Skip to main content

[Opgelost] Problemen met ons netwerk

• August 1, 2025
  • 519 reacties
  • 93813 Bekeken
[Opgelost] Problemen met ons netwerk
Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

[Update 06-08, 11:35 uur] Op vrijdag 1 en zaterdag 2 augustus hebben we netwerkproblemen gehad op ons mobiele netwerk. Tijdens nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van onze datacenters ontstonden er problemen met de routers in onze datacenters. Het gevolg hiervan was dat je problemen kon ervaren via het mobiele netwerk.

Dit is de tweede keer in korte tijd dat je problemen kan hebben gehad met ons mobiele netwerk en dat is niet de service die je van ons mag verwachten. Daarom geven we graag meer uitleg over wat er deze vrijdag is gebeurd. En hoe wij klanten in de regio’s Noord-Holland en Rotterdam, waar de problemen langer dan twaalf uur hebben geduurd, zullen compenseren.

Twee landelijke netwerkproblemen in korte tijd
Hoewel ons mobiele netwerk al jarenlang wordt geroemd om de kwaliteit en stabiliteit door toonaangevende benchmarkorganisaties, werd ons netwerk voor de tweede keer in korte tijd getroffen door landelijke netwerkproblemen. Terwijl de problemen voor onze klanten hetzelfde waren, hadden ze ieder een andere oorzaak.

Zo werden de netwerkproblemen tijdens de NAVO-top in juni veroorzaakt door een onverwachte situatie bij een externe partij, en waren deze niet het gevolg van problemen of werkzaamheden op het netwerk van Odido zelf. De problemen van afgelopen vrijdag daarentegen ontstonden op ons eigen netwerk door nachtelijke onderhoudswerkzaamheden. Gedurende dit onderhoud in ons hoofddatacenter, ontstonden er problemen waardoor de externe communicatie met belangrijke routers verbroken werd. Dat had dus merkbare gevolgen voor onze klanten in heel Nederland.

Een grote impact en compensatie
In de loop van de vrijdagochtend slaagden onze engineers erin om de diensten op ons mobiele netwerk in het grootste deel van het land weer terug te laten keren. In de regio’s Noord-Holland en Rotterdam keerden deze diensten na aanvullende werkzaamheden rond 16:00 uur weer terug. Omdat klanten in deze twee regio's langer dan 12 uur problemen op ons netwerk ondervonden, zullen wij hen compenseren. Klanten die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen hierover vanuit ons per mail een bericht om dit in orde te maken.

Onze belofte
We weten hoe belangrijk een stabiele verbinding is en dat een goede netwerkervaring essentieel is in alles wat onze klanten doen. 

Odido blijft investeren in de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze diensten en support. Op dit moment voeren wij op meerdere onderdelen van ons netwerk complexe werkzaamheden uit om onze infrastructuur te versimpelen. Telecomnetwerken zijn technologisch geavanceerd en storingen nooit helemaal uit te sluiten. Wel kunnen wij toezeggen dat wij onze operationele procedures, en bijvoorbeeld de wijze waarop wij veranderingen op ons netwerk doorvoeren, verder onder de loep zullen nemen. Samen met onze leveranciers gaan wij afspraken maken om processen rond deze transformatie, en eventuele onvoorziene omstandigheden zoals storingen, verder te stroomlijnen.

[Update 18:57 uur] We zien dat de problemen met ons mobiele netwerk zijn opgelost en zullen dit nauwlettend in de gaten houden. We begrijpen dat deze netwerkproblemen vragen kunnen oproepen. Bij Odido bieden we één van de snelste en betrouwbaarste netwerken ter wereld. Toch kan er soms iets mee gebeuren. We doen er alles aan om je elke dag de ervaring te geven die je van ons mag verwachten. Onze oprechte excuses voor het ongemak dat je vandaag hebt ervaren.

Voor klanten die langer dan 12 uur last hebben gehad van de problemen op ons netwerk kijken we naar een compensatie. Na het weekend laten we jullie in dit topic weten waar én hoe jullie deze compensatie kunnen aanvragen. Voor nu wensen we iedereen een fijn weekend toe.

[Update 16:39 uur] De problemen met het mobiele netwerk in Noord Holland zijn ook opgelost. Kun je nog geen gebruik maken van het mobiele netwerk herstart dan je toestel.

[Update 16:17 uur] De problemen in Rotterdam zijn opgelost. Mocht je nog geen gebruik kunnen maken van het mobiele netwerk in de regio Rotterdam herstart dan je toestel. Voor de regio Noord Holland zijn we nog bezig met de oplossing, zodra er meer bekend is delen we dat hier in een nieuwe update.

[Update 13:27 uur] Onze engineers werken momenteel nog steeds hard aan een oplossing voor de regio Noord Holland en de regio Rotterdam. Sorry voor het ongemak. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een nieuwe update.

[Update 10:50 uur] Tijdens nachtelijke onderhoudswerkzaamheden aan een van onze datacenters zijn er problemen ontstaan op ons netwerk. Deze deden zich voornamelijk voor op het mobiele netwerk. Hierdoor was het tijdelijk niet mogelijk om te bellen, en konden er problemen optreden bij het verzenden van sms’jes of het gebruik van mobiel internet.

Onze engineers hebben hard gewerkt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. We zien nog problemen op een deel van ons mobiele netwerk in de regio Noord Holland en Rotterdam waardoor de problemen nog niet volledig verholpen zijn. Voor een groot deel van onze klanten geldt dat zij weer gebruik kunnen maken van spraak, sms en internetdiensten via mobiel. We hopen dat spoedig al onze klanten weer volledig verbonden zullen zijn.

[01-08-2025/07:00] Op dit moment kun je problemen ervaren op ons netwerk. We zijn op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een update.

519 reacties

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

Ik lees vooral reacties mbt 4/5G online, alleen mijn Odido thuis diensten doen het ook niet. Valt dat ook in deze storing?

• heeft eerste post geplaatst
  • August 1, 2025

Mijn thuisnetwerk werkt ook niet 

• August 1, 2025

Geen internet dus geen tv

hoe lang gaat dit duren 

• August 1, 2025

Wanneer gaan jullie dit structureel verbeteren? Dit is al de zoveelste keer in de afgelopen tijd. 

in de tijden van Tele2 had ik hier nooit last van. Komt er eindelijk eens iets van compensatie? Gebeurt mij net te vaak namelijk. 

Met vriendelijke groet,

casper

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Beste cas per, 

Ben het er helemaal mee eens! En altijd bij mij wanneer het spoed is voor hulpverlening afsprsken voor mijn zoontje of wanneer het ziekenhuis of huisarts gebeld moet worden! Dit kan echt niet! Moet zoiezo gecompenseerd worden vind ik. Het gebeurd absoluut te vaak!

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

[01-08-2025/07:00] Op dit moment kun je problemen ervaren op ons netwerk. We zijn op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Zodra we meer weten plaatsen we hier direct een update.

Jammer dat jullie tot 7 uur 's ochtends nodig hadden om een storing die vroeg in de nacht ontstaan is te erkennen en vermelden. 

• August 1, 2025

5G werkt op mijn telefoon maar niet op het Klik & Klaar modem, die zegt "verbonden zonder internet" als ik mijn wifi aan zet, vreemd, hoop dat dit snel opgelost is, al de zoveelste keer dat er bij odido storing is..

• August 1, 2025

Wanneer gaan jullie dit structureel verbeteren? Dit is al de zoveelste keer in de afgelopen tijd. 

in de tijden van Tele2 had ik hier nooit last van. Komt er eindelijk eens iets van compensatie? Gebeurt mij net te vaak namelijk. 

Met vriendelijke groet,

casper

Kan ik me helemaal in vinden….een keer een storing kan altijd gebeuren. Maar het is de laatste tijd wel erg vaak. Ik ben ook heel benieuwd wanneer ze met een compensatie gaan komen….

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

Jammer dat jullie tot 7 uur 's ochtends nodig hadden om een storing die vroeg in de nacht ontstaan is te erkennen en vermelden. 

Dit vind ik inderdaad ook wel een ding. De storing is al gaande sinds minimaal 02:00u. Ik snap dat er minder mensen zijn in de nacht, maar een fatsoenlijke storingspagina met informatie moet inmiddels wel lukken met al die ervaring toch. 

• is een nieuwe Poster
  • August 1, 2025

Helaas is deze storing al sinds 02:05 uur vanochtend.
Klik &klaar en mobiel.
Had rond 06:50 uur een kortstondig verbinding van 3 minuten.
Graag wel transparanter zijn met wanneer de storing is begonnen.

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Helaas is deze storing al sinds 02:05 uur vanochtend.
Klik &klaar en mobiel.
Had rond 06:50 uur een kortstondig verbinding van 3 minuten.
Graag wel transparanter zijn met wanneer de storing is begonnen.

En het zou fijn zijn als ze duidelijkheid konden geven over hoelang de storing nog ongeveer zal duren

• August 1, 2025

Vreselijk als je onderweg naar huis bent en moet navigeren! Crisis hier

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Basically nothing works since 1 a.m. in the morning and you have no clue what’s causing the issue, or perhaps you don’t want to be embarrassed about it

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

Ook hier niks noppes nada…

🥴

Pacific Spirit
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

Al 4 gigantische storingen binnen een half jaar, dat zit wel diep in de wortelen van het bedrijf. Mijn 5G thuis doet het ook inderdaad niet maar op mobiel wel inmiddels. Toch maar eens overstappen naar KPN want odidoot is echt heel bagger geworden sinds ze actief zijn… waardeloze telecom provider. Odidoot is geen A provider maar een B provider…. GA HET NETWERK EENS STABIEL MAKEN ODIOOT!!!!

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Al 4 stortingen binnen een half jaar, dat zit wel diep in de wortelen van het bedrijf. Mijn 5G thuis doet het ook inderdaad niet maar op mobiel wel inmiddels. Toch maar eens overstappen naar KPN want odidoot is echt heel bagger geworden sinds ze actief zijn… waardeloze telecom provider. Odidoot is geen A provider maar een B provider…. GA HET NETWERK EENS STABIEL MAKEN ODIOOT!!!!

Jaaaaaaa!!! Helemaal mee eens!

• is een nieuwe Poster
  • August 1, 2025

Dit vind ik inderdaad ook wel een ding. De storing is al gaande sinds minimaal 02:00u. Ik snap dat er minder mensen zijn in de nacht, maar een fatsoenlijke storingspagina met informatie moet inmiddels wel lukken met al die ervaring toch. 

Het boeit ze niet, ze hoeven wettelijk gezien pas na 12 uur achtereenvolgende storing de kosten van 1 dag internetabonnement te compenseren, dus hun rekentijd om het op te lossen is tot 14.00 vanmiddag. Goedkoper om dan even te wachten en dit tijdens normale werkuren te doen dan midden in de nacht iedereen op te trommelen zodat de klant overdag gewoon internet heeft. Tot 14.00 met lunchpauze, dat gaat wel lukken... De klant? Tja, die blijft wel

• Debutant
  • August 1, 2025

1 Augstus , leidschendam ook geen thuisinternet

odido krijgen onze geld teru ? Glasvezel bljikt veel storing heeft voorheen coperkabel nooit probleem gehad.

• August 1, 2025

Ik ben in het buitenland en mn mobiele netwerk werkt niet. Na een uur zoeken en bezig zijn zie ik dat er storing is (ook met chatbox van odido waar ik niks aan had, zelfs chatbox geeft niet aan dat er storing is) Ik heb mn mobiele netwerk wel nodig in het buitenland. Heb ik dit nou weer?  :/

Pacific Spirit
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

Ik heb dus camera’s thuis, laatste actief was om 0:39, sinds dien is hij offline door Odioot dus de storingen met klik&klaar en mobiel zijn ruim 6 en een half uur offline geweest nou sorry hoor maar dan ben je toch eerste rangs amateur als provider? Odidoot komt daar ook goed in de buurt, zal eens kijken of kassa en radar er iets mee kunnen als ik daar mijn zegje ga doen. Een storing, ja kan ik snappen maar 4 gigantische storing binnen een half jaar…. Maar er zegt ook inderdaad een dat het ze inderdaad niks boeit en ik ben ermee eens, compenseren doen ze niet want het kost hun geld, je moet gewoon betalen zelfs als je geen service hebt.

• August 1, 2025

Mijn thuisnetwerk werkt ook niet 

Je zou eventueel de DNS servers kunnen aanpassen in je thuis netwerk. Daarna werkt het internet via WiFi // NAT wel (althans bij mij wel).
Alleen de 5G // mobiele oplossing is er niet, helaas

rvk01
  • August 1, 2025

Hier was de storing op glasvezel 'slechts' van 6:30 tot 7:00. (Wel permanent eigen dns server)

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

De storing is er al sinds 00:45 vannacht. Netwerk op mijn mobiel lag er toen al uit. Meerdere meldingen kwamen binnen op allestoringen.nl en geen enkele mogelijkheid om dit aan te geven op jullie website. 

Erg slecht dat jullie dan in de ochtend ermee aan de slag gaan en een melding van maken.

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Ik heb dus camera’s thuis, laatste actief was om 0:39, sinds dien is hij offline door Odioot dus de storingen met klik&klaar en mobiel zijn ruim 6 en een half uur offline geweest nou sorry hoor maar dan ben je toch eerste rangs amateur als provider? Odidoot komt daar ook goed in de buurt, zal eens kijken of kassa en radar er iets mee kunnen als ik daar mijn zegje ga doen. Een storing, ja kan ik snappen maar 4 gigantische storing binnen een half jaar…. Maar er zegt ook inderdaad een dat het ze inderdaad niks boeit en ik ben ermee eens, compenseren doen ze niet want het kost hun geld, je moet gewoon betalen zelfs als je geen service hebt.

Ik heb al 6 storingen gehad met hun in 3 maanden tijd! Maar genoeg mensen die nog voor die klote provider opnemen en mij aanvallen in een persoonlijk bericht erover 

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

Het boeit ze niet, ze hoeven wettelijk gezien pas na 12 uur achtereenvolgende storing de kosten van 1 dag internetabonnement te compenseren, dus hun rekentijd om het op te lossen is tot 14.00 vanmiddag. Goedkoper om dan even te wachten en dit tijdens normale werkuren te doen dan midden in de nacht iedereen op te trommelen zodat de klant overdag gewoon internet heeft. Tot 14.00 met lunchpauze, dat gaat wel lukken... De klant? Tja, die blijft wel

De storing begon al om 00:45 bij mij en anderen dat de mobiele netwerk eruit lag