Skip to main content

DHCP Proxy WPAD uitzetten

ik gebruik al jaren Fing netwerk monitor die geeft de melding dat DHCP Proxy WPAD aanstaat kan ik dit uitzetten op mijn modem zyxel ex5601-TI of moet ik me geen zorgen maken. krijg de melding The access point does not guarantee full protection from attacks.

Uitgelichte reactie

23 mei 2025

Hallo ​@PeterTT 

Die optie zie ik nergens in de interface van de router maar ik heb net ook even die app gedownload, ik krijg ook de melding geen beveiliging tegen aanvallen. De router heeft een prima beveiliging dus je kan de melding negeren volgens mij.

3 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21507 reacties
  • 23 mei 2025

Hallo ​@PeterTT 

Die optie zie ik nergens in de interface van de router maar ik heb net ook even die app gedownload, ik krijg ook de melding geen beveiliging tegen aanvallen. De router heeft een prima beveiliging dus je kan de melding negeren volgens mij.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1434 reacties
  • 23 mei 2025

In de Zyxel staat WPAD niet aan (en kun je dus ook niet uitschakelen). Er wordt geen option 252 meegegeven bij DHCP.

Option 252 provides a DHCP client a URL to use to configure its proxy settings. It's defined in draft-ietf-wrec-wpad-01.

Maar je werkstations en devices kunnen wel ingesteld staan om automatisch op het netwerk te zoeken naar WPAD (Web Proxy Auto-Discovery). Dit gaat dan vaak via http://wpad/wpad.dat. Een kwade computer zou zich dus, na toegang op jouw netwerk, bekend kunnen maken als computer ‘wpad’ waarna het verkeer van jouw devices via die computer zou kunnen gaan. Dat is dus een beveiligingsrisico.

Normaal los je dit op door op de werkstations de automatisch config uit te zetten. Het is ook mogelijk om dit op het hele netwerk te regelen (door de router) door ervoor te zorgen dat er geen wpad geregistreerd kan worden (b.v. door wpad als A record in de DNS aan te maken), maar zo uitgebreid is de beveiliging van de Zyxel niet.

Overigens… op mijn Android toestel krijg ik geen WPAD waarschuwing bij de router (mijn autoconfig bij mij wifi staat ook uit). Bij mijn Windows machine (met de Fing app) krijg ik hem wel. Maar bij Windows staat die autoconfig dus standaard aan (en kun je dus uitzetten).

In principe is het zo dat, als er geen rare computers op je netwerk komen, je je verder geen zorgen hoeft te maken. Er zijn buiten WPAD nog legio andere beveiligingsproblemen wanneer een computer van buiten toegang krijgt tot jouw netwerk. Voor bedrijven zou het misschien wel iets kunnen zijn om dicht te timmeren.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 24 mei 2025

Bedankt voor u antwoorden stelt me wel gerust.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen