Skip to main content

[Opgelost] Problemen met ons netwerk

• August 1, 2025
  • 519 reacties
  • 93932 Bekeken
[Opgelost] Problemen met ons netwerk
Toon eerste reactie

519 reacties

• is een King Poster
  • August 6, 2025

Ze praten hier over de verstoring in het mobiele netwerk. Als Westland onder regio Rotterdam valt, dsn krijg je dus een persoonlijke email met de compensatie uitleg.

Je zegt dat wel en dat was ook mijn gedachten, maar ik heb ook van 02:00 tot 19:35 zonder diensten gezeten en ik heb dus geen mail gehad. Ik woon wel in regio Rotterdam, maar niet in Rotterdam. En ik zie nu dus online dat iedereen al mails gehad zou hebben. Dus deze vlag lijkt helaas niet op te gaan.

• is een nieuwe Poster
  • August 6, 2025

[Update 06-08, 11:35 uur] Op vrijdag 1 en zaterdag 2 augustus hebben we netwerkproblemen gehad op ons mobiele netwerk. Tijdens nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van onze datacenters ontstonden er problemen met de routers in onze datacenters. Het gevolg hiervan was dat je problemen kon ervaren via het mobiele netwerk.

Dit is de tweede keer in korte tijd dat je problemen kan hebben gehad met ons mobiele netwerk en dat is niet de service die je van ons mag verwachten. Daarom geven we graag meer uitleg over wat er deze vrijdag is gebeurd. En hoe wij klanten in de regio’s Noord-Holland en Rotterdam, waar de problemen langer dan twaalf uur hebben geduurd, zullen compenseren.

Twee landelijke netwerkproblemen in korte tijd
Hoewel ons mobiele netwerk al jarenlang wordt geroemd om de kwaliteit en stabiliteit door toonaangevende benchmarkorganisaties, werd ons netwerk voor de tweede keer in korte tijd getroffen door landelijke netwerkproblemen. Terwijl de problemen voor onze klanten hetzelfde waren, hadden ze ieder een andere oorzaak.

Zo werden de netwerkproblemen tijdens de NAVO-top in juni veroorzaakt door een onverwachte situatie bij een externe partij, en waren deze niet het gevolg van problemen of werkzaamheden op het netwerk van Odido zelf. De problemen van afgelopen vrijdag daarentegen ontstonden op ons eigen netwerk door nachtelijke onderhoudswerkzaamheden. Gedurende dit onderhoud in ons hoofddatacenter, ontstonden er problemen waardoor de externe communicatie met belangrijke routers verbroken werd. Dat had dus merkbare gevolgen voor onze klanten in heel Nederland.

Een grote impact en compensatie
In de loop van de vrijdagochtend slaagden onze engineers erin om de diensten op ons mobiele netwerk in het grootste deel van het land weer terug te laten keren. In de regio’s Noord-Holland en Rotterdam keerden deze diensten na aanvullende werkzaamheden rond 16:00 uur weer terug. Omdat klanten in deze twee regio's langer dan 12 uur problemen op ons netwerk ondervonden, zullen wij hen compenseren. Klanten die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen hierover vanuit ons per mail een bericht om dit in orde te maken.

Onze belofte
We weten hoe belangrijk een stabiele verbinding is en dat een goede netwerkervaring essentieel is in alles wat onze klanten doen. 

Odido blijft investeren in de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze diensten en support. Op dit moment voeren wij op meerdere onderdelen van ons netwerk complexe werkzaamheden uit om onze infrastructuur te versimpelen. Telecomnetwerken zijn technologisch geavanceerd en storingen nooit helemaal uit te sluiten. Wel kunnen wij toezeggen dat wij onze operationele procedures, en bijvoorbeeld de wijze waarop wij veranderingen op ons netwerk doorvoeren, verder onder de loep zullen nemen. Samen met onze leveranciers gaan wij afspraken maken om processen rond deze transformatie, en eventuele onvoorziene omstandigheden zoals storingen, verder te stroomlijnen.

[Update 18:57 uur] We zien dat de problemen met ons mobiele netwerk zijn opgelost en zullen dit nauwlettend in de gaten houden. We begrijpen dat deze netwerkproblemen vragen kunnen oproepen. Bij Odido bieden we één van de snelste en betrouwbaarste netwerken ter wereld. Toch kan er soms iets mee gebeuren. We doen er alles aan om je elke dag de ervaring te geven die je van ons mag verwachten. Onze oprechte excuses voor het ongemak dat je vandaag hebt ervaren.

Voor klanten die langer dan 12 uur last hebben gehad van de problemen op ons netwerk kijken we naar een compensatie. Na het weekend laten we jullie in dit topic weten waar én hoe jullie deze compensatie kunnen aanvragen. Voor nu wensen we iedereen een fijn weekend toe.

[Update 16:39 uur] De problemen met het mobiele netwerk in Noord Holland zijn ook opgelost. Kun je nog geen gebruik maken van het mobiele netwerk herstart dan je toestel.

[Update 16:17 uur] De problemen in Rotterdam zijn opgelost. Mocht je nog geen gebruik kunnen maken van het mobiele netwerk in de regio Rotterdam herstart dan je toestel. Voor de regio Noord Holland zijn we nog bezig met de oplossing, zodra er meer bekend is delen we dat hier in een nieuwe update.

[Update 13:27 uur] Onze engineers werken momenteel nog steeds hard aan een oplossing voor de regio Noord Holland en de regio Rotterdam. Sorry voor het ongemak. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een nieuwe update.

[Update 10:50 uur] Tijdens nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van onze datacenters zijn er problemen ontstaan op ons netwerk. Deze deden zich voornamelijk voor op het mobiele netwerk. Hierdoor was het tijdelijk niet mogelijk om te bellen, en konden er problemen optreden bij het verzenden van sms’jes of het gebruik van mobiel internet.

Onze engineers hebben hard gewerkt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. We zien nog problemen op een deel van ons mobiele netwerk in de regio Noord Holland en Rotterdam waardoor de problemen nog niet volledig verholpen zijn. Voor een groot deel van onze klanten geldt dat zij weer gebruik kunnen maken van spraak, sms en internetdiensten via mobiel. We hopen dat spoedig al onze klanten weer volledig verbonden zullen zijn.

[01-08-2025/07:00] Op dit moment kun je problemen ervaren op ons netwerk. We zijn op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een update.

Sinds deze storing, niet meer normaal kunnen bellen/sms’en. Jammer. 

• is een Top Poster
  • August 6, 2025

voor zover ik kan zien beschouwen ze de storing op het vaste netwerk als een apart probleem. Wel erg toevallig als die tegelijkertijd ontstond. En sowieso melde ze die storing pas toen de mobiele netwerk storing was opgelost. Het leek er eigenlijk gewoon op alsof ze helemaal niet door hadden dat mensen ook al 20 uur zonder vast internet zaten..

• is een nieuwe Poster
  • August 6, 2025

Waarom moeten mensen zelf compensatie aanvragen als jullie alle data en klantgegevens hebben? Jullie kunnen toch zelf zien wie er last van de storing heeft gehad? En als jullie serieus maar 2 euro compensatie geven dan kan je je klanten beter eenmalig 48 uur onbeperkt data geven, 2 euro is een lachertje.

Ik verlaat Odido, maar als gebaar, compenseer gewoon al je klanten. 

• is een nieuwe Poster
  • August 6, 2025

[Update 06-08, 11:35 uur] Op vrijdag 1 en zaterdag 2 augustus hebben we netwerkproblemen gehad op ons mobiele netwerk. Tijdens nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van onze datacenters ontstonden er problemen met de routers in onze datacenters. Het gevolg hiervan was dat je problemen kon ervaren via het mobiele netwerk.

Dit is de tweede keer in korte tijd dat je problemen kan hebben gehad met ons mobiele netwerk en dat is niet de service die je van ons mag verwachten. Daarom geven we graag meer uitleg over wat er deze vrijdag is gebeurd. En hoe wij klanten in de regio’s Noord-Holland en Rotterdam, waar de problemen langer dan twaalf uur hebben geduurd, zullen compenseren.

Twee landelijke netwerkproblemen in korte tijd
Hoewel ons mobiele netwerk al jarenlang wordt geroemd om de kwaliteit en stabiliteit door toonaangevende benchmarkorganisaties, werd ons netwerk voor de tweede keer in korte tijd getroffen door landelijke netwerkproblemen. Terwijl de problemen voor onze klanten hetzelfde waren, hadden ze ieder een andere oorzaak.

Zo werden de netwerkproblemen tijdens de NAVO-top in juni veroorzaakt door een onverwachte situatie bij een externe partij, en waren deze niet het gevolg van problemen of werkzaamheden op het netwerk van Odido zelf. De problemen van afgelopen vrijdag daarentegen ontstonden op ons eigen netwerk door nachtelijke onderhoudswerkzaamheden. Gedurende dit onderhoud in ons hoofddatacenter, ontstonden er problemen waardoor de externe communicatie met belangrijke routers verbroken werd. Dat had dus merkbare gevolgen voor onze klanten in heel Nederland.

Een grote impact en compensatie
In de loop van de vrijdagochtend slaagden onze engineers erin om de diensten op ons mobiele netwerk in het grootste deel van het land weer terug te laten keren. In de regio’s Noord-Holland en Rotterdam keerden deze diensten na aanvullende werkzaamheden rond 16:00 uur weer terug. Omdat klanten in deze twee regio's langer dan 12 uur problemen op ons netwerk ondervonden, zullen wij hen compenseren. Klanten die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen hierover vanuit ons per mail een bericht om dit in orde te maken.

Onze belofte
We weten hoe belangrijk een stabiele verbinding is en dat een goede netwerkervaring essentieel is in alles wat onze klanten doen. 

Odido blijft investeren in de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze diensten en support. Op dit moment voeren wij op meerdere onderdelen van ons netwerk complexe werkzaamheden uit om onze infrastructuur te versimpelen. Telecomnetwerken zijn technologisch geavanceerd en storingen nooit helemaal uit te sluiten. Wel kunnen wij toezeggen dat wij onze operationele procedures, en bijvoorbeeld de wijze waarop wij veranderingen op ons netwerk doorvoeren, verder onder de loep zullen nemen. Samen met onze leveranciers gaan wij afspraken maken om processen rond deze transformatie, en eventuele onvoorziene omstandigheden zoals storingen, verder te stroomlijnen.

[Update 18:57 uur] We zien dat de problemen met ons mobiele netwerk zijn opgelost en zullen dit nauwlettend in de gaten houden. We begrijpen dat deze netwerkproblemen vragen kunnen oproepen. Bij Odido bieden we één van de snelste en betrouwbaarste netwerken ter wereld. Toch kan er soms iets mee gebeuren. We doen er alles aan om je elke dag de ervaring te geven die je van ons mag verwachten. Onze oprechte excuses voor het ongemak dat je vandaag hebt ervaren.

Voor klanten die langer dan 12 uur last hebben gehad van de problemen op ons netwerk kijken we naar een compensatie. Na het weekend laten we jullie in dit topic weten waar én hoe jullie deze compensatie kunnen aanvragen. Voor nu wensen we iedereen een fijn weekend toe.

[Update 16:39 uur] De problemen met het mobiele netwerk in Noord Holland zijn ook opgelost. Kun je nog geen gebruik maken van het mobiele netwerk herstart dan je toestel.

[Update 16:17 uur] De problemen in Rotterdam zijn opgelost. Mocht je nog geen gebruik kunnen maken van het mobiele netwerk in de regio Rotterdam herstart dan je toestel. Voor de regio Noord Holland zijn we nog bezig met de oplossing, zodra er meer bekend is delen we dat hier in een nieuwe update.

[Update 13:27 uur] Onze engineers werken momenteel nog steeds hard aan een oplossing voor de regio Noord Holland en de regio Rotterdam. Sorry voor het ongemak. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een nieuwe update.

[Update 10:50 uur] Tijdens nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van onze datacenters zijn er problemen ontstaan op ons netwerk. Deze deden zich voornamelijk voor op het mobiele netwerk. Hierdoor was het tijdelijk niet mogelijk om te bellen, en konden er problemen optreden bij het verzenden van sms’jes of het gebruik van mobiel internet.

Onze engineers hebben hard gewerkt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. We zien nog problemen op een deel van ons mobiele netwerk in de regio Noord Holland en Rotterdam waardoor de problemen nog niet volledig verholpen zijn. Voor een groot deel van onze klanten geldt dat zij weer gebruik kunnen maken van spraak, sms en internetdiensten via mobiel. We hopen dat spoedig al onze klanten weer volledig verbonden zullen zijn.

[01-08-2025/07:00] Op dit moment kun je problemen ervaren op ons netwerk. We zijn op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een update.

Belofte? Ik kom niet verder dan 1 streepje bereik. Tnx daarvoor. 

• is een Top Poster
  • August 7, 2025

Ik vind de compensatie heel vreemd, ik heb iets meer dan 3 dagen zonder internet & Tv gezeten. En mensen die maar 12 uur last hebben gehad van de storing krijgen wel compensatie? Ik kan bijna overstappen dus ik zou of een compensatie of een goed verlenging aanbod willen zien, anders is denk ik de keuze snel gemaakt. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 7, 2025

hoi ​@Robinn1999 ,

Dit topic en de generieke compensatieregeling is voor de mobiele verstoring. 

Voor meer individuele vast internet verstoringen die langer dan 12 uur hebben geduurd kun je gewoon de klantenservice vragen om een individuele beoordeling en compensatie. Dat zal zijn je maandbedrag/30 x het aantal dagen dat jouw verstoring duurde.

• is een King Poster
  • August 7, 2025

hoi ​@Robinn1999 ,

Dit topic en de generieke compensatieregeling is voor de mobiele verstoring. 

Voor meer individuele vast internet verstoringen die langer dan 12 uur hebben geduurd kun je gewoon de klantenservice vragen om een individuele beoordeling en compensatie. Dat zal zijn je maandbedrag/30 x het aantal dagen dat jouw verstoring duurde.eric,

​@eric,

deze berekening gaat niet altijd op. ik heb een Odido zakelijk abonnement. Nu heb ik een week lang gratis mobiel internet gekregen maar de code werkt niet met een zakelijk nummer. 
Omdat ik toch internet nodig had, heb ik mijn mobiel van HollandsNieuwe als hotspot gebruikt en mijn internet bundel er doorheen gejaagd. Ik wil ook die kosten vergoed hebben. 

Moet ik dit via de klantenservice ‘regelen’?

Alvast bedankt en gegroet,

Ron

PS jullie moeten beter communiceren. Er wordt steeds gesproken over mobiel internet maar het ging/gaat bij velen over vast internet. De storing heeft ook veel langer geduurd dan wordt aangegeven. Er was een oplossing die ik via tweakers.net heb gekregen. Dit hadden jullie kunnen verspreiden. Was eenvoudig te regelen…

rvk01
  • August 7, 2025

​deze berekening gaat niet altijd op. ik heb een Odido zakelijk abonnement.

…

Ik wil ook die kosten vergoed hebben. 

De community is in principe niet voor zakelijke klanten. Je kunt er soms wel hulp krijgen maar de moderators hebben geen inzicht in de zakelijke systemen. Dit lijkt mij inderdaad iets wat je met de zakelijke helpdesk moet regelen. 

https://www.odido.nl/zakelijk/contact

• is een King Poster
  • August 7, 2025

​deze berekening gaat niet altijd op. ik heb een Odido zakelijk abonnement.

…

Ik wil ook die kosten vergoed hebben. 

De community is in principe niet voor zakelijke klanten. Je kunt er soms wel hulp krijgen maar de moderators hebben volgens mij geen inzicht in de zakelijke systemen. Dit lijkt mij inderdaad iets wat je met de zakelijke helpdesk moet regelen. 

https://www.odido.nl/zakelijk/contact

​@rvk01 , mijn opmerking ging over het verkrijgen van een code om onbeperkt mobiel internet te krijg die ik dan als hotspot kon gebruiken. In mijn geval was deze code zinloos omdat het een zakelijk nummer is. Hoeft verder niet besproken te worden met de zakelijke helpdesk. Het gaat erom dat ik mijn internet tegoed van hollandsnieuwe er doorheen heb gejaagd. Dat is en blijft een particuliere issue.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 7, 2025

Je hebt een zakelijk abonnement bij Odido. Daar geldt de SLA voor (if any) waarop jij aanspraak kan maken. Er is bijna nooit (in)directe schade vergoeding. Maar dat hangt dus ook van jouw SLA af. Daarom bespreken we geen zakelijke producten op dit forum. Dat is niet zo homogeen als de consumenten proposities. Je moet dus toch met de zakelijke helpdesk van het door odido aan jouw geleverde product bespreken. Als je de consumenten tak belt krijg je niet de juiste informatie.

Bob1983
  • is een King Poster
  • August 7, 2025

Waarom moeten mensen zelf compensatie aanvragen als jullie alle data en klantgegevens hebben? Jullie kunnen toch zelf zien wie er last van de storing heeft gehad? En als jullie serieus maar 2 euro compensatie geven dan kan je je klanten beter eenmalig 48 uur onbeperkt data geven, 2 euro is een lachertje.

Puur ontmoedigingsbeleid…

Nu wordt de bal bij de klant gelegd en veel mensen om me heen vinden het de moeite niet voor die €2,-.

Persoonlijk is het een principekwestie geworden; ze moeten het voelen om er wat van te leren.

Er is ook geen enkele vorm van (actieve) communicatie vanuit Odido naar klanten geweest en daarom hoop ik dat de backlash groot gaat zijn en ze er nu wel iets van moeten gaan leren.

De meesten vinden een keer of wat storing ook geen enkel probleem, maar de gebrekkige (niet) communicatie is vooral storend (pun intended).

• is een nieuwe Poster
  • August 7, 2025

Ik ervaar nog steeds problemen met Odido thuis internet (Rotterdam).. is er bekend wanneer het probleem wordt opgelost?? Ik lees op meerdere sites dat van alles is opgelost , maar in de praktijk is dat dus niet zo. ( En ja ik heb mijn modem al herstart en van het elektra netwerk gehaald)

Op de website van odido wordt ook nergens gezegd dat we nog een actieve storing is in Rotterdam.

Heeft iemand anders ook nog last van een storing met thuis internet?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 7, 2025

Er is geen generieke storing in Rotterdam.  Dus als je na een restart nog geen verbinding hebt, bel dam morgen even de klantenservice.  Dan kunnen zij op afstand een en ander meten en eventueel een ticket voor de technische dienst aanmaken.

• heeft eerste post geplaatst
  • August 7, 2025

Bericht dat Odido heeft geplaats ivm de grote storing gaat gemeente Westland als laatste is verholpen is verwijderd. Daardoor geen mail gekregen voor compensatie. Niet dat ik op die 2 euro zit te wachten, maar wordt een principe kwestie. Tot 21.00 uur geen internet en geen tv. Maar odido heeft niet thuid
Zit nu 3 mnd met mobiel/internet en tv bij odido. Daarvoor ruim 10 jaar bij KPN. Maat als ik dit van te voren had geweten, was ik nooit veranderd!

• August 8, 2025

Wij in Schiedam hebben ook tot circa 21:00 geen internet/tv etc gehad en krijgen geen compensatie...toch maar kijken naar andere providers.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 8, 2025

hoi ​@JensIwaarden ,

De generieke aankondiging was voor de mobiele netwerk storing. Vast internet kent ook compensaties, maar dat is op individuele basis. Als je een keer een storing hebt gemeld en die is niet binnen 12 uur opgelost, dan kun je de klantenservice hierom vragen.

• August 8, 2025

Mijn mobiel netwerk lag er ook net zo lang uit..

• is een Top Poster
  • December 17, 2025

Ik heb vanavond weer tv zitten kijken met allerlei hickups. Vaak bleef het beeld hangen en dan ging het soms verder met een sprong naar de huidige tijd en soms ging het beeld verder aansluitend aan waar het beeld stil stond. Ik keek naar NPO 1 (Oogappels). Langzamerhand raakte ook het geluid de synchronisatie met het beeld kwijt, ook behoorlijk hinderlijk. Kan dit nu eindelijk eens opgelost worden?