Skip to main content

Goedenavond,

 

Wij stappen binnenkort over van Ziggo Bridged router met Tp Link P9 Mesh systeem naar Odido glasvezel. Nou zagen wij dat Bridge modus niet beschikbaar is en we dus eigenlijk een eigen modem moeten vinden. Toen kwamen we de Asus AX88U Pro tegen, ziet er allemaal hartstikke goed uit en uit andere community posts hadden we gevonden dat VLAN 300 internet zal geven. Al deze gebruikers hebben echter geen TV en Vast Bellen aansluiting, dus bij deze de vraag. Hoe zorgen we (en met welke router/modem) dat we veel monitoring en beheer hebben (Wat deze Asus Pro heeft) en dat Internet, TV en Bellen goed werkt?

 

Alvast Bedankt,

Mathijs

@Mathijs_Berg Hoi

Voor een eigen router achter het glasvezelkastje heb je deze instelling nodig.

Het TV gebeuren gaat via dezelfde vlan.

Voor huistelefoon heb je dan wel een voip telefoon of converter nodig.

Je kunt ook kijken naar een Fritzbox.

Daar zit de voip functie met dect (draadloos) ingebouwd voor huistelefoon.

 


Hoi hoi,

 

Allereerst dank voor de snelle reactie, als we even zouden vergelijken, een VoIP converter vs een Fritzbox wat zou dan beter uit komen naar jullie ervaring? We gaan voor een 1 Gbit aansluiting, Wifi 6 is een must en gigabit bedraad (Maar dat heeft elke nieuwe router voor zover ik zie). Momenteel zit er een fout ergens in het netwerk en kunnen we geen logs bekijken, willen dus graag iets met duidelijke monitoring functies om dit soort zaken te onderzoeken.

 

Mocht de Fritzbox boven de Asus uitkomen, is er nog een Fritzbox die even goed of beter is als de gekozen Asus?

 

Met vriendelijke groet,

Mathijs 


@Mathijs_Berg 

Dat hangt allemaal van de situatie af.

Ik gebruik zelf een Fritzbox 5590 direct op glasvezel.

Deze Fritzbox is mijn glasvezel modem en voip adapter.

Daar achter heb ik DMZ een Tp-link Omada systeem.

Deze zorgt voor alle internet en itv verkeer.

Ik kan niet in Uw situatie kijken.

Maar een Fritzbox 7590 ax lijkt mij een mooie keuze.

In veel gevallen is ax (wifi6) overbodig en voldoen ac (wifi5) prima.

 

 

 

 


Hey hoi,

 

Net even lopen zoeken, Wifi 5 is als ik het goed zie tot 850 Mbps, dacht dat het minder was en dat Wifi 6 pas die snelheden had. In dat geval is Wifi 5 inderdaad snel genoeg. 

 

Je geeft aan dat je direct op Fiber verbonden bent, houdt dat in dat er geen ONT meer tussen zit met alle mogelijke problemen (Zie storingen van dit moment). Is er verder nog een voordeel van directe verbinding met Fiber zonder een ONT ertussenin?

 

Ik zal even kijken naar de Fritzboxen, zoals ik aangaf hebben we het Tp Link Deco Meshsysteem maar dat zou geen problemen moeten geven voor zover ik zie. Ze kunnen als het goed is als accespoints worden ingesteld namelijk.


Ja klopt ik zit direct op glasvezel.

Hierover is genoeg te vinden op het Odido forum.

Het voordeel ervan is ik vindt het wat netter.

En ik kan de info van de glasvezel zien in de Fritzbox.

Volgens mij moet de deco ook werken achter het glasvezelkastje.

Als deze vlan 300 kan aan de wan kant.

Dan zou je met een losse voip adapter kunnen werken voor de huistelefoon.

 

 


Reageer