Skip to main content
Beantwoord

Zeer slecht internet/bereik Frankrijk

• July 31, 2025
  • 9 reacties
  • 487 Bekeken

Voor mijn vakantie in Frankrijk heb ik mijn abonnement aangepast, meer én sneller internet. De kwaliteit valt me zeer zwaar tegen. 

Geregeld heb ik helemaal geen bereik en als ik al bereik heb is het internet tergend traag. 

Wat is hiervan de oorzaak?

Roaming staat gewoon aan. Telefoon al een paar keer opnieuw opgestart. Handmatig andere provider gekozen (maar dat kan ook niet de oplossing zijn, want dan moet ik op elke plek weer een andere provider kiezen).

Wat is de reden?

Beste antwoord door flatbread

Hi Pharwin,

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met de klantenservice. We hebben van alles geprobeerd, ook wat jij voorsteld, maar helaas zonder resultaat. 

Het probleem zou nog aan m'n sim kaart kunnen liggen, die is nog van t-mobile  en dus vrij oud. In Nederland gaf dat geen problemen, maar in het buitenland misschien dus wel. Helaas is daar het niets aan te doen. Als ik terug ben ga ik een nieuwe simkaart halen. 

Ik moet het helaas dus doen met super traag internet hier, niet wat ik had gehoopt, maar er lijkt niets aan te doen. 

9 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • July 31, 2025

Hallo ​@flatbread 

In het buitenland is Odido afhankelijk van de providers daar, op plekken kan een andere provider betere dekking bieden.

Misschien kan je de simkaart ook eens in een andere toestel testen?

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • August 1, 2025

Beste Waqqas,

Bedankt voor je reactie, helaas heb ik er weinig aan. Ik weet ook niet waarom (en door wie) je antwoord als beste is geselecteerd waardoor het topic nu als beantwoord is geregistreerd. 

Ik snap dat ik afhankelijk ben van de plaatselijke providers, maar ik zit geeoon in een toeristisch gebied in Frankrijk. Er zijn hier 4 Franse netwerken beschikbaar en ik heb op dit moment een 5G verbinding met Orange (2-3 streepjes bereik).

Toch kan ik niet normaal internetten. Het laden van deze pagina koste al enige minuten, met een paar keer refreshen omdat de pagina niet goed laadde. 

Als ik de NOS app open, krijg ik 2 van de 3 keer de melding geen internet en de 3e keer moet ik zeker 10 seconden wachten tot de tekst van een artikel verschijnt, waarna het nog zeker 10 seconden duurt voordat de afbeeldingen zichtbaar zijn. 

Bij een live stream via de NOS app krijg ik 2-3 seconden beeld waarna er 10-15 seconden wordt geladen, dit blijft zich zonder verbeteringen herhalen, niet naar te kijken dus. 

Kortom, voldoet totaal niet aan de verwachtingen waarvoor ik mijn abonnement heb gewijzigd. 

Wat zou er met mijn telefoon kunnen zijn dat mijn sim kaart in een andere telefoon niet deze problemen heeft?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 1, 2025

Als jouw Odido simkaart in een ander toestel in Frankrijk geen problemen heeft, dan moet het toch in jouw toestel gezocht worden. Soms zijn de mogelijkheden van het ene toestel beter dan het andere. Bijvoorbeeld als een toestel geen 4g bellen ondersteund maar het betreffende netwerk geen 2g/3g ondersteuning meer biedt. In het geval van langzaam internet kun je denken aan het feit dat het ene toestel meer frequentie banden ondersteund dan het andere. Bijvoorbeeld een toestel wat buiten de EU is gekocht doet het deels wel, maar ondersteund niet alle EU mobiele frequentie banden.

Dit zijn zomaar wat zaken die het verschil kunnen maken. 

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • August 1, 2025

Bedankt voor je reactie Eric,

Het is een Galaxy S21 5G via Odido, en zoals ik al schreef heb ik een 5G verbinding met Orange F, dus aan de mogelijkheden van de telefoon kan het volgens mij niet liggen. 

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • August 1, 2025

Als toevoeging hierop, als ik mobiele data via simkaart 2 gebruik, heb ik geen problemen. Deze simkaart is ook verbonden met Orange F. Dit is een Engelse EE sim van mijn werk. Het is niet de bedoeling dat ik data gebruik via deze simkaart. En ik heb niet voor niets mijn abonnement verhoogd. 

Als ik weer terugschakel naar mobiele data via simkaart 1 (Odido) heb ik meteen weer problemen. 

Zoals gezegd, de twee simkaarten zitten op hetzelfde (Orange F) netwerk, in dezelfde telefoon.

Het lijkt wat mij betreft toch echt een probleem met de verbinding via mijn Odido simkaart. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@flatbread wat leuk dat je in Frankrijk bent en ik snap heel goed dat je er een goede verbinding wilt hebben, laten we samen naar een oplossing kijken! Goed om te weten: we hebben afspraken met buitenlandse providers gemaakt om internet in het buitenland mogelijk te maken. We hebben hier dus weinig invloed op, maar kunnen zeker wel wat proberen. Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Start daarna je toestel opnieuw op en verbind desnoods handmatig met een netwerk van een andere provider. 

Laat je weten of dat heeft geholpen? Zo niet, kun je dan je volledige naam, telefoonnummer, postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bij ons bekende bankrekeningnummer vermelden in je profiel en mij een seintje geven wanneer je dit hebt gedaan? Dan kan ik daarna gelijk met je meekijken of alles vanuit onze kant goed staat ingesteld bij je abonnement!

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • Antwoord
  • August 5, 2025

Hi Pharwin,

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met de klantenservice. We hebben van alles geprobeerd, ook wat jij voorsteld, maar helaas zonder resultaat. 

Het probleem zou nog aan m'n sim kaart kunnen liggen, die is nog van t-mobile  en dus vrij oud. In Nederland gaf dat geen problemen, maar in het buitenland misschien dus wel. Helaas is daar het niets aan te doen. Als ik terug ben ga ik een nieuwe simkaart halen. 

Ik moet het helaas dus doen met super traag internet hier, niet wat ik had gehoopt, maar er lijkt niets aan te doen. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hey ​@flatbread daar zou het inderdaad ook aan kunnen liggen. Een verouderde simkaart kan problemen geven met je verbinding. Wellicht kan je in de tussentijd een lokale simkaart in Frankrijk aanschaffen en geeft dat verbetering. De kosten van de simkaart kan ik dan uiteraard voor je vergoeden, dat is geen probleem! Sowieso een heel goed idee om bij terugkomst een nieuwe simkaart te halen. Als je terugbent, neem dan gerust contact met ons op. We kunnen dan kosteloos een nieuwe simkaart voor je bestellen, die kun je binnen 3 werkdagen bij je thuis verwachten. Als je een snellere optie wenst, breng dan gerust een bezoekje aan 1 van onze winkels. Op vertoon van een geldig legitimatiebewijs, kunnen mijn collega’s je direct helpen met het koppelen en activeren van een nieuwe simkaart. Wel zo fijn! 

Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. De community is er voor je. Ik wens je nog een hele fijne vakantie toe! 🙌

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • August 10, 2025

Bedankt voor je bericht ​@Pharwin van Odido. Een Franse simkaart vind ik wat te omslachtig, maar bedankt voor het aanbod!

Ik heb voor op de camping wifi aangeschaft en probeer het onderweg met het trage internet of een telefoon van een gezinslid. 

Thuis zal ik even langs een odido winkel langsgaan voor een nieuwe simkaart en hopelijk helpt dat voor de volgende vakantie!