Beantwoord

Edgerouter 6p met SFP module (voor KPN netwerk) nu overgestapt naar ODIDO

  • 22 March 2024
  • 7 reacties
  • 92 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag een odido aansluiting daarvoor had ik KPN.

Ik heb een edgerouter 6p met een voor KPN geschikte SFP glasvezel module. Ik weet helaas zo gauw niet welke xsgpon of iets dergelijks KPN gebruikt maar ik hoop dat jullie dat wel weten.

Ik heb alle instellingen die nodig zijn aangepast (zoals vlan id naar 300, pppoe weggehaald en in vlan 5.300 instelling op dhcp gezet) in de edgerouter maar ik krijg geen ip toegewezen.
Heb ik nu een zogenaamde MAC release nodig?

P.S. Ik zie geen MAC adres op de SFP module maar ik geloof dat dat ook niet nodig is en ik alleen mijn MAC adres van de edgerouter nodig heb.

 

Erik

icon

Beste antwoord door Waqqas 23 March 2024, 18:18

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3

Je mac adres moet geregistreerd worden anders wordt hij niet toegelaten op het odido netwerk. Even contact opnemen met de servicedesk zodat ze die kunnen koppelen en dan zou het in theorie in één keer moeten werken.

of je xgspon of gpon hebt ligt aan je snelheid. De basis snelheden hebben gpon (tot 1gb) daarboven xgs-pon voor zover mij bekend, maar dat kan de servicedesk je ook vertellen hoop ik.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @erik69 

Welke mediaconverter heb je van Odido ontvangen? Indien dit een Huawei ONT is dan kan je nog geen eigen SFP gebruiken, dit zal op korte termijn wel mogelijk moeten zijn.

Kan je ook eens een foto delen van de SFP die je nu hebt?

Dank jullie voor de snelle response.

De ont is een Huawei. Dus het houdt blijkbaar  al op voor me :(

Dus neem dan aan dat de SFP ook sowieso niet de juiste versie is.

 

Reputatie 7
Badge +15

@erik69 

Je had bij KPN een AON verbinding en nu XGSPON. Wat je wel kan doen is jou Edgerouter met een internetkabel op de Huawei aansluiten en met VLAN 300 en DHCP moet internet werken zonder een MAC release of te hoeven registreren.

@Waqqas 

Dat ga ik inderdaad voorlopig doen.

 

Weet jij welke SFP module ik moet hebben voor in de toekomst? Dan bestel ik die vast.

 

Nog een andere vraag: Ik zag ergens op deze site iemand die de ONT voedt via POE klopt dit?

Dat scheelt weer een adapter want mijn  router ondersteunt Poe.

 

Erik

Reputatie 7
Badge +15

@erik69 

Het is nog niet mogelijk om een eigen SFP met een XGSPON verbinding te gebruiken, wel loopt er een test om dit mogelijk te maken dus het zal op korte termijn mogelijk moeten zijn.

Het voeden van de ONT met PoE is denk ik niet mogelijk omdat er maar 1 LAN poort is en die gaat naar de WAN poort van je router.

@Waqqas 

Dank je voor de informatie.

Ik zal zo nu en dan op deze community vragen hoe het ervoor staat met die test.

 

Erik

Reageer