Skip to main content

Eigen ONT op WBA (XGS-PON)

  • 14 May 2024
  • 7 reacties
  • 253 Bekeken

Dag mensen! Ik ben een nieuwe (thuis) klant bij Odido en heb interesse om mijn huidige ONT en Modem om te zetten naar een eigen setup. Ik zit als het goed is op het XGS-PON gebaseerde KPN WBA netwerk (voorheen Reggefiber).

Nu heb ik me rot gezocht op dit forum en ik kan precies nergens duidelijke instructies vinden over wat de vereisten zijn om met eigen hardware met dit netwerk te verbinden. Alleen maar “Het kan” en “Het kan, optioneel moet er iets aangepast worden in de wijkkast”. Kan iemand me verder helpen voordat ik vanalles ga bestellen?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jja2000 

In dit topic staat uitgelegd hoe je je eigen apparatuur kan gebruiken met Odido internet :

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

Hallo @jja2000 

In dit topic staat uitgelegd hoe je je eigen apparatuur kan gebruiken met Odido internet :

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

 

Dat heb ik gezien, ik ga er van uit dat de opgegeven instellingen en vereisten (module specificaties) ook van toepassing zijn op mijn KPN WBA lijn? De topic die je stuurt zeg namelijk het volgende (onder “Eigen Media Converter aansluiten”):

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken.

 

Bij “Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten” valt me ook het volgende op:

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

 

Hoe weet ik wat hierbij van toepassing is op mijn situatie?

Reputatie 7
Badge +15

@jja2000 

Volgens mij hoef je alleen een XGSPON ONT aan te schaffen, deze laten registreren en in je router VLAN 300 (DHCP) instellen.

Zo ging het bij andere mensen die een eigen setup kozen.

@jja2000

Volgens mij hoef je alleen een XGSPON ONT aan te schaffen, deze laten registreren en in je router VLAN 300 (DHCP) instellen.

Zo ging het bij andere mensen die een eigen setup kozen.

Hoe registreer ik de module/ont? Is dat een PM naar @Tommie van Odido  zoals bij de andere topics of is het anders vanwege KPN WBA?

Reputatie 7
Badge +15

@jja2000 

Stuur niet zomaar een om naar een moderator want ze reageren niet op ongevraagde pm's, wanneer je een eigen ONT hebt dan kan je dat hier laten weten zodat een moderator deze voor je kan registreren.

@jja2000

Stuur niet zomaar een om naar een moderator want ze reageren niet op ongevraagde pm's, wanneer je een eigen ONT hebt dan kan je dat hier laten weten zodat een moderator deze voor je kan registreren.

Gesnopen! Kortom: specs en instellingen blijven hetzelfde ongeacht dat ik op KPN WBA zit? Ook het registreren moet op dezelfde manier?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @jja2000, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag verder mee. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Ook is het S/N van je module wel handig om te hebben. Dan spreken we daar een dag/tijdstip af om je module te registreren. 

Reageer