Sinds de zomervakantie heb ik regelmatig het probleem dat mijn Daytek Vigor 2132F modem de verbinding verbreekt met mijn Asus RT-AC86U router. Voor de verbinding heb ik de WiFi uit staan en gebruik ik poort 1 die via DHCP wordt verbonden met de WAN van mijn router. Deze opzet heb ik al jaren draaien maar ineens begint de ellende van verbroken verbinding waarbij de router aangeeft dat er geen juiste IP door de provider wordt uitgegeven. Ik heb alles nagelopen en kan geen fout vinden. Ergo: na een reset van het modem draait alles telkens weer. Het lijkt op de storingen van andere gebruikers die ik tegen kwam:
Draytek LAN verbinding die soms wegvalt | T-Mobile Community
In beide reacties wordt aangegeven dat het mogelijk een probleem is met het modem. Inmiddels is mijn modem vervangen (helaas nog steeds hetzelfde model) maar ik ondervindt het probleem nog steeds.
Het lijkt erop dat de DHCP van het modem soms verkeert communiceert met mijn Router en daardoor geen nieuw IP adres uitgeeft (leaseperiode?). Soms draait hij een dag of enkele dagen dan wel weken, waarna hij ineens storing geeft. Soms inclusief het vastlopen van de TV-boxen. In ieder geval kan ik het modem niet meer bereiken via het IP. Als gezegd: totdat ik het modem herstart.
Inmiddels begrijp ik dat meerdere personen deze ervaringen al hebben gehad. Echter ik kom geen duidelijke oplossing tegen anders dan het modem omruilen wat voor mij niet heeft gewerkt (mogelijk doordat het om dezelfde type modem gaat).
Een simpele vraag met mogelijk een moeilijk antwoord maar; Wie kan mij helpen en heeft voor mij de oplossing?