Skip to main content
Beantwoord

canon mg 5250 wil niet meer in het netwerk

• 15 februari 2025
  • 7 reacties
  • 191 Bekeken

Beste medegebruikers, ik heb eerst in de community gezocht naar mogelijke oplossingen voor bovenstaand probleem. Diverse geprobeerd maar helaas geen succes. Wellicht heeft iemand een permanente oplossing.

Sinds een week ben ik overgestapt van de KPN naar Odido. De monteur heeft modem en mediakastje ingesteld. Dit functioneert, m.u.v. switchen naar HDMI kanalen maar dat ligt waarschijnlijk aan de afstandsbediening. Tv en internet en laptop telefoons en iPads werken prima. Helaas werkten de elektronische deurbel, de Yamaha receiver, de wd cloud NAS en de printer niet meer bedraad/draadloos.

Gelukkig werkt bijna alles weer behalve de printer. Wat heb ik tot op heden geprobeerd: op de printer met toegangspunt en netwerksleutel geprobeerd. Toegangspunt wordt gevonden maar niet geaccepteerd, software printer opnieuw geïnstalleerd, bij het onderdeel netwerk tool wordt de printer niet gevonden. De wps methode geprobeerd en ja hoor de printer zit in het netwerk. Een dag later heeft de printer geen verbinding meer. Via de WPS opnieuw geprobeerd, verbinding wordt gemaakt met modem maar printen gaat niet.

Ik heb de instellingen van het Zyxel T56 bekeken maar deze lijken mij juist, WPA2 komt overeen, ip adres,IPV4 firewall. Veel verder reikt mijn kennis niet. Heeft iemand met het zelfde te maken gehad en opgelost. Ook een stappenplan zou misschien helpen. De printer heb ik, als optie, nog niet teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Mijn vorige modem bij KPN was de Expedia box en daar werkte de printer feilloos. Gegevens instellingen printer/modem heb ik beschikbaar.

Groeten, Arjen

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Arjen1956 

Kan je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Schakel bij de WiFi instellingen 5 GHz uit en probeer de printer dan te verbinden.

Mocht het nog niet lukken ga dan eens in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen en controleer of bij beveiligingsmodus alleen WPA2-PSK staat.

Verder kun je WiFi 6 nog uitschakelen door bij draadloos, andere, bij 802.11 modus b/g/n gemengd kiezen en toepassen.

Bekijk origineel

7 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21073 reacties
  • Antwoord
  • 15 februari 2025

Hallo ​@Arjen1956 

Kan je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Schakel bij de WiFi instellingen 5 GHz uit en probeer de printer dan te verbinden.

Mocht het nog niet lukken ga dan eens in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen en controleer of bij beveiligingsmodus alleen WPA2-PSK staat.

Verder kun je WiFi 6 nog uitschakelen door bij draadloos, andere, bij 802.11 modus b/g/n gemengd kiezen en toepassen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1191 reacties
  • 15 februari 2025

Mijn Canon MG5550 maakt wel gewoon verbinding zonder dingen als 5Ghz aan te passen (en qua netwerkfunctionaliteit is die dacht ik hetzelfde als de MG5250). Als het goed is moet de communicatie ook gewoon terugvallen op een compatible niveau (bij mij keurig op de 2,4Ghz band). En schijnbaar werkt dat ook want je krijgt wel verbinding. Hij behoudt de verbinding bij jou alleen niet. 

Als het bovenstaande niet goed werkt met het behouden van de verbinding (nadat die verbinding wel is gemaakt) kun je ook proberen het ip adres nog vast te zetten. Op de router pagina onder Netwerkinstellingen > Thuisnetwerken > Statische DHCP. Je kunt daar op toevoegen drukken en de Canon in het lijstje zoeken en actief aanvinken. Bij mij was de naam echter unknown maar je kunt hem wel op ip zien staan (of aan het mac adres beginnend met f4:81..)

Overigens, mijn Android TV boxen en Sonos krijg ik met geen mogelijkheid verbonden met Zyxel (ook niet met alle aanpassingen naar 802.1g e.d.) maar die staan gelukkig bedraad.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 15 februari 2025

Beste Waqqas en Rvk01,

bedankt voor jullie reacties!!

Bij de configuratie van het draadloos netwerk staat de band al op 2.4 GHz, ik heb de beveiligingsmodus verzet op alleen WPA2-PSK, de firewall staat op IPV4, de 802 modus staat zoals jullie aangaven.

Misschien dat dit iets helpt of het juist lastiger maakt: Bij Verbindingen kan ik de canon printer (unknown) zien staan met het mac adres en  met het aangewezen ip adres. De verbinding is Good, wifi: 2.4 GHz, type client.

Ik probeerde via de ipad met de opnieuw geiinstalleerde canon print app contact te maken met de printer maar deze is al 10 min bezig om de printerinfo op te halen…

Vreemd, wel in het netwerk, geen verbinding kunnen leggen met andere apparaten. 

De andere 3 apparaten waar ik problemen mee had en die ik wel in het netwerk kreeg zijn allemaal bedraad aangesloten. Ipad's en iphones werken in de wifi en deden het gelukkig wel.

Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden?

Groeten,

Arjen

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1191 reacties
  • 15 februari 2025

Je kunt even kijken of je wel op de web interface van de printer kunt komen (met bv Safari op de iPhone). Gewoon het ip adres in de balk intikken. Ik kom hier gaan op de web interface van mijn MG5550. Kun je daar gewoon in rond bladeren?

Ik weet niet welk protocol de iPhone/iPad canon print app gebruikt om te communiceren met de printer maar met bovenstaand kun je wel zien of er een stabiele verbinding is met de printer.

Airprint is bij mij ingeschakeld (bij Airprint-inst.).

Onderin staat ook nog een knopje "netwerkinstellingen" waar je rond kunt bladeren. Daar zie je onder geavanceerd ook de linksnelheid en kwaliteit van signaal e.d.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 16 februari 2025

Ik heb op mijn iPhone op Safari het ip adres van de printer ingegeven zoals deze vermeld staat in het Zyxel modem. Er wordt echter geen verbinding gemaakt, dus ook geen verdere informatie. 
Ik ga vanmiddag de printer opnieuw met usb aan de laptop koppelen en de netwerktool van Canon gebruiken en daarna de verschillende stappen/problemen/ instellingen bekijken. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 17 februari 2025

Helaas ben ik na een middag en avond uitzoeken nog steeds niet in staat om de printer ‘actief’ te krijgen. De software opnieuw geïnstalleerd en via usb aangesloten, daarna de netwerktool van Canon gebruikt om te switchen naar draadloze verbinding. Steeds de melding: geen printers in het netwerk gevonden. Daarna de printer via het mac-adres in het modem toegevoegd, herstart en vervolgens de beveiligingssoftware van Windows tijdelijk uitgeschakeld. Toen werd de printer door de software gevonden, geregistreerd en zou het voltooid  zijn. In Word een document klaargezet. Printen maar, helaas de printer staat op inactief (in ieder geval niet meer op usb1 ,haha). Een printje via de IPad wellicht, ook niet. Neen, het is een hardnekkig probleem. En toen ik er even genoeg van had…ging mijn mijn Daikin airco uit het draadloze netwerk. Toen ik 2 keer via WPS de verbinding niet tot stand kreeg kon ik hier gelukkig op de afstandsbediening terugvallen. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1191 reacties
  • 17 februari 2025

Kreeg de printer uiteindelijk wel een IP adres (na toegevoegd te zijn met het MAC adres)? Kon je de pagina bekijken op IP adres (in een browser)?

Je zou alles (qua registratie met MAC adres) weer eens uit de router kunnen halen en de installatie op het schermpje van de printer doen. Dan niet met WPS maar door gewoon het wachtwoord in te tikken (ik gebruik zelf voor de WPS knop). Want die handmatige installatie via dat schermpje (met zoeken naar wifi en dan connecten en ww intikken) werkt bij mij altijd het beste (en je weet zeker dat de printer verbinding krijgt).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen