Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!
Wat is een bridge tap? In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.
De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.
Hoe werkt een bridge tap? In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.
Kan Odido mijn bridge tap verwijderen? Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!
Hoe kan ik dit zelf verhelpen? Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.
Toch hulp nodig? Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten. Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!
Bladzijde 6 / 8
Goedemorgen @justwannahavesignal, jammer om te horen dat het kabeltje geen zoden aan de dijk gezet heeft. Als het probleem in de ondergrondse bekabeling zit, wordt het iets lastiger om op te lossen. Wellicht een overbodige vraag, maar ik wil nog één check met je doornemen: heb jij of heeft een vorige bewoner weleens Ziggo als provider op dit adres gehad? Zo nee, is er een losse COAX-aansluiting in het huis aanwezig?
Beste Jason, ik heb inderdaad Ziggo als provider gehad (voorafgaand aan jullie, nu zo’n 5 jaar geleden). Daar zit ook de COAX-aansluiting nog (een kastje( in de muur).
Maar die heeft de afgelopen jaren nooit voor problemen gezorgd.
Hi @justwannahavesignal, dank voor de toelichting en bedankt voor je geduld! Hopelijk een goede vakantie gehad? Ik ga er voor zorgen dat we alsnog de opdracht doorzetten naar de netbeheerder inclusief jouw foto met het verzoek om de binnenkomende verbinding toch te onderzoeken. Hier gaan wat dagen overheen maar je ontvangt hierover bericht. In de meeste gevallen hoef je niet aanwezig te zijn voor deze afspraak, mocht dit wel het geval zijn dan neemt de netbeheerder van te voren contact op om een afspraak in te plannen. We gaan voor je aan de slag!
Hi Brian, Dank! Mijn vakantie was goed en dit helpt voor de after feeling. Ik wacht het af. Groet
Hoi, ik zitten al weken zonder stabiel Internet. Een monteur heeft laatst bovenstaande vernieuwd maar dat mocht het niet oplossen. Nu heb ik een mail ontvangen over ISRA probleem, alleen is dit de enige aansluiting die in mijn huis te vinden is. Een andere monteur gaf aan dat het probleem waarschijnlijk buiten ligt. What to do? Eerlijk gezegd vind ik het raar dat ik dit zelf moet uitzoeken/oplossen.
Hi @charah Ik zie dat mijn collega vorige week vrijdag al opnieuw een verzoek uit heeft gezet naar de netbeheerder om je aansluiting toch na te kijken. Ik heb de foto aan de opdracht toegevoegd zodat ze deze ook kunnen zien. We gaan voor je aan de slag!
Mijn internet valt vaak uit en volgens de klantenservice zou dat liggen aan een bridged tap. Het enige wat ik vind is op bijgevoegde foto. De grijze kabel onder is de kabel die de meterkast inkomt, de kabel boven gaat naar de modem. Is dit nu de bridged tap? En wat moet ik daaraan veranderen? Geen idee. Alvast bedankt voor reacties!
Hallo @Jeroen712
Gaat de kabel boven direct naar je modem of via een aansluitpunt?
Als hij direct naar je modem gaat zorg dat hij zo kort mogelijk is. Niet langer dan 2 meter maar hoe korter hoe beter. Verder is er geen bridge tap te bekennen.
Hi @charah Ik zie dat mijn collega vorige week vrijdag al opnieuw een verzoek uit heeft gezet naar de netbeheerder om je aansluiting toch na te kijken. Ik heb de foto aan de opdracht toegevoegd zodat ze deze ook kunnen zien. We gaan voor je aan de slag!
Hoi! Ik heb tot nu toe niks gehoord van T-mobile en het probleem is nog steeds aanwezig. Erg vervelend dat het na 5 weken nog steeds niet is opgelost.
@charah
Die kabel die links de muur in gaat waar gaat deze naar toe? Deze zou ergens buiten je woning misschien op een ISRA aangesloten zitten.
Kan je dat eens uitzoeken? Wat het probleem kan zijn is de lengte van deze kabel. Meestal is 2 meter het maximum.
Hi @charah Geen zorgen, de opdracht voor de monteur staat inmiddels uit en met een beetje geluk nemen ze vandaag nog contact met je op!
Hi, ons internet valt regelmatig weg en ons is laten weten dat het probleem een bridge tap is. Wij hebben geprobeerd hier zelf naar te kijken maar we kunnen niet zo snel vinden hoe we het probleem moeten oplossen in ons geval. Kan iemand ons helpen met wat we precies moeten doen? Ons ISRA-punt is in de woonkamer:
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. De kabel met het groene- en rode draadje gaat naar ons modem.
Zou super zijn als iemand ons verder kan helpen!!
Hallo @Hofmeester
Zorg dat er maar één kabel verbonden is dus de kabel waar het signaal op staat.
Sluit je modem hier dan direct op aan en zorg dat de kabel vanaf het ISRA niet langer is dan 2 meter.
Je hebt rechts 2 oranje en 2 wit, dat mag ook niet.
Hallo @Hofmeester
Zorg dat er maar één kabel verbonden is dus de linker of rechter, de andere mag je verwijderen.
Sluit je modem hier dan direct op aan en zorg dat de kabel vanaf het ISRA niet langer is dan 2 meter.
Je hebt rechts 2 oranje en 2 wit, dat mag ook niet.
Hi @Waqqas, bedankt voor de snelle reactie!! Welke kabels bedoel je precies met linker/rechter?
@Hofmeester
Je hebt links rood en groen en rechts 2x oranje en wit. Laat alleen de 2 draadjes zitten waarop het signaal staat en verwijder alle andere draadjes.
Zorg dat je modem dan direct is aangesloten op de kabel waar het signaal op staat, lengte maximaal 2 meter.
@Hofmeester
Je hebt links rood en groen en rechts 2x oranje en wit. Laat alleen de 2 draadjes zitten waarop het signaal staat en verwijder alle andere draadjes.
Zorg dat je modem dan direct is aangesloten op de kabel waar het signaal op staat, lengte maximaal 2 meter.
@Waqqas Oke, duidelijk. Alleen snappen wij niet zo snel hoe we kunnen zien op welke van de oranje/witte signaal staat. Hoe kunnen we daar achter komen? Bedankt voor de hulp!!
@Hofmeester
Is niet te zien welke kabel naar het modem gaat?
Anders kan je eens beide wit en beide oranje losmaken. Mocht het signaal niet op rood en groen staan dan kan je die 2 los maken en wit en oranje van één kabel aansluiten aan de rechterkant van je ISRA en als laatste de andere wit en oranje proberen, uiteraard de huidige wit en oranje dan losmaken.
@Waqqas We hebben nu van beide kabels de witte en oranje geprobeerd, dat leverde geen verschil op, de verbinding bleef in beide gevallen. Nu zijn er helemaal geen oranje en witte draadjes meer die we hebben aangesloten en onze wifi/tv werkt nog steeds, zou dat uberhaupt moeten kunnen? Dit is onze huidige situatie:
@Hofmeester
Dan staat het signaal op de 2 draadjes die aan de linkerkant zijn aangesloten, je kunt het zo laten.
Zit jouw modem aangesloten op een ander aansluitpunt? Dan gaat waarschijnlijk de kabel die is aangesloten op je ISRA naar dat punt.
Wat je kan doen is de kabel vanaf je ISRA direct aansluiten op je modem, dan moet je hem wel op een goede lengte afknippen, strippen en een connector er aan vast maken als dat je lukt.
Of anders gebruik het aansluitdoosje in het installatiepakket, kabel afknippen op ongeveer 30 cm, strippen en aansluiten in het aansluitdoosje. DSL kabel kan daar dan ingeplugd worden.
Hallo @Dieuwertje96
Er is geen bridge tap hier als ik het zo zie, kan je wel even de grijze DSL kabel uit het installatiepakket gebruiken?
Een bridge tap kan bijvoorbeeld ander verstorend apparatuur/ kabels zijn, lengte van je DSL kabel of extra aangesloten kabels/draden maar dat is hier niet het geval.
Een bridge tap kan ook buitenshuis zitten.
Beste @Waqqas
Ik ben verhuisd en heb toen mijn modem meegenomen (had eerst glasvezel), dus heb geen dsl kabel geleverd gekregen. Bij T-Mobile zeiden ze dat ik ook zelf een dsl kabel kon kopen dus dat heb ik gedaan, vandaar de zwarte kabel.
Die zwarte kabel is een platte als ik het goed zie, die werken niet zo goed als een getwiste echte DSL kabel en zijn daardoor niet zo geschikt daarvoor, te weinig afscherming.
Een goede ronde kabel maakt dus wel degelijk verschil ten opzichte van deze standaard telefoon kabel.
Of je nu een platte of een vierkante of een driehoekige kabel gebruikt, dat zal je waarschijnlijk nooit een ‘Bridge Tap opleveren als de kabel aan het einde ‘ideaal’ is afgesloten. Doordat hij ideaal is afgesloten, kan er dus geen reflectie ontstaan, wat bij een ‘Bridge Tap’ meting wel degelijk het geval is. Je modem DSL ingang is zo’n ideale afsluiting van je kabel, die weinig tot geen refelectie zal opleveren..
Een beetje uitleg wat ‘ideaal’ is.
Je neemt een ping pong balletje en die gooi je tegen een hard materiaal, dan komt bijna net zo snel terug als dat je hem hebt weggegooid (maximale reflectie = Bridge Tap). Neem je nu een ‘ideaal materiaal’ die nagenoeg alle energie opneemt waarmee je het ping pong balletje gooit, zal het balletje niet terug komen (geen meetbare Bridge Tap).
Vaak zal je ‘Bridge Tap’ gelijkende reflecties krijgen, maar die reflecties kunnen vanaf het meetpunt tot aan je DSL modem ontstaan. Alleen met gespecialiseerde apparatuur kun je meer inzicht krijgen over waar de ‘Bridge Tap’ ontstaat, maar dat soort apparaten kosten een kleine duit. Tevens moeten mensen er goed in opgeleid zijn om verschil te maken tussen normale reflecties en ‘Bridge Tap’ reflecties.
Geen eenvoudige materie voor een leek, maar voor een kabel en netwerk specialist met een gedegen opleiding is dit goed te doen.
Het meten van een ‘Bridge Tap’ begint met het einde van de lijn af te sluiten met een ideale afsluiter, die dus geen reflectie geeft. Vervolgens voer je de meting uit aan het begin van de lijn om te kijken of er nog reflecties zijn. Zijn die er niet of nihil kan je een lijn goedkeuren, maar als er wel bovenmatige reflecties gemeten worden, dan moet je gaan zoeken wat en waar die reflectie door ontstaat.
Nou @Pieter_B , Men gooit het bij T-Mobile wel erg makkelijk op een Bridge Tap, een term die je bij Telfort(R.I.P.) en KPN bijna niet tegenkwam en bij TM dagelijkse kost lijkt.
Zelfs ISRA’s waar duidelijk geen bridge tap in zit wil men het volhouden, kan men het probleem simpel op de klant afwentelen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.