Skip to main content

Asus RP-AX56 aansluiten op odido modem

Ik heb thuis normaal een ASUS RT-AX86u router staan die verbinding maakt met een Asus RP-AX56 Dual-band wireless repeater. Omdat beide producten van ASUS zijn en AiMesh ondersteunen waren deze zeer makkelijk te koppelen.

Nu is op onverklaarbare manier mijn ASUS router al na 2.5 maand gebruik gestorven en start totaal niet meer op / heeft geen stroom. Dus als tijdelijke oplossing wou ik mijn Odido modem (Zyxel 

VMG8825-T50) weer even installeren. Het modem/netwerk van Odido doen het gewoon prima. Die moest ik gewoon inpluggen. Maar ik krijg met geen mogelijkheid mijn repeater aan dit netwerk verbonden.

Wat ik al geprobeerd heb (met de handleing van mijn ASUS RP-AX56 bij de hand):

1. De WPS knop eerst op de odido modem indrukken, en daarna op de repeater indrukken. Bij odido moet ik dat meerdere seconden doen zodat het lampje oranje gaat knipperen. Hierbij hangt de repeater op een afstand van 10-20 cm van het modem
  2. Een ethernet kabel van odido modem naar repeater leggen.
  3. Op mijn odido netwerk inloggen en kijken of ik daar ergens opties zie voor een repeater of WAP. Kan helemaal niets vinden.
  4. De WAN kabel direct van doosje naar repeater, zonder modem er tussen. Had niet verwacht dat het zou werken, maar heb het toch geprobeerd.
  5. De repeater gereset via de reset knop (eenmalig drukken, 2 sec drukken, 5 sec drukken, 10+ sec drukken).

Verder weet ik niet wat ik nog kan proberen. Ik kan niet inloggen op het mijn asus repeater want die geeft geen netwerk. Ik heb ook een raar moment gehad waarbij ik de repeater op zolder had hangen (buiten bereik van de odido modem), maar met ethernet kabel had verbonden met het odido modem: en toen was opeens mijn oude ASUS netwerk wel weer in de lucht. En ook nog met hele snelle verbinding. Nu gebeurt dat niet meer, misschien omdat ik de reset knop heb gebruikt.

Uitgelichte reactie

16 maart 2025

Hallo ​@Ezelezel555 

Kan je dit eens toepassen?

7 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20835 reacties
  • 16 maart 2025

Hallo ​@Ezelezel555 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 16 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Ezelezel555 

Dit gaat al mis bij stap 1. Ik kan niet naar repeater.asus.com want ik zit niet op het netwerk van de repeater. Ik heb alleen het odido netwerk, en de repeater is daar geen deel van.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20835 reacties
  • 16 maart 2025

@Ezelezel555 

Je zou moeten kunnen verbinden, zonder internet en dan kan je gewoon inloggen op de interface.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 16 maart 2025
Waqqas schreef:

@Ezelezel555 

Je zou moeten kunnen verbinden, zonder internet en dan kan je gewoon inloggen op de interface.

Dat zou moeten, maar hoe dan?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20835 reacties
  • 16 maart 2025

@Ezelezel555 

Als de Asus repeater aangesloten is dan zie je geen wifi netwerk van de Asus in de lijst met netwerken?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 16 maart 2025
Waqqas schreef:

@Ezelezel555 

Als de Asus repeater aangesloten is dan zie je geen wifi netwerk van de Asus in de lijst met netwerken?

Dat is correct. Ik zie mijn Odido netwerk, dan 3 netwerken van de buren, en voor de rest nog wat zwak signaal netwerken van mensen die verder wonen.

Mijn RP-AX56 staat in ieder geval niet in de lijst. En ik heb dus een 2-3 keer mijn Asus netwerk (waar deze RP-AX56 deel van was) zien verschijnen, maar dat kan ik niet meer nabootsen

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1047 reacties
  • 16 maart 2025

Als je Asus netwerk verschijnt zou de repeater dus niet goed gereset zijn. Want dan zou die niets moeten doen. 

Kun je de repeater eens bekabeld aansluiten en kijken of die een ip adres krijgt zodat je hem kunt bereiken. Ik meende dat die aansluiting onderop beide in en uitgang konden zijn, dus ze kunnen ook met bedrade backhaul aangesloten worden.

De repeater ondersteund simpel AP mode dus ondanks dat je geen mesh kunt gebruiken zou hij wel als AP in te stellen moeten zijn.

Je zou wel even EasyMesh op de Zyxel uit kunnen schakelen want dat gaat sowieso niet werken en misschien kan het in dit geval ook voor problemen zorgen (dat de Zyxel wel een apparaat ziet maar die niet in mesh krijgt).

https://www.asus.com/bt/networking-iot-servers/range-extenders/all-series/rp-ax56/

RP-AX56 supports AP mode, so you can establish Ethernet backhaul with on-wall Ethernet jacks in your home to create a wired connection between the router and RP-AX56. This not only provides even more stable WiFi, but also dedicates the entire 2.4GHz and 5GHz bands to wireless devices for smoother connections.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen