Skip to main content
Sticky

Nieuws: 5G krijgt een boost!

  • 10 July 2024
  • 54 reacties
  • 2149 Bekeken
Nieuws: 5G krijgt een boost!

Odido activeert nieuwe 5G-frequenties: het snelste netwerk van Nederland vanaf vandaag nog sneller

 

Het netwerk van Odido, door Ookla®️ uitgeroepen tot het snelste netwerk van Nederland, gaat zelf nog een stap verder. Vanaf vandaag activeren we de recent verworven 5G-frequentie en bieden daarmee een nog betere netwerkervaring. 

 


  

Een ongeëvenaarde netwerkervaring: we hebben snel nog sneller gemaakt

De afgelopen weken vond de landelijke 3,5 GHz-veiling plaats. Odido heeft daarbij 100 MHz verworven. Met deze frequenties zullen we de capaciteit van ons 5G-netwerk massaal uitbreiden, wat de netwerkervaring en snelheid op ons mobiele netwerk ten goede zal komen.

Vanaf vandaag wordt het overgrote deel van de masten aangezet met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties. Iedereen met een 5G-toestel kan hier vanaf vandaag al van profiteren. Vooral in drukke gebieden, zoals steden of evenementen, ervaren klanten merkbaar hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden. Daarnaast zullen we vanaf augustus de maximumsnelheden van een aantal abonnementen kosteloos, ook voor bestaande klanten, nog verder verhogen. Meer informatie volgt binnenkort. 

 

Ookla® Speedtest award*

We zijn elke dag hard bezig om ons netwerk te moderniseren. Ondanks dat die werkzaamheden nog niet volledig zijn afgerond en de 3,5 GHz-frequenties vanaf vandaag geactiveerd worden, is het mobiele netwerk van Odido in de Ookla®️ Speedtest nu al uitgeroepen tot het snelste netwerk van Nederland. Odido behaalt verreweg de hoogste score van alle mobiel netwerkaanbieders in Nederland.

Odido heeft deze award ontvangen, omdat we op basis van de meetresultaten van vele honderdduizenden gebruikers van de verschillende mobiele netwerken in Nederland, de beste gemiddelde prestaties leveren. We scoren vooral hoog op de downloadsnelheden. Deze snelheden zorgen ervoor dat alle klanten razendsnel beschikking hebben tot bijvoorbeeld videocontent, muziek of grote bestanden op hun mobiele telefoon. De onderscheiding van Ookla®️ benadrukt de voortdurende inspanningen van Odido om de nieuwste technologie te omarmen en de infrastructuur te versterken.

*Gebaseerd op analyse van Ookla®️ Speedtest Intelligence gegevens voor Q1-Q2 2024. Ookla®️ handelsmerkingen gebruikt onder licentie en herdrukt met toestemming.


 

Veelgestelde vragen 

 

Wat is 3.5 GHz? 

3,5 GHz is een frequentie die gebruikt wordt voor 5G-netwerken. Deze frequentie zorgt voor een goede balans tussen snelheid en bereik, wat goed is voor snelle mobiele data. Met deze frequentieband kunnen we moderne antennes gebruiken en ervoor zorgen dat meer mensen op meer plekken in Nederland hoge snelheden halen.

 

Wat kan ik verwachten van deze frequentie? 

Met deze frequenties zullen we de capaciteit van ons 5G-netwerk massaal uitbreiden. We zetten ons in voor het verbeteren van ons netwerk, waarbij we ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot de technologie van vandaag én de toekomst. Zie het zo: we hebben al een snelle 5G-snelweg en daar voegen we na de veiling nog twee rijstroken aan toe. Hierdoor neemt de capaciteit op het netwerk toe en wordt het 5G-netwerk nog sneller. Deze nieuwe frequentieband voor 5G zorgt dus niet alleen voor extra capaciteit, maar ook voor meer (data)snelheid op het netwerk. Dit zal leiden tot een nóg betere netwerkervaring voor iedereen. 

 

Ik heb al 5G, wat verandert er voor mij?

Alle klanten met een 5G-toetsel krijgen automatisch toegang tot de verhoogde snelheden. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

 

Zijn de nieuwe 5G-snelheden overal in Nederland beschikbaar? 

We bieden nu al landelijke 5G-dekking. Meer dan 99% van alle Nederlanders woont in het 5G-dekkingsgebied van Odido. Met deze nieuwe frequenties kunnen we een nóg betere netwerkervaring bieden aan onze klanten. Daarmee blijven we tot de wereldwijde top behoren met ons mobiele netwerk. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

 

Welke mobiele toestellen zijn geschikt voor 5G? 

In het toesteloverzicht van onze mobiele telefoons op onze website kan je de mobiele telefoons vinden die geschikt zijn voor het 5G-netwerk. https://www.odido.nl/shop/alle-telefoons. Je kunt het uiteraard ook atlijd even Googelen. 

 

Blijft 4G gewoon bestaan?

Ja, door ons 5G-netwerk te uit te breiden met de nieuwe frequentiebanden, zorgen we voor voldoende capaciteit voor al onze bestaande klanten en kunnen we zowel de 5G-klanten als 4G-klanten de optimale kwaliteit en netwerkervaring bieden die men van ons gewend is.

 

 

Betekent dit ook dat we 5g thuis krijgen als optie voor 4g thuis? Want T-Mobile heeft dit natuurlijk al wel al een tijdje in Amerika maar wij in europa doen altijd wel alsof we het beste internet hebben van de wereld maar 5g thuis met een fair use policy van 1tb per maand kunnen we schijnbaar niet realiseren. Ik moet nu uit me huis naar een nieuwe woning waar ze te laat waren voor de aanleg voor kabel internet. Dus ik dacht, of we zullen nu 5g al een tijdje is uitgerold wel in de realisatie zijn van het aanleggen van millimeter wave 5g die met glasvezel kan concurreren. Dus ik was verbaast dat we nog steeds “maar” 4g thuis abonnementen hebben. Waardoor eigenlijk starlink een betere optie is. Dat vind ik apart voor een land met zulke goeie landelijke 5g dekking, dat een bedrijf met satelliet verbinding betere snelheden kan leveren en een betere fair use policy heeft in een tijd waar 5g zo matured is. 


Ik wil nog even commenten op me laatste bericht die ik scheef. Ik ben inmiddels verhuist en ik was al bang dat ik in deze situatie terecht kwam. 
ik heb hier (nog) geen kabel, plus mijn mobiele 5g (ook 4g, en 3g als dat er nog is) internet verbinding is nagenoeg niet aanwezig. 
 

ik zit in een flat aan de rand van de stad en er is een bos aan de overkant. Als ik kijk op de kaart met zendmasten zie ik alleen maar zendmasten Achter de flat en niet voor de flat waar ik woon. Ze hebben namelijk aan 1 kant van de flat de opberg boxen omgezet naar studios. Dat betekend dat alle mensen boven me wel aan beide kanten wonen (je voor en achterzijde, ene kant balkon andere kant gallerij) wij hebben hier beneden alleen 1 kant en de andere kant is met massief beton afgeschermd waar aan de andere kant nog opberg boxen zitten. 
 

afijn dit betekent dus dat ik totaal geen internet bereik heb kunnen jullie een repeater of een extra zendmast plaatsen aan de andere zeide zodat we ook aan deze zijde van de flat internet hebben? Ik heb gemaild maar ik krijg geen reactie terug 

 

dit had ik in mijn oude woning:

De bovenste had ik in mijn oude woning, 

de middelste heb ik nu 

de onderste is aan de andere kant van de flat

Als er een antene aan de beboste kant van de lozerlaan had gestaan had er geen probleem geweest 

of als de antenne onderin wat meer naar beneden stond dan had het net de afgeschemde kant van deze flat wel gepakt 

zoals je kan zien op de kaart dekken de 3 antenne locaties niet de dode hoek kant van deze flat  (bij winkel centrum kraayenstein)  achter de margaretha van hennebergweg 

mijn vraag is dus, is dit op te lossen met een repeater? Kan ik een aanvraag doen voor een zendmast? Is hier überhaupt een oplossing voor want zoals ik eerder ook heb aangegeven werk 5g thuis ook niet want er ligt hier geen kabel (nog niet) of zijn er mini schotels of masten die jullie kunnen plaatsen voor dode hoeken zodat er niet een hele zendbast park op een dak hoeft te komen of iets. En als er plannen zijn met milimeter wave 5g is dit natuurlijk niet aan de orde want dan moeten er sowieso veel meer zendapparatuur bij komen want dan zou deze 5g mmwave apparatuur in het winkelcentrum kraayenstein komen. Dit is namelijk wat ze ook doen in amerika want alhoewel de mmwave een korter bereik heeft, is het wel veel sneller en heeft een betere latency, het is lettelijk glasvezel concurrentie 


Hoi @Michplay ,

Goede vragen!

1) je kunt altijd via de dekkingskaart van Odido een melding doen van jouw ervaring. Dat komt dan terecht bij de backoffice die o.a. planning van sites doet. Kun je ooknop Antennekaart zien of op de sites in de buurt van je nieuwe woning al 5G 3.5Ghz is geactiveerd? Odido is nog tot aan het eind van dit jaar bezig met ombouwen.

2) helaas wordt het operators steeds moeilijker gemaakt om sites te plaatsen. Zelfs bestaande sites moeten worden afgebroken aan het einde van een huurcontract.  Dit heeft dus allemaal invloed of ze iets op kunnen lossen.

3) een (goedkope/consumenten)  repeater wordt niet gebruikt in het mobiele netwerk. Er zijn sites waar je ze kunt kopen, maar dat levert voor de directe omgeving ook direct een verslechtering op. De RDI, vroeger radio controle dienst spoort mobiele repeaters actief op.om ze daarna in beslag te nemen.

4) Gebouwen zijn inderdaad een showstopper voor mobiele signalen. Dik beton, 3 dubbel glas, allemaal zaken die demping opwerpen en waar uiteindelijk niet tegenop te bouwen is. Dat geldt ook voor de 26Ghz mmWave. Dat werkt in landen waar deze techniek wordt toegepast alleen met "zichtverbindingen".  Dus er mag geen groot opstakel tussen de zender en de buitenantenne zijn.

Maar of deze techniek wordt uitgerold voor consumenten toepassingen in Nederland is te betwijfelen.  Er zijn meerdere bedrijven bezig met volledige verglazing van de Nederlandse woningen en bedrijven. Dat is in de USA, vanwege de grotere afstanden en dus kosten niet het geval.

 

5) wat je naast een melding aanmaken nog zou kunnen proberen is een goede 4g/5g router kopen met 4x4 mimo buiten antennes en wat dikkere coax kabel. Zo kun je het signaal maximaliseren. 


5g voor thuis komt er dan toch aan.
Gelukkig want in Amerika kan het dus al een tijdje via T-Mobile  zoals ik zelf eerder heb vermeld.

Beetje jammer alleen dat nu na me verhuizing waar geen kabel verbinding ligt, waar het dus ideaal is voor mij om 5g voor thuis te hebben. Ik dus ook geen 4g/4g bereik heb omdat de 3 antennes in mijn buurt worden geblokt door de flat waar ik in woon. Als er een 4e antenne stond aan de andere kant had ik dekking gehad maar dat is bos gebied. Ik heb meerdere malen contact geprobeerd te zoeken maar ik wordt maar niet terug gebeld. Los van dat had ik liever mail contact gehad omdat ik 1x was gebeld terwijl ik aan het werk was en ik dus niet kon opnemen. Via mail verkeer had ik namelijk precies kunnen uitleggen en via de kaart kunnen uitleggen waarom er en op welke locatie ik het liefst een mast zou zien zodat ik wel bereik had gehad. 

 

Side ID nummers: 2201, 22085 en 4790 dekken de verkeerde kant van Kraayenstein (rondom het winkelcentrum) en ik wilde dit graag via mail verkeer uitleggen. Ik heb een paar keer gebeld en er wordt mij al een week uitgelegd dat ik snel wordt terug gebeld. En ik zou graag me surgestie willen doen om een zendmast locatie. Het hoeft geen full fledged zendmast te zijn als het maar een winkelcentrum dekt. Volgens mij kunnen jullie kleine sites plaatsen onder de 5m richtlijn die dit gebied perfect zou dekken. 

Over het niet terug bellen me case nummer is: 72633918 terugbellen gaat niet werken ik heb mij. Aanvraag via de mail gedaan en heb graag via de mail contact

https://www.nu.nl/tech/6327094/odido-gaat-strijd-aan-met-kpn-en-ziggo-provider-komt-met-vast-internet-via-5g.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2eLUbIPejNe9yW8qP3mq0Ik15UdeZxKO7gVXPiqnCLAcCvXqXfGD5tF9A_aem_G5su3NmFU8R0pGaDBUQ5CA&referrer=http%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F


Hoi @Michplay ,

Goede vragen!

1) je kunt altijd via de dekkingskaart van Odido een melding doen van jouw ervaring. Dat komt dan terecht bij de backoffice die o.a. planning van sites doet. Kun je ooknop Antennekaart zien of op de sites in de buurt van je nieuwe woning al 5G 3.5Ghz is geactiveerd? Odido is nog tot aan het eind van dit jaar bezig met ombouwen.

2) helaas wordt het operators steeds moeilijker gemaakt om sites te plaatsen. Zelfs bestaande sites moeten worden afgebroken aan het einde van een huurcontract.  Dit heeft dus allemaal invloed of ze iets op kunnen lossen.

3) een (goedkope/consumenten)  repeater wordt niet gebruikt in het mobiele netwerk. Er zijn sites waar je ze kunt kopen, maar dat levert voor de directe omgeving ook direct een verslechtering op. De RDI, vroeger radio controle dienst spoort mobiele repeaters actief op.om ze daarna in beslag te nemen.

4) Gebouwen zijn inderdaad een showstopper voor mobiele signalen. Dik beton, 3 dubbel glas, allemaal zaken die demping opwerpen en waar uiteindelijk niet tegenop te bouwen is. Dat geldt ook voor de 26Ghz mmWave. Dat werkt in landen waar deze techniek wordt toegepast alleen met "zichtverbindingen".  Dus er mag geen groot opstakel tussen de zender en de buitenantenne zijn.

Maar of deze techniek wordt uitgerold voor consumenten toepassingen in Nederland is te betwijfelen.  Er zijn meerdere bedrijven bezig met volledige verglazing van de Nederlandse woningen en bedrijven. Dat is in de USA, vanwege de grotere afstanden en dus kosten niet het geval.

 

5) wat je naast een melding aanmaken nog zou kunnen proberen is een goede 4g/5g router kopen met 4x4 mimo buiten antennes en wat dikkere coax kabel. Zo kun je het signaal maximaliseren. 

5)ik heb veel zitten zoeken naar een 4x4 waveform mimo en zou perfect zijn om dit kleine gebied wat niet wordt gedekt. Nadeel is alleen dat hier geen kabel ligt tot in mijn huis. Had ik bijvoorbeeld glasvezel gehad wat ideaal zou zijn om ook de 5g 3500hz band upload snelheden te halen dan had ik dat graag gedaan. Maar er ligt geen kabel (nog) voor mijn deur. 16sep is de planning via mijn aansluitingen dat ze coax gaan aanleggen 

Voor de 5g dekking zou het dus voor mij en de buren hier het ideaalster zijn als er odido glasvezel had gelegen tot in huis en dat ik met de waveform mimo naar buiten toe een antenne had gericht richting winkelcentrum kraayenstein. Ik happy, buren happy, winkelcentrum happy

 


Reageer