Slecht Bereik Trein

  • 12 March 2024
  • 10 reacties
  • 248 Bekeken

Dag allemaal. Ik heb sinds een maand of 5/6 mega slecht bereik in de Nederlandse treinen. Van Eindhoven tot en met Amsterdam, nergens goed bereik en veelal helemaal niet en zo kan ik geen hotspot gebruiken. Ik werk in de trein dus dit is super lastig. Ik heb een Galaxy S22+ dus ik verwacht niet dat het echt bij mijn mobiel kan liggen. Iemand tips of is het buiten de centrale stations voor iedereen slecht?

Pharwin van Odido 3 maanden geleden

Hallo @Wessel2000, welkom op onze Community, ik geef je graag meer duidelijkheid! 

Mobiel bellen en internetten in de trein kan door verschillende factoren soms een mindere ervaring geven in vergelijking met de ervaring die je bent gewend op een vaste locatie. In een rijdende trein wordt vaak van mast gewisseld waarover je gesprek of internetsessie wordt afgehandeld. Dit maakt de kans (wat) groter op het verliezen van de verbinding. De trein zelf en de elektrische bovenleidingen beperken zelf ook het signaal(bereik), dit effect is groter in een trein dan in een auto.

Mocht de ervaring minder zijn op een station, dan kan dit komen omdat het op enig moment een zogenoemd ‘high traffic area’ is, waarbij dus heel veel mensen bij elkaar komen en gebruikmaken van het netwerk. Utrecht CS was hier in het verleden een voorbeeld van, waar het voor alle providers lastig was om een stabiele verbinding te waarborgen. Sinds enige tijd is het bereik daar overigens wel sterk verbeterd, al is het door bovengenoemde reden geen garantie dat het te allen tijde een vlekkeloze verbinding betreft.

Je kunt natuurlijk altijd je telefoon even opnieuw opstarten en/of de netwerkinstellingen van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. We kunnen hier eigenlijk vrij weinig aan veranderen, sorry! 

Hopelijk zorgt het zo voor meer achtergrond. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Wessel2000, welkom op onze Community, ik geef je graag meer duidelijkheid! 

Mobiel bellen en internetten in de trein kan door verschillende factoren soms een mindere ervaring geven in vergelijking met de ervaring die je bent gewend op een vaste locatie. In een rijdende trein wordt vaak van mast gewisseld waarover je gesprek of internetsessie wordt afgehandeld. Dit maakt de kans (wat) groter op het verliezen van de verbinding. De trein zelf en de elektrische bovenleidingen beperken zelf ook het signaal(bereik), dit effect is groter in een trein dan in een auto.

Mocht de ervaring minder zijn op een station, dan kan dit komen omdat het op enig moment een zogenoemd ‘high traffic area’ is, waarbij dus heel veel mensen bij elkaar komen en gebruikmaken van het netwerk. Utrecht CS was hier in het verleden een voorbeeld van, waar het voor alle providers lastig was om een stabiele verbinding te waarborgen. Sinds enige tijd is het bereik daar overigens wel sterk verbeterd, al is het door bovengenoemde reden geen garantie dat het te allen tijde een vlekkeloze verbinding betreft.

Je kunt natuurlijk altijd je telefoon even opnieuw opstarten en/of de netwerkinstellingen van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. We kunnen hier eigenlijk vrij weinig aan veranderen, sorry! 

Hopelijk zorgt het zo voor meer achtergrond. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Wessel2000 

In de intercity’s levert NS een “ wifi in de trein”  product. De backbone daarvoor is een een modembank met sims van alle providers. Dat is naast voor de snelheid ook om de verschilling in dekking langs het spoor tussen de providers op te vangen.

Als je via die wifi een VPN tunnel opzet dan is het ook veilig.

Dan zou er dus geen reden zijn voor mij om met een Onbeperkt abonnement door te gaan. Deze specifiek aangeschaft voor het vele treinreizen.

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt je bundels in my-odido altijd naar beneden bijstellen.

Dat snap ik. Alleen het onbeperkte abonnement is dus gewoon niet bedoeld voor mensen die veel werken in de trein gezien hier allerlei complicaties optreden voor fatsoenlijk bereik ondanks de grote "dekking"?

Reputatie 7
Badge +14

Odido heeft 7 miljoen mobiele klanten.  Daarvan zullen er best ook wel wat in de trein gebruik maken van hun abonnement. 

Probeer eens een andere telefoon te gebruiken. 

Sorry maar, wat een flauwekul wordt er hierboven aan antwoorden gegeven. En ik ben hier speciaal even voor geregistreerd om dit te zeggen, plus het volgende. Op 'Gathering of Tweakers' is dit probleem, dit exacte probleem al 5-6 maanden bekend, precies gelijk aan het verhaal van de openingsposter. Het is wel heel erg raar om nu een slap verhaal te moeten aanhoren over 'we kunnen er eigenlijk niks aan doen, want met een hoge snelheid in de trein...', als dit probleem tot 6 maanden geleden géén probleem was. En de treinen zijn niet ineens sneller gaan rijden. 'Andere telefoon proberen'? Want jij koopt zelf een nieuw huis als het slot van de deur het begint af te laten weten?

Sinds T-Mobile is overgegaan in Odido is het in geval van treinreizen onderweg ondoenlijk geworden met het bereik. Ik keek voorheen in de trein (op hetzelfde traject) hele films via Netflix, niet vooraf gedownload maar streamend. Nu kan ik soms zelfs niet eens een webpagina openen (geen overdrijving).

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Samba-boy welkom op onze Community, ik snap je punt heel goed. Echter, heeft dit o.a. ook te maken met het aantal mensen dat gebruikmaakt van ons netwerk op één bepaalde plek en dat is bij stations aanzienlijk meer dan voorheen. Het zou best kunnen dat het voorheen wel goed mogelijk was, maar omdat er dus steeds meer mensen gebruik zijn gaan maken van ons netwerk (en specifiek op stations zijn dat heel veel mensen tegelijkertijd), speelt dit natuurlijk wel een rol.  Overigens neemt dat niet weg dat we natuurlijk hard bezig zijn om dit te verbeteren. Onze netwerkspecialisten zijn elke dag bezig om de kwaliteit van ons netwerk te verbeteren. Het zou dus heel goed kunnen dat dit in de komende tijd zal gaan verbeteren, maar weet dat dit natuurlijk een zeer grote rol speelt, waardoor de dekking in een trein wat minder goed is. 

 

Maar ik heb die omslag zes maanden geleden ook, net als de openingsposter, in één keer ervaren! Jij herhaalt je punt "het is nou eenmaal heel druk op stations", Ik herhaal mijn punt ook: ik kon voorheen onderweg hele films en series streamen via Netflix en andere diensten. Nu lukt onderweg het openen van een webpagina vaak niet eens meer.

Saillant detail; ik heb het over wanneer de trein rijdt. Op de stations zelf, bij stilstand, is het meestal wel weer stabiel - niet optimaal, maar wel beduidend beter dan wanneer we onderweg zijn.

Ik wil adviseren, lees het topic op Tweakers even door. Er is iets gaande, wellicht kan en mag je namens Odido alleen maar algemene reacties geven dat "dit iets is wat blijvend is maar we zullen ernaar kijken", maar dit is gewoon echt niet oké.

Reputatie 6
Badge +7

@Samba-boy dat snap ik heel goed en het heeft niet veel zin om hierover in herhaling te vallen. Zoals ik hierboven ook al had aangegeven wordt er in een reidende trein ook veel gewisseld van de mast die op dat moment in de buurt is en heeft het ook te maken met de hoe veel mensen op dat moment in de buurt gebruikmaken van ons netwerk. Daar kunnen we niks aan veranderen, sorry! We zijn natuurlijk wel elke dag bezig om de kwaliteit van ons netwerk te verbeteren. Het liefst zouden we overal onze masten willen plaatsen, zodat iedereen een optimale dekking heeft, maar dat is simpelweg niet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de regelgeving vanuit de gemeente. Als we dit konden doen, hadden we dat natuurlijk graag gedaan. Sorry dat ik geen ander antwoord voor je heb! 

Reageer