Skip to main content
Beantwoord

Wegvallende mobiele data

  • 11 februari 2025
  • 1 reactie
  • 79 Bekeken

Hoi,

Ik heb sinds de overstap naar Odido problemen met mijn mobiele data op mijn OnePlus 6T. In stedelijke gebieden heb ik eigenlijk niet zo veel problemen, maar ze komen naar voren zodra ik ga rijden. Muziek streaming valt weg en komt soms pas terug na een random lange tijd (tussen 5 min en 25 minuten)

 

Echter blijft ik wel gewoon bereik houden volgens mijn telefoon, alleen data valt weg. Ik zie nog wel 4g staan, maar wel met een uitroepteken. Bellen kan ik nog wel.

 In eerste instantie dacht ik aan de APN instellingen. Deze heb ik gereset, andere APN settings geprobeerd (ook een oplossing die ik zag langs komen voor de OnePlus Nord)

Echter heeft dit niet geholpen.

Tevens heb ik mijn telefoon gereset, tussen custom rom en de officiële rom gewisseld, maar heeft niet geholpen.

Ook een simkaart van mijn werk in mijn telefoon (ook Odido) geeft precies hetzelfde probleem.

Het lijkt dus helaas aan mijn telefoon te liggen. Echter had ik dit voor ik naar Odido ging en vroeger bij t-mobile nooit het probleem.

 

Toch denk ik dat het met de compatibiliteit met het netwerk te maken heeft, want het enige wat is veranderd is de Provider en de mogelijkheid tot het 5G netwerk i.p.v. 4G of LTE.

 

Echter zijn mij gekke dingen opgevallen:

Elke rit van en naar werk valt de verbinding precies weg tussen Kampen en Noordeinde.

Vliegtuigstand aan en uit doen helpt niet 

Herstarten helpt niet.

Wat wel werkt, is het alsnog wisselen tussen APN's. Het maakt niet uit welk APN ik kies, de verbinding komt direct terug. Dan denk ik, het ligt aan de APN en ik laat hem op de betreffende APN staan. Echter treed op de andere APN het probleem dan op de terugweg weer op.

Als ik dit niet doe, heb ik pas rond Elburg en zwolle automatisch weer verbinding.

Dit is ook op andere plekken zo op de snelweg bijvoorbeeld.

Nu is dat natuurlijk niet te doen als ik aan het rijden ben.

 

Kan het zijn dat er sinds de uitrol van 5G compatibiliteit problemen zijn ontstaan met sommige toestellen? En is het ook mogelijk om in mijn abbonement iets om te zetten zodat het wel weer compatible is? Iets van 5G uitzetten voor mijn simkaart?

Een andere simkaart heeft niet geholpen. Mijn simkaart in een 5g toestel van werk( Samsung a55) geeft dan weer geen probleem.

 

Ik hoor gaag van jullie. Alvast bedankt!

Beste antwoord door Pharwin van Odido

Goedemiddag ​@Ruschaa, ik begrijp heel goed dat je ongestoord van ons netwerkt wil genieten, ik kijk graag met je mee naar een oplossing! Tijdens het rijden zou je wel verbindingsproblemen kunnen ervaren, omdat je toestel steeds wisselt van de mast die bij jou in de buurt is. Als er een uitroepteken bij je 4G staat, betekent het dat je geen internet hebt. Heel goed dat je al wat dingen hebt geprobeerd, zo kan ik ieder geval al wat zaken uitsluiten. De APN-naam moet altijd op internet.mobiel staan. Als er iets anders vermeld staat, kan het problemen geven met je internet. Kun je checken of dat ook vermeld staat in de instellingen van je toestel? 

Als je simkaart geen problemen geeft in een ander toestel, ligt het vermoedelijk aan je toestel. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Houd er rekening mee dat verbonden apparaten, opnieuw verbonden dienen te worden. 

Als het netwerk wegvalt op een specifieke locatie, kan er altijd wat aan de hand zijn. Denk bijvoorbeeld aan een storing of werkzaamheden aan de mast, waardoor er een minder goede dekking is. Je kunt het altijd zelf checken via onze dekkingskaart. Mocht er iets te zien zijn, krijg je ook gelijk te zien wanneer we streven het opgelost te hebben, wel zo fijn!

Het zou heel goed kunnen dat de uitrol van 5G invloed heeft op je toestel, omdat deze bijvoorbeeld niet goed compatibel is. Als een toestel geen 5G aan kan, kan dit zeker problemen geven. Ik lees online dat de OnePlus 6T geen 5G ondersteunt, dus dit kan zeker problemen geven met je verbinding. Ik zie dat het toestel alleen beschikt over 4G/4G LTE. 

Je kunt via de instellingen van je toestel 5G uitschakelen en instellen dat hij alleen verbind met het 4G netwerk. Zou je dat eens kunnen proberen? 

Ik hoor het graag van je!

Bekijk origineel

1 reactie

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Mobiel
  • 3453 reacties
  • Antwoord
  • 12 februari 2025

Goedemiddag ​@Ruschaa, ik begrijp heel goed dat je ongestoord van ons netwerkt wil genieten, ik kijk graag met je mee naar een oplossing! Tijdens het rijden zou je wel verbindingsproblemen kunnen ervaren, omdat je toestel steeds wisselt van de mast die bij jou in de buurt is. Als er een uitroepteken bij je 4G staat, betekent het dat je geen internet hebt. Heel goed dat je al wat dingen hebt geprobeerd, zo kan ik ieder geval al wat zaken uitsluiten. De APN-naam moet altijd op internet.mobiel staan. Als er iets anders vermeld staat, kan het problemen geven met je internet. Kun je checken of dat ook vermeld staat in de instellingen van je toestel? 

Als je simkaart geen problemen geeft in een ander toestel, ligt het vermoedelijk aan je toestel. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Houd er rekening mee dat verbonden apparaten, opnieuw verbonden dienen te worden. 

Als het netwerk wegvalt op een specifieke locatie, kan er altijd wat aan de hand zijn. Denk bijvoorbeeld aan een storing of werkzaamheden aan de mast, waardoor er een minder goede dekking is. Je kunt het altijd zelf checken via onze dekkingskaart. Mocht er iets te zien zijn, krijg je ook gelijk te zien wanneer we streven het opgelost te hebben, wel zo fijn!

Het zou heel goed kunnen dat de uitrol van 5G invloed heeft op je toestel, omdat deze bijvoorbeeld niet goed compatibel is. Als een toestel geen 5G aan kan, kan dit zeker problemen geven. Ik lees online dat de OnePlus 6T geen 5G ondersteunt, dus dit kan zeker problemen geven met je verbinding. Ik zie dat het toestel alleen beschikt over 4G/4G LTE. 

Je kunt via de instellingen van je toestel 5G uitschakelen en instellen dat hij alleen verbind met het 4G netwerk. Zou je dat eens kunnen proberen? 

Ik hoor het graag van je!


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen