Skip to main content

Goedendag! Ik heb al jaren een 5G abonnement dat binnen de grenzen van Nederland prima functioneert. Zodra ik echter de grens overga, kan ik alleen nog maar gebruik maken van 4G. Ik realiseer me dat de 5G dekking in het buitenland anders is, maar ik ben zeer regelmatig in het buitenland samen met mijn moeder, die ook een Odido abonnement heeft, en haar iPhone schakelt naadloos over op een buitenlands 5G netwerk zodra we de grens over zijn en op dezelfde plek zijn. Het lijkt mij dat ik dan ook 5G zou moeten kunnen ontvangen. 

Hoe kan dit? Want ik zou uiteraard ook graag in het buitenland van 5G gebruik willen maken. Ik maak gebruik van een Google Pixel 6, heb automatische netwerk selectie aanstaan, roaming aanstaan. Zou ik iets van de APN moeten wijzigen? Hier heb ik wel al naar gekeken maar heb ik verder geen verstand van dus ik zou niet weten wat te moeten wijzigen.

Wat misschien nog het vermelden waard is, is dat ik dit probleem op mijn vorige telefoon (Oneplus 5T), waarmee ik destijds overgestapt ben van KPN naar Tele-2 met mijn huidige nummer, ook ervaarde. Enfin, hopelijk kan iemand me hier mee helpen!

Als je in Nederland 5G hebt op je abonnement,  dan heb je dat in het buitenland ook. Verschillen met je moeder is de telefoon en misschien een ander roaming netwerk? Niet met alle buitenlandse netwerken is 5G roaming beschikbaar.  Check dat eerst eens en daarna probeer je jouw sim in telefoon van moeder. Zeer waarschijnlijk heb jij dan ook 5G en zou je eens aan een ander toestel moeten denken.

Misschien heb je dit toestel via grijze import bij een retailer gekocht en is het beperkt in frequenties of zo. De Pixel 6 is niet officieel door Google op deze markt gebracht. 

Misschien heb je dit toestel via grijze import bij een retailer gekocht en is het beperkt in frequenties of zo. De Pixel 6 is niet officieel door Google op deze markt gebracht. 

De Pixel 6 heb ik destijds online bij officiële Google Store in Duitsland gekocht. Ik woon dicht bij de grens en heb in Duitsland vrienden wonen wiens adres ik dan als bezorgadres kan opgeven, dus daar heeft verder geen andere partij tussen gezeten. Als het qua frequenties klopt wat jij zegt, zou ik in Nederland dan niet ook geen 5G moeten hebben?

Ik zal sowieso ook eens proberen om de simkaart in een ander toestel te gebruiken, eens zien wat er dan gebeurt inderdaad. 

Hallo ​@Julds 

En handmatig een andere netwerkprovider kiezen helpt ook niet?

Hoi ​@Waqqas, nee helaas niet. Ben momenteel in het buitenland en heb het nog eens geprobeerd, maar helaas. 

Nu is de toegevoegde waarde bij roaming met 5G natuurlijk beperkt.  Heel snel veel downloaden zou de usecase moeten zijn, maar met de FUP voor roaming kun je dat niet heel veel doen. Bellen met de groene belknop = volte en daar heb je alleen 4G voor nodig.

Nu is de toegevoegde waarde bij roaming met 5G natuurlijk beperkt.  Heel snel veel downloaden zou de usecase moeten zijn, maar met de FUP voor roaming kun je dat niet heel veel doen. Bellen met de groene belknop = volte en daar heb je alleen 4G voor nodig.

Het is niet alleen FUP van Odido van toepassing maar ook van de vreemde providers. Ze mogen in bepaalde situaties of gebieden voor roaming klanten de snelheid van begin aan beperken (b.v. geen 5G) of bij bereiken van bepaalde daglimiet de snelheid beperken om hun eigen klanten minimale snelheden te kunnen waarborgen.

Reageer