Skip to main content

Helaas na  jaar rust weer berichten van Odido over oneigenlijk gebruik data buitenland.

We hebben  beiden onbeperkt abbonement bellen en internet van Odido.

We overwinteren in Portugal voor ongeveer 5 maanden, zetten dan data en roaming uit maar aletn wel de telefoon aanstaan om bereikbaar te zijn. Internet doen we via mifi met portugese datakaart.

Alleen nu krijgen we weer bericht van Odido dat ons verblijf en verbruik in de EU groter is dan in Nederland. Dreigen met toeslag etc. Heel vervelend allemaal.

Beiden gereageerd naar Odido. Ik kreeg antwoord dat het automatische berichten zijn , dus niets aan de hand. 

Ander antwoord was. Haal je simkaart uit je telefoon.( hoe ben je dan bereikbaar?)

Iemand die weet hoe het nu echt zit?

Je bent gewoon bereikbaar, ook als je overwintert in Portugal, alleen gelden er dan toeslagen omdat de “roam like home” wetgeving niet bedoeld is om zonder kosten langdurige roaming mogelijk te maken. Dus, zolang je geen Nederlandse databundel gebruikt en de belminuten beperkt zullen de kosten erg meevallen. Als je weer terugbent in Nederland, dan kun je weer verder gaan zoals je gewent was.


Hi Losbol,

Je geeft aan de telefoon aan te laten om zo bereikbaar te blijven, met de data uit. Wordt er in de tijd dat je in Portugal bent wel eens met het toestel gebeld of ge-smst? Dit telt ook als roaming gebruik. Als ik even snel in de voorwaarden van Roam Like Home lees (Hier gevonden), mag je verbruik gedurende vier maanden niet hoger zijn buiten Nederland dan in Nederland. Aangezien je aangeeft 5 maanden in Portugal te verblijven, lijkt mij dat ook een paar sms'jes of telefoontjes hierin meetellen. Kan mij inderdaad voorstellen dat de automatische systemen in dat geval getriggerd worden om dan een bericht te sturen hierover.

 

Als je contact hebt gehad met een medewerker van Odido, en die geeft aan dat jij je in jouw specifieke situatie geen zorgen hoeft te maken, dan lijkt mij dat het wel oke is, maar dat is slechts mijn gevoel.


Wat betreft het bereikbaar blijven zonder simkaart; voor apps als WhatsApp of Signal heb je alleen maar een internetverbinding nodig. Ik doe regelmatig (video)bellen via WhatsApp, en dat werkt prima.

 

Wellicht dat anderen op het forum nog iets meer/uitgebreidere info hebben, maar dit is zoals ik het begrijp.

 

- Gilbert​​​


Helaas maar de kosten worden wel doorbelast ondanks dat een medewerker zegt dat het we meevalt.

Het is vreemd dat je in het buitenland extra kosten moet maken om van je provider geen extra kosten te krijgen. Als terug bent in Nederland moet eerst het verbruik in Nederland hoger zijn dan in het buitenland anders heb je nog steeds extra kosten. Daarnaast blijkt na controle dat andere providers deze kosten niet doorbelasten


hoi @Louis de Jong ,
De roam like home wetgeving is voor alle providers gelijk. De wetgever heeft de 4 maanden periode en meer verbuik in thuis land dan gedurende roaming ingebakken om te voorkomen dat abonnementen tussen landen gaan zwerven. Roam like home kost een provider zeker geld. Als jij een MB verbruikt op het thuis netwerk zijn er geen directe kosten mee gemoeid. Als er een MB in een ander EU land wordt verbruikt, dan rekent die roaming provider die MB door aan de thuis provider! Directe kosten en daarom ook de beperkingen die de wetgever ook qua volume v.s. prijs van het abonnement heeft gesteld.

Voor de invoering van roam like home betaalde een abonnee elke MB in Europa, nu is het voor de meeste abonnees die gewoon op vakantie of werk een tijdje in de EU zitten allemaal inbegerepen. De excessen moeten wat bijbetalen, maar dat is dus maar een klein deel van alle abonnees.


Hallo Eric,

Dat het voor alle providers gelijk is kan wel zo zijn maat zo belasten het niet door aan de klant.

Wij wonen in een grensstreek waar we zeer snel in Duitsland zijn (dus buitenland) en daarnaast gaan we elk jaar 5 tot 6 maanden overwinteren in het buitenland. Als we pech hebben betalen we in een maan zomaar € 60,-- tot € 70,-- extra. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?


Hoi @Louis de Jong 

Je wordt gewaarschuuwd als je over de roam like home limieten heen dreigt te gaan. Als jouw telefoon ook bij jullie thuis aan het Duitse netwerk blijft gekoppeld, dan is het niet ondenkbaar dat je de fair use policy van roam like home overschrijdt. Je zou dan in de telefoon handmatig naar netwerken kunnen zoeken en dan Odido kiezen. Dan zal het toestel niet meer op Duitsland aanmelden. Maar als je 5-6 maanden in de EU op vakantie gaat, dan overschrijft je zeker de FUP. Een lokale simkaart is dan een betere oplossing. Mocht je toch voor het gemak van 1 sim van Odido kiezen, dan betaal je inderdaad de inkoopprijs van Odido aan de buitenlandse providers.  

Je geeft aan dat alleen Odido dit doet, maar dat is niet waar. 

Zie hier de KPN info pagina waarop de FUP en roam like home + de toeslagen worden uitgelegd.

Zie hier de Vodafone pagina waar de FUP en roam like home + de toeslagen worden uitgelegd.


Hallo Eric, ik ben niet blij met je antwoord maar respecteer wel de transparantie zoals het is. Als dit eerder was gelukt was mijn frustratie veel minder geweest. Alsnog bedankt voor het antwoordt


Mijn vrouw en ik hebben beiden ook een  onbeperkt abonnement voor zowel bellen als data. Ook wij overwinteren in Spanje en Portugal en gaan daarnaast ook nog wel een op vakantie. We verbruiken onze limiet van 10 gb in Nederland nooit. Daar betalen we dus feitelijk te veel voor. In het buitenland komen we ook niet over onze limiet. Ook daar betalen we dus feitelijk te veel. En thuis gebruiken we zeer weinig data. Conclusie veel betalen, weinig gebruiken en dan nog gewaarschuwd worden omdat je in het buitenland zit. Ik word er een beetje misselijk van😡😱. Ben Frazer

 


Je kunt voor deze toepassing beter een lokale simkaart aanschaffen. 

Je kunt dan binnen my-odido je huidige unlimited bundel verlagen naar een limited versie. Dat scheelt je kosten.


Door Odido wordt aangegeven dat KPN het ook doet maar dat is niet correct. KPN geeft dat als je aan kunt tonen in Nederland te wonen worden er geen extra kosten doorbelast. Vrienden hebben beide een KPN contract en waren met ons 5,5 maand buiten Nederland zonder extra kosten


Het heeft niets met KPN te maken, dit zijn gewoon de EU roam like home regels die Odido hanteert. Daar mag een andere provider natuurlijk van afwijken, maar nooit in het nadeel van de consument.  


Hey Eric, toch jammer dat het bij Odido dan alleen maar éénrichtings verkeer is. De regel mag gehanteerd worden dus doen we het ook. Over mijn opmerkingen  dat we nooit over de limieten heen gaan hoor ik niets. We gaan toch maar eens kijken bij KPN. Zouden dus meer mensen moeten doen!


Over mijn opmerkingen  dat we nooit over de limieten heen gaan hoor ik niets. 

Dat is natuurlijk niet het geval. Ik schreef in een andere bijdrage aan jou dat Odido abonnementen de mogelijkheden biedt om maandelijks zowel naar boven als naar beneden bij te stellen.

Dus als je nooit aan de limieten komt, dan kun je die limieten zelf verlagen. Dat scheelt jou weer kosten! Tot zover deze gratis besparing tip.


Eric, ik stop met deze flauwekul. Ik geniet momenteel weer heerlijk van een vakantie in het buitenland. De mailtjes van Odido ergeren ons alleen maar. Het lijkt soms wel of ik toestemming moet vragen aan Odido of ik wel naar het buitenland mag gaan! Ik kap hier mee.

Groet Ben Frazer


Ik ga hier toch ook even op reageren.

Ik ben al zolang ik mij heugen kan klant van eerst Ben toen T-mobile en nu Odido. Dus meegegaan in de overgangen.

Maar na al die jaren tevreden geweest te zijn erger ik me nu groen en geel aan jullie.

Ten eerste kan ik bevestigen dat KPN en Vodafone een stuk klantvriendelijker zijn voor hun klanten die langdurig in het buitenland verblijven.

Mijn man Vodafone netjes elke maand zijn normale facturen

Mijn ouders Kpn netjes elke hun normale facturen

Mijn zoon en ik odido facturen waar we eng van worden van €110 euro tot 142 per maand voor 2 abbonementjes van €25,- per maand omdat wij langer verblijven in het buitenland en odido je daar gewoon voor beboet terwijl mijn man en mijn ouders die hier net zolang zijn geen enkele mails of extra kosten krijgen.

Ten tweede is het zo dat zowel de simkaart van mijn zoon alswel mijn simkaart beide tegelijk  het vanuit het niets het ineens niet meer deden toen ook de extra kosten kwamen en het ook niet meer doen dus. We kunnen niet bellen en hebben geen 4g internet meer maar wel de dreigmails blijven ontvangen dat we extra kosten krijgen voor ons te lange verblijf iin het buitenland

Waarbij mijn zoon inderdaad na dat onze beide simkaarten het niet meer deden weer een toeslag kreeg voor extra datagebruik in het buitenland terwijl hij zijn simkaart niet eens gebruiken kan en nu ook ineens ipv een abonnement van €25 per maand er 1 van €57 euro heeft waar nog wat korting afgaat en nu ineens €40,- betaald ipv €25 voor iets wat hij niet eens kan gebruiken.

En nee niet zelf aangepast.

1 ding kan ik odido verzekeren zodra wij kunnen verlengen zijn ze 2 klanten kwijt waarvan er 1 al zeker meer dan 20 jaar een tevreden klant is geweest.

Ik weet niet of het ligt dat t-mobile odido geworden is maar ik ben verre nog van tevreden met jullie.

Ik stap wel over naar de provider van mijn man. 

 


Ik heb al eerder gereageerd op de drijgmails van Odido en de extra kosten die ze berekenen als je 'te' lang in het buitenland zit. Ik zit inmiddels op 10,69 euro in 2 weken tijd aan extra kosten. Mijn vrouw heeft hetzelfde abonnement als dat ik heb en zij heeft nog geen extra kosten opgebouwd terwijl we echt altijd samen in het buitenland zijn! Wij betalen per maand totaal 194,61 euro. 2x telefoon en 1x Odido thuis. We maken nooit ons tegoed op en dan toch dit. Na de vakantie haal ik iig alles weg bij Odido. De medewerkers van Odido proberen alles uit te leggen maar dit is gewoon oplichterij. Groet Ben Frazer

 


Het verschil kan ontstaan dat jij wel data verbruik hebt of een andere verhouding home / roaming dan jouw vrouw. Ik neem aan dat de 196 euro niet alleen de abonnementen zijn maar vooral de aflossing van telefoons. Anders kom je nooit aan zo’n bedrag voor 2 telefoons en 1 x thuis.


Reageer