Skip to main content
Sticky

Mijn abonnementskosten worden verhoogd: inflatiecorrectie 2026

• November 26, 2025
  • 18 reacties
  • 1230 Bekeken
Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+17

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. In januari 2026 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 3,1%. Dit zie je terug op de factuur die je over de maand januari 2026 krijgt. 

Goed om te weten als je eerst bij Tele2 zat.

Zat je hiervoor bij Tele2 mobiel en heb je sinds 5 september 2023 nog niet je abonnement verlengd? Dan krijg je (op basis van onze afspraken) in juli inflatiecorrectie. Het percentage is nog niet bekend. Verleng je je abonnement? Dan valt de inflatiecorrectie voortaan in januari.

Veelgestelde vragen over inflatiecorrectie.

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven. 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2026) is vastgesteld op 3,1%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.​

Zat je hiervoor bij Tele2 mobiel en heb je sinds 5 september 2023 nog niet je abonnement verlengd? Dan voeren we in juli de inflatiecorrectie door. Volgens de voorwaarden van Tele2 wordt dan in juli de inflatie over heel 2025 berekend en doorgevoerd.​

Maak je je zorgen over je vaste abonnementskosten? Bel even met  Odido Service. Zoeken we samen een oplossing.

Hoe is het inflatiecorrectiepercentage bepaald?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren we op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 3,1% in juni 2025.​

Hoe blijf ik op de hoogte over inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie staat in je contract met Odido. Als er een nieuwe inflatiecorrectie aankomt, laten we dat weten op je factuur van december. Had je een abonnement bij Tele2 mobiel en heb je vanaf 5 september 2023 nog niet verlengd naar Odido? Dan laten we je op de factuur van juli weten hoe hoog de inflatiecorrectie gaat zijn. Op die factuur vind je ook een link voor meer informatie.​

Wanneer gaat de correctie in?

Inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Heb je op of na 1 oktober 2025 je contract afgesloten of verlengd? Dan hebben we de inflatie al verwerkt. Krijg je dus het jaar erna pas weer een inflatiecorrectie, met het percentage wat dan geldt.​
​
Zat je bij Tele2 mobiel en heb je na 5 september 2023 nog niet verlengd? Dan gaat de inflatiecorrectie op 1 juli 2026 in.

Mag ik mijn contract opzeggen?

Je kan je Odido contract opzeggen. Dit kan vanaf 4 maanden voordat het afloopt. Eerder stopzetten omdat de prijs omhooggaat door inflatie, kan niet. Dat staat in je contract en in de Algemene Voorwaarden van Odido.

Maak je je zorgen over je vaste abonnementskosten? Bel even met Odido Service. Zoeken we samen een oplossing.

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Dan heb je waarschijnlijk een abonnement afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2025.​
​
Abonnementen die zijn afgesloten vóór 6 december 2010 ontvangen ook geen inflatiecorrectie.

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen van Odido geldt:​

• Is het contract voor je abonnement voor 1 oktober 2025 ingegaan (nieuw of contractvernieuwing)? Dan wordt de inflatiecorrectie toegepast.​
    Is het contract voor je abonnement op of na 1 oktober 2025 ingegaan (nieuwe of contractvernieuwing)? Dan wordt er in 2026 geen inflatiecorrectie toegepast. ​

• Abonnementen die zijn afgesloten vóór 6 december 2010 ontvangen ook geen inflatiecorrectie.​

• Verder worden ook de kindabonnementen Mini en Junior uitgesloten van inflatiecorrectie. ​

​Voor mobiele abonnementen van voorheen Tele2 geldt:​
    Is je abonnement niet meer op of na 5 september 2023 verlengd? Dan wordt de indexatie in juli 2026 toegepast.​

Voor Internet + TV + Vast Bellen:​

• Is het contract voor je abonnement voor 1 oktober 2025 ingegaan (nieuw of contractvernieuwing)? Dan wordt de inflatiecorrectie toegepast.​

• Is het contract voor je abonnement op of na 1 oktober 2025 ingegaan (nieuwe of contractvernieuwing)? Dan wordt er in 2026 geen inflatiecorrectie toegepast. ​

​Extra informatie over het Odido Business Corporate Rateplan abonnement:
Voor het Corporate Rateplan abonnement worden, voor wat betreft de inflatiecorrectie, de voorwaarden gehanteerd zoals gedefinieerd in het contract.

Op welke zakelijke abonnementen wordt in 2026 geen inflatiecorrectie toegepast?

De inflatiecorrectie wordt in 2026 niet toegepast op de UCC-diensten inclusief Teams Phone, het Zakelijk Internet abonnement en het 5G Internet voor Bedrijven abonnement. 

Ik heb een mobiel abonnement. Hoe wordt de inflatiecorrectie berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag, dus de vaste kosten per maand van je mobiele abonnement. Kortingen op het maandbedrag zitten erbij.

We berekenen geen inflatiecorrectie over:

• Extra mobiele diensten zoals Deezer en Videoland en/of Extra Veilig Online.

• De maandelijkse betaling voor je telefoon.

• Kosten buiten je mobiele bundel, zoals bellen naar servicenummers.

• Eenmalige kosten, zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart.

• Kortingen die je krijgt op extra diensten met Odido Klantvoordeel.

Ik heb Odido Internet + TV + Vast Bellen. Hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

• Het maandbedrag van je internetabonnement.

• Met permanente kortingen* op het maandbedrag en met Klantvoordeel

• Het maandbedrag van je TV abonnement.

• Met Klantvoordeel

• Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement.

*Internet 80, Postcodekorting, Glasvezel Internet 750

We berekenen geen inflatiecorrectie over:

• Extra TV pakketten zoals Themapakketten, ESPN en Film1.

• Beltarieven voor Vast Bellen.

• Tijdelijke kortingen zoals acties voor Internet + TV + Vast Bellen.

• Eenmalige kosten zoals activatiekosten.

Ik heb Odido Klik & Klaar. Krijg ik ook een verhoging?​

Ook voor Odido Klik & Klaar geldt inflatiecorrectie. Abonnementen die op of ná 1 oktober 2025 zijn afgesloten worden uitgesloten van de correctie van 2026. Deze zullen in 2027 voor het eerst een verhoging ontvangen.

18 reacties

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 27, 2025

Hoera ik heb na 01-10-2025 mijn mobiel abonnement verlengd dus ik mag één jaar overslaan. 

• is een King Poster
  • January 6, 2026

Wat ik er niet uit kan halen hoe zit dit met samen unlimited?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • January 6, 2026

Hallo ​@G_r_u_m_p_i_e 

Unlimited samen is ook een mobiele abonnement dus dan zou hier precies hetzelfde voor moeten gelden.

• is een Top Poster
  • March 11, 2026

Na het lekken van mijn kostbare gegevens mogen jullie wel even coulant zijn naar de klant in deze. 

Nu weer een bericht dat jullie routers gegevens hebben gelekt naar een amerikaans AI bedrijf. echt waar zijn we mee bezig??

Als je niet wil dat alle klanten naar de concurrent gaan zou ik toch wel wat meer gaan communiceren. Welke lessen zijn geleerd? Welke verbeter processen hebben jullie doorgevoerd dat dit niet opnieuw gebeurd? Welke extra beveiligingsmaatregelen zijn er getroffen? Ik krijg niets te horen van odido.

Jawel toch, je krijgt toch maandelijks bericht dat je die bijdrage voor je abonnement weer mag overmaken.

De rest is staatsgeheim, daar loopt een onderzoek naar en mag men van die experts niets over loslaten, want dan is alleen de klant de pineut.

• is een Top Poster
  • June 29, 2026

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. In januari 2026 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 3,1%. Dit zie je terug op de factuur die je over de maand januari 2026 krijgt. 

Lekker dan... Waarom een 'vast' contract bij Odido eigenlijk gewoon een indicatie is

Beste community en Odido,

Ik moet even iets kwijt over de inflatiecorrectie van 3,1% die in januari is doorgevoerd. Ik snap heus wel hoe inflatie werkt, maar de manier waarop Odido dit aanpakt voelt gewoon niet rechtvaardig. Noch qua communicatie, noch qua contract.

Laat ik beginnen met de manier waarop we dit te horen krijgen. De verhoging staat weliswaar op de factuur, maar die factuur zit volledig weggestopt. Je moet inloggen, je factuuroverzicht induiken en de PDF downloaden om er überhaupt achter te komen. Terwijl Odido mijn mailbox en SMS wél feilloos weet te vinden voor nieuwsbrieven en mooie aanbiedingen! Waarom dan niet even een proactief appje of mailtje over een prijsverhoging? Dit is misschien juridisch netjes gedocumenteerd, maar echt 'open' naar je klanten toe is het allerminst.

Daarnaast rammelt de logica aan alle kanten als je op de website kijkt. De abonnementprijzen voor nieuwe klanten zijn namelijk exact gelijk gebleven. Als deze inflatiecorrectie zó hard nodig is om de rekeningen en de dienstverlening te kunnen blijven betalen, waarom betalen nieuwe klanten die stijging dan niet? Dat voelt behoorlijk scheef richting je bestaande, trouwe klanten.

Maar het grootste pijnpunt zit in de interne tegenstrijdigheid van het contract zelf. Op pagina 2 van mijn contract van Je_20overeenkomst_20met_20Odido.pdf staat zwart-op-wit een harde prijsafspraak: Internet voor € 30/mnd. Op pagina 3 wordt de klem gezet: ik ga een vaste verbintenis aan voor minimaal 24 maanden, en als ik eerder weg wil, moet ik de resterende maanden gewoon volledig doorbetalen. Maar vervolgens heeft Odido op pagina 4 wel een regel ingebouwd om die € 30/mnd tussentijds te verhogen via een inflatiecorrectie.

Ik ben hier eens in de jurisprudentie gedoken, internet afgestruind, want dit voelt simpelweg niet als een eerlijke deal. De Geschillencommissie Telecommunicatiediensten heeft in een vergelijkbare zaak (Referentiecode: 118887) een heel duidelijke streep in het zand gezet. Zij oordeelden expliciet dat een provider tijdens een lopend contract voor bepaalde tijd de maandprijs niet zomaar mag verhogen. Een vaste contractduur hoort gewoon te staan voor een vaste prijs, of je die inflatieclausule nou ergens in het contract plakt of niet.

In de praktijk is de vaste maandprijs waar je voor tekent dus eigenlijk een wassen neus. Wees dan bij het afsluiten gewoon eerlijk en zeg: "De maandelijkse kosten voor de overeengekomen periode zijn een indicatie; we passen elk jaar een inflatiecorrectie toe." Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en verstop je je niet achter voorwaarden die weer naar andere voorwaarden verwijzen.

Mijn vraag aan Odido: Hoe rijmen jullie deze tussentijdse verhoging met de harde prijsbelofte op pagina 2 en de duidelijke lijn van de Geschillencommissie? Ik ben heel benieuwd naar een inhoudelijke reactie, en het liefst niet het standaard 'het staat in de voorwaarden'-antwoord.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@ZitDatZo, bedankt voor je feedback over de communicatie rondom de inflatiecorrectie. We communiceren altijd ruim van tevoren over de inflatiecorrectie. Dit doen we elk jaar met een topic hier op de community, op de website hebben we een vaste pagina die elk jaar bijgewerkt wordt en op de factuur staat het ook altijd 1 maand van tevoren aangegeven. Als je inlogt op Mijn Odido en klikt op Facturen dan kom je direct in het overzicht met al je facturen waar je ze allemaal kunt bekijken. Naast deze kanalen en de voorwaarden staat inflatiecorrectie ook altijd in je contract. 

Hoe het juridisch precies zit durf ik niet te zeggen, daar heb ik niet zo veel verstand van, maar ik weet zeker dat het qua voorwaarden allemaal klopt. Wat ik wel weet is dat we PrijsVast Internet hebben. Hierbij heb je 3 jaar prijsgarantie en zelfs geen inflatiecorrectie. Wellicht is dit voor Internet + TV een mooie optie voor je. 

• is een Top Poster
  • June 30, 2026

Hoi Marciano, bedankt voor je snelle reactie!

Tof dat je meedenkt, maar je argumenten gaan helaas wel een beetje voorbij aan de kern van mijn verhaal.

Als ik je reactie zo lees, vallen me een paar dingen op:

1. Transparant is niet hetzelfde als 'open'
Je zegt dat jullie dit communiceren via een forumbericht, de website en een zinnetje op de factuur. Maar dat is natuurlijk heel passieve communicatie. Je verwacht eigenlijk dat ik als klant zélf ga speuren naar slecht nieuws. Laten we eerlijk zijn: niemand opent voor z'n lol elke maand de PDF van een automatische incasso om te controleren of de prijs gaat veranderen. Als Odido een mooie commerciële aanbieding heeft, weten jullie mijn mailbox en telefoon wél proactief te vinden. Waarom lukt dat dan niet bij een prijsverhoging? Dat is precies het verschil tussen 'juridisch gezien transparant zijn' en 'gewoon open zijn naar je klant'.

2. Het juridische stukje.
Heel eerlijk dat je aangeeft de juridische kant niet precies te weten. Geeft natuurlijk niks, maar juist daarom haalde ik die officiële uitspraak van de “Geschillencommissie (zaak 118887)” aan. Zij hebben die kennis namelijk wel. Hun oordeel was klip-en-klaar: zo'n inflatieclausule is bedoeld voor contracten voor *onbepaalde* tijd. Bij een contract met een vaste looptijd (zoals mijn 24 maanden) mag een provider de prijs tussentijds niet eenzijdig openbreken, ook al staat er stiekem een verwijzing op pagina 4. De Geschillencommissie denkt hier dus echt heel anders over dan Odido.

3. De ironie van 'PrijsVast Internet.
Je tip over 'PrijsVast Internet' is eigenlijk best ironisch, want daarmee bevestig je onbedoeld precies mijn punt! Als ik naar dat abonnement op de website kijk, zie ik dat je bij 'PrijsVast' gewoon een stabiele prijs krijgt voor de hele looptijd van 2 jaar. Dat bewijst zwart-op-wit dat Odido zélf heel goed in staat is om prijzen 24 maanden vast te houden zonder in de problemen te komen.
Die inflatiecorrectie is dus geen bittere noodzaak, maar gewoon een marketingkeuze. Bij de reguliere abonnementen lokken jullie klanten met een flinke tijdelijke welkomstkorting, om via de achterdeur van de inflatiecorrectie vervolgens weer marge terug te pakken op de reguliere basisprijs. **Die zogenaamde welkomstkorting is daarmee eigenlijk gewoon een sigaar uit eigen doos.** Nu een nieuw contract aanbieden om de prijszekerheid te krijgen die ik vorig jaar met mijn huidige contract van 24 maanden óók dacht te kopen, voelt daarom wel heel erg krom.

Onder aan de streep...
Als ik een abonnement afsluit, spreken we samen een dienst af, voor een vast bedrag én een vaste periode. Een eenzijdige prijsverhoging waar nul extra dienstverlening tegenover staat, doet gewoon keihard afbreuk aan het vertrouwen en de hele klantbeleving. En zoals de Geschillencommissie al oordeelde: binnen een lopend, vast contract is het ook nog eens onhoudbaar.

Zou je mijn bericht intern willen doorzetten naar een collega van de juridische afdeling of het escalatieteam die hier inhoudelijk in kan duiken? Een standaard 'het staat nou eenmaal in de voorwaarden'-antwoord schiet hier echt tekort. Ik hoor heel graag van jullie!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 1, 2026

Maar het staat inderdaad gewoon in de voorwaarden. 

Mocht die geschillencomissie uitspraak volgens jou breder zijn dan die ene klant, leg jouw case dan ook aan de geschillencomissie voor. Alle providers hanteren tot op heden dezelfde voorwaarden op dit punt. Odido heeft wel een eerste stap gezet met een product wat niet onderhevig is aan deze voorwaarden door expliciet te benoemen in het aanbod van “prijs vast internet” dat het 3 jaar hetzelfde blijft. Misschien volgt de rest van de markt ook wel.

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Auteur
  • Community Manager
  • July 1, 2026

Eventjes inbreken hierop en de boel wat nuanceren: een prijsverhoging als zodanig verwijst naar de prijs van het abonnement en niet naar de prijs die de jaarmutatie/prijsindexatie omvat. Lang verhaal kort: prijsinflatie en de daarbij behorende indexatie, annex jaarmutatie, staat volledig los van een algemene prijsverhoging. Deze nuance is belangrijk wanneer we het over kostenverhoging hebben. 

​@ZitDatZo Je geeft het volgende correct aan: Bij een contract met een vaste looptijd (zoals mijn 24 maanden) mag een provider de prijs tussentijds niet eenzijdig openbreken → Dat klopt volledig, maar slaat enkel op de prijs die vastgesteld is voor de abonnementskosten voor Internet, TV en/of Vast Bellen, of voor jouw mobiele abonnement, niet voor een losstaande prijsindexatie op basis van inflatie. Elke provider behoudt het recht om het CBS te volgen, of zelf een percentage te berekenen, en daarmee in elk nieuw volledig jaar een inflatiecorrectie op de prijs uit te voeren. Even hypothetisch, stel Odido zegt: okay we gaan jouw internetabonnementsprijs voor 1000 Mbit/s van 35 euro per maand verhogen naar 45 euro per maand, middenin jouw lopende jaarcontract, zonder dat hier indexatie aan te pas komt, maar puur als doel een prijsverhoging te genereren, dan mag dat niet. Gaat het in dat geval echter om een totale prijsstijging van (ik zeg maar wat) 3,5% omdat het om inflatiecorrectie gaat, dan is dat toegestaan eens per jaar.

Dat gezegd hebbende, snap ik natuurlijk volledig waar jouw sentiment vandaan komt en is het gevoelsmatig alsnog een prijsverhoging, omdat ie technisch gezien altijd voorkomt (elk jaar) en de prijs in zijn totaliteit verhoogt. Die gevoelskwestie en het sentiment dat daaruit voortvloeit, kan ik niet veranderen en blijft een heikel punt. Maar zolang je inziet dat dit onvermijdelijk is wanneer je een telecomproviderabonnement aangaat, zal het wellicht de klap iets verlichten.

• is een Top Poster
  • July 1, 2026

Hoi Jason en Marciano,

Bedankt voor de reacties. Jason, je geeft aan dat je de boel even wilt nuanceren. Laten we dat dan ook maar echt doen, want jullie uitleg is behoorlijk politiek correct geschreven (begrijpelijk).

Om te beginnen met dat hele technische verhaal over het verschil tussen “gevoelsmatig een prijsverhoging” en een 'prijsindexatie' en dat deze technisch gezien elk jaar voorkomt, bij Odido kennelijk maar bij mijn vorige provider zeker niet elk jaar een verhoging van de maandprijs, daarom was ik ook stom verbaasd over deze actie binnen mijn vaste contract periode. Kom op, we weten toch allebei beter? Jullie gooien de prijs omhoog en weigeren dat een verhoging te noemen? Je kan er een mooi labeltje als jaarmutatie, correctie of what ever op plakken, maar de realiteit is dat ik meer betaal voor precies dezelfde dienst. Het klinkt juridisch vast heel slim, maar eigenlijk is het gewoon om de hete brei heen “dansen”.

En dan noem je die verhoging ook nog "onvermijdelijk". Kijk even mee naar wat er letterlijk op mijn factuur van januari staat:

"Om je dezelfde kwaliteit en service te kunnen blijven bieden, hebben we in januari 2026 (op basis van onze afspraken) een inflatiecorrectie van 3,1% doorgevoerd op de maandkosten van je abonnement. Je vaste maandkosten zijn met dit percentage verhoogd. Het percentage is bepaald door het CBS. Kijk voor meer info op <-block _nghost-ng-c2590473880="" class="ng-star-inserted">http://odido.nl/inflatiecorrectie"

Dus... het is volgens jullie eigen factuur hard nodig om "dezelfde kwaliteit en service" te garanderen. Hoe kan het dan in hemelsnaam dat Odido nu exact ditzelfde abonnement op de website aanbiedt aan nieuwe klanten, voor de oude actieprijzen? Heeft het netwerk voor die mensen toevallig geen last van inflatie? Is de inflatie voor nieuwe klanten ineens wél te vermijden?

De opmerking van Marciano over 'PrijsVast Internet' maakt het eigenlijk nog ironischer. Hij tipt me dat abonnement omdat daar "zelfs geen inflatiecorrectie" in zit. Dat is echt prachtig. Want als inflatie in de telecom écht zo onvermijdelijk is als Jason zegt, hoe kan Odido dan met PrijsVast bewijzen dat jullie de tarieven prima voor een paar jaar kunnen bevriezen? Dat bewijst toch zwart-op-wit dat die hele indexatie helemaal geen noodzaak is, maar puur een commerciële (slimme?) keuze?

Nog even kort over de communicatie. Een webpagina, een forumpostje en een tekstje ergens weggestopt in een PDF... dat noem ik geen open communicatie. Dat is hopen dat het niemand opvalt om je juridisch in te dekken. Als jullie een nieuwe dienst willen verkopen, weten jullie mijn mailbox en telefoon altijd feilloos te vinden. Waarom lukt dat bij dit soort dingen dan niet?

Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. De inflatiecorrectie op een lopend contract en de wijze waarop heeft heel erg veel weg van misleiding. De instapaanbieding of het lokkertje maakt Odido prijstechnisch niet waar en dan heb ik het nog niet eens over de problematieken over het uitblijven van de levering van het welkom cadeau welke ik en vele andere nooit hebben gekregen.

Transparant? Open? Eerlijk? Dit is gewoon de zittende klant (die geen kant op kan) uitmelken. Die zogenaamde welkomstkorting van jullie is dus een keiharde sigaar uit eigen doos. Ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie de actuele actieprijzen voor nieuwe klanten kunnen verantwoorden als je dat ene zinnetje op mijn factuur ernaast legt.

• is een Top Poster
  • July 1, 2026

Hoi Jason en Marciano,

Bedankt voor de reacties. Jason, je geeft aan dat je de boel even wilt nuanceren. Laten we dat dan ook maar echt doen, want jullie uitleg is behoorlijk politiek correct geschreven (begrijpelijk).

"Om je dezelfde kwaliteit en service te kunnen blijven bieden, hebben we in januari 2026 (op basis van onze afspraken) een inflatiecorrectie van 3,1% doorgevoerd op de maandkosten van je abonnement. Je vaste maandkosten zijn met dit percentage verhoogd. Het percentage is bepaald door het CBS. Kijk voor meer info op <-block _nghost-ng-c2590473880="" class="ng-star-inserted">http://odido.nl/inflatiecorrectie"

Dus... het is volgens jullie eigen factuur hard nodig om "dezelfde kwaliteit en service" te garanderen. Hoe kan het dan in hemelsnaam dat Odido nu exact ditzelfde abonnement op de website aanbiedt aan nieuwe klanten, voor de oude actieprijzen? Heeft het netwerk voor die mensen toevallig geen last van inflatie? Is de inflatie voor nieuwe klanten ineens wél te vermijden?

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Auteur
  • Community Manager
  • July 2, 2026

Inflatiecorrectie wordt toegepast op bestaande contractprijzen om deze aan te passen aan gestegen kosten. Nieuwe klanten starten met de actuele prijsstelling, waarin recente kostenontwikkelingen al zijn meegenomen. Daarom wordt bij nieuwe klanten geen aparte inflatiecorrectie toegepast.

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Auteur
  • Community Manager
  • July 2, 2026

Even terugkomend op je opmerking over de communicatie. Je schreef:

“Nog even kort over de communicatie. Een webpagina, een forumpostje en een tekstje ergens weggestopt in een PDF... dat noem ik geen open communicatie. Dat is hopen dat het niemand opvalt om je juridisch in te dekken. Als jullie een nieuwe dienst willen verkopen, weten jullie mijn mailbox en telefoon altijd feilloos te vinden. Waarom lukt dat bij dit soort dingen dan niet?”

Ik begrijp je punt en ook dat je vindt dat dit soort informatie duidelijker onder de aandacht gebracht mag worden. Tegelijkertijd wil ik wel graag toelichten hoe we hier op dit moment over communiceren.

De inflatiecorrectie wordt via meerdere kanalen gecommuniceerd, waarvan een aantal proactief. Zo plaatsen we jaarlijks eind november een topic over de inflatiecorrectie, juist om hier vroegtijdig transparant over te zijn. Daarnaast staat de informatie op onze website, wordt de correctie aangekondigd op de factuur van december en is er een aparte pagina met uitleg over de inflatiecorrectie.

Ik snap dat je een forumpost misschien niet als het meest directe communicatiemiddel ziet. Toch is het forum wel een openbaar kanaal met een groot bereik. De zichtbaarheid verschilt per jaar; soms wordt zo’n topic ongeveer 1.000 keer bekeken, soms veel vaker. Maar het doel is in ieder geval om de informatie zo vroeg en toegankelijk mogelijk beschikbaar te maken.

Dat gezegd hebbende: ik ben het met je eens dat dit communicatief mogelijk nog sterker kan. Vanuit het mod-team is eerder bijvoorbeeld al voorgesteld om klanten ook per sms te informeren over de aankomende inflatiecorrectie. Zeker voor mobiele klanten zou dat een direct en duidelijk kanaal zijn. Volgens mij is daar al eens naar gekeken, maar ik ga navragen wat de actuele status daarvan is.

Mag ik je ook vragen wat jij in dit geval als open en duidelijke communicatie zou zien? Die vraag bedoel ik oprecht en niet cynisch. Als je concrete suggesties hebt, neem ik die graag mee om intern te bespreken. We staan altijd open voor verbeteringen.

• is een Top Poster
  • July 2, 2026

Hoi Jason,

Fijn dat je dit wilt meenemen.

Voor mij zouden de reguliere en persoonlijke communicatiemiddelen key moeten zijn als mijn leverancier mij iets belangrijks wil vertellen.

Dit zijn de gegevens die ik heb moeten opgeven om aan te tonen wie ik ben en hoe mijn leverancier mij kan bereiken. Met andere woorden NAW gegevens voor de post, SMS naar mobiel en het opgegeven contact email adres. Ik heb voor de grap ook nog even het aanmeldt proces doorlopen en er daar is een moment waarop ik moet aangeven wat mijn contact gegevens zijn: 

Contactgegevens

Mobiel- of vaste telefoonnummer

E-mailadres

Om kort antwoord te geven op jouw vraag, duidelijke communicatie is volgens mij persoonlijk en via de opgegeven contact gegevens.

Overigens staat ook hier in bijlage Schermafbeelding….png een looptijd 2 jaar na 12 maanden €50,00/mnd, wat feitelijk onjuist is gebleken ivm de inflatie correctie “omdat ie technisch gezien altijd voorkomt (elk jaar)”  

• is een Top Poster
  • July 2, 2026

Inflatiecorrectie wordt toegepast op bestaande contractprijzen om deze aan te passen aan gestegen kosten. Nieuwe klanten starten met de actuele prijsstelling, waarin recente kostenontwikkelingen al zijn meegenomen. Daarom wordt bij nieuwe klanten geen aparte inflatiecorrectie toegepast.

Maar dat klopt dan toch niet? Er staat letterlijk “Om je dezelfde kwaliteit en service te kunnen blijven bieden" Dat betekent dat Odido deze moet doorvoeren, anders kan de dienst niet worden verleend. Wat ook betekent dat elke klant nooit gaat betalen wat is afgesproken, want Odido past gewoon een verhoging toe binnen een lopend contract, waardoor je nooit gaat betalen waarvoor je initieel een handtekening hebt gezet. “omdat ie technisch gezien altijd voorkomt (elk jaar) en de prijs in zijn totaliteit verhoogt.”

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Auteur
  • Community Manager
  • July 2, 2026

​@ZitDatZo Ik snap wat je bedoelt, en ik begrijp ook waarom dit zo voelt. Als klant kijk je vooral naar de prijs die je op het moment van afsluiten ziet, en dan is het logisch dat een latere verhoging als tegenstrijdig of vervelend kan overkomen.

Wat ik ermee bedoelde, is dat nieuwe klanten starten met de prijs die op dat moment geldt. Die actuele prijs is gebaseerd op de kosten en marktomstandigheden van dat moment. Bij bestaande klanten loopt er al een eerder afgesloten contract met een eerder afgesproken maandbedrag. De inflatiecorrectie is dan de jaarlijkse aanpassing van dat bestaande bedrag, zoals opgenomen in de voorwaarden.

Dat neemt niet weg dat ik je punt begrijp: in de praktijk betekent dit inderdaad dat het maandbedrag gedurende de looptijd kan wijzigen. Het is dus niet zo dat ik wil zeggen dat jouw gevoel hierover niet klopt. Ik probeer vooral het verschil uit te leggen tussen een nieuwe klantprijs en een bestaande contractprijs waarop een inflatiecorrectie wordt toegepast.

De formulering “om dezelfde kwaliteit en service te kunnen blijven bieden” verwijst naar het feit dat kosten voor onder andere netwerk, onderhoud, systemen en dienstverlening ook stijgen. De inflatiecorrectie is één van de manieren waarop die stijgende kosten worden doorberekend.

Ik ben het met je eens dat dit voor klanten zo duidelijk mogelijk moet zijn, juist omdat het impact heeft op wat iemand uiteindelijk betaalt. Daarom neem ik je feedback over de communicatie hierin ook serieus.

Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Auteur
  • Community Manager
  • July 2, 2026

Hoi Jason,

Fijn dat je dit wilt meenemen.

Voor mij zouden de reguliere en persoonlijke communicatiemiddelen key moeten zijn als mijn leverancier mij iets belangrijks wil vertellen.

Dit zijn de gegevens die ik heb moeten opgeven om aan te tonen wie ik ben en hoe mijn leverancier mij kan bereiken. Met andere woorden NAW gegevens voor de post, SMS naar mobiel en het opgegeven contact email adres. Ik heb voor de grap ook nog even het aanmeldt proces doorlopen en er daar is een moment waarop ik moet aangeven wat mijn contact gegevens zijn: 

Contactgegevens

Mobiel- of vaste telefoonnummer

E-mailadres

Om kort antwoord te geven op jouw vraag, duidelijke communicatie is volgens mij persoonlijk en via de opgegeven contact gegevens.

Overigens staat ook hier in bijlage Schermafbeelding….png een looptijd 2 jaar na 12 maanden €50,00/mnd, wat feitelijk onjuist is gebleken ivm de inflatie correctie “omdat ie technisch gezien altijd voorkomt (elk jaar)”  

Zou dit voor jou betekenen dat het sturen van een SMS naar alle mobiele klanten, communicatief open genoeg is?