Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!
Wat is een bridge tap? In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.
De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.
Hoe werkt een bridge tap? In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.
Kan Odido mijn bridge tap verwijderen? Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!
Hoe kan ik dit zelf verhelpen? Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.
Toch hulp nodig? Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten. Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!
Bladzijde 7 / 8
En dat stoort mij ook @Doornekamp33 , daarom geeft ik graag wat meer details voor mensen die de term ‘Bridge Tap’ niet helemaal scherp hebben en in wat het is.
Maar vooral wil ik aangeven, dat over de totale lengte van de lijn tot aan je ISRA een ‘Bridge Tap’ gelijkende indicatie kan ontstaan. Daarom kan het vaak niet worden afgedaan met dat het probleem in je huis ligt, zeker als ze geen afstand informatie meegeven vanaf het meetpunt.
Heb een tijdje in de jaren 80/90 bij de PTT gewerkt voor het opsporen van problemen op telefoonlijnen, dus kom niet onbeslagen ten ijs zal ik maar zeggen. Deed daar toen ook kabel problemen opsporen, die toen veelal uit ‘doorspraak’ problemen bestonden.
Krijg soms wel het gevoel dat onze oude PTT met zo min mogelijk kosten en onderhoud, hun bestaande kopernetwerk aan het ‘beademen’ is ten nadele van derde partijen als TMT.
Het opsporen van het echte probleem en het repareren kost tijd en vooral geld, omdat KPN ook afhankelijk is van derden om de reparatie uit te voeren.
Tja, ik word naar deze sticky verwezen door T-mobile, terwijl mijn internet al weer een week werkt. Bleek een fout te zitten in de wijkkast, KPN monteur heeft dit gefixt.
Dus waarom T-mobile nou beweert dat ik last heb van een bridge tap? Mij een raadsel.
Overigens had ik 2 weken voor deze laatste storing ook al een storing, toen bleek er een andere (KPN) klant op mijn lijn te zijn gezet. Ook toen door een KPN monteur opgelost (in diezelfde wijkkast).
Zo is een storing dus lang niet altijd de schuld van T-mobile maar zijn ze ook erg afhankelijk van KPN. Maar ondertussen hebben we wel 2x een week zonder internet + tv gezeten omdat de wachttijd van de technische dienst zo lang is...
Hallo @gschadenberg
De Bridge tap melding is afkomstig van KPN en T-Mobile geeft dit dan door maar een bridge tap kan net zo goed aan een wat mindere connectie in een kast liggen.
Hallo, ik heb thuis een onstabiele internetverbinding. T-Mobile stuurde me een e-mail waarin stond dat het probleem de “bridge tap” was. Raar, want ik had hetzelfde probleem in maart en een technicus kwam mijn ISRA-punt vervangen. Hoe dan ook, ik heb de ISRA-trap geopend en dit is wat ik zie. Ik zie hier geen brug. De gele en zwarte kabel lijken nergens heen te gaan, alleen de groene, rode en blauwe kabels lijken nuttig te zijn. Wat moet ik doen?
Hallo @koffieguy
Het beste kan je deze aansluitdoos weghalen en de andere uit het installatiepakket met alleen rood en blauw gebruiken, deze die je nu hebt bevat loze draden en dat zou een reden kunnen zijn.
Bedankt @Waqqas, ik heb het al gedaan, maar het hielp niet. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem als voorheen
@koffieguy
De grijze kabel boven op foto 1 gaat deze nog naar een ander ISRA punt? Als je hem kan volgen zou je een ander ISRA moeten tegenkomen denk ik.
@Waqqas
Nogmaals bedankt, die grijze kabel gaat de muur in. Ik heb het huis rondgekeken, maar er lijken geen andere ISRA-punten te zijn. Dus ik denk dat het probleem iets anders is, zo vervelend!
Er moet ergens nog wel een andere aansluiting zitten, dit is gewoon een binnengeleiding kabel voor telefonie en niet de invoer kabel van KPN zelf. In de meterkast zit het soms ook goed verstopt, als bv achteraf de gas installatie wordt opgetuigd, kan zomaar ergens een lasdop buiten het zicht geraken. Dus nog even goed in de meterkast kijken.
Als het om een rijtjes woningen of appartement gaat kun je bij de buren is vragen/kijken waar het zit.
Ja, dat zou het probleem kunnen zijn. Ik woon in een rijtjeshuis en misschien worden sommige kabels gedeeld met de buurman. Ook heb ik mijn meterkast nagekeken en er zijn wat nieuwe apparaten zoals een slimme meter van Stedin, maar die heeft een zegel zodat ik hem niet kan verwijderen als ik geen boetes wil. Eerlijk gezegd is het raarste dat dit probleem uit de lucht komt vallen. Ik had hetzelfde probleem in april en het verdween op een gegeven moment op magische wijze. Nu is het teruggekomen. Ik heb niets met het netwerk gedaan en mijn buren zijn hetzelfde als altijd
Je isra punt zou in je eigen meterkast moeten zitten, niet in die van de buurman. Plaats eens wat foto’s van je meterkast, geen close up shots maar beetje op afstand zodat alle kabels etc ook zichtbaar zijn. Misschien zien we iets wat jou niet opvalt. :)
OK dank u zeer! Hier zijn enkele foto's van mijn meterkast
Ik heb het vermoeden dat de internetkabel de grijze kabel is op de laatste foto, maar er zit een Stedin slimme meter op
Das toch een wat andere meterkast dan ik had verwacht, ik zie hier helaas ook geen ISRA punt, misschien wat lager aan de vloer nog iets zitten? Anders houdt het hier even op. Dit wordt dan wel lastig, T-Mobile gaat je niet echt verder helpen vanwege de bridge tap melding, je zult dus nog even verder moeten kijken of er ergens anders wat te vinden, of zoals ik al zei, bij de buren vragen waar hun de aansluiting hebben zitten. Succes!
@koffieguy Ik zou in ieder geval van die elektra doos even het kapje dichtschroeven, is een stukje veiliger mocht er wat gebeuren.
En zit je ISRA niet in de linker onderhoek achter die dozen, ISRA heeft in ieder geval niks met de elektra instalatie te maken, zit daar altijd los van.
Net van de telefoon gekomen met de klantenservice en hier naar verwezen. Ik woon in een appartementen gebouw, dus ik heb weinig kennis van hoe de bekabeling is georganiseerd. We hebben tot nog toe gewoon het aansluitpunt in een van onze kamers gebruikt maar blijkbaar is die kabel ergens onderweg bevuild. Bijgevoegd zijn foto’s van waar het modem is aangesloten en de meterkast. Hoe ga ik nu verder?
De verbinding komt uit het KPN kastje in de meterkast en gaat vanaf daar met die loshangende kabel een pvc buis in, tot dus ver in orde. Die kabel loopt dan waarschijnlijk rechtstreeks naar je aansluiting in de woonkamer. Maar, daarachter kan dus een aftakking zitten naar bv een slaapkamer. In de woonkamer zou je dus het wcd doosje moeten openschroeven om te kijken of er meer dan 1x rood/blauw op aangesloten zit. Zo ja, moet je de aftakking naar de slaapkamer los halen. (bij twijfel hier foto plaatsen)
Alternatief is modem in meterkast plaatsen zodat je deze volgens de voorschriften met een max 1.5m dsl kabel op het ISRA kunt aansluiten. Maar dan moet je een nieuwe netwerk kabel naar de woonkamer trekken om de tv op aan te sluiten.
Dat kastje waar LIJN 1 en LIJN 2 op staat is je ISRA punt, hier kan je als het goed is rechtstreeks de DSL kabel in de LIJN 1 aansluiting prikken, de enige manier voor een goede verbinding, waarschijnlijk niet de ideale plek voor je modem.
Die ronde aansluiting links is COAX van de kabel boer, heb je dus helemaal niks aan bij T-Mobile en zou je allemaal kunnen afkoppelen en de kabel gebruiken om een LAN kabel te trekken, of een LAN kabel via de telefoon kabel, heb je namelijk niks meer aan in het huidige digitale tijdperk.
Goedendag,
Ik heb internet problemen en na een telefoontje met T-mobile bleek het te gaan om een bridge tap. Nu zijn mijn partner en ik allebei a-technisch dus hopelijk kunnen jullie ons helpen om het probleem op te lossen voordat we eventueel een monteur inschakelen. Het kastje dat als het ware een beete loshangt, dat kabeltje dat door de muur gaat is direcht aangesloten op de router/modem.
Het andere kastje is voor glasvezel wat we nu niet gebruiken.
Wat moeten we doen?
Hallo @IranavV
Er zit hier niet echt een bridge tap, behalve dat wordt aanbevolen om het kabeltje dat van links komt in te korten tot maximaal 30 cm en dan aanstippen en aansluiten.
Ik denk zelf eigenlijk dat de kans niet al te groot is dat het inkorten de problemen gaan verhelpen aangezien het kabeltje niet al te lang is.
Een bridge tap kan ook buitenshuis zitten dus het kan ook zo zijn dat iemand van KPN even moet langskomen.
Indien je glasvezel kan nemen bij T-Mobile dan zou ik je dat zeker aanraden, je gaat wel een nieuwe jaar abonnement aan maar de prijs blijft hetzelfde.
Ik heb de bridge tap gevonden en losgekoppeld maar nu mijn contract 100mbs maar k kreeg met bridge tap 50mbs nu bridge tap losgekoppeld nu snelheid 25/30mbs word maar erger dit
Hallo @muzzy-38
Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van hoe je modem op het ISRA punt is aangesloten?
Zojuist contact gehad met de klantenservice, daar wordt aangegeven dat ik een bridge tap heb. Hiervoor 4 jaar bij kpn/telfort gezeten helemaal geen probleem nu dit. Ik woon in een appartementencomplex en heb de modem nu aangesloten zitten via een telefoonstekker in de woonkamer. Voor zover ik weet is dit ook het enige punt in huis waar het kan. Heb net voor de zekerheid ook in de meterkast gekeken, maar geen idee wat ik daar kan doen. Let wel de muren zijn erg dik en ik heb op de plek van de meterkast ook geen G4 signaal op mijn smartphone. Dus denk niet dat het slim is om als het nodig is daar een modem te plaatsen. Ik voeg hier een foto toe van de meterkast. Want ik weet ook niet wat ik moet doen om dit te verhelpen.
Kan iemand mij hier helpen?
Hallo @L1985
Wat je kan doen is eens de DSL kabel vanuit de modem rechtstreeks op lijn 1 aansluiten in de meterkast. Dan zit je modem direct op het ISRA (even ter controle of het dan stabiel is).
T-Mobile is wat gevoeliger voor bridge taps en als die kabel die de buis in gaat lang is dan kan dat problemen opleveren.
Hallo @muzzy-38
Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van hoe je modem op het ISRA punt is aangesloten?
er komt de woning binnen zwart grijs en koperkleurig kabels aangesloten en vanaf de meterkast gaat blauw en rood de woning binnen. De bridge tap zat in de meter kast waar van ik die losgekoppeld heb en de juist aangesloten. Nu snelheid 60/64 mbs lijkt iets te hebben geholpen
@muzzy-38
Misschien zal de snelheid nog iets sneller worden wanneer je de modem in de meterkast plaatst direct aangesloten op het ISRA, je kan het eens proberen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.