Skip to main content
Beantwoord

Eigen apparatuur: wel WAN IP, maar willekeurige sites/apps werken, meeste niet

• September 28, 2025
  • 8 reacties
  • 59 Bekeken

Vorige week is Odido glas aangesloten door monteur. Daarna Zyxel verwijderd en Nokia ONT op mijn bestaande Unifi USG-3p met alle infra aangesloten. VLAN voor WAN op 300, na een tijdje WAN IP in 95.98.x.x range. Ik zie ook dat er data in/uit gaat, Kbps en soms Mbps (zie ik via Unifi controller software).
Sites lijken het ogenschijnlijk willekeurig te doen. Nu.nl doet het wel op MacbookPro maar niet op iPhone. Op TV doet alleen Netflix app het, andere niet.

Andere zaken die ik heb gedaan of ingesteld:

• Zowel ONT als USG al opnieuw gestart, kort uit/aan.
  • Nieuwe kabel
  • Cloudflare DNS voor ipv4 en ipv6

wat zou ik nog kunnen doen?

PS dit is een soort van repost, met extra tag. 

Beste antwoord door rvk01

Je hebt hier dus niet bij staan dat je IPv6 helemaal uitgeschakeld hebt (zoals ik in het andere topic aangaf). Niet handig want dat is natuurlijk het eerste wat iemand zou voorstellen.

8 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • Antwoord
  • September 28, 2025

Je hebt hier dus niet bij staan dat je IPv6 helemaal uitgeschakeld hebt (zoals ik in het andere topic aangaf). Niet handig want dat is natuurlijk het eerste wat iemand zou voorstellen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2025

Nee inderdaad dat is dat weer niet zo handig. Wat. Dat ik mijn eigen post niet kan aanpassen is ook niet handig, maar goed.

IPv6 is helemaal uitgeschakeld in de Unifi controller console. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • September 29, 2025

Het lijkt erop dat andere ook niet zoveel met de vraag kunnen. 

Even ter diagnose... doet op de MacbookPro het wel alles? Zo niet, wat doet het dan niet? (Dat is dan beste apparaat om dingen uit te zoeken) Kun je wel alle adressen pingen? Zo niet, kun je ze dan wel op de USG pingen? Zo niet, welke dns servers heeft de USG vanuit dhcp van Odido gekregen?

Ik weet het, veel vragen, maar dat is de enige methode om dingen uit te sluiten. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2025

Het lijkt erop dat andere ook niet zoveel met de vraag kunnen. 

Even ter diagnose... doet op de MacbookPro het wel alles? Zo niet, wat doet het dan niet? (Dat is dan beste apparaat om dingen uit te zoeken) Kun je wel alle adressen pingen? Zo niet, kun je ze dan wel op de USG pingen? Zo niet, welke dns servers heeft de USG vanuit dhcp van Odido gekregen?

Ik weet het, veel vragen, maar dat is de enige methode om dingen uit te sluiten. 

Ja goeie, meer info is altijd beter. Nu hangt de Zyxel tussen de ONT en USG. Voor nu een goede tussenoplossing.

• Het maakt niet uit met welk apparaat, dus in dit geval zowel via Macbook als iPhone zelfde soort resultaten, dwz dat als een site het wel op de macbook werkt deze niet per se ook op de iphone werkt en vice versa. Op Samsung TV werkt bijv. alleen de Netflix app. 
  • Pingen van andere adressen (die dus niet werken via http) krijgen geen response.
  • USG heb ik niet geprobeerd te pingen, kan ik op een later moment proberen.
  • Cloudflare DNS servers ingesteld op de USG. 
  • Zyxel krijgt als DNS primair 37.143.84.228 en secundair 62.58.48.20 (WAN IP is 85.144.x.x)

Ik zal later vandaag nog een keer de Zyxel ertussenuit halen om te zien wat kan ik nog meer kan diagnosticeren. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • September 29, 2025

Pingen van andere adressen (die dus niet werken via http) krijgen geen response.

Dan lijkt mij dat toch een DNS probleem. Daarom dacht ik misschien dat IPv6 nog aan zou staan. Dat ie de ene keer op de (nog niet geïmplementeerde) IPv6 iets probeert en de andere keer op IPv4.

Vandaar dat we zeker ook even moeten kijken welk IP adres resolved bij de ping.

Op zich zouden de Cloudflare DNS’en wel goed moeten zijn. Je zou nog de 1.1.1.1 en 8.8.8.8 kunnen proberen of anders eens gewoon die van Odido zelf (zoals ook met dhcp uitgedeeld wordt).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2025

Pingen van andere adressen (die dus niet werken via http) krijgen geen response.

Dan lijkt mij dat toch een DNS probleem. Daarom dacht ik misschien dat IPv6 nog aan zou staan. Dat ie de ene keer op de (nog niet geïmplementeerde) IPv6 iets probeert en de andere keer op IPv4.

Vandaar dat we zeker ook even moeten kijken welk IP adres resolved bij de ping.

Op zich zouden de Cloudflare DNS’en wel goed moeten zijn. Je zou nog de 1.1.1.1 en 8.8.8.8 kunnen proberen of anders eens gewoon die van Odido zelf (zoals ook met dhcp uitgedeeld wordt).

Dank je, ga ik proberen. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2025

Zojuist eea geprobeerd maar zelfde bevindingen. Hieronder details:

• DNS server Odido
  • Alleen NU.nl en Tweakers.net kon ik bereiken en dit keer ook alleen op Macbook, en alleen via Safari. Beide sites kon niet bereiken via Chrome en Opera. Noch op iPhone, noch op een Dell windows laptop kon ik andere sites benaderen. 
  • Ondanks dat ik nu.nl kon bereiken kon ik nu.nl niet pingen (geen response)
  • Ping USG ging wel
  • Ping DNS server ging niet. response timeouts

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • September 29, 2025

Dat je nu.nl wel kunt bereiken maar dat een ping nu.nl niets geeft is al helemaal maf. Dan begin ik toch te twijfelen aan de instellingen van de USG. Alleen dan zou dit ook een probleem moeten zijn als je de Zyxel ertussen hangt (en van de LAN van de Zyxel naar de WAN van de USG gaat). Ik neem tenminste aan dat je dan de WAN gebruikt van de USG.

Heb je de USG al eens een fabrieksreset gegeven?