Skip to main content

Ik probeer mijn modem/router te vervangen van de meegeleverde Odido DX5401-B1 naar de Zyxel T-50 die ik heb, omdat ik op de Zyxel statische routering kan instellen, wat nodig is voor mijn VPN-server om correct te functioneren. Dit kan ik niet doen met de meegeleverde Odido. De instructies zijn echter niet helemaal duidelijk over welke specifieke instellingen ik moet selecteren. Ik wil graag weten of er problemen kunnen ontstaan of dat ik zonder internet kan komen te zitten als ik de nieuwe modem/router aansluit en iets verkeerd configureer. Of kan ik altijd gewoon de meegeleverde router opnieuw aansluiten en zou alles dan weer moeten werken?


Als iemand een eenvoudigere of duidelijker te volgen set instructies weet om deze Zyxel T50 als mijn modem/router te gebruiken dan de instructies die door Odido zijn verstrekt, zou dat geweldig zijn.

Alvast bedankt!

Hallo @savagecooks 

Gaat dit om een eigen Zyxel-T50 dus hij is niet door Odido geleverd en heb je een DSL of glasvezel verbinding?

In de interface bij netwerkinstellingen > breedband kun je een interface maken met VLAN 300.


Hoi @savagecooks,

Welkom op de Community!

De T50 die je hebt, is dat er een met de originele stock (Zyxel) firmware, dus niet de custom Odido-firmware? In dat geval heb je toegang tot alle instellingen. Om internet te krijgen, hoef je alleen VLAN 300 in te stellen. Dat gaat via Netwerkinstelling > Breedband. Maak een nieuwe regel aan en vul het zo in:

Dit is al genoeg in internet te krijgen. De static routes kun je instellen via Netwerkinstelling > Routing. Ik neem aan dat je alleen aan de LAN-kant routes wil hebben. Hier is een voorbeeld hoe het eruit ziet als je een extra router met eigen subnet bereikbaar wil hebben vanaf de Zyxel-LAN:

Geen zorgen als je iets verkeerd instelt. Je kunt niet iets onherstelbaar beschadigen. In het ergste geval klopt er een instelling niet en als je dat corrigeert, heb je weer internet. Je kunt ook altijd terug naar de door Odido geleverde router. Mocht je er niet uit komen, laat het gerust weten. Succes!


Ik zie nu al je hulp! Bedankt @TMTV  @Waqqas  Ik ga kijken of het werkt. 

 

Update: En het werkt, bedankt!!!


@savagecooks 

Zie de reactie van @TMTV 😁


Reageer