Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!
Wat is een bridge tap? In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.
De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.
Hoe werkt een bridge tap? In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.
Kan Odido mijn bridge tap verwijderen? Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!
Hoe kan ik dit zelf verhelpen? Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.
Toch hulp nodig? Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten. Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!
Bladzijde 1 / 8
Wat een onzin! T-Mobile stuur me deze rommel op terwijl ze nota bene zelf een nieuw ISRA-punt hebben gemonteerd in mijn woning.
Resultaat, ze gaan weer door met hun 4 maanden durende faalactie om internet werkend te krijgen in mijn woning. Maar opzeggen kan niet... want Alleen t-mobile mag contractbreuk doen niet de klanten natuurlijk!
@NPB
je kan het beste even een eigen topic aanmaken. T Mobile plaatst geen isra’s dat doet KPN
Ik wordt hier naartoe verwezen nadat een Guidion monteur de modem rechtstreeks op het ISRA-punt heeft aangesloten. Stelletje amateurs.
ehm hoort een modem niet rechtstreeks op het isra dan ? als het goed is kan je dan meteen zien dat er geen aftakking is en dus geen bridgetap.
ehm hoort een modem niet rechtstreeks op het isra dan ? als het goed is kan je dan meteen zien dat er geen aftakking is en dus geen bridgetap.
Normaliter heb je de hoofdaansluiting die rechtstreeks op je ISRA punt zit, vanaf daar gaat er een kabel naar de splitter met 1 richting de telefoon kabel intern en de andere naar je DSL modem.
Bij T-Mobile verloopt telefonie via de modem maar je kan ook T-Mobile voor internet hebben en nog steeds je oude KPN telefoon abonnement.
In mijn specifieke geval is er nooit een vaste aansluiting geweest sinds ik hier woon. Destijds met het aanvragen van XS4All heb ik de hoofdaansluiting richting ISRA ook vervangen waardoor ik zeker weet dat er alleen de modem op zat. Nu is de hoofdaansluiting er ook tussenuit en zit ie dus rechtstreeks op het ISRA-punt. Dus 10cm kabel en aansluiting minder.
ISRA of IS/RA staat voor Infrastructuur Randapparatuur. Het is het scheidingspunt tussen de apparatuur en de koperen bekabeling van de netwerkaanbieder en die van de abonnee. ook wel hoofdaansluiting genoemd.
Het gebruik van splitters word niet meer gedaan. de oude PSTN en ISDN lijnen zijn niet meer mogelijk.
We kunnen niet bij jou binnen kijken. wellicht dat je een foto kan maken met wat je bedoeld.
ik heb doorgekregen dat een bridge tap het probleem is. Nu is me alleen niet duidelijk of het doorknippen van een van de draden voldoende is of dat ik ook de instructies moet opvolgen vanuit de installatie handleiding die is opgestuurd.
Ik neem aan dat als ik door moet knippen dat het draad is dat de muur ingaat.
Hi @FrankTibben, ik zou nog even wachten met draden doorknippen, laten we eerst kijken waar de kabels heen gaan! 😉 Er komt altijd een kabel binnen vanaf buiten, is dat in dit geval de kabel die uit de muur komt (is het een buitenmuur)? De andere kabel lijkt wel wat dikker, waar gaat die heen? Normaal gesproken kan je de modem rechtstreeks aansluiten op het ISRA-punt (het kastje) zelf. Één van de kabels lijkt hier door te gaan naar ik vermoed een wandcontactdoos ergens anders in het pand. Je kan die kabel loskoppelen en dan de modem rechtstreeks op het ISRA-punt aansluiten. Je kan eventueel de kap even loshalen, dan kunnen we met je meekijken hoe het er van binnen uit ziet.
Ook ik kreeg de mededeling dat er een bridge gap zou zijn in mijn woning. Ik heb het hele huis doorzocht naar mogelijke verdachte kabels en kastjes en tot de conclusie gekomen dat er maar 1 kabel daadwerkelijk is aangesloten aan de ISRA (zie foto). De “lus” op de foto; geen idee waar die vandaan komt of naartoe gaat. Zou dat dan de boosdoener kunnen zijn? Ik hoor graag wat mijn opties nog zijn.
Hallo @Bianca-W
Ik ben bang dat je het isra nog niet heb gevonden. Het ziet er uit als een binnenkabel deze komt ook nog eens van boven af. een kabel uit de grond komt meestal van onder af.
Zo te zien word wit oranje gebruikt. zou je deze eens opnieuw kunnen aanstrippen zodat er weer mooi schoon koper is te zien en er niet zwart uit ziet. het witte draadje is doorgelekt naar een ander contact. deze mag je er gewoon tussen uit halen.
Draden die niet zijn aangesloten kunnen ook niet storen dus die mag je gewoon laten zitten.
Woon je in een appartement ? dan kan de aansluiting ook buiten de woning zitten.
Is het een ouder huis ? dan zit deze meestal in de gang. soms wel onder het luik bij de voordeur.
Is het niet een ouder huis dan is de meterkast een goed uitgangspunt.
Hier een foto van de enige aansluiting die ik in huis heb.
Ton v H
@TonvanHengel
we kunnen niet zien waar die kabel weg komt dus moeilijk te zeggen of het de binnen komende kabel is. wit en oranje horen niet aangesloten te zijn.
rood en blauw zou ik even opnieuw aanstrippen en weer aansluiten zodat deze weer schoon koper heeft.
Beste T-Mobile,
Ik ben sinds 03-05-2019 overgestapt van Ziggo naar T-Mobile. Vanaf deze aansluitdatum tot en met 23-05-2019 heb ik een prima verbinding gehad. Vanaf 23-05-2019 viel mijn WAN verbinding om de 3 minuten weg, waarna deze weer terugkwam. Dit bleef consequent doorgaan.
Na zelf alle controles te doen (modem resetten, ISRA punt checken, etc) heb ik na een aantal dagen hiervan melding gemaakt, omdat ik genoodzaakt was 4g te gebruiken om thuis te kunnen werken. N.a.v. de melding [Ticket#2019052811039165] is er door iemand op 29-05 ingelogd in mijn modem, en zijn er enkele settings gewijzigd volgens de log.
Sinds dit moment doet mijn internet het weer. Nu krijg ik vandaag een mail van t-mobile dat het ticket is behandeld en dat het probleem veroorzaakt wordt door een ‘bridge tap’ en dat ik dit via dit topic kan oplossen.
Volgens mij is dit niet juist. Waarom doet mijn internet het weer sinds de login van t-mobile. Ik heb zelf niks gewijzigd. En waarom werkte dit eerder een maand lang prima, en een week niet, en nu weer zonder problemen na werkzaamheden door t-mobile.
Ik zou graag de echte oorzaak van het probleem willen weten. Ik kan me een week uitval van internet niet nogmaals permitteren.
Ik zou een passend antwoord zeer op prijs stellen. Alvast bedankt,
J. Hendriks
Ik heb een vraag over mijn ISRA punt want ik heb ik mijn woning gezocht en ik ben alleen dit tegen gekomen in mijn meter kast op de gang van mijn appartementen complex. Ik heb een foto er bij gevoegd.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik kom er niet uit met de mail de ik krijg van t mobile over bridge tap enzo
Hi,
I recently moved to Netherlands in a new appartment and I am not sure what is ISRA. Is this mandatory in each home? All I have is a tv cable and an orange cat 7 cable without a jack. Do I need something else to connect the t-mobile modem to internet?
Stap niet over naar T-mobile!!!! Wat een slechte service. Je hebt last van een Bridge tap en zoek het zelf maar uit. Ja je kan een monteur laten komen, maar dan worden er wel kosten in rekening gebracht. Wij weten wel dat we gaan overstappen!!
Toch wel vreemd dat je maanden aan het bellen bent.....4x monteur langs geweest is en nu hoort dat het dit zou zijn! Met andere woorden zoek het maar uit!
Sinds de tijd van Ben al klant... Toch maar helemaal weg gaan bij T-Mobile, service van niks!!!
ik vind dat dit soort zaken ook gewoon onder de installatie garantie vallen. en T Mobile dus gratis een monteur moet sturen hiervoor. sterker nog soms zit de bridgetap IN het ISRA waar de klant zelf niet aan mag komen.
Op afstand is geconstateerd dat er een bridge tap in mijn aansluiting zou zitten…
Volgens mij zit er niets anders dan de modemaansluiting aan het isra punt.
Hoi @kusunum,
Dan kijken we graag mee! Is het mogelijk om de kastjes los te halen? Begrijp ik goed dat je het modem hebt aangesloten op het linkerkastje? En je weet ook zeker dat dit het hoofd ISRA is? Er is geen ander punt in je woning wat lijkt op een ISRA punt?
@Sander , De lange smalle is het isra punt, die mag je niet loshalen, alleen het bovenste kapje loshalen, de rest is van/voor KPN.
Het doosje er naast is het doosje wat in jullie instalatie pakket zit, dus aangesloten conform de handleiding van de dsl aansluiting.
Dus aub geen klanten dingen laten doen waar ze af moeten blijven, het isra punt daarboven, de lasdop, is ook al door een klant losgehaald wat eigenlijk niet mag, als KPN hier kosten voor gaat rekenen nemen jullie die dan voor jullie rekening.
Hoi @Sander ,
Ja, ik heb het modem op het linker kastje aangesloten; Dit kastje heb ik bij de set gekregen die ik van Vodafone ontving bij het aangaan van Vodafone thuis.
Ik weet zeker dat dit het hoofd ISRA is, De blauwe kabel komt uit de grond in de kruipruimte en het ISRA is verzegeld aan de onderzijde.
Toen ik een paar maanden geleden na een storingsmelding een nieuw modem kreeg wist de installateur van guidion mij te vertellen dat het probleem waarschijnlijk in de kabel van het ISRA naar de centralekast van KPN zit, hij mocht dat op dat moment echter niet doormeten omdat hij via T-Mobile aan het werk was en daardoor geen licentie had om aan de verzegelde kant van de KPN lijn onderzoek uit te voeren.
Hij heeft toen wel de aansluiting van het linker kastje naar het ISRA gecontroleerd en zag daar ook geen probleem.
Klopt ook, de isra zit goed, enige kan zijn dat de kabel niet goed genoeg is afgeschermt tussen de 2 punten, maar dat geeft geen Bridge tap effect, lijkt mij dat KPN een lijn meting moet gaan doen.
Hi @kusunum, bedankt voor de foto, daar zit inderdaad overduidelijk geen bridge tap tussen Ik laat onze technische dienst opnieuw contact opnemen met de netbeheerder inclusief deze foto zodat ze een monteur langs kunnen sturen!
Ook ik heb een email gekregen met het feit dat mijn probleem aan een bridge tap ligt?! Nu komt er bij 1 draad uit de muur naar mijn isra, daar zit mijn t-mobile modem aan vast en dat is alles?!
Zie geen meerdere of andere draden!!
Daarbij zijn mijn klachten niet van constante aard maar eens in de zoveel tijd gaan dingen niet zoals ze moeten gaan. Vorige week nog, zituk tv te kijken heb ik opeen geen internet meer, enkele seconden later alles weer online en een paar uur later weer het zelfde verhaal. Deze week geen problemen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.