Skip to main content
Sticky

Nieuws: 5G krijgt een boost!

  • 10 July 2024
  • 54 reacties
  • 2062 Bekeken
Nieuws: 5G krijgt een boost!

Odido activeert nieuwe 5G-frequenties: het snelste netwerk van Nederland vanaf vandaag nog sneller

 

Het netwerk van Odido, door Ookla®️ uitgeroepen tot het snelste netwerk van Nederland, gaat zelf nog een stap verder. Vanaf vandaag activeren we de recent verworven 5G-frequentie en bieden daarmee een nog betere netwerkervaring. 

 


  

Een ongeëvenaarde netwerkervaring: we hebben snel nog sneller gemaakt

De afgelopen weken vond de landelijke 3,5 GHz-veiling plaats. Odido heeft daarbij 100 MHz verworven. Met deze frequenties zullen we de capaciteit van ons 5G-netwerk massaal uitbreiden, wat de netwerkervaring en snelheid op ons mobiele netwerk ten goede zal komen.

Vanaf vandaag wordt het overgrote deel van de masten aangezet met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties. Iedereen met een 5G-toestel kan hier vanaf vandaag al van profiteren. Vooral in drukke gebieden, zoals steden of evenementen, ervaren klanten merkbaar hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden. Daarnaast zullen we vanaf augustus de maximumsnelheden van een aantal abonnementen kosteloos, ook voor bestaande klanten, nog verder verhogen. Meer informatie volgt binnenkort. 

 

Ookla® Speedtest award*

We zijn elke dag hard bezig om ons netwerk te moderniseren. Ondanks dat die werkzaamheden nog niet volledig zijn afgerond en de 3,5 GHz-frequenties vanaf vandaag geactiveerd worden, is het mobiele netwerk van Odido in de Ookla®️ Speedtest nu al uitgeroepen tot het snelste netwerk van Nederland. Odido behaalt verreweg de hoogste score van alle mobiel netwerkaanbieders in Nederland.

Odido heeft deze award ontvangen, omdat we op basis van de meetresultaten van vele honderdduizenden gebruikers van de verschillende mobiele netwerken in Nederland, de beste gemiddelde prestaties leveren. We scoren vooral hoog op de downloadsnelheden. Deze snelheden zorgen ervoor dat alle klanten razendsnel beschikking hebben tot bijvoorbeeld videocontent, muziek of grote bestanden op hun mobiele telefoon. De onderscheiding van Ookla®️ benadrukt de voortdurende inspanningen van Odido om de nieuwste technologie te omarmen en de infrastructuur te versterken.

*Gebaseerd op analyse van Ookla®️ Speedtest Intelligence gegevens voor Q1-Q2 2024. Ookla®️ handelsmerkingen gebruikt onder licentie en herdrukt met toestemming.


 

Veelgestelde vragen 

 

Wat is 3.5 GHz? 

3,5 GHz is een frequentie die gebruikt wordt voor 5G-netwerken. Deze frequentie zorgt voor een goede balans tussen snelheid en bereik, wat goed is voor snelle mobiele data. Met deze frequentieband kunnen we moderne antennes gebruiken en ervoor zorgen dat meer mensen op meer plekken in Nederland hoge snelheden halen.

 

Wat kan ik verwachten van deze frequentie? 

Met deze frequenties zullen we de capaciteit van ons 5G-netwerk massaal uitbreiden. We zetten ons in voor het verbeteren van ons netwerk, waarbij we ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot de technologie van vandaag én de toekomst. Zie het zo: we hebben al een snelle 5G-snelweg en daar voegen we na de veiling nog twee rijstroken aan toe. Hierdoor neemt de capaciteit op het netwerk toe en wordt het 5G-netwerk nog sneller. Deze nieuwe frequentieband voor 5G zorgt dus niet alleen voor extra capaciteit, maar ook voor meer (data)snelheid op het netwerk. Dit zal leiden tot een nóg betere netwerkervaring voor iedereen. 

 

Ik heb al 5G, wat verandert er voor mij?

Alle klanten met een 5G-toetsel krijgen automatisch toegang tot de verhoogde snelheden. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

 

Zijn de nieuwe 5G-snelheden overal in Nederland beschikbaar? 

We bieden nu al landelijke 5G-dekking. Meer dan 99% van alle Nederlanders woont in het 5G-dekkingsgebied van Odido. Met deze nieuwe frequenties kunnen we een nóg betere netwerkervaring bieden aan onze klanten. Daarmee blijven we tot de wereldwijde top behoren met ons mobiele netwerk. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

 

Welke mobiele toestellen zijn geschikt voor 5G? 

In het toesteloverzicht van onze mobiele telefoons op onze website kan je de mobiele telefoons vinden die geschikt zijn voor het 5G-netwerk. https://www.odido.nl/shop/alle-telefoons. Je kunt het uiteraard ook atlijd even Googelen. 

 

Blijft 4G gewoon bestaan?

Ja, door ons 5G-netwerk te uit te breiden met de nieuwe frequentiebanden, zorgen we voor voldoende capaciteit voor al onze bestaande klanten en kunnen we zowel de 5G-klanten als 4G-klanten de optimale kwaliteit en netwerkervaring bieden die men van ons gewend is.

 

 

54 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Eindelijk in Nederland :)  Nu nog allemaal tegelijk TV kijken op je mobieltje op een terras, OH dat is vanavond. Hebben ze het precies op tijd aangezet.

https://tweakers.net/nieuws/224170/odido-activeert-3-komma-5ghz-5g-frequentie-en-kondigt-snelheidsverhoging-van-abos-aan.html#r_20102494

Top! Wat een verbetering zeg, speedtest laat nu 660mbps zien (ik betaal voor 600). Eerder haalde ik nog niet de helft.

Reputatie 2

Hier speedtest, en volgens 5G dekking zoeker op de website heb ik nu heel goed 5G, haal ik niet meer dan 93 Mbps download en 31 Mbps upload. Dat is niet echt 5G, lijkt me?! Gebruik een iPhone 13 Pro Max. Test is gedaan, buiten. 

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @MobielApple, dat is inderdaad niet de snelheden die je mag verwachten van ons 5G-netwerk. Ik vermoed dat het bij jou in de buurt nog niet gedaan is. Zoals in het topic aangegeven, zijn vanaf nu de masten in het grootste gedeelte van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden. Het zou dus best kunnen dat het bij jou in de buurt nog niet geactiveerd is. Wanneer dit het geval bij jou precies zal zijn, durf ik niet precies te zeggen. Het is voor nu gewoon afwachten, maar ik denk dat je het binnenkort zeker zult gaan merken! 

Reputatie 5

Waar ik woon staat het nog niet aan, maar was vandaag op Utrecht Centraal en kwam op deze bizarre snelheden uit! Wow! 🤯🔥

 

 

Reputatie 4

wel echt gaaf dat je nu een 10Mbps 4K videostream binnen kunt halen op 1Gbps! De 5G marketing doet z’n werk goed 😉

Hoi, ik heb een Tele2 abb dat is omgezet naar odido en heb 5g toegang aanstaan, wat is mijn snelheid op de nieuwe 3.5ghz band met een iPhone 15 pro 

Reputatie 2

Ik heb het Unlimited Plus abonnement.

 

Naar welke snelheid gaat die per Augustus?

Reputatie 7
Badge +14

Test je snelheid
 

Speedtest.net Je kan op verschillende manieren je snelheid testen.

 

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb het Unlimited Plus abonnement.

 

Naar welke snelheid gaat die per Augustus?

Dat ligt eraan,  is het de oude t-mobile unlimited plus, of heb je dit abonnement sinds /na 5 september 2023, dan is het een originele Odido unlimited plus waar nu al 600 mbit down op zit.

Reputatie 2

Ik heb het Unlimited Plus abonnement.

 

Naar welke snelheid gaat die per Augustus?

Dat ligt eraan,  is het de oude t-mobile unlimited plus, of heb je dit abonnement sinds /na 5 september 2023, dan is het een originele Odido unlimited plus waar nu al 600 mbit down op zit.

Na 15 september aangevraagd. Ja, 600Mbps.

 

Ben een spekkoper. hahahahhaah

Reputatie 7
Badge +14

Top, dan kan het op zich nog gekker met unlimited premium en 1 gbit download! Ik heb al 765 mbit gemeten.

Reputatie 5


ik had dit al gemeten

Betekent dit ook dat we 5g thuis krijgen als optie voor 4g thuis? Want T-Mobile heeft dit natuurlijk al wel al een tijdje in Amerika maar wij in europa doen altijd wel alsof we het beste internet hebben van de wereld maar 5g thuis met een fair use policy van 1tb per maand kunnen we schijnbaar niet realiseren. Ik moet nu uit me huis naar een nieuwe woning waar ze te laat waren voor de aanleg voor kabel internet. Dus ik dacht, of we zullen nu 5g al een tijdje is uitgerold wel in de realisatie zijn van het aanleggen van millimeter wave 5g die met glasvezel kan concurreren. Dus ik was verbaast dat we nog steeds “maar” 4g thuis abonnementen hebben. Waardoor eigenlijk starlink een betere optie is. Dat vind ik apart voor een land met zulke goeie landelijke 5g dekking, dat een bedrijf met satelliet verbinding betere snelheden kan leveren en een betere fair use policy heeft in een tijd waar 5g zo matured is. 

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Michplay, ik snap je punt heel goed! Op dit moment is hier nu nog niks over bekend, maar ik hoop dat we het snel zullen gaan aanbieden. Zodra dit beschikbaar is, zullen we het uitgebreid op onze website communiceren. Houd deze dus goed in de gaten! 😄

Hallo @Pharwin van Odido 

ik hoop het ook, want ik neem aan dat nu de 3.5ghz masten aan staan (merkbaar sneller ook 1ghz/170Mb/s hierzo) dat de capaciteit nu ook groter is geworden. Maar omdat de snelheid ook is verhoogd ben ik nu ook merkbaarder  sneller door me 20gb per dag. (Een fair use policy van 1tb per maand zou nu niet gek zijn in mijn ogen namelijk) Ik neem ook aan dat onze fair use van 5gmobiel verhoogd gaat worden. ? Maar ook daar zal

 

“Zodra dit beschikbaar is, zullen we het uitgebreid op onze website communiceren. Houd deze dus goed in de gaten! 😄”

 
hiervoor gelden, 

Dit is in iedergeval wel feedback vanuit het “slachveld” of vanuit de praktijk hoe de consument dit ervaart. Dus bij deze 😁👍🏻

Reputatie 6
Badge +7

@Michplay ook dat durf ik niet te zeggen, sorry! We hebben de capaciteit namelijk al verhoogd van 10 GB naar 20 GB per dag bij Unlimited. Maar om overbelastheid van ons netwerk te voorkomen, zullen we het (voorlopig) wel houden op 20 GB per dag. Wel fijn dat de nieuwe snelheden al merkbaar zijn, daar ben ik blij mee! 

Mocht je nog andere vragen hebben, laat het dan gerust weten! 

Reputatie 7
Badge +15

Unlimited Plus (600 Mbps)

Terneuzen, Zeeland

Reputatie 2

Unlimited Plus (600 Mbps)

Terneuzen, Zeeland

Hmmm…

Hier in Noordwijk nog niks van te merken.

 

Kom niet verder dan 450Mbps met een unlimited(plus) abo.

Reputatie 6
Badge +7

@Darkman wellicht dat er werkzaamheden daar in de buurt aan de gang zijn. Houd hiervoor onze dekkingskaart in de gaten: https://www.odido.nl/netwerk/dekking. Let op: je haalt de maximale snelheid wel onder ideale omstandigheden. Onder andere de plek waar je bent, de drukte op het netwerk en de instellingen op je telefoon hebben invloed op de snelheid die je haalt. 

Reputatie 7
Badge +15

Unlimited Plus (600 Mbps)

Terneuzen, Zeeland

Hmmm…

Hier in Noordwijk nog niks van te merken.

 

Kom niet verder dan 450Mbps met een unlimited(plus) abo.

Het was hier ook in de beste omstandigheden, aan zee met de mast recht voor me zonder iets ertussen.

Reputatie 2

Ik heb sinds oktober een 5G unlimed basis 300mbit download, wordt deze snelheid ook verhoogd nu de 5G een boost heeft gekregen?

merk dat mijn iPhone 15 pro veel op 4G zit ook al is er 5G Dekking, hoe kan ik dit veranderen zodat ik ALTIJD van 5G kan genieten?

Reputatie 7
Badge +14

De snelheid gaat nog omhoog, maar wanneer precies en hoeveel wordt ergens de komende weken gecommuniceerd. 

Binnenshuis heb je hier niet veel aan. De nieuwe 5g frequenties zijn vooral voor buiten geschikt. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @staub3232 

Alle klanten met een 5G-toestel krijgen automatisch toegang tot de verhoogde snelheden. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

Heeft je iPhone de juiste netwerkmodus met 5G en hen je de spaarstand uit staan?

Reputatie 2

Hallo @staub3232 

Alle klanten met een 5G-toestel krijgen automatisch toegang tot de verhoogde snelheden. In juli zijn de masten in het merendeel van het land geactiveerd met de nieuwe 3,5 GHz-frequenties waardoor klanten nu al kunnen profiteren van hogere snelheden. In de loop van het jaar wordt de rest van de masten geactiveerd en wordt het hele land voorzien van de nieuwste 5G-snelheden.

Heeft je iPhone de juiste netwerkmodus met 5G en hen je de spaarstand uit staan?

Hoe kan ik netwerkmodus controleren en zien of spaarstand uitstaat?

Reageer