Skip to main content

Startphone: Welke smartphones en besturingssystemen?

• June 16, 2026
  • 8 reacties
  • 165 Bekeken
Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Op welke smartphones kun je Startphone gebruiken?

Welk besturingssysteem heb je nodig? En hoe werkt het precies? We leggen het je graag uit. Wil je Startphone gebruiken voor je kind? Dan wil je natuurlijk eerst weten of het werkt op de telefoon die je hebt. Snappen we. Daarom hebben we de meestgestelde vragen voor je op een rij gezet. Zo zie je in één oogopslag met welke smartphones en besturingssystemen je Startphone kunt gebruiken én hoe je ermee aan de slag gaat.

Veelgestelde vragen over smartphones en besturingssystemen.

Werkt de app op alle smartphones?

De app werkt op Android-smartphones met Android 9 of hoger. Dat zijn smartphones vanaf ongeveer 2019. De app werkt niet op iPhones. 

Welke versie van het besturingssysteem heb ik nodig?

Startphone werkt op Android 9 of hoger. 

Kan ik het ook op iPhone gebruiken?

Nee. Startphone werkt niet op iPhones. Apple ondersteunt deze toepassing op dit moment niet. 

Welke Android-versie werkt met mijn Startphone?

Startphone werkt op Android 9 of hoger. 

Stel ik Startphone in op mijn eigen telefoon of op die van mijn kind? 

Je downloadt de Startphone-app op de telefoon van je kind. Er is geen koppeling nodig met de telefoon van de ouder. 

Welke Samsung-telefoons kan ik gebruiken?

Veel Samsung-smartphones met Android 9 of hoger werken met Startphone. Bijvoorbeeld toestellen uit de A-serie, S-serie en Note-serie. Foldables, smartwatches en tablets ondersteunen we niet. 

Welke merken Smartphones hebben Android?

Bijvoorbeeld Samsung, Google Pixel, Oppo, Motorola, LG, Sony en OnePlus. 

Veelgestelde vragen over het gebruik van Startphone.

Hoe maak ik van een smartphone een Startphone?

Download de Startphone-app gratis in de Google Play Store op de telefoon van je kind. Doorloop daarna samen de installatie. Dat gaat stap voor stap. De app kiest automatisch het juiste startniveau op basis van de leeftijd van je kind. 

Wat kost Startphone?

De app is gratis te downloaden in de Google Play Store. 

Moet ik klant zijn bij Odido?

Nee, je hoeft geen Odido-klant te zijn om Startphone te gebruiken. Ook met een abonnement van een andere Nederlandse provider kun je Starphone gewoon gebruiken. 

Moet ik een abonnement afsluiten?

Nee. Je downloadt en gebruikt de app zonder abonnement. 

Ik zie de app niet in de Apple appstore?

Startphone werkt niet op iPhones. Daarom staat de app niet in de Apple appstore. 

Wat is een standaard Launcher?

Een launcher bepaalt hoe het startscherm en de apps op een Android-telefoon eruitzien. Kies je voor de standaard launcher van het toestel, dan gebruik je de telefoon weer als gewone smartphone in plaats van als Startphone. 

Wat is de Startphone Launcher?

De Startphone launcher bepaalt hoe het startscherm, apps en navigatie eruitzien op de telefoon van je kind. Daarmee verandert een gewone smartphone in een Startphone. 

Relevante topics

8 reacties

• is nieuwsgierig
  • July 1, 2026

Goedemorgen, ik heb de app op mijn oude Huawei P30 light telefoon gezet en dat is gelukt. Maar als je dan de vragen gaat beantwoorden kom ik op een gegeven moment vast te zitten. Ik heb de leeftijd ingevuld. Dan kom je in een bepaalde groep terecht. Je moet dan verplicht bepaalde apps die nog niet op je telefoon staan installeren. Als je dit niet doet dan kom je niet verder. 

Nu kan ik op deze telefoon de voicerecorder niet downloaden omdat mijn toestel daar te oud voor is.

Maar dit toestel draait wel op Android 9. 

Hoe is dit op te lossen?

Is het niet mogelijk om hiervoor een hulp te krijgen via de telefoon ipv de Community?

Femke van Odido
Odido

Bedankt voor je bericht. Als er geen voicerecorder beschikbaar is, zou je normaal gesproken gewoon verder moeten kunnen met het gekozen niveau. Zoals je de situatie beschrijft, lijkt er daarom mogelijk iets anders aan de hand te zijn.

Kun je aangeven op welk scherm je precies vastloopt en welke melding je ziet? Een screenshot van dat scherm helpt ons om dit beter te onderzoeken. Let er wel op dat er geen persoonlijke gegevens zichtbaar zijn.

Goed om te weten: Huawei-toestellen zijn niet meegenomen in onze standaardtests. Sinds 2019 gebruikt Huawei op nieuwere toestellen geen reguliere Android-versie meer, maar HarmonyOS. De P30 Lite is een van de laatste Huawei-modellen die nog op Android draait. Daardoor kan het zijn dat de app op dit toestel anders reageert dan verwacht.

Met de screenshots en aanvullende informatie kijken we graag met je mee naar een oplossing.

• is nieuwsgierig
  • July 2, 2026

Dag Femke,

Nou ik heb de app er met behulp van de odido support eraf gekregen (dat was nog niet makkelijk). Dus nu is de app niet in gebruik en kan dan geen schermafbeelding sturen. Het scherm was dat je een aantal apps kon aanvinken als deze niet geïnstalleerd waren waaronder dus de voicerecorder maar dan staat de knop “volgende” lichtgrijs dus mijn idee was dat dat zou komen doordat die “verplichte” apps niet allemaal geïnstalleerd waren. Wel jammer dat er dan ook geen optie was om terug te gaan of de installering af te breken. Ook kon je op dat moment niet terug om naar een ander niveau te gaan. Het is gebaseerd op leeftijd maar het zou gelijk bij het instellen al mogelijk moeten zijn om voor een ander niveau te kiezen ipv dit pas te doen nadat alle stappen zijn doorlopen.

Het zou dan aan het aan het toestel kunnen liggen idd. (misschien is het dan handig om dit ook te vermelden bij de besturingseisen)

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag.

• is nieuwsgierig
  • July 2, 2026

Femke,

Inmiddels heb ik de app werkend gekregen op de Huawei telefoon. Voor de zekerheid maar een andere geboortedatum ingevuld zodat de app ingesteld wordt op het laagste niveau. Dit lukte. Kan het nu ook overzetten op het volgende niveau. 

Ik heb wel gemini uit moeten zetten op de telefoon want dat werkte nog wel.

We gaan er verder mee aan de slag.

• is net lid geworden
  • July 27, 2026

Beste Startphone, zijn jullie bezig om de app ook beschikbaar te krijgen voor het IOS besturingssysteem? Hoor het graag. Alvast bedankt!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 27, 2026

Hoi ​@Janine_ ,

Een iphone staat niet toe dat een App een deel van de besturing van de telefoon overneemt (de launcher) Voor IOS gaat deze oplossing er dan ook niet komen.

• is net lid geworden
  • July 28, 2026

Hoi ​@Janine_ ,

Een iphone staat niet toe dat een App een deel van de besturing van de telefoon overneemt (de launcher) Voor IOS gaat deze oplossing er dan ook niet komen.

Hi Eric, bedankt voor je snelle reactie. Helaas!

Femke van Odido
Odido

Beste Startphone, zijn jullie bezig om de app ook beschikbaar te krijgen voor het IOS besturingssysteem? Hoor het graag. Alvast bedankt!

Nee, Startphone werkt niet op iPhones. Apple ondersteunt deze toepassing op dit moment niet. Uiteraard blijven we de ontwikkelingen en mogelijkheden nauwlettend volgen en zetten we ons ervoor in om Startphone ook voor iPhone-gebruikers beschikbaar te maken zodra iOS dit ondersteunt.