Skip to main content

Ik ben overgestapt op ben met nummerbehoud deze maand. Nu vond dit nummerbehoud pas plaats op het moment dat ik al in nieuw zeeland was. Daardoor doet de simkaart het nu niet. 

​​Zij geven aan dit niet te kunnen verhelpen tot ik weer terug ben in nl met kerst. Ik heb het nummer echter wel nodig om te kunnen bankieren. 

Kan ik dit probleem oplossen met een esim van odido met nummerbehoud. Kan die worden geactiveerd in het buitenland? 

​​​​

Hallo @Karlijnni 

Voor het activeren van je eSIM heb je eerst weer de oude simkaart nodig tenzij een moderator iets voor je kan doen, staat je klantnummer in je community profiel?

@Waqqas ,

Ik heb de oude simkaart nog wel. Maar dat abonnement (bij kpn) is ondertussen gestopt. Fijn als een moderator zou kunnen helpen. Kun je me vertellen hoe nu verder? Klantnummer staat in mijn profiel. 

Hoi Karlijn, tof dat je in Nieuw Zeeland zit! Het installeren en activeren van een eSIM in het buitenland is wel mogelijk, echter raden we het sterk af! Mochten er problemen voorkomen, dan zit de buitenlandse provider ertussen en kunnen wij dit niet oplossen. Stuur me even een privébericht met je 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN. Dan kijk ik direct mee naar wat ik voor je kan doen! 😄

Hallo, ik heb een soortgelijk probleem. Ik zat bij Simpel en ben toen naar de odido winkel gegaan om mijn nummer over te zetten naar prepaid (via odido) omdat ik 6 maanden op reis ben. Ze adviseerden mij daar om tijdelijk dus prepaid te nemen. Nu kreeg ik zojuist een sms dat mijn nummer zal worden overgezet naar Odido met daarbij de vermelding: “let op, dat kan alleen als je in Nederland bent.” Ik kan mijn nummer echt niet verliezen. Hoe los ik dit op? Jullie collega bij odido adviseerde mij dit en gaf aan dat dit gewoon mogelijk was vanuit midden amerika. Graag hoor ik wat ik nu het beste kan doen. Hetzelfde geldt voor mijn partner. Zij zat al bij jullie (abonnement van oorspronkelijk tele2, nu Odido) en heeft ook op advies Odido prepaid met nummerbehoud genomen. Zij heeft dus hetzelfde probleem. We hebben beiden echt ons nummer nodig voor bank, digid etc.

@Marciano van Odido 

Als je nummer zo belangrijk is en je buiten de EU ook bereikbaar wil zijn voor sms etc. dan is mijn aanbeveling een klein abonnement aan te houden. Je hoeft dan niet elke keer na te denken om de sim actief te houden. Maar belangrijker is dat het aantal netwerken wat je buiten de EU kunt gebruiken met prepaid een stuk kleiner is dan met een abonnement.  Dat heeft te maken met dat er direct geld moet worden afgeschreven van het tegoed wat in Nederland wordt bijgehouden. Bij een abonnement stuurt het roaming netwerk gewoon details van wat jij verbruikt hebt en komt dat later op de factuur.  Er is dan veel minder realtime communicatie nodig tussen roaming en thuisnetwerk en zijn er meer netwerken waar je gebruik van kunt maken.

Hi Eric, dank voor je snelle reactie. Het punt is echter dat we het nummerbehoud al hebben aangevraagd omdat we in de onderstelling waren (op advies van de medewerker van Odido) dat dit de beste optie was. Onze vraagt blijft dus helaas onbeantwoord. Wie zou ons kunnen adviseren/helpen?

Ik adviseer je om buiten de EU een klein abonnement in plaats van een prepaid aan te houden. Maar het is nog iets te verfijnen. Buiten de EU is ook nogal een groot aantal landen.  Kun je wat specifieker zijn in welke landen je gaat reizen?

Hoi @Riwka, ik hoop dat jullie allereerst een goede tijd hebben in het buitenland. Zet beide 06-nummers in je profiel, dan kijk ik graag mee. Het nummer dat er nu in staat **86 is inactief. Meestal gaat nummerbehoud in het buitenland wel goed, maar we kunnen het niet 100% garanderen. We raden altijd aan om in Nederland te zijn op deze datum. Mocht het fout gaan, dan kunnen we niet volledige ondersteuning bieden. Waar zitten jullie precies? En wanneer zijn jullie terug? Een optie is om nummerbehoud uit te stellen tot nadat jullie weer in Nederland zijn. We horen het graag van je! 

Hi @Marciano van Odido,

We zitten nu in Costa Rica. Nummerbehoud bij Odido gaat bij mij in op 19 augustus, dan zitten we in Panama. We hebben ons nummer nodig, ook als we niet terug zijn om bankzaken, overheidszaken etc. te regelen. Waarom is het nodig om in Nederland te zijn bij het activeren van het nummer? Mijn partner heeft u een prive bericht gestuurd omdat haar situatie net anders is. Alvast dank :)

Panama is ook zo'n land waar je beperkt toegang hebt tot mobiele netwerken met een prepaid kaart.

Je kunt met een abonnement op alle netwerken terecht, met prepaid ben je alleen bereikbaar. Die informatie staat duidelijk op de website. Je kunt dus niet bellen of sms versturen.

Met een abonnement zijn er geen bijzonderheden. Vandaar mijn advies om een klein abonnement aan te houden in plaats van prepaid als je naar buiten de EU gaat.

Dag Eric, ik ga er vanuit dat als ik advies inwin bij een Odido winkel dit advies klopt. Als zij mij dus adviseren over te stappen op prepaid omdat dit geen maandelijkse kosten in rekening brengt en dat dit te activeren is in de landen die ik bezoek, dan volg ik dat advies uiteraard gewoon. Nu blijkt dus dat ik verkeerd geïnformeerd ben en zoek ik een oplossing. Het probleem is duidelijk, de oplossing nog niet. 

Zoals de moderator @Marciano van Odido aangeeft, je kunt nummerbehoud annuleren, dan blijft je abonnement gewoon doorlopen. Je kunt dan in de Odido app je bundels verlagen naar het instap niveau.

Ik heb zojuist geprobeerd om mijn nummeraanvraag te annuleren en krijg dan de hele tijd de melding dat er iets is mis gegaan. Hoe kan ik dit nu op een andere manier zo snel mogelijk oplossen?

Hallo @Riwka, geen zorgen. Ik heb zojuist de aanvraag voor Nummerbehoud voor je geannuleerd. Je PrePaid-aansluiting onder het nummer dat eindigt op ***4907 blijft gewoon actief. Je kunt zodra je terugbent in Nederland opnieuw Nummerbehoud bij ons aanvragen. Let er wel op dat je ervoor zorgt bij Simpel dat het nummer wat je wilt overnemen, vrij blijft voor overname en niet komt te vervallen. Dan komt het helemaal goed! 

Hi @Pharwin van Odido, ik heb zojuist via Simpel de aanvraag gecancelled. Gaat dit goed samen? 

Simpel is de latende partij en zal alleen acteren als de ontvangende partij de portering daadwerkelijk uitvoert. Nu dat laatste is geannuleerd loopt dit goed. 

In de winkels werken honderden mensen met allerlei achtergronden. Ze hebben op zich het juiste advies gegeven qua kostenbesparing. Dat prepaid technisch anders werkt dan een abonnement,  en waarom je dus buiten de EU veel minder netwerken kunt gebruiken dan een abonnement is weer een leerpuntje voor al die winkelmedewerkers die meelezen op dit forum.

Reageer