Skip to main content

Apps toevoegen en schermtijd instellen.

• June 16, 2026
  • 0 reacties
  • 60 Bekeken
Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Apps zijn een groot onderdeel van Startphone. Soms wil je een app toevoegen of juist verwijderen. 

Vragen over waar je bepaalde instellingen en apps kan vinden? Vragen over notificaties en het tonen van apps in de originele kleur? We zetten ze hieronder op een rijtje. Ook vind je hier alle informatie die je moet weten over het instellen van schermtijd, favoriete contacten en Kickstarters.

Veelgestelde vragen over apps toevoegen aan niveaus.

Ik wil een app toevoegen aan het niveau. Hoe doe ik dat? 

Ga naar Instellingen en log in op de ouderomgeving. Daar zie je de optie Beschikbare apps. Hier staan apps die standaard beschikbaar zijn binnen het niveau. Staat de app er niet tussen? Dan voeg je die eenvoudig toe via de Google Play Store. 

Ik wil een app die ik zelf heb toegevoegd verwijderen. Hoe doe ik dat?

Ga naar Instellingen en log in op de ouderomgeving. Onder Beschikbare apps haal je apps makkelijk weg uit het niveau. 

Wil je de app helemaal van de telefoon verwijderen? Open dan de Google Play Store, zoek de app op en kies voor Deïnstalleren. 

Ik kan een app niet vinden. Wat nu?

Het kan zijn dat de app nog niet op de telefoon staat of niet standaard in het niveau zit. Download de app dan via de Google Play Store in de ouderomgeving. 

Kan ik notificaties bij apps uitzetten?

Dat kan op dit moment nog niet. We onderzoeken deze mogelijkheid voor een volgende versie van Startphone. 

Kunnen apps ook in hun originele kleur worden getoond?

Apps binnen de aanbevolen niveaus tonen we in zwart-wit. Andere apps blijven zichtbaar in de originele kleuren van de maker van de app. 

Kan ik de volgorde van apps aanpassen?

Nee. De volgorde van apps staat vast. Dat doen we bewust. Samen met experts en wetenschappers ontwikkelden we een rustige en overzichtelijke omgeving met zo min mogelijk afleiding. 

Veelgestelde vragen over schermtijd instellen.

Hoe stel ik de maximale schermtijd in?

Tijdens het instellen van een niveau zetten we automatisch een geadviseerde schermtijd klaar. In de ouderomgeving pas je deze makkelijk aan als je kind meer of minder schermtijd nodig heeft. 

Hoe stel ik schermtijd per app in?

Dat is op dit moment nog niet mogelijk. Is de schermtijd op? Dan blijven basisfuncties uit het Basisniveau gewoon werken. Denk aan bellen, sms, zaklamp, weer en navigatie. 

Hoe stel ik schermtijd tijdens school of in de avond in?

Dat kan op dit moment nog niet via Startphone. Goed om te weten: gebruik hiervoor geen Google Family Link, want dan werkt Startphone niet meer goed. 

Veelgestelde vragen over favoriete contacten en Kickstartertjes.

Hoe voeg ik contacten toe aan de 3 favoriete contacten?

Dat doe je in de Ouderzone op de telefoon van je kind.

Hoe voeg ik contactpersonen toe?

Contactpersonen voeg je toe via de contacten-app van de Android-telefoon. 

Welke kickstarters heeft mijn kind al gezien?

Die informatie slaan we niet op. Alle kickstarters vind je terug op Startphone.nl onder Tips voor ouders. ​​​​​​

Kan ik terugzien welke afspraken we samen maakten? 

Nee. Die informatie slaan we niet op. Alle tips en afspraken vind je terug op Startphone.nl onder Tips voor ouders. 

Relevante topics