Skip to main content
Beantwoord

Eigen XGS-PON SFP registreren (UCG-Fiber)

• August 10, 2026
  • 10 reacties
  • 80 Bekeken

Beste moderators,

Ik zou graag mijn eigen XGS-PON SFP module willen registreren om deze in mijn UniFi Cloud Gateway Fiber (UCG-Fiber) te gebruiken, in plaats van de meegeleverde ONT.

Serienummer (PON Serial Number / ONT ID): via DM

Module: FS.com XGS-SFP-ONT-MAC-I (XGS-PON, 1270nm TX / 1577nm RX)

De fiber is al aangesloten en de module ontvangt een geldig signaal (RX power rond de -15 dBm), maar staat nog in "Off-sync" status omdat het serienummer nog niet geregistreerd is.

Zou iemand dit voor mij kunnen registreren? Alvast bedankt!

Groet,
Thijs

Beste antwoord door Thalorix

Bedankt ​@Thalorix.  Ik heb direct jouw SPF-module voor je geregistreerd. Je kan deze nu aansluiten en in gebruik nemen! 

@Nora van Odido, dank voor de snelle actie! Ik ben online via de nieuwe SFP-module.

10 reacties

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Thalorix, natuurlijk! Dat gaan we regelen. Mag ik dit op ieder moment voor jou doen en je dan een seintje geven? Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons Moderator account om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie gedaan is, praten we verder in dit topic. Dit doen we zodat er altijd een collega voor je klaarstaat. Ik zie je privébericht graag tegemoet! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 12, 2026

Hi ​@Thalorix, natuurlijk! Dat gaan we regelen. Mag ik dit op ieder moment voor jou doen en je dan een seintje geven? Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons Moderator account om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie gedaan is, praten we verder in dit topic. Dit doen we zodat er altijd een collega voor je klaarstaat. Ik zie je privébericht graag tegemoet! 

Hoi ​@Cheyenne van Odido ,

Via een DM heb ik de gegevens gedeeld benodigd voor de verificatie en het serienummer.
Op het moment dat het serienummer wordt geregistreerd kan ik mijn huidige ONT dan nog gebruiken of valt de verbinding dan weg?

Indien verbinding zou wegvallen en alleen nog de nieuwe SFP-module gebruikt kan worden graag uitvoeren deze donderdag, vrijdag of zaterdag. 

Alvast bedankt!

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 12, 2026

Hallo ​@Thalorix 

De verbinding valt dan weg, alleen de nieuwe SFP zal dan werken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 12, 2026

Hallo ​@Thalorix 

De verbinding valt dan weg, alleen de nieuwe SFP zal dan werken.

Helder! ​@Cheyenne van Odido  In dat geval mag de actie vanaf vandaag +/- 15.00 worden uitgevoerd.

• heeft eerste post geplaatst
  • August 12, 2026

@Thalorix 

Ik krijg over 2 weken Odido glasvezel. Heb net als jou een UCG-Fiber. Er was tot 8 Gbit/s bestelbaar dus ik ga er vanuit dat het XGS-PON via ODF.

Mag ik vragen waar jij die SFP+ module besteld hebt? En werkt deze out of the box (los van het serienummer doorgeven)? Ik lees ook dingen over spoofen en custom firmware namelijk.. Zijn er ook alternatieve modules?

Heel erg bedankt alvast.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Thalorix, dank! Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met een verificatiecode. Zo weet ik zeker dat jij het bent. Kan je deze code delen in dit topic? Dan kom ik er zo snel als ik kan op terug en kan ik de registratie zo snel mogelijk (vandaag of morgen) doen!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 13, 2026

Hi ​@Thalorix, dank! Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met een verificatiecode. Zo weet ik zeker dat jij het bent. Kan je deze code delen in dit topic? Dan kom ik er zo snel als ik kan op terug en kan ik de registratie zo snel mogelijk (vandaag of morgen) doen!

Verificatiecode 8375547 , wijziging mag direct uitgevoerd worden (vandaag of morgen)

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator | Internet + TV
  • August 13, 2026

Bedankt ​@Thalorix.  Ik heb direct jouw SPF-module voor je geregistreerd. Je kan deze nu aansluiten en in gebruik nemen! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • Antwoord
  • August 13, 2026

@Nora van Odido, dank voor de snelle actie! Ik ben online via de nieuwe SFP-module.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 13, 2026

@Thalorix 

Ik krijg over 2 weken Odido glasvezel. Heb net als jou een UCG-Fiber. Er was tot 8 Gbit/s bestelbaar dus ik ga er vanuit dat het XGS-PON via ODF.

Mag ik vragen waar jij die SFP+ module besteld hebt? En werkt deze out of the box (los van het serienummer doorgeven)? Ik lees ook dingen over spoofen en custom firmware namelijk.. Zijn er ook alternatieve modules?

Heel erg bedankt alvast.

Ik heb de module via FS.com besteld. Specifiek de FS.com XGS-SFP-ONT-MAC-I (XGS-PON, 1270nm TX / 1577nm RX)
Werkt out-of-the-box, op de SFP-module draait een OpenWRT variant. Om in te kunnen loggen op de module moest ik wel via SSH inloggen op de UCG-Fiber om handmatig een IP-adres toe wijzen. Vervolgens kon ik inloggen en het serienummer uitlezen via de browser.

De SFP-modules worden wel erg warm in de UCG-Fiber, voor de zekerheid ga ik er nog een ventilator bij bestellen. Nu ik dit aan het schrijven ben is de module rond de 75 graden. Is binnen de toegestane reeks maar lijkt mij voor de duurzaamheid niet bevordelijk.

In principe werkt het ook prima met de meegeleverde ONT door Odido, qua snelheid zie ik geen verschil.

Responsetijden zijn marginaal beter. Van 4ms naar 2-3ms richting odido.nl, deze heb ik ingesteld in de SLA monitor van de UCG-Fiber.