Skip to main content

Hallo,

Ik wil klant worden van ODIDO maar voor ik een mobiele abonnement afsluit en in juni over wil stappen op glasvezel wanner dat er ligt heb ik een vraag.

Huidige situatie klant Ziggo modem in bridge

Dit kan niet bij ODIDO dus vraag ik me af of ik mijn huidige wifi 7 router kan blijven gebruiken wanneer ik op glasvezel zou overstappen. Mijn router heeft geen eigen vlan. Het is een Acer predator T7 router

Kan iemand mijn vraag beantwoorden en mij vertellen of ik met mijn apparatuur een aansluiting kan realiseren en als dat kan hoe en hoe ingewikkeld dat zal zijn. Ik heb wel eens gehoord over Switch bij kpn. Het mag duidelijk zijn mijn kennis is beperkt

Ik zit Google / Smartthings eco system qua automation wil graag dat IoT blijft werken. 

Bij voorbaat dank

Marcus 

Hallo ​@MarcusRaptus 

Wat dan mogelijk is, is mediaconverter > een managed switch zoals de TP-Link TL-SG105E en hierop sluit je dan je eigen router aan.

De switch doet het VLAN gedeelte.

Mediaconverter > Zyxel router > eigen router is ook mogelijk. Je plaatst je eigen router dan in de DMZ van de Zyxel router.

Het verbaasde mij enigszins dat die Acer predator T7 router geen VLAN ondersteund. Omdat dit toch wel een recente router is en VLAN toch vaak wel in de firmware van de meeste routers ondersteund wordt.

Maar ik zie inderdaad dat dat (nog?) niet mogelijk is. En OpenWrt (custom firmware) ondersteund deze router ook nog niet.

Je krijgt bij Odido een ONT (glasvezelkastje met ethernet uitgang) en een Zyxel router. Voor die ethernet moet inderdaad wel VLAN 300 ingesteld worden (volgens mij werken de meeste glasvezel providers met VLAN). Omdat je eigen router geen VLAN ondersteund heb je de keuze om die Zyxel router te blijven gebruiken, of om de Acer predator in de DMZ van de Zyxel te zetten. Dit is niet optimaal maar zal wel werken. Instellen daarvan is niet moeilijk. Maar in de meeste gevallen voldoet de Zyxel ook. Heb je ook nog mesh wifi punten bij de Acer? Want die zullen niet 1:1 samen werken met de mesh van de Zyxel en dan zul je wel je Acer moeten blijven gebruiken (of voor de mesh wifi plus van Odido gaan).

@Waqqas Ja, een managed switch met VLAN is ook een goede optie 👍🏻

Ik begrijp uit jouw antwoordt dat de predator TU in de toekomst middels firmware wel vlan 300 zou kunnen ondersteunen? 

Als je zegt DMZ is niet optimaal wat is dan niet optimaal wat soort problemen zou ik kunnen verwachten? De bridge modus werkt namelijk zonder problemen maar ik wil weg bij ziggo. Ik gebruik geen mesh systeem alleen de router die mijn hele apartement kan bedienen.

Ik kan dus probleemloos streamen in mijn slaapkamer. De router staat in de woonkamer.

Ik zou vanuit de meterkast een kabel naar mijn woonkamer laten trekken en daar de router aansluiten waar deze nu staat. 

Ik heb echt geen idee wat mogelijk is wanneer ik mijn eigen router wil blijven gebruiken 

Ik begrijp uit jouw antwoordt dat de predator TU in de toekomst middels firmware wel vlan 300 zou kunnen ondersteunen? 

Dat hangt helemaal van Acer af. Maar ik denk niet dat ze bij een bestaande router zo’n grote wijziging door zullen voeren. Dus ik zou daar niet op rekenen. Of OpenWrt (custom ‘hack’ firmware) deze router ooit zal ondersteunen weet ik niet (dat hangt weer af van de groep achter OpenWrt).

Als je zegt DMZ is niet optimaal wat is dan niet optimaal wat soort problemen zou ik kunnen verwachten? De bridge modus werkt namelijk zonder problemen maar ik wil weg bij ziggo. Ik gebruik geen mesh systeem alleen de router die mijn hele apartement kan bedienen.

Bridge is wel net iets anders dan DMZ. Bij DMZ blijft in principe de router functionaliteit van de router intact (dus NAT e.d.). Dan krijg je dus dubbel NAT. Op zich werkt dat wel maar of het voor gaming optimaal is… Bridge is eigenlijk te vergelijken met de ONT (glasvezelkastje waar ethernet uitkomt). Die zet alleen signaal om en doet verder niets.

Ik zou in eerste instantie de Zyxel dan gewoon gebruiken (heeft ook Wifi 6). Ik neem niet aan dat je perse Wifi 7 nodig hebt. Mocht je uiteindelijk toch zeggen dat dat niet voldoet dan kun je de Acer in DMZ zetten (en Wifi in de Zyxel uitzetten). Mocht dat niet goed werken voor je dan kun je altijd nog een managed switch ertussen zetten of een andere router kiezen. MAar dan ben je al een stuk verder.

Zelf heb ik nu ook nog de Zyxel T56 staan en die kan ik door heel mijn huis bereiken. Op moment dat die problemen zou geven kan ik hem altijd nog vervangen door mijn oude Asus.

Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vragen.

Duidelijk geen update voor mijn router dat is jammer.

Wifi 7 mijn playstation pro ondersteund dat en was de hoofd reden. Verder wifib7 qua bereik excellent de router gebruikt band 2.4. 5 and 6

Ik gebruik geen TV box TV via internet en veel streamen dus stabiele internet is wel belangrijk 

Ik zou niet snel een nieuwe router aan willen schaffen deze heb ik pas enkele maanden en dan kan ik waarschijnlijk beter bij ziggo blijven uiteindelijk wil ik door over te stappen geld besparen ;)

Goed dat de. Zyxel T56 jouw hele huis bediend van sterke wifi. Staat die in jouw woonkamer of in de meterkast? 

Ik moet zeggen wordt nerveus van de gedachte over te stappen en dan in de problemen komen qua wifi bereik yikes 

@MarcusRaptus 

Ik heb hier ook enkel de Zyxel-T56 die voor internet in het hele huis zorgt (staat in de woonkamer).

Prima snelheden op de plaatsen waar ik vaak ben (tussenwoning uit 1960).

Als je inderdaad echt Wifi 7 wilt dan kun je dus nog voor de managed switch optie gaan. Zoals je ziet zijn die niet zo duur. Dan is de ONT+switch hetzelfde als jouw bridge bij Ziggo.

Ik had een oude Asus RT-AC68U uit 2013 (tot Wifi 5). Die zat in mijn meterkast. Goed genoeg voor beneden maar voor boven had ik nog een aparte wifi punt. Dat heb ik nu met de Zyxel (in de woonkamer) niet en heb ik boven wel bereik. Wel iets minder maar genoeg voor mobiel.

Maar goed… je kunt het dus stap voor stap doen. Eerst Zyxel. Dan indien nodig de Acer in DMZ en anders e.v. managed switch van 2 tientjes.

Wie gaat het netwerk aanleggen (KPN, Delta of ODF)? Ik zit hier nu op Delta netwerk en heb gewoon stabiele verbinding (zat voorheen ook op Ziggo). Op het KPN netwerk zijn wat problemen maar ik denk dat dat meer te maken heeft met oudere ONT modellen (is nog in onderzoek).

De reden dat ik me nu oriënteer heeft te maken dat ik een mobiel abonnement van ODIDO ga afsluiten en dus weg ga bij Vodafone.. Ik dacht bij een maatschappij alles onder te brengen. Maar mss houd ik toch Ziggo internet als het heel ingewikkeld blijkt.  Ik heb nu gratis TV via Ziggo app volgens mij is dat ook op een smart TV een abonnementsvorm bij ODIDO.  Ik heb bij ziggo wel altijd een stabiele verbinding gehad bijna geen down time in de 10 jaar dat ik internet van hun afneem 

In stappen lijkt me een goed idee als ik overstap kijken wat werkt. De ONT-switch is dus net als bridge modus. Dat klinkt interessant.

Het duurt nog even het wordt pas aangelegd in juni. Ik heb nog wat tijd om erover na te denken. 

Hi ​@MarcusRaptus, wat super leuk dat je al je abonnementen bij ons wilt onderbrengen! Je komt dan ook nog eens in aanmerking voor Klantvoordeel! 😁 Je kunt inderdaad bij een abonnementsaanvraag kiezen voor TV zonder Mediabox. Dan kan je via de smart tv onze TV app downloaden en op deze manier heerlijk van TV genieten. Wel zo makkelijk zonder extra kastje! Check wel voor de zekerheid dit topic of jouw smart tv geschikt is voor onze app: Alles over de Odido TV app voor smart-tv's! | Odido community. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Hopelijk is de Glasvezel snel aangelegd en kunnen we je dan officieel verwelkomen! 😊

Hi, Als ik gebruik maak van de app hoef ik deze switch+ router niet te configureren voor TV zal mijn abonnementvorm dan internet only zijn. Zo heb ik dat nu bij Ziggo.  Want ik wil mijn eigen router gebruiken. Wat ik begrijp is dat met internet only geen probleem maar met TV aansluiting wordt dat lastig. Klopt dat? 

Hallo ​@MarcusRaptus 

Als je internet only neemt dan krijg je geen login gegevens voor de tv app dus neem internet + tv en kies dat je via de app wilt kijken (geen mediabox).

Je hoeft verder niks apart in te stellen om tv te kijken.

Ok duidelijk, dank je wel 

Beste mensen,

Ik heb nog een vraag omtrent de Switch is er ergens documentatie met instellingen en welke Switch hebben jullie in combinatie met ODIDO glasvezel gekocht en geconfigureerd?

Zover ik begrijo is de aansluiting als volgt

Glasvezel kasje in de meterkast + aansluiting op Switch (instellen / vlan) UTP cable vanuit meterkast naar woonlamer (kpn installateur/ extra kosten) aansluiting eigen router (Acer T7 predator) op UTP punt in woonkamer. Deze instellen verbinding protocol ODIDO 

Dan zou het vergelijkbaar moeten werken zoals ik nu met Ziggo hun router in bridge heb staan.

Bedankt voor degene die hier nog op wil reageren ;)

hoi ​@MarcusRaptus ,

Bij glasvezel krijg je een FTU waarop de glasvezel van buiten wordt afgemonteerd. Daarna een ONT om van glas een ethernet signaal te maken en dan een router die ook zorgt dat VLAN 300 gebruikt wordt voor internet. Er is geen user/pass of iets dergelijks nodig.

Ik weet niet of de Acer een VLAN ondersteuning heeft, anders zou je de Zyxel router die Odido levert in de meterkast kunnen gebruiken en dan een DMZ creeren waarin de Acer komt te hangen. 

Hoi Eric, Dank je wel voor je reactie de Acer T7 heeft geen VLAN maar de router is geweldig ik wil die blijven gebruiken.. Vandaar de vraag over de Switch die VLAN moet regelen.

Ik wil de Zytel 56 ook niet in DMZ zetten omdat ik geen dubbele NAT wil. Ik denk dat ik dan in de problemen kom, gaming, wifi Home, streaming, vpn

TV gaat over Wifi met een app ODIDO of nlziet 

Hallo ​@MarcusRaptus 

Wat dan mogelijk is, is mediaconverter > een managed switch zoals de TP-Link TL-SG105E en hierop sluit je dan je eigen router aan.

Mediaconverter > Zyxel router > eigen router is ook mogelijk. Je plaatst je eigen router dan in de DMZ van de Zyxel router.

@MarcusRaptus 

Bovenstaande switch gebruiken veel mensen, je kan hem bestellen en als het zover is dan help ik je graag met de instellingen.

Dat TV stuk is helemaal correct. En inderdaad, als je VLAN300 eruit haalt kun je de Acer de rest laten doen.  Als de ethernetkabel van de meterkast een uitdaging is zou je ook een setje MOCA's kunnen proberen.

Dat TV stuk is helemaal correct. En inderdaad, als je VLAN300 eruit haalt kun je de Acer de rest laten doen.  Als de ethernetkabel van de meterkast een uitdaging is zou je ook een setje MOCA's kunnen proberen.

MoCA’s… ik wilde eigenlijk zeggen “wil je dat wel met gaming”. Maar als ik die dingen bekijk uit dat linkje, zijn die toch een heel eind gekomen sinds de laatste keer dat ik die tegengekomen was 😂

Hallo ​@MarcusRaptus 

@MarcusRaptus 

Bovenstaande switch gebruiken veel mensen, je kan hem bestellen en als het zover is dan help ik je graag met de instellingen.

Ok ik zal die bestelen, de aansluiting is pas in Juni maar ik wilde me vast oriënteren omdat ik nu ook mobiel van ODIDO heb. Dus ziggo verlaten is volgende stap. Moet ik met de SWITCH nogsteeds de Zyxel gebruiken? Zorgt DMZ niet voor dubbele NAT? Fijn dat je me tegen die tijd wilt helpen met instellingen

MoCA’s… ik wilde eigenlijk zeggen “wil je dat wel met gaming”. Maar als ik die dingen bekijk uit dat linkje, zijn die toch een heel eind gekomen sinds de laatste keer dat ik die tegengekomen was 😂

Ja ik heb echt noob met dit soort dingen bridge mode is natuurlijk heel makkelijk, jammer dat ODIDO het niet ondersteund. Ik wil echt mijn eigen router blijven gebruiken. MoCa dat moet ik nog even opzoeken straks, geen idee 😬 bedankt voor je reactie 

@MarcusRaptus 

Mediaconverter > switch > eigen router, hierbij heb je de Zyxel niet nodig dus die kan je opbergen. Je hebt hem wel weer nodig wanneer er problemen zijn met de verbinding. Dan vraagt Odido je om de Zyxel aan te sluiten omdat ze met eigen apparatuur aangesloten niks kunnen doen.

@MarcusRaptus 

Mediaconverter > switch > eigen router, hierbij heb je de Zyxel niet nodig dus die kan je opbergen. Je hebt hem wel weer nodig wanneer er problemen zijn met de verbinding. Dan vraagt Odido je om de Zyxel aan te sluiten omdat ze met eigen apparatuur aangesloten niks kunnen doen.

Ok Waqqas, Dank je wel dat je dit duidelijk maakt. Ik weet nu wat te verwachten, heel fijn. I

Reageer