Skip to main content

Goedemiddag,

Onlangs een abonnement afgesloten bij Odido waarbij ik 2Gbit/s heb. Nu komen ze binnenkort nog het glas aansluiten en wilde ik alvast m'n internetpunten inventariseren. Nu heb ik dus nog cat5e in de muur liggen (geen cca). In principe is dit tot 1000Mbits, maar op 100 meter.

Klopt het dat je op een kortere kabel van ronduit 15 meter wel de 2Gbits kan halen? Anders vervang ik het alvast met cat6(a).

Nu weet ik wel van het bestaan van 802.3bz af (hiermee zal het sowieso moeten kunnen), maar ondersteund de T-56 dat ook?

Een internet signaal is eigenlijk niets anders dan een radio signaal, maar dan in een ‘blokgolf vorm’ van 1 (high) of 0 (low). Als we dan kijken naar de lengte en bijbehorende internet bandbreedte, dan zal het ‘verlies’ van signaal toenemen over lengte en manier van constructie.

Stel ik neem een Cat5e van 30 cm, die kan in theorie 10Gb wel doorlaten. Maken we hem i.d.d. 100 meter, dan is de kans groot dat er zoveel signaal verlies is dat de data integriteit min of meer ‘verloren’ is gegaan.

Als je iets meer future proof wil zijn, zou ik kiezen voor alvast Cat 6a als je de mogelijkheid daartoe hebt.

 

 


Een internet signaal is eigenlijk niets anders dan een radio signaal, maar dan in een ‘blokgolf vorm’ van 1 (high) of 0 (low). Als we dan kijken naar de lengte en bijbehorende internet bandbreedte, dan zal het ‘verlies’ van signaal toenemen over lengte en manier van constructie.

Stel ik neem een Cat5e van 30 cm, die kan in theorie 10Gb wel doorlaten. Maken we hem i.d.d. 100 meter, dan is de kans groot dat er zoveel signaal verlies is dat de data integriteit min of meer ‘verloren’ is gegaan.

Als je iets meer future proof wil zijn, zou ik kiezen voor alvast Cat 6a als je de mogelijkheid daartoe hebt.

 

 

Jaa okee, dan laat ik nog even de cat5e kabel zitten. Dan zal ik het eerst testen en evt. achteraf cat6 of 6a trekken

 

Edit: mocht een mod deze post zien, dan graag het antwoord van Pieter als oplossing doen. 


Hallo @CoenvElden 

Voor kabels met deze lengte die niet makkelijk vervangen kunnen worden is het aan te raden 100% koper te nemen ipv CCA (aluminium met een laagje koper).


@CoenvElden Hoi

Cat5e kan die 2 Gbit aan over 15 meter.

Mijn PC geeft ook 2.5Gbit verbinding aan met een Cat5e kabel 40 meter.

(Speedtest gaat niet omdat ik een lager pakket heb)

Dit is wel een leuk filmpje op YouTube.

 


Reageer