Skip to main content

aansluiten fritzbox 5690 met gpon

• August 11, 2025
  • 22 reacties
  • 216 Bekeken

Ik heb sinds kort een Fritzbox 5690 PRO. Ik wil die zonder tussenkomst van de ONT met een glasvezelkabel rechtstreeks aansluiten op het aansluitpunt van ODIDO

Het modem id is AVMG7B4734FA

Kunnen jullie mij hierbij helpen

August 11, 2025

Bij GPON aansluiting kon je toch gewoon het serienummer van de bestaande ONT klonen in de Fritzbox SFP? Of is dat bij Fritzbox niet mogelijk?

(… even zoeken ...)

Ja, volgens mij staat dat hier: (zou hetzelfde moeten zijn voor de 5690 GPON, aannemend dat je ook echt een GPON aansluiting hebt van Odido en geen XGS-PON)

22 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • August 11, 2025

Bij GPON aansluiting kon je toch gewoon het serienummer van de bestaande ONT klonen in de Fritzbox SFP? Of is dat bij Fritzbox niet mogelijk?

(… even zoeken ...)

Ja, volgens mij staat dat hier: (zou hetzelfde moeten zijn voor de 5690 GPON, aannemend dat je ook echt een GPON aansluiting hebt van Odido en geen XGS-PON)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 11, 2025

Volgens installatie handleiding moet de GPON aansluiting worden geactiveerd Odido heeft hiervoor het modem id nodig

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 11, 2025

Hallo ​@jos61brbn 

Dat is alleen bij XGSPON het geval. Zoals in de link staat, klik op de pagina die vermeldt wordt terwijl de Fritzbox is aangesloten en je ermee verbonden bent en voer daar het serienummer van de Huawei in.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 14, 2025

Heb de instructies van de link gevolgd, heb ingelogd op fritzbox support, zie printscreen

zie geen vak GPON PLOAM

verbinding  via glasvezel is nog niet gelukt.

op de ONT staat dat het een gpon terminal is

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 14, 2025

@jos61brbn 

De gebruiker in dat topic ziet GPON PLOAM er wel tussen staan en hij bevestigt dat het werkt, kan je eens controleren op updates?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 14, 2025

Ik heb de updates gecontroleerd, fritzbox heeft nieuwste OS 8.03

zie geen verandering op de op de support site

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 14, 2025

Kan wel zijn dat die optie eruit gesloopt is. In Duitsland (als je daarop ingesteld zit zijn) in ieder geval wel.

Zitat/Support:

"Die Anpassung der GPON-Seriennummer ist gemäß der 1TR112-Spezifikation für Glasfaseranschlüsse nicht (mehr) zulässig. Daher bietet die FRITZ!Box ab FRITZ!OS 7.50 keine Möglichkeit mehr, die GPON-Seriennummer anzupassen"

https://www.glasfaserforum.de/forum/thread/2537-gel%C3%B6st-fritz-box-5690-pro-probleme-bei-der-telekom/?pageNo=5

Kun je even kijken of de optie nog onder Hulp&Info en dan FRITZ!Box support staat (GPON PLOAM)?

https://fritzshop.nl/module/faqservice/Faq?p_slug=FRITZ-Box-5690-pro&doc_detail=3631_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-aansluiting-van-DIGI-configureren

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 14, 2025

Nee dat staat hier ook niet meer

peter-keetfm

De link werkt hier nog prima.

Anders proberen via hulp pagina.

Dan krijg je de pagina er ook voor. (Als het goed is)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 14, 2025

Via deze weg heb ik het ook geprobeerd, zie geen vak waar ik het Pon nummer in kan voeren 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 14, 2025

@jos61brbn 

Dan zal je alle privé velden in je community profiel moeten invullen en zet het modem ID bij info voor de moderators zodat een moderator hem kan registreren.

peter-keetfm

@jos61brbn 

Heb je regio wel goed staan.?

Anders zou ik het echt niet weten.

Mijn 5590 werkt al 3 jaar op GPON doormiddel van een serienummer kloon van de Huawei GPON ONT.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 14, 2025

Zie je de SFP module wel in de Fritzbox interface staan?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 15, 2025

Waar kan ik zien in de interface waar de sfp module staat

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 15, 2025

Waar kan ik zien in de interface waar de sfp module staat

Onder Internet > Fiber informatie (zie tekst bij Fritz!SFP)

Zie ook deze post

Ook moet je uiteraard aangeven dat je internet niet via de WAN poort komt maar via fiber. Dat zie je in de post daaronder hoe je dat instelt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 15, 2025

Dit heb ik gevonden

peter-keetfm

Pon nummer is van je Fritzbox.

Daar moet het nummer van de Huawei staan.

Heb je de link al eens via een andere browser geprobeerd.

HWTC =Huawei 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 15, 2025

het is gelukt om glasvezel in te stellen

Iedereen bedankt voor de ondersteuning

peter-keetfm

het is gelukt om glasvezel in te stellen

Iedereen bedankt voor de ondersteuning

En hoe is het nou gelukt als ik vragen mag.?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 15, 2025

Ik heb eerst in de Fritzbox de toegang gewijzigd naar glasvezel, daarna toepassen. Dan krijg ik een foutmelding, hierna de link gebruikt, ingelogd op de Fritzbox, dan zie je bij naar beneden scrollen het veld PLOAM, hier heb ik het serienummer van de Huawei ingevuld en de instelling aangepast. Daarna de eerste stap opnieuw uitgevoerd. Fritzbox is nu verbonden met glasvezel 

peter-keetfm

Top dan werkt deze manier van klonen nog.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 15, 2025

Dan stond ie dus nog gewoon op de WAN instelling 😉

Fijn dat het werkt.