Skip to main content
Beantwoord

Eigen FRITZ!Box 5590 aansluiten op G-PON internet

Hi, ik heb G-PON internet en wil graag mijn eigen modem gebruiken. Ik heb een FRITZ!Box 5590 aangeschaft met een G-PON SFP-module zodat ik hem direct op de glasvezel kan aansluiten. 

Ik heb al gebeld met de klantenservice om het modem ID door te geven en vervolgens een week later een email gestuurd met het modem ID naar internet.service@odido.nl. Dit is ondertussen 4 weken geleden..

Duurt het activeren van een modem bij Odido altijd zo lang? Of doe ik iets verkeerd?

Beste antwoord door peter-keetfm

@JorisDeMan Hoi

Een Fritzbox fiber op GPON kun je simpel doen door het serienummer van je Huawei GPON ONT te klonen.

Ga naar http://fritz.box/support.lua en log in je Fritzbox.

Het serienummer vul je dan hier in.

Dan moet het werken.

Uiteraard ook het Odido/T-Mobile profile gebruiken.

Bekijk origineel

32 reacties

peter-keetfm
  • 2047 reacties
  • Antwoord
  • 4 februari 2024

@JorisDeMan Hoi

Een Fritzbox fiber op GPON kun je simpel doen door het serienummer van je Huawei GPON ONT te klonen.

Ga naar http://fritz.box/support.lua en log in je Fritzbox.

Het serienummer vul je dan hier in.

Dan moet het werken.

Uiteraard ook het Odido/T-Mobile profile gebruiken.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 6 februari 2024

Ja dit werkte, thanks!

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 6 april 2025

Ja, dit werkte inderdaad. Dank! Helaas kan ik mijn vaste telefonie nog niet instellen omdat “Mijn Odido” vermeldt dat mijn “Vast Bellen” abonnement nog niet actief is. Vreemd genoeg staat bij “Abbonnement / Nummerbehoud” vermeld: “Afgerond”. Bij mijn vorige vaste telefonie-provider (KPN) is mijn oude nummer ondertussen wel afgesloten. Mijn KPN ADSL verbinding werkt nog via mijn oude FRITZ!Box, maar mijn telefonie niet meer. Er is een storingsmelding “Geen Resource” op de FRITZ!FON te lezen en inbellen geeft een in-gesprek toon. Mogelijk dat e.e.a. het gevolg is van een omzetting in het weekend? Heel vervelend dat dit niet gelijktijdig is gegaan. De monteur kon mijn vaste telefonie niet activeren omdat mijn FRITZ!Fons alleen werken in combinatie met een actieve FRITZ!Box en hij de 5590 niet mocht installeren van Guidion, alhoewel hij dat wel kon en mij zelfs complimenteerde met mijn aankoop en hij de storingsongevoeligheid van de FRITZ!Box heel hoog acht. Ik zal maandag bellen met de Odido klanterservice of mijn vaste nummer direct geactiveerd kan worden want ik heb mijn vaste telefonie heel dringend nodig.

peter-keetfm

@Alfa2600 

Zorg eerst dat de huistelefoon met de Zyxel werkt.

Werkt dat

Dan kun je via mijn Odido een wachtwoord aan maken.

Deze gegevens heb je dan weer nodig in je Fritzbox.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 6 april 2025

Hallo ​@Alfa2600 

Via mijn Odido een VoIP wachtwoord aanmaken gaat helaas niet vanwege een storing en om achter het huidige wachtwoord te komen zal nog wel een uitdaging worden. Misschien dat ​@TMTV je hiermee kan helpen zodra telefonie werkt via de Zyxel.

peter-keetfm

@Waqqas 

Die bug was toch opgelost.?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21013 reacties
  • 6 april 2025

@peter-keetfm 

Blijkbaar was dat dan voor korte duur..

Nu heb je het script ook niet meer om je ww te achterhalen.

peter-keetfm
Waqqas schreef:

@peter-keetfm 

Blijkbaar was dat dan voor korte duur..

Oke wel erg eigenlijk dit speelt al 2 jaar.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 6 april 2025

Dank voor de goede input. Ik gebruik al 17 jaar uitsluitend de FRITZ!Fon als huistelefoon. Ik heb helaas niets anders. Onlangs nog 3 exemplaren van de FRITZFON X6 gekocht…!  Zou ik een FRITZ!Fon toestel op de één of andere manier kunnen activeren door mijn oude Fritzbox 7583 VDSL aan te sluiten op het Zyxel modem en langs die weg vaste telefonie vrijschakelen?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8983 reacties
  • 6 april 2025

Nummerporting vindt nooit.plaats in het weekend. Als het Odido systeem de Zyxel router online heeft gezien wordt nummerbehoud de volgende werkdag uitgevoerd.

Als je het op een eigen Ata box wilt.doen dan heb je username en password nodig. Gebruik anders voorlopig de Zyxel, daar wordt e.e.a. automatisch op geprovisioned.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 6 april 2025

@Eric: OK. Dus je raadt aan dat ik voorlopig even alles terugzet naar hoe de monteur het heeft achtergelaten (ONT + Zyxel) en dan met behulp van een een “normale” telefoon de vaste telefonie uittest op maandag of dinsdag? Een pas als dit werkt de FRITZ!Box 5590 definitief in werking stellen…?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1790 reacties
  • 6 april 2025

Wat betreft het VOIP-wachtwoord: dat lijkt inderdaad weer mis te gaan. Je bent al de derde deze week. Ik heb de vraag naar een stand van zaken uitstaan, maar nog geen reactie. Ik zal het misschien morgen en anders dinsdag nog eens proberen. Ik had ooit een script om zelf je wachtwoord te achterhalen, maar dat begon gekke dingen te doen. Er is toen wel naar gekeken, maar ik heb nooit gehoord hoe dat afgelopen is en of het opgelost is zodat ik het weer online kan gooien. Ik kom erop terug!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8983 reacties
  • 6 april 2025
Alfa2600 schreef:

@Eric: OK. Dus je raadt aan dat ik voorlopig even alles terugzet naar hoe de monteur het heeft achtergelaten (ONT + Zyxel) en dan met behulp van een een “normale” telefoon de vaste telefonie uittest op maandag of dinsdag? Een pas als dit werkt de FRITZ!Box 5590 definitief in werking stellen…?

Ja, dst is de goede volgorde. 

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 6 april 2025

@Eric: Alles is teruggezet. Ik hoop dat de portering morgen goed verloopt. Ik ben morgen en overmorgen in het buitenland. Ik vertel jullie woensdag meer.

@TMTV: 

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

Log in op Mijn Odido om zelf een SIP wachtwoord te kiezen. Deze optie staat onder de instellingen voor Bellen. 

Log in op Mijn Odido om je unieke SIP username te vinden. Deze staat onder de instellingen voor Bellen.

Ik mag toch aannemen aan dat deze gegevens nog steeds gelden? Ik wordt nu toch wel wat nerveus. Als ik mijn VOIP telefonie niet snel aan de praat krijg op mijn FRITZ!Box in combinatie met mijn Odido Home abonnement, dan zal ik helaas genoodzaakt zijn dit stop te zetten omdat mijn contact met een ziek familielid ervan afhangt. Mijn KPN vaste lijn heb ik opgezegd juist omdat de koperverbinding regelmatig onstabiel was. Ik weet van iemand verderop in de straat die een glasvezelabonnement heeft bij SNLLR, in combinatie met een FRITZ!Box 5590 GPON + VOIP, op hetzelfde ODF netwerk. Dit functioneert al meer dan een jaar probleemloos. Misschien was Odido een verkeerde keuze van mij en was ik zo naief te veronderstellen dat er in essentie weinig verschil is tussen glasvezelproviders op hetzelfde open netwerk?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1790 reacties
  • 6 april 2025

@Alfa2600 Ik heb een workaround gevonden. Geef me een half uurtje en dan staat het online.

peter-keetfm

@Alfa2600 

Ik gebruik zelf een Fritzbox 5590 op GPON.

Ik ben 1 Juli dit jaar 3 jaar klant bij T-Mobile nu Odido.

Mijn Fritz fon telefoons werken al die tijd probleem loos.

Ik ga er van uit dat het bij U goed moet komen.

En ​@TMTV Kan je eventueel met de instelling verder helpen.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1790 reacties
  • 6 april 2025

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 6 april 2025

@TMTV en ​@peter-keetfm: wat een geweldig forum is dit. Veel dank voor jullie geruststellende woorden. Ik zie uit naar je verdere informatie, ​​@TMTV 👍🏻.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 6 april 2025

​​@TMTV: dit is echt tof. Heel erg bedankt.

Ik gebruik zelf Mac, maar ik zie gelijk al dat Chrome, Opera en Vivaldi  browsers inderdaad precies hetzelfde scherm voor ontwikkelaars hebben, dus dat gaat vast en zeker goedkomen. Nu eerst afwachten op de portering morgen. Dank allen voor jullie buitengewoon professionele hulp. Wordt a.s. woensdag vervolgd.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 8 april 2025

Ik heb vandaag geprobeerd om mijn eigen vaste lijn nummer te belden, om uit te vinden of hij geporteerd is. Tijdens het weekend klonk er een in-gesprek-toon; nu gaat hij normaal over. Hieruit concludeer ik dat de lijn geporteerd zou moeten zijn. Vreemd genoeg staat op "Mijn Odido" mijn abonnement nog steeds als "Abonnement in oplevering" vermeld. Zie screendump. Ik heb de aanwijzingen precies opgevolgd, maar ik kan onder DevTools evenmin "features" vinden nadat ik via een SMS code mijzelf heb ingelogd. Zou het dan toch zo zijn dat het abonnement verwacht dat ik eerst de vaste lijn moet activeren door met een ouderwets kabelgebonden telefoontoestel dat ik aan de Zyxel moet koppelen en dat zich daarna pas "features" openbaart? Het probleem is dat ik zo'n toestel niet heb. Ook nooit gehad, want voor de FRITZ!Fon had ik ISDN telefoons. Enige idee waarom ik "features" niet heb?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1790 reacties
  • 8 april 2025

@Alfa2600 Als je doorklikt op Internet (waar nu Abonnement in oplevering onder staat) kom je op een scherm met tegels uit waar je alles over je abonnement zou moeten kunnen zien. Omdat het nog in oplevering is, weet ik niet zeker of je al van alle functies gebruik kunt maken, maar 'features’ moet er dan wel staan.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 9 april 2025

Dank voor de aanwijzing. Het is me gelukt om de instelling van "settings2MagentaFeatureIsEnabled" te wijzigen in “false”. Verversen van mijn Odido dashboard heeft echter niet geholpen. Zoals je ziet krijgt ik bij https://www.odido.nl/my/thuis/instellingen/bellen nog steeds te zien: “Je Vast Bellen abonnement ius nog niet actief. Zodra deze actief is, kan je hier de instellingen aanpassen”. Het nummer dat erboven staan (op de screendump geanonimiseerd) is hiet mijn correct geporteerde vaste lijnnummer, maar een nummer dat ik tijdens mijn allereerste abonnementsaanvraag verkeerd had ingetypt in het veld “Nummerbehoud”. De aanvraag tot nummerbehoud werd in februari direct geweigerd omdat het nummer niet klopte. Hierdoor moest ik mijn nog actieve KPN abonnement handmatig opzeggen. De portering is uiteindelijk foutloos gegaan, maar ergens in mijn account belemmert dit ooit verkeerd ingetikte nummer mijn toegang tot de instellingen, zozeer zelfs dat ik evenmin toegang heb tot mijn wifiinstellingen, iets dat helemaal niets met ‘Vast Bellen’ te maken heeft. Ik heb bij de kringloop een oud Siemens kabelgebonden toestel gekocht → deze achterin de Zyxel geprikt en hiermeer kan ik in- en uitbellen. Internet en telefonie werken dus naar behoren op de Zyxel. Ik ga morgen bellen met de klantenservice om de status “Abonnement in oplevering” te laten weghalen aangezien “Abonnement in oplevering” het gevolg is van een inmiddels verholpen tikfout bij mijn eerste aanvraag en het de ingebruikneming van een eigen modem voor vaste telefonie onmogelijk maakt.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 9 april 2025

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1790 reacties
  • 10 april 2025

​@Alfa2600 Nog even los van dat je abonnement niet is opgeleverd (daar kan een moderator bij helpen) kom je niet op de juiste pagina terecht om het wachtwoord aan te passen. Dat zou deze moeten zijn:

Kun je de stappen met ‘features’ nog eens doorlopen? Als je dat gedaan hebt en de pagina ververst, kijk even of in de lijst bij ‘Netwerk’ naar features en dan in de rechterkolom ‘Reactie’ of er echt false staat.

• is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 10 april 2025

Dank voor je terugkoppeling. Ik ga het proberen. In ieder geval stel ik voorlopig vast dat het invoeren van jouw URL https://internet.odido.nl/instellingen/bellen bij mij resulteert in een directe doorverwijzing naar https://www.odido.nl/my/thuis/instellingen/bellen , met als inhoud de bovenstaande schermafbeelding. Ik heb klantenservice gebeld en de medewerkster geeft door aan de backoffice dat mijn abonnement op “Completed” moet worden gezet, aangezien dit nu nog niet het geval is. Hopelijk lost dit mijn probleem op. Ik ga straks proberen om met DevTools te kijken of alles goed staat en of het dan mogelijk toch lukt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen