DHCP problemen

  • 20 May 2024
  • 12 reacties
  • 148 Bekeken

Sinds afgelopen vrijdag constante problemen met de DHCP, geeft mijn xbox aan.

alles heeft 6-8 weken perfect gewerkt. 
heb al verschillende dingen geprobeerd:

  • stroom van modem af
  • reset in modem zelf gedaan

tot op heden zelfde probleem. 
onderverdieping doet het wel prima. Op zolder komt de kabel op een switch om mijn xbox en pc met internet te verbinden. Raar dat dit wel heeft gewerkt allemaal zonder problemen.

als ik kijk naar de firmware staat er v5.17 op.

is er iemand die mij kan helpen? Ik hoor het graag.

 

model ; DX5401-B1

 

LuanavanHagen 2 maanden geleden

Gisteren uren bezig geweest met verschillende dingen te testen.
Door Waqqas erbij uitgekomen dat de powerline adapters ook software heeft. Deze geinstalleerd en alles gereset en opnieuw met elkaar verbonden.
Via de cockpit is te zien dat er een verbinding is van 2/300 mbps.
Op de xbox kan ik enkel downloaden, maar echt online weer niet. Heel apart.
Na het uit en aanzetten van de Xbox wederom DHCP problemen. Ook geen download meer.
via logboek lijkt het modem geen vast ip te kunnen vasthouden.

Van een kennis nog een set powerline adapters gekregen van TP link.
Deze doormiddel van software/cockpit weer gereset, met elkaar verbonden en het modem compleet gereset.
En ta-daaa; ik heb internet op zolder! heb zelfs online kunnen spelen.
maar nu komt het; bij het uitzetten van de xbox en een tijd later weer aanzetten, wederom DHCP problemen. In het logboek is weer te zien dat het modem geen ip adres kan vasthouden voor de xbox. 
ook de kabel in de pc in plaats van de xbox, geeft hetzelfde probleem. hij geeft een ip adres voor 1 seconden, en daarna trekt hij hem weer in.


 

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @LuanavanHagen 

De kabel die naar de zolder gaat komt vanaf een LAN poort van de Zyxel? Kan je de Xbox eens op die kabel aansluiten?

Hallo @LuanavanHagen 

De kabel die naar de zolder gaat komt vanaf een LAN poort van de Zyxel? Kan je de Xbox eens op die kabel aansluiten?

Beste Waqqas,
Ik heb het modem weer gereset, en daarna de kabel direct op de xbox aangesloten. Xbox lijkt nu 'verbonden' te zijn, maar alleen met het netwerk lijkt wel. Maar verder als dat gebeurt er ook niet, en kan ik ook niks. alsnog kan ik niet online of iets dergelijks.

Als ik dezelfde kabel in mijn pc doe, lijkt het erop dat er telkens een ip word gegeven, en na 1 seconden is het ook meteen weer weg. Ook hier kan ik niks, zelfde probleem.
op de pc geeft hij ook : geen geldige IP-configuratie aan. 
in het cmd heb ik geprobeerd voor ipconfig releas en renew
bij renew geeft hij het volgende aan:
"de dhcp-vlient heeft een ip adres gekregen dat reeds in het netwerk in gebruik is. de lokale interface wordt uitgeschakeld totdat de dhcp client een nieuw adres kan worden toegewezen."

Als ik in het logboek van zyxel kijk, lijkt het ook te kloppen dat hij blijft switchen met de dhcp.
Verder als dit alles kom ik niet meer.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @LuanavanHagen, welkom op onze Community!

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als je de kabel in een andere poort stopt op het modem en dan je PC of Xbox direct bedraad aangesloten hebt. Zou je dit eens voor mij willen testen en het resultaat willen delen? Alvast bedankt! 

Hi @LuanavanHagen, welkom op onze Community!

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als je de kabel in een andere poort stopt op het modem en dan je PC of Xbox direct bedraad aangesloten hebt. Zou je dit eens voor mij willen testen en het resultaat willen delen? Alvast bedankt! 

Hey Tommie,

ik heb de xbox onder aangesloten. en geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat. heb alle LAN poorten gehad.
Toen dit niks opbracht heb ik het modem uit het stopcontact gehaald en na enkele minuten weer aangesloten. Nu kreeg ik wel internet, en kon ik gewoon online.
Zojuist boven aangesloten, en wederom DHCP problemen.
Waar kan het aan liggen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @LuanavanHagen, dus als ik het goed begrijp krijg je beneden wel een goede verbinding maar boven niet? Heb je al eens een andere kabel geprobeerd? 

Hi @LuanavanHagen, dus als ik het goed begrijp krijg je beneden wel een goede verbinding maar boven niet? Heb je al eens een andere kabel geprobeerd? 

Daar lijkt het inderdaad op.
Een andere kabel proberen gaat helaas niet, ik moet hier al gebruik maken van powerline adapters.

En daarbij is het toch raar dat het wel enkele weken 100% heeft gewerkt, zonder dat er veranderingen zijn gebeurt? Sinds 1 week geeft hij dhcp modem problemen.

Reputatie 7
Badge +15

@LuanavanHagen 

Powerline adapters werken via het stroomnet dus dus een goede verbinding kan niet altijd worden gegarandeerd. Kan je de adapters misschien eens resetten?

Gisteren uren bezig geweest met verschillende dingen te testen.
Door Waqqas erbij uitgekomen dat de powerline adapters ook software heeft. Deze geinstalleerd en alles gereset en opnieuw met elkaar verbonden.
Via de cockpit is te zien dat er een verbinding is van 2/300 mbps.
Op de xbox kan ik enkel downloaden, maar echt online weer niet. Heel apart.
Na het uit en aanzetten van de Xbox wederom DHCP problemen. Ook geen download meer.
via logboek lijkt het modem geen vast ip te kunnen vasthouden.

Van een kennis nog een set powerline adapters gekregen van TP link.
Deze doormiddel van software/cockpit weer gereset, met elkaar verbonden en het modem compleet gereset.
En ta-daaa; ik heb internet op zolder! heb zelfs online kunnen spelen.
maar nu komt het; bij het uitzetten van de xbox en een tijd later weer aanzetten, wederom DHCP problemen. In het logboek is weer te zien dat het modem geen ip adres kan vasthouden voor de xbox. 
ook de kabel in de pc in plaats van de xbox, geeft hetzelfde probleem. hij geeft een ip adres voor 1 seconden, en daarna trekt hij hem weer in.


 

Niemand in deze community die een oplossing heeft?

Reputatie 7
Badge +3

@Waqqas Wil je nog eens meekijken? Alvast super bedankt! 

Gelukkig heeft @LuanavanHagen dankzij jouw tips de verbinding op zolder kunnen herstellen, maar dit probleem speelt nog: 

“bij het uitzetten van de xbox en een tijd later weer aanzetten, wederom DHCP problemen. In het logboek is weer te zien dat het modem geen ip adres kan vasthouden voor de xbox. 
ook de kabel in de pc in plaats van de xbox, geeft hetzelfde probleem. hij geeft een ip adres voor 1 seconden, en daarna trekt hij hem weer in.”
 

Ondertussen 3 weken verder. In de tussentijd heb ik 100 euro uitgegeven om een directe kabel van het modem naar zolder te krijgen in mijn huur huis. Deze dag dat het aangesloten is geworden, had ik internet op zolder. Geen problemen ondervonden deze dag.
Dag er na begonnen de zelfde problemen weer!
Verschillende dingen geprobeerd:
directe kabel vanaf modem in xbox
directe kabel vanaf modem in PC
directe kabel vanaf modem naar switch → xbox + pc
Modem blijft problemen geven met het geven van IP adressen. hij geeft deze 1 seconden af, en daarna trekt hij hem weer in.
Ik begin nu echt spijt te krijgen van de overstap van Ziggo naar Odido.
Waar kan het aan liggen en kan iemand mij alstublieft helpen?

Reputatie 7
Badge +14

Als het puur een IP adres uitdelen jouw probleem is kun je ook een apparaat een vast IP adres geven.

Ik heb geen Xbox om dat te tonen, maar als je in de Xbox bij netwerken instellingen kijkt, dan kun je daar  ergens vast het IP/ subnet mask en Gateway adres invoeren. (in plaats van de DHCP keuze)

Houdt in de Zyxel router dan een kleinere range vrij voor DCP, dan kun je de rest van de adressen handmatig uitdelen. Ik heb zelf van 192.168.1.2- 192.168.1.99 om handmatig uit te delen. Bijvoorbeeld voor een NAS, een warmtepomp, camera's, PC's etc. Dan kan ik met port forwardings deze devices ook benaderen vanaf buiten.

 

Reageer