Skip to main content
Beantwoord

Eigen router (UDR) rechtstreeks achter Huawei ONT – geen verbinding

• September 24, 2025
  • 4 reacties
  • 84 Bekeken

henktje

Hoi allemaal,

Sinds 24 uur ben ik over op Odido Glasvezel (XGS-PON). Ik heb hierbij de standaard set gekregen: Huawei ONT HN8010Ts-20 + Zyxel T-56.

Omdat ik zelf een UniFi Dream Router (UDR) (plus complete setup van Unifi) gebruik, wilde ik die direct achter de ONT hangen (zoals de installateur ook aangaf dat dit gewoon zou moeten kunnen, maar binnen 10 min weer weg was). Ik heb mijn UDR ingesteld op:

• DHCP
  • VLAN ID 640 voor internet
  • MAC address clone van de Zyxel (90:9F:22:XX:XX:XX)

De Zyxel werkt direct als ik hem aansluit → internet is er meteen. De UDR daarentegen blijft op offline, geen IP-adres. Ik heb al geprobeerd:

• VLAN-checks (640, correct)
  • Andere kabels getest
  • ONT 1 uur spanningsloos gemaakt
  • UDR volledig herstart
  • Option 60 leeg / default (geen verschil)

Het lijkt er sterk op dat mijn lijn nog vastzit aan de DHCP-lease van de Zyxel, en dat de UDR geen nieuwe lease krijgt. Ik gebruik alleen internet (geen IPTV/telefonie). Heeft iemand ervaring hoe dit vrijgegeven kan worden? Moet dit vanuit Odido (DHCP release / reset binding)? Of zie ik iets simpels over het hoofd? Ik word er nu al moe van...
Alvast dank! 🙏

Beste antwoord door henktje

met VLAN 300 is het gelukt, dank allen!

4 reacties

Hidden.nld
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • September 24, 2025

Hallo ​@henktje 

probeer eens VLAN 300 en geen mac clone gebruiken maar gewoon de eigen.

(Het kan wel een uur duren voor en mac release automatich plaats vind. je kan dit ook verzoeken bij de helpdesk.)

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • September 24, 2025

Het is inderdaad VLAN 300 (geen idee waar 640 staat).

Maar een XGS-PON moet je wel registreren bij Odido (zet de gegevens alvast in je profiel). Bij een GPON kun je het serienummer klonen en een AON zou direct moeten werken.

• is een Top Poster
  • September 24, 2025

Ik heb een enigszins vergelijke situatie: vandaag nieuwe Odido aansluiting en Nokia ONT direct op mijn bestaande Unifi USG-3p. (Zyxel werkte meteen). Na half uur kreeg ook de USG een WAN IP toegekend, en er is ook iets van verkeer maar slechts enkele ogenschijnlijk willekeurige apps en sites doen het. Alles al een keer opnieuw gestart, VLAN op 300, DNS van CLoudflare. Sommige dus wel en sommige niet. Netflix app op tv werkte wel vijv, maar NPOplus app niet. Geen idee wat te doen.

henktje
  • Auteur
  • Debutant
  • Antwoord
  • September 26, 2025

met VLAN 300 is het gelukt, dank allen!