De nieuwe Gaming-rubriek komt precies op tijd, want de komende maanden zal er regelmatig nieuws rondom de Nintendo Switch 2 naar buiten komen en ik heb de nobele taak op me genomen om jullie daarvan op de hoogte te houden. Eerst maar even de hoogtepunten van de Nintendo Direct doornemen?
De uitzending van 2 april begon niet met de Switch 2 zelf, maar met dé grote game die de console uit de startblokken moet laten schieten: Mario Kart World, waarin je, je raadt het al, de hele wereld over racet. De stedencircuits van Mario Kart Tour voor de smartphone zijn duidelijk in goede aarde gevallen. Met maar liefst 24 spelers tegelijk – zelfs de koe uit de Wii-klassieker Moo Moo Meadows is van de partij – is chaos gegarandeerd. Daarnaast zorgen de open werelden, de ‘afvalrace’ en de dynamische circuits (afhankelijk van tijd en weer) voor de meest vernieuwende Mario Kart-game in jaren.

Nintendo zorgt duidelijk voor een sterke line-up bij de release. Ze hebben immers geen goede herinneringen aan de opvolger van de Wii. Het succes van de Wii stond in schril contrast met de Wii U, waar echte topgames bij de lancering ontbraken en de console toen al kampte met een 3-0 achterstand, die het niet meer te boven kwam. Daarom werden de op zichzelf prima games als Super Mario World en Mario Kart 8 niet de successen die ze verdienden. Het idee om deze spellen opnieuw uit te brengen op de Switch was dan ook meer dan logisch, maar voor de enkeling die zich wel aan de Wii U gewaagd had, zoals ondergetekende, voelde het toch als een déjà vu. Bij Mario Kart werd dat later wel goed gemaakt met extra circuits in het uitbreidingspakket.
Die weg slaat Nintendo nu ook in met de Switch 2 Editions: spellen van de originele Switch, aangevuld met nieuwe content en gebruikmakend van de mogelijkheden van de opvolger, met korting te krijgen als je het origineel al hebt. Zoals altijd is Nintendo zich welbewust van hun hoogtepunten uit het verleden. Daarom worden naast de (S)NES-, Nintendo 64- en GameBoy (Advance)-spellen nu ook titels van de GameCube afgestoft. Je begrijpt dat ik niet kan wachten tot Mario Kart Double Dash daaraan wordt toegevoegd, nog altijd een van de beste games uit de serie in zijn tijd.
Ook van de Nintendo DS, mijn eerste handheld, hebben de Japanners een oude functie nieuw leven ingeblazen. Wie herinnert zich nog Download Play? Onlangs werd het al aangekondigd voor de Switch 1 en de 2 krijgt het meteen: GameShare. Daarmee kun je (een stukje van) een game delen met iemand anders in de buurt, zodat die ook kan spelen. Mario Kart World zal die functie ongetwijfeld ook krijgen. Aanstaande donderdag volgt nog een speciale Nintendo Direct die in het teken zal staan van Mario Kart World. De highlights daaruit zal ik natuurlijk weer hier posten.

Terug naar de Switch 2 met een andere nieuwe feature: GameChat. Daarmee kun je het beeld van je Switch delen met vrienden en als je er een camera bij koopt, kom je zelf ook in beeld. Zo wordt multiplayer een andere ervaring waarbij je je medespelers niet alleen in het spel ziet, maar ook het spel door hun ogen kunt bekijken. Het doet in alle opzichten denken aan Zoom en Teams, maar dan leuker. Hoewel Nintendo het niet benoemt, is het wel duidelijk dat de inspiratie voor deze functie voortkomt uit de duistere tijden van een paar jaar geleden. Bij de volgende zijn we in elk geval voorbereid.
Door naar de hardware. De Switch 2 heeft een groter scherm (7,9” vs. 6,2”), full HD (1080p) in tegenstelling tot de 720p van de oude Switch en een vloeiender beeld met maximaal 120fps (ten opzichte van 60) met HDR. Het is wel een gewoon LCD-scherm, dus geen OLED. Sluit je de Switch 2 aan op je TV met het vernieuwde dock, dan kun je in 4K gamen. De JoyCons gaan niet meer in een railtje, maar zitten magnetisch vast. Ze hebben grotere sticks en SL- en SR-knoppen, maar de grootste vernieuwing is de muisbesturing. Natuurlijk mag de C-knop niet ontbreken voor GameChat. Verder heeft de Switch 2 nog wat kleinere verbeteringen zoals een beter geluid, een ingebouwde microfoon met ruisonderdrukking, een extra USB-C-poort, bijvoorbeeld voor de camera en 256GB opslag die ook nog eens sneller is. Je kunt de hardware verder verkennen met een ‘spel’ dat alleen Nintendo kan maken: de Welcome Tour, waarin je digitaal rondloopt op de Switch 2 en zo allerlei dingen over de console te weten komt en simpele minigames kunt spelen. Briljant in al zijn eenvoud. Aan deze nieuwe snufjes zit wel een flink prijskaartje: 470 euro voor de Switch 2, 510 voor de bundel met Mario Kart. Je kunt nog even sparen: 5 juni ligt al dit moois in de winkel.
Dit waren voor mij de hoogtepunten van de aankondigingen rondom de Nintendo Switch 2. Zoals je gemerkt hebt, ligt de nadruk voor mij vooral op Mario-spellen, maar verderop in de presentatie kwamen nog veel meer spellen langs, ook van andere uitgevers. Naar welke games kijk jij uit? En wat vind je van de Switch 2? Laat het hieronder in de comments weten!