Hallo @Wessel2000, welkom op onze Community, ik geef je graag meer duidelijkheid!
Mobiel bellen en internetten in de trein kan door verschillende factoren soms een mindere ervaring geven in vergelijking met de ervaring die je bent gewend op een vaste locatie. In een rijdende trein wordt vaak van mast gewisseld waarover je gesprek of internetsessie wordt afgehandeld. Dit maakt de kans (wat) groter op het verliezen van de verbinding. De trein zelf en de elektrische bovenleidingen beperken zelf ook het signaal(bereik), dit effect is groter in een trein dan in een auto.
Mocht de ervaring minder zijn op een station, dan kan dit komen omdat het op enig moment een zogenoemd ‘high traffic area’ is, waarbij dus heel veel mensen bij elkaar komen en gebruikmaken van het netwerk. Utrecht CS was hier in het verleden een voorbeeld van, waar het voor alle providers lastig was om een stabiele verbinding te waarborgen. Sinds enige tijd is het bereik daar overigens wel sterk verbeterd, al is het door bovengenoemde reden geen garantie dat het te allen tijde een vlekkeloze verbinding betreft.
Je kunt natuurlijk altijd je telefoon even opnieuw opstarten en/of de netwerkinstellingen van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. We kunnen hier eigenlijk vrij weinig aan veranderen, sorry!
Hopelijk zorgt het zo voor meer achtergrond. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!