Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien hoe je het beste aan de slag kunt gaan én wat de antwoorden op de meest gestelde vragen zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!
FAQ
Welk modem kun je gebruiken?
Je mag elk op de markt beschikbaar modem gebruiken. Je bent er echter wel verantwoordelijk voor dat dit modem aan de specificaties voor de lijn voldoet en mag geen verstoring veroorzaken voor andere klanten.
Kun je ook een eigen TV Box gebruiken?
Je kunt geen eigen TV Box gebruiken. Deze valt buiten de vrije modemkeuze. Wil je onze TV Box niet gebruiken, dan kun je kiezen voor TV zonder TV Box:
We moeten je natuurlijk wel de juiste instellingen geven om de Odido TV Box te kunnen blijven gebruiken.
Kun je een eigen Media Converter gebruiken?
Ja, je kunt zeker een eigen converter gebruiken. Voorwaarde is dat je op PtP Fiber (EoF of GoF) zit. Je moet erop letten dat de juiste fiberpatch gebruikt wordt. In de handleiding van een Media Converter vind je ook de dip switch configuratie, als deze niet automatisch configureert. Hier geven we verder geen ondersteuning op. Neem een kijkje in het andere artikel voor alle specificaties:
Hoe zit het met een eigen ONT (network terminal)?
Ja, je mag een eigen ONT gebruiken. Hier zitten wel voorwaarden aan. Ook moet het serienummer bij ons geregistreerd worden. Neem contact op met onze Klantenservice via 0800-0092 en vraag daar om begeleiding.
Sluit Guidion jouw eigen modem aan?
Nee dat doen ze niet, Guidion sluit enkel het door ons geleverde modem aan. Dit is ook nodig om te testen of de geleverde lijn naar behoren werkt. Na installatie staat het jou vrij om gelijk een eigen modem aan te sluiten.
Kun je meteen jouw eigen modem aansluiten op DSL?
We raden dit af, maar het mag wel. Om er zeker van te zijn dat de verbinding werkt, zal bij ondersteuning eerst gevraagd worden het Odido modem voor de eerste keer aan te sluiten.
Bieden we ondersteuning wanneer de verbinding niet werkt?
Support op een eigen modem zonder verbinding is deels mogelijk. We helpen je door de mogelijke stappen heen, maar houd er wel rekening mee dat we op een bepaald moment kunnen vragen het Odido modem aan te sluiten.
Hoe kun je telefonie gebruiken?
In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen we dit niet voor je. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet mee, dit dien je zelf op te zoeken.
Kun je nog wel gebruikmaken van Wifi Plus?
Je kunt gewoon Wifi Plus gebruiken. Je zult het modem moeten configureren als Wifi Plus op een Huawei modem (door wifi op het modem uit te zetten en een kabel tussen het modem en het eerste wifipunt aan te sluiten en dus minimaal een tweede wifipunt te gebruiken)
Biedt Odido ondersteuning op het eigen modem?
Nee dit doen we niet, je dient ons modem aan te sluiten voor support op gebruik van het modem. Je kunt eventueel wel op de Community terecht met specifieke vragen.
Ik gebruik toch liever het Odido modem!
Dat kan! Het staat je vrij om ons modem of je eigen modem te gebruiken. Schakel je tussentijds over naar ons modem? Geen probleem: ontkoppel je eigen modem, wacht een paar minuten en sluit dat ons modem aan. Herstart dan ons modem en wacht gedurende zo’n 20 minuten zodat de verbinding weer het juiste signaal en IP-adres toegewezen krijgt.
Wat moet ik doen als mijn apparaten niet werken na het aansluiten van een eigen modem?
Een ander modem betekent meestal ook een andere DHCP-server. Het opnieuw opstarten van de apparaten die niet werken lost dit meestal op. Werkt het nog steeds niet? Controleer dan of je apparaat geen statisch IP-adres heeft ingesteld.
Kan ik een eigen SIP toestel gebruiken?
Dat kan alleen als je een eigen modem gebruikt. Op het Odido modem wordt telefonieverkeer intern in het modem gerouteerd. Dit is niet aan te passen. In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen wij dit niet voor je. Daarnaast zijn aanvullende instellingen nodig, je kunt deze vinden in de pdf's op de website en de Community. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet aan klanten. Raak je het nieuw ingestelde wachtwoord kwijt? Dan zal je VoIP niet opnieuw in kunnen stellen. Bewaar deze dus heel goed!
Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout?
Op dit moment wordt IPv6 niet ondersteund op ons netwerk. Wanneer IPv6 beschikbaar is, is nog niet bekend.
Instellingen en hardware vereisten
Lees in het andere artikel welke instellingen en specificaties nodig zijn om jouw eigen modem te kunnen gebruiken: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community
Mocht je op zoek zijn naar hoe je het beste zelf een eigen modem kunt installeren, neem dan zeker een kijkje in Hiddens prachtige artikel: Je eigen modem bij Odido | Odido community
Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van
Ook kun je terecht op onze website voor een duidelijke uitleg over het gebruik en de installatie van een eigen modem: Installeren eigen modem.