Beantwoord

VoWifi (voice-over-wifi) problemen

  • 19 November 2021
  • 26 reacties
  • 661 Bekeken

Reputatie 2

Beste mensen,

Ik heb een interessant probleem waar ik niet mee verder kom. Hopelijk hebben jullie nog ideëen, misschien dat T-mobile ook wat dingen kan nakijken.

Ik woon in een huis waar de ontvangst van T-mobile, binnen, niet best is. Als ik al kan bellen, is het hakkelend, soms moet de tuindeur open voor een goede verbinding. Daarom was ik erg blij met de aankondiging van VoWiFi (voice-over-wifi).

Zelf heb ik een Samsung Galaxy S20, mijn vrouw heeft een Galaxy S10. Mijn S20 is dual sim en heeft een simkaart van T-mobile (slot 1) en KPN (slot 2). De S10 heeft alleen een simkaart van T-mobile.

VoWifi aangezet op mijn telefoon (S20), op beide simkaarten en werkt, twee icoontjes van een telefoonhoorntje met wifi-signaal erbij. Bij de S20 aangezet en daar werkt het ook.

Nu komt het. Op de S10 blijft het gewoon werken. Op mijn S20 blijft sim 2 (KPN) ook gewoon werken. Sim 1 (T-mobile) stopt echter steevast na een periode van 5 tot 30 minuten. Ik krijg het dan ook niet meer aan door de instelling uit te zetten en daarna weer aan (maakt niet uit hoe lang ik wacht). De enige manier om het (tijdelijk) weer aan te krijgen is: 1) VoiWifi uitzetten 2) toestel herstarten 3) VoWifi weer aanzetten. Dan werkt het weer even.

Mijn eerste gedachte was dat het ligt aan de twee sims tegelijk met VoiWifi. Daarom heb ik de hele procedure ook een aantal keer geprobeerd met VoWifi alleen op sim 1 aan (T-mobile). Dat maakt niks uit. Het werkt even en stopt na een tijdje.

Een lokaal netwerk-probleem kan het niet zijn, daar heb ik uitgebreid naar gekeken. Geen drops op m’n firewall, alle verkeer van de S20 gaat netjes naar T-mobile. Ik zie ook verkeer heen gaan en weer terug. Helaas kan ik er inhoudelijk niks aan zien omdat het versleuteld is (IPsec). Interessant is ook dat als het VoWifi icoontje weg is, er op dezelfde manier verkeer blijft tussen mijn S20 en T-mobile. Het is net of T-mobile de optie voor mij na enige tijd bewust uitzet.

Ik heb ook nog bedacht dat het probleem misschien is dat we twee toestellen hebben waar ik VoWifi heb aangezet. Aangezien ik uiteraard één extern (internet) IP adres heb, heb je dan dus twee toestellen die een sessie opzetten met T-mobile vanaf één IP adres. Op netwerk-niveau zie ik dat het helemaal goed gaat, maar ik weet niet wat de servers van T-mobile doen hiermee. Echter, als ik bij het tweede toestel (S10) VoWifi uit zet, dan blijft het probleem.

Iemand enig idee?

icon

Beste antwoord door Waqqas 19 November 2021, 12:55

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

26 reacties

Deze vraag is niet beantwoord en ik heb geen “beste antwoord” aangegeven. 

Komt helaas vaker voor … soms erg frustrerend dat iets als beste antwoord wordt gemarkeerd terwijl de TS aangeeft al van alles uit de tips te hebben geprobeerd en het probleem nog steeds te hebben. Daarmee worden toekomstige speurders naar antwoorden ook niet echt geholpen.

  

Laatste stand is dat Samsung naar het probleem aan het kijken is.

Al een poging gedaan om het modem uit te sluiten als mogelijke verdachte ? Een timeout ontstaat niet zomaar.