Skip to main content

 

Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien hoe je het beste aan de slag kunt gaan én wat de antwoorden op de meest gestelde vragen zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

FAQ


Welk modem kun je gebruiken?

Je mag elk op de markt beschikbaar modem gebruiken. Je bent er echter wel verantwoordelijk voor dat dit modem aan de specificaties voor de lijn voldoet en mag geen verstoring veroorzaken voor andere klanten. 

 

Kun je ook een eigen TV Box gebruiken?

Je kunt geen eigen TV Box gebruiken. Deze valt buiten de vrije modemkeuze. Wil je onze TV Box niet gebruiken, dan kun je kiezen voor TV zonder TV Box:​​​​​

We moeten je natuurlijk wel de juiste instellingen geven om de Odido TV Box te kunnen blijven gebruiken. 

 

Kun je een eigen Media Converter gebruiken?

Ja, je kunt zeker een eigen converter gebruiken. Voorwaarde is dat je op PtP Fiber (EoF of GoF) zit. Je moet erop letten dat de juiste fiberpatch gebruikt wordt. In de handleiding van een Media Converter vind je ook de dip switch configuratie, als deze niet automatisch configureert. Hier geven we verder geen ondersteuning op. Neem een kijkje in het andere artikel voor alle specificaties: 

​​​

 

Hoe zit het met een eigen ONT (network terminal)?

Ja, je mag een eigen ONT gebruiken. Hier zitten wel voorwaarden aan. Ook moet het serienummer bij ons geregistreerd worden. Neem contact op met onze Klantenservice via 0800-0092 en vraag daar om begeleiding.

 

Sluit Guidion jouw eigen modem aan?

Nee dat doen ze niet, Guidion sluit enkel het door ons geleverde modem aan. Dit is ook nodig om te testen of de geleverde lijn naar behoren werkt. Na installatie staat het jou vrij om gelijk een eigen modem aan te sluiten. 

 

Kun je meteen jouw eigen modem aansluiten op DSL?

We raden dit af, maar het mag wel. Om er zeker van te zijn dat de verbinding werkt, zal bij ondersteuning eerst gevraagd worden het Odido modem voor de eerste keer aan te sluiten. 

 

Bieden we ondersteuning wanneer de verbinding niet werkt?

Support op een eigen modem zonder verbinding is deels mogelijk. We helpen je door de mogelijke stappen heen, maar houd er wel rekening mee dat we op een bepaald moment kunnen vragen het Odido modem aan te sluiten. 

 

Hoe kun je telefonie gebruiken?

In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen we dit niet voor je. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet mee, dit dien je zelf op te zoeken.  

 

Kun je nog wel gebruikmaken van Wifi Plus?

Je kunt gewoon Wifi Plus gebruiken. Je zult het modem moeten configureren als Wifi Plus op een Huawei modem (door wifi op het modem uit te zetten en een kabel tussen het modem en het eerste wifipunt aan te sluiten en dus minimaal een tweede wifipunt te gebruiken) 

 

Biedt Odido ondersteuning op het eigen modem?

Nee dit doen we niet, je dient ons modem aan te sluiten voor support op gebruik van het modem. Je kunt eventueel wel op de Community terecht met specifieke vragen. 

 

Ik gebruik toch liever het Odido modem!

Dat kan! Het staat je vrij om ons modem of je eigen modem te gebruiken. Schakel je tussentijds over naar ons modem? Geen probleem: ontkoppel je eigen modem, wacht een paar minuten en sluit dat ons modem aan. Herstart dan ons modem en wacht gedurende zo’n 20 minuten zodat de verbinding weer het juiste signaal en IP-adres toegewezen krijgt.

 

Wat moet ik doen als mijn apparaten niet werken na het aansluiten van een eigen modem? 

Een ander modem betekent meestal ook een andere DHCP-server. Het opnieuw opstarten van de apparaten die niet werken lost dit meestal op. Werkt het nog steeds niet? Controleer dan of je apparaat geen statisch IP-adres heeft ingesteld. 

 

Kan ik een eigen SIP toestel gebruiken? 

Dat kan alleen als je een eigen modem gebruikt. Op het Odido modem wordt telefonieverkeer intern in het modem gerouteerd. Dit is niet aan te passen. In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen wij dit niet voor je. Daarnaast zijn aanvullende instellingen nodig, je kunt deze vinden in de pdf's op de website en de Community. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet aan klanten. Raak je het nieuw ingestelde wachtwoord kwijt? Dan zal je VoIP niet opnieuw in kunnen stellen. Bewaar deze dus heel goed!

 

Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout? 

Op dit moment wordt IPv6 niet ondersteund op ons netwerk. Wanneer IPv6 beschikbaar is, is nog niet bekend.

 

Instellingen en hardware vereisten

 

Lees in het andere artikel welke instellingen en specificaties nodig zijn om jouw eigen modem te kunnen gebruiken: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community

 

Mocht je op zoek zijn naar hoe je het beste zelf een eigen modem kunt installeren, neem dan zeker een kijkje in Hiddens prachtige artikel: Je eigen modem bij Odido | Odido community

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | Odido Community

 

Ook kun je terecht op onze website voor een duidelijke uitleg over het gebruik en de installatie van een eigen modem: Installeren eigen modem.

Hallo @TexTown ,

Als je eens in het volgende topic kijkt.

Op pagina 3 hebben daveflash en tmtv het over een ATA

TMTV heeft het over : deze hier


Hoi @TexTown,

Welkom op de Community!

Zoals @soepkip67 aangeeft gebruik ik inderdaad een ATA. (Als je twee telefoonlijnen hebt, zou je de HT802 kunnen nemen.) Behalve de gegevens van het SIP-account heb ik volgens mij geen instellingen aangepast, maar voor de zekerheid staan in dit topic de volgende specificaties:

  • SIP Username: Kan klant vinden in My T-Mobile Thuis 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My T-Mobile thuis 

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

Mocht je problemen hebben met nummerweergave, dan zou je naar de instellingen DTMF/FSK kunnen kijken.

Succes!


Bedankt voor de info,

ik heb een HT801 besteld. Zodra die binnen is zal ik hem configgen (misschien meteen even een kleine handleiding maken) en het resultaat laten weten.


Als je een eigen ATA box gebruikt is het aan te raden om de optie Allow Incoming SIP Messages
from SIP Proxy Only: 
op yes te zetten. Ik heb een Grandstream HT801, ik weet niet hoe deze optie in andere merken genoemd wordt. Dit voorkomt dat je gebeld wordt door vage nummers als 100 of 500., dit zijn namelijk scans op poort 5060. 

Bron


Goedemiddag all, goed nieuws voor de users die thuis een Fritz gebruiken als eigen modem/router: er komt binnenkort een vernieuwd profiel aan waarmee er nieuwe firmware geïntroduceerd wordt en een aantal zaken verbeterd wordt. Binnenkort meer hierover!


Ik heb een eigen modem geïnstalleerd (Linksys WRT1900ACS met Openwrt software). Draait als een zonnetje.

Kan ik de T-mobile router (ZyXEL) inleveren?


Nee. Die router moet je goed opbergen en pas als het abonnement is beëindigd wordt hij ingeleverd. T-mobile zal, als je een technisch probleem hebt, altijd vragen om de Zyxel te plaatsen. Alleen met die router erop kunnen ze technische service verlenen.


waar voor is die media conveter ? ik heb nu nog kpn internet glasvezel maar ga over naar Tmobile 

volgens mij heb ik dat nu niet in de meter kast hangen 


Hallo @mike rosauer 

De mediaconverter zet het optische signaal om naar een elektrisch signaal, deze heb je bij KPN ook.

De mediaconverter zit tussen het glasvezelaansluitpunt en router of hij kan ook op het glasvezelaansluitpunt zitten.

Sommige routers kan je zonder mediaconverter op het glasvezelaansluitpunt aansluiten middels een patchkabel en SFP module


Hallo @mike rosauer 

De mediaconverter zet het optische signaal om naar een elektrisch signaal, deze heb je bij KPN ook.

De mediaconverter zit tussen het glasvezelaansluitpunt en router of hij kan ook op het glasvezelaansluitpunt zitten.

Sommige routers kan je zonder mediaconverter op het glasvezelaansluitpunt aansluiten middels een patchkabel en SFP module

 

Ah ok duidelijk  . Die zit er dus idd al .


wat ik trouwens bizar vindt dat de NT die hier hangt vervangen gaat worden voor zon zelfde soort kastje van ander merk … goed voor het mileu zeg, eigenlijk  te gek voor worden toch …. het doet niks meer of minder dan wat er nu hangt….

 

vooral omdat wij al glas hebben en T moblie waarschijnlijk gewoon de lijn van kpn netwerk gebruikt !!


@mike rosauer 

Vaak werken KPN mediaconverters niet met T-Mobile maar geen zorgen, je betaalt er niks voor en de monteur komt het voor je vervangen :)


@mike rosauer

Vaak werken KPN mediaconverters niet met T-Mobile maar geen zorgen, je betaalt er niks voor en de monteur komt het voor je vervangen :)

ik weet dat je niks voor betaald en deze vervangen wordt ik vind het alleen bizar zeker in tijden van duurzaam . zou toch ook anders moeten kunnen meen eens toch ?


@mike rosauer

Ik heb een zwarte Genexis die over het glasvezelaansluitpunt zit geschoven met 3 lampjes power, connection en alarm. Is een XGSPON mediaconverter en werkt met alle provider dus het kan wel.

Ik kwam ook van KPN en ik kreeg geen nieuwe mediaconverter want ik moest de huidige gebruiken.


@mike rosauer

Ik heb een zwarte Genexis die over het glasvezelaansluitpunt zit geschoven met 3 lampjes power, connection en alarm. Is een XGSPON mediaconverter en werkt met alle provider dus het kan wel.

Ik kwam ook van KPN en ik kreeg geen nieuwe mediaconverter want ik moest de huidige gebruiken.

onze is wit maar denk het zelfde hangt nu ongveer 1.5 jaar pas 

dan zien we dat dan wel :)


Hoi @mike rosauer, leuk om te horen dat je snel gebruik gaat maken van ons glasvezelnetwerk! 😃 Mijn verhaal zou ook geheel in lijn zijn met @Waqqas. Ook komt het vaak genoeg voor, zeker met de extreem snelle huidige ontwikkeling van glasvezel, dat glasvezelnetwerken worden opgewaardeerd met technologieën die hogere snelheden aankunnen en een hogere stabiliteit hebben. Wel staat hier weer tegenover dat de bestaande Media Converters dan niet opgewassen zijn voor de hogere of andere prestaties van het netwerk waardoor deze vervangen moet worden.

Ik ben het met je eens: hier is nog zeker een slag te slaan. Wél weet ik dat wij momenteel super druk zijn om de voetafdruk drastisch te verminderen, hopelijk komt ook hier snel inventievere oplossingen voor! 


Sorry hoor maar jullie mogen je personeel wel ff een opfris cursus geven.. 

Wat een ellende om een Fritzbox direct op glasvezel aan te sluiten zeg.. NIEMAND schijnt te weten hoe het werkt… Heb paar keer gebeld en niemand weet hoe het zit en krijg bijdehante opmerkingen waar ik niks aan heb. Heb Via via moeten vernemen dat mijn Fritz op de “white list” moet komen te staan zodat ik hem kan gebruiken maar ook dit is iets te spannend voor T-Mobile want heb nog 4x moeten bellen om iemand aan het verstand te brengen hoe dit werkt.. Heb het EINDELIJK voor elkaar gekregen maar kreeg te horen dat dit tot 5 werkdagen kan duren..?! HOE kan het dat zoiets simpels zo lang kan duren, dan heb je gewoon je zaakjes niet op orde hoor. 


Het klopt dat de klantenservice geen kennis en kunde van een Fritzbox heeft. Dat mag je niet van ze verwachten.  T-Mobile levert zyxel apparatuur waar je voor ondersteuning voor bij ze terecht kan. Als jij daarna eigen apparatuur wilt installeren mag dat,  maar voor support dien je dan bij die leverancier te zijn of bij anderen, zoals medeklanten op dit forum.


Hallo @Hurricane28 

Welke Fritzbox heb je en welke verbinding heb je, AON, GPON of XGSPON?

Heb je ook de juiste SFP module?

Soms is het mogelijk om bijvoorbeeld het serienummer van de Huawei ONT te klonen in de Fritzbox waardoor hij meteen zal werken zonder tussenkomst van de klantenservice.


Het klopt dat de klantenservice geen kennis en kunde van een Fritzbox heeft. Dat mag je niet van ze verwachten.  T-Mobile levert zyxel apparatuur waar je voor ondersteuning voor bij ze terecht kan. Als jij daarna eigen apparatuur wilt installeren mag dat,  maar voor support dien je dan bij die leverancier te zijn of bij anderen, zoals medeklanten op dit forum.

Ben je nou serieus of wat?! 

 

Wat staat er nou wat er moet gebeuren dan..? Miss moet je eerst ff lezen alvorens te antwoorden. Vraag ik om hulp met mijn Fritzbox? Zo ja, waar dan? 

Er is vrije router keuze sinds vorig jaar Februari maar jullie weten niet hoe?! Ik weet het namelijk wel, je moet zoals ik zei, mijn Fritzbox WHITELISTEN zodat ik hem kan gebruiken, wat is daar nou zo moeilijk aan om te begrijpen dan? 

 

 

 


Hallo @Hurricane28 

Welke Fritzbox heb je en welke verbinding heb je, AON, GPON of XGSPON?

Heb je ook de juiste SFP module?

Soms is het mogelijk om bijvoorbeeld het serienummer van de Huawei ONT te klonen in de Fritzbox waardoor hij meteen zal werken zonder tussenkomst van de klantenservice.

Ik heb een Fritzbox 5590 Fiber met XGS-PON en mijn aansluiting is dit ook. De Fritzbox kan met alle aansluitingen werken. Daarom kost deze ook 350 euro. 

Heb de SFP module die bij de box zat. Heb ook contact opgenomen met Fritz zelf en die snapt ook niet waarom T-Mobile moeilijk doet. 

Heb hier nog een voorbeeld van hoe simpel het  moet zijn: 

 


@Hurricane28 

Hopelijk helpt dit je :

Scrol naar linksonder en kies ‘content’ (Engels), daarna scroll weer naar beneden en kies Support, op die pagina staat onderaan het veld waarin je sn van Huawei kunt overnemen.

Na het instellen van VLAN 300 of het T-Mobile profiel moet hij direct werken.


@Hurricane28

Hopelijk helpt dit je :

Scrol naar linksonder en kies ‘content’ (Engels), daarna scroll weer naar beneden en kies Support, op die pagina staat onderaan het veld waarin je sn van Huawei kunt overnemen.

Na het instellen van VLAN 300 of het T-Mobile profiel moet hij direct werken.

 

Bedankt voor je reactie, ik ga gelijk kijken! 


@Hurricane28

http://fritz.box/support.lua

Deze link kan je ook gebruiken.


Nope, zie geen serie nummer niks. 

 

Even voor de duidelijkheid, ik heb de fritz nu aangesloten he niet de Zyxel.


Reageer