peter-keetfm, dat is een goede vraag en je bent niet de enige die een third party XGS-PON wilt aansluiten. Dit is op dit moment nog niet mogelijk, hiervoor moet een softwarelicentie update voor worden uitgevoerd. Hopelijk komt dit nog voor het einde van dit jaar maar daar ben ik vrij sceptisch in. 

 

Ik heb het topic intern nog een keer doorgezet naar mijn collega die hier alles over weet. Maar ik gok dat het ergens begin volgend jaar pas geïmplementeerd zal worden. Als ik hier meer over weet zal ik dat zeker met je delen!

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @peter-keetfm, dat is een goede vraag en je bent niet de enige die een third party XGS-PON wilt aansluiten. Dit is op dit moment nog niet mogelijk, hiervoor moet een softwarelicentie update voor worden uitgevoerd. Hopelijk komt dit nog voor het einde van dit jaar maar daar ben ik vrij sceptisch in. 

 

Ik heb het topic intern nog een keer doorgezet naar mijn collega die hier alles over weet. Maar ik gok dat het ergens begin volgend jaar pas geïmplementeerd zal worden. Als ik hier meer over weet zal ik dat zeker met je delen!

Bedankt @Tommie van Odido 

Dan wacht ik nog met het omzetten van het pakket.

De PCIe kaart van 2,5Gbit is al onderweg.

Deze dan eerst inbouwen.😁

Dan maar GPON houden.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @peter-keetfm, dat is helemaal goed. 

Ik wil je laten weten dat we binnenkort (hopelijk volgende week) zullen beginnen met een Pilot op verschillende OLT's.  De uitkomst hiervan zal ons meer informatie moeten geven over alle mogelijkheden. Na de feestdagen zal het weer opgepakt worden en dan kunnen we hopelijk begin volgend jaar hiermee beginnen!

Reputatie 5

Hoi

Ik zit aan een pakket verhogen te denken. (2Gbit)

Ik heb nu naar tevredenheid een Fritzbox direct op GPON aangesloten.

Als ik de verhoging zal doen kom ik op XGS-PON.

Dan kan ik volgens diverse topics niet meer direct op glasvezel.

Dan heeft het pakket verhogen weinig zin.

Dan zal ik de Odido ONT moeten gebruiken.

Dat houdt in dat ik de 2,5Gbit poort verlies die wordt dan WAN poort. (De overige LAN poorten zijn 1Gbit)

Dan is een doorvoer van 2Gbit niet mogelijk naar mijn pc.

Ik tag @Tommie van Odido Ook even.

Reggefiber heeft het toen hier aangelegd.

Met de start van dit topic wil ik eens weten hoe het nu zit.?

Dit is wat ik van Avm door krijg.

 


 

@peter-keetfm aan AVM zal het niet liggen, de F!B is toch wel een uitvoerig getest device bij vrijwel alle providers in Nederland.

Dit hebben we twee jaar geleden getest in het lab bij Delta op XGS-PON en ik weet dat het ook bij kpn werkt.(zelfde type OLT)

Dus even de pilot/update afwachten en hopelijk snel genoeg goed nieuws voor de ODIDO klanten.

 

@R3D 

Ik wacht wel heb nu GPON en werkt goed met de FB.

Tip graag niet elk bericht aanhalen wordt het topic erg lang. 😃

Reputatie 5

Ik begon het scrollen net zo leuk te vinden 🤣

Reputatie 3

Hoi mensen die fritz box 5590 fiber bezit zijn kunnen direct op ftu aansluiten 

Voorwaarden/beperkingen

  • Op een actieve Odido-glasvezelaansluiting (AON) is een FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP AON" vereist.
  • Op een passieve Odido-glasvezelaansluiting (GPON) is een FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP GPON" vereist.
  • Op een passieve Odido-glasvezelaansluiting met XGS-PON is een FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP XGS-PON" vereist

Hoi mensen die fritz box 5590 fiber bezit zijn kunnen direct op ftu aansluiten 

Voorwaarden/beperkingen

  • Op een actieve Odido-glasvezelaansluiting (AON) is een FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP AON" vereist.
  • Op een passieve Odido-glasvezelaansluiting (GPON) is een FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP GPON" vereist.
  • Op een passieve Odido-glasvezelaansluiting met XGS-PON is een FRITZ!Box Fiber met SFP-module "FRITZ!SFP XGS-PON" vereist

Vergeet XGS-PON maar dat kan nog niet.

Althans bij Odido niet.

@Tommie van Odido Hey :-) Zijn er al updates? Bedankt!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @unnamedplayer 

Dit is het antwoord van @Tommie van Odido 

Op dit moment ondersteund ons netwerk een third party GPON maar nog geen XGS-PON. We zijn begonnen met een pilot voor third party XGS-PON, als alle testen hier goed uitkomen zullen we ook de XGS-PON gaan integreren op ons netwerk. De pilot is nog maar net van start gegaan dus ik hoop ergens in Q1 van dit jaar een nieuwe update te hebben hierover. 

Ik volg dit topic met interesse. @Tommie van Odido is het eventueel mogelijk om met de pilot mee te doen?

Dan zou ik ook graag in de pilot groep willen als dat mogelijk is @Tommie van Odido 

Ik volg dit topic met interesse. @Tommie van Odido is het eventueel mogelijk om met de pilot mee te doen?

Bij uitblijven van een antwoord beschouw ik dat maar als een “nee” @Tommie van Odido. Op welke manier worden we geïnformeerd als het uiteindelijk voor iedereen mogelijk is? Momenteel speur ik af en toe de community forums af maar dat is eigenlijk geen doen. 

Reputatie 4
Badge

Ik volg dit topic met interesse. @Tommie van Odido is het eventueel mogelijk om met de pilot mee te doen?

Bij uitblijven van een antwoord beschouw ik dat maar als een “nee” @Tommie van Odido. Op welke manier worden we geïnformeerd als het uiteindelijk voor iedereen mogelijk is? Momenteel speur ik af en toe de community forums af maar dat is eigenlijk geen doen. 

Afgaande op eerdere ervaringen met Odido: niet.

De wiki geeft al maanden verkeerde informatie over GPON/XGS-PON/telefonie op eigen router, en wordt niet gecorrigeerd.

Mensen zitten al maanden met niet werkende apparatuur (Harman Kardon, Bose, Nest, Remarkable, Ubiquity, Wiim Pro Plus, JBL, Youless, maar eigelijk alle apparatuur met een moderne DHCP client implementatie). Oorzaak is al twee maanden bekend, nieuwe firmware is ruim anderhalve maand beschikbaar, maar je krijgt hem alleen als je het juiste topic in de community weet te vinden en er persoonlijk om vraagt. Sticky topic met: “Als je problemen hebt met verbinden van externe apparatuur, vraag dan hier een nieuwe firmware aan”: voorgesteld, maar afgewezen als “niet realiseerbaar”.

IPV6 is een vage schim aan de horizon.

Dus regelmatig alle posts in het forum doorlezen om te weten of er iets gebeurd is zal de enige manier zijn.

Welkom bij Odido!

Reputatie 7
Badge +14

Het kan blijkbaar allemaal nog erger, want bij Odido zit je nu het best.

Zolang het niet mogelijk is op XGS-PON met eigen apparatuur blijf ik wel onder de 1Gbit “pakket”.

Werkt goed met GPON.

Wel jammer dat dit zo lang moet duren.

Wou het 2 Gbit pakket wel eens proberen.

 

Zolang het niet mogelijk is op XGS-PON met eigen apparatuur blijf ik wel onder de 1Gbit “pakket”.

Werkt goed met GPON.

Wel jammer dat dit zo lang moet duren.

Wou het 2 Gbit pakket wel eens proberen.

 

This!

 

had ook een 4gbit gewild met als kpn.

Maar ik vind het jammer dat ondersteuning voor eigen xgspon is non existent.

En vooral de reden die wordt aangegeven "software licentie..." LOL.

 

Als dat echt het probleem was dan is oplossing in mijn oog makkelijk, maar goed  draait allemaal om Geld en natuurlijk "Liability" maar het 2gbit of 8gbit product worden niet aangeboden als pilot maar toch Odido gaat dit wel zeggen.

Ik zie het probleem niet met gebruik van je eigen xgspon device (kijk maar naar Delta).

Hallo allemaal! 
ik zit nog in de opleverfase. De FTU is er, ik heb een fritzbox 5590 met  xgs-pon module en vraag me twee dingen af de status van het licentie gebeuren en welke connector heb ik nodig voor de commscope ftu? Voor de fritzbox heb ik blauwe SC/UPC stekker nodig. Op fritzshop staat deze kabel: SC-SC GROEN (SC-APC/SC-UPC) GLASVEZELKABEL-SET met koppelstukje. Is dat wat ik nodig heb? Kan het koppelstukje er niet tussenuit?

Reputatie 4
Badge

Eigen XGS-PON wordt nog niet ondersteund.
Er wordt nagedacht over een pilot, maar daar is nog niets concreets over bekend.
Voorlopig gewoon via UTP aansluiten dus.

Hoi @0d0a 

Als ik het zo bekijk is jou glasvezel aansluiting SC/APC groen.

Weet je zeker dat je op XGS-PON komt dit kan ook zomaar GPON zijn.

Bij GPON kun je wel de Fritzbox direct op glasvezel gebruiken met de Fritz GPON module.

Bij mijn weten op XGS-PON nog niet.

 

 

De helpdesk zegt xgs-pon, ik vind het vaag

 

De helpdesk zegt xgs-pon, ik vind het vaag

 

Dat moet je met een korreltje zout nemen.

Je weet het zeker als je het pakket van Odido krijgt welk glasvezelkastje erbij zit.

Bij pakket 2Gbit en hoger is het altijd XGS-PON.

 

Ja dat dacht ik al!

Volgens de bestel status wordt een zyxel t 56 meegestuurd. Die kan toch geen xgs-pon?

Ja dat dacht ik al!

Volgens de bestel status wordt een zyxel t 56 meegestuurd. Die kan toch geen xgs-pon?

Klopt, daarom krijg je er ook een XGS-PON ONT bij.

net nog eens met odido gebeld. op de bon staat xgs-pon. Dat is wat ik verwachtte. De medewerker zei ook dat de zyxel t56 dit inderdaad niet kan en dat er daarom nog een extra kastje wordt meegeleverd met een gpon aansluiting. Bij doorvragen en het noemen van het licenseringsprobleem kon hij helaas niet zeggen dat ik dan later van gpon naar xgs-pon over zou kunnen stappen. 

m.a.w. hold your horses ….

Reageer