Je hebt de Startphone-app gedownload. Tijd om te beginnen.
Je bent klaar om met Startphone aan de slag te gaan. Dan vragen we je om een paar gegevens van je kind in te vullen. Dat kan vragen oproepen. Snappen we. Daarom zetten we in dit topic alles voor je op een rij: welke gegevens we van je vragen, waarom we die nodig hebben en hoe het zit met de ouderpincode en ouderupdates. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
Veelgestelde vragen over persoonsgegevens.
Waarom moet ik de naam van mijn kind invullen?
Zo kunnen we je kind op sommige plekken binnen Startphone persoonlijk aanspreken. Handig als meerdere kinderen in huis Startphone gebruiken: in de Ouderzone zie je dan meteen van wie het toestel is.
We vragen alleen gegevens die nodig zijn om Startphone goed te laten werken. De naam van je kind gebruiken we alleen binnen Startphone en niet voor andere (commerciële) doeleinden.
Wat doen jullie met de gegevens die ik invul?
We gebruiken de gegevens alleen voor het functioneren van Startphone. Bijvoorbeeld om het juiste Startphone-niveau in te stellen, de Ouderzone te laten werken; en – als je daarvoor kiest - passende tips en inzichten te tonen die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van je kind.
Zo ontdekken jullie samen stap voor stap de digitale wereld.
We vragen alleen de gegevens die daarvoor nodig zijn en gebruiken deze niet voor commerciële doeleinden. In ons Privacy Statement lees je precies welke gegevens we gebruiken, waarom we dat doen en welke keuzes je hebt.
Waarom moet ik de leeftijd van mijn kind invullen?
We gebruiken de geboortedatum van je kind om het juiste Startphone-niveau in te stellen. De 4 niveaus zijn ontwikkeld met onderzoekers en wetenschappers van de VU en UvA. Elk niveau past bij een bepaalde leeftijd en ontwikkeling. Omdat elk kind anders is, kan je als ouder altijd zelf aanpassingen doen.
Wat is de ouderpincode?
Met deze pincode log je in op de ouderomgeving van Startphone. Daar beheer je de instellingen en het gebruik van de smartphone van je kind. De ouderpincode helpt ook om de ouderomgeving af te schermen, zodat alleen jij als ouder deze instellingen kunt beheren.
Wat is de ouder update?
De ouder-update is een optionele e-mail met tips, ideeën en inzichten van experts en wetenschappers. Daarmee helpen we je om samen met je kind bewuste keuzes te maken in de digitale wereld. Startphone groeit met je kind mee. Je bepaalt altijd zelf of je je voor de ouder-update aanmeldt.
Waarom is het emailadres invoeren verplicht bij het aanmaken van de ouder pincode?
Je e-mailadres is nodig om te kunnen controleren dat jij als ouder een reset van de ouderpincode aanvraagt, bijvoorbeeld als je je pincode bent vergeten.
Zo helpen we te voorkomen dat iemand die daartoe niet is bevoegd toegang vraagt tot de Ouderzone.
Wat zijn de verschillende checkboxes?
Met deze voorkeuren kunnen we beter aansluiten op onderwerpen die jij en andere ouders relevant vinden. Zo kunnen we onze communicatie en tips binnen Startphone persoonlijker en beter op jou afstemmen.
Bij het aanvinken van de checkboxes bepaal je zelf wat je wel of niet invult.
Wat doen jullie met de persoonsgegevens gezien er een privacy statement is?
We gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en gebruiken alleen de gegevens die nodig zijn om Startphone goed te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van het juiste niveau, het toegankelijk maken van de Ouderzone en het verifiëren van een resetverzoek.
We gebruiken deze gegevens niet voor commerciële doeleinden. In ons Privacy Statement lees je precies welke persoonsgegevens we gebruiken en waarom.
Bij welk niveau moet mijn kind beginnen?
De experts en wetenschappers van de VU en UvA adviseren deze indeling:
- Basisniveau – Bellen en buitenspelen
- Niveau 1 – School en slim (voor 11 tot 12 jaar)
- Niveau 2 – Appen en afspreken (voor 13 tot 14 jaar)
- Niveau 3 – Delen en dichtbij (vanaf 15 jaar)
Omdat elk kind anders is, kan je als ouder altijd zelf aanpassingen doen.
Veelgestelde vragen over de gebruiksfase.
Ik ben de ouderpincode kwijt. Wat nu?
Weet je de ouderpincode niet meer? Vraag dan een reset aan. Deze optie verschijnt automatisch nadat je 3 keer een verkeerde code hebt ingevuld. We sturen de reset naar het mailadres dat je tijdens de installatie hebt ingevuld.
Kan ik een eigen achtergrond kiezen?
Nee. De vormgeving van Startphone is bewust rustig gehouden. Samen met experts en wetenschappers ontwikkelden we een ontwerp met zo min mogelijk afleiding en verslavende elementen.
Hoe weet ik of mijn kind klaar is voor de volgende stap?
De niveaus zijn ontwikkeld door experts en wetenschappers van de VU en UvA. Hun advies is om het niveau te volgen dat past bij de leeftijd en ontwikkeling van je kind.
Mijn kind is nog geen 11, maar ik wil al naar niveau 2. Kan dat?
Ja. De geadviseerde niveaus zijn gebaseerd op leeftijd en ontwikkeling. Omdat elk kind anders is, kan je als ouder altijd zelf aanpassingen doen in de ouderomgeving van Startphone.
Hoe zet ik mijn kind naar de volgende stap?
Log in op de ouderomgeving van Startphone. Daar pas je eenvoudig het niveau van de telefoon aan.
Kan ik Startphone in het Engels gebruiken?
Nee. Startphone is ontwikkeld voor Nederland en daarom alleen beschikbaar in het Nederlands.
Ondersteunt Startphone Smart Call op Samsung-telefoons?
Ja. Samsung Smart Call blijft gewoon werken. Daarmee zie je sneller wie er belt, ook bij onbekende nummers. Het systeem herkent spam en fraude en geeft een waarschuwing. Je kan nummers blokkeren en rapporteren. Zo krijg je minder ongewenste telefoontjes en meer rust.
Relevante topics