Ik lees dat mensen vaak een mobiele databundel krijgen als hun vaste internet eruit ligt. Ik vraag me af: hoe goed werkt dat eigenlijk?
Sind ik bij odido zit heb ik helaas al 2 keer een tijd zonder internet gezeten. Ik heb toen een Simyo databundel geprobeerd als noodvoorziening. Het werkte wel grotendeels, maar niet voor de ATAG thermostaat en homewizzard verbruiksmeters. Dat was overigens erger dan je misschien zou denken, want er waren ook problemen met de warmtepomp, maar die details zal ik besparen.
Het was met een Simyo databundel die deel is van een abonnement, niet unlimited. Ik weet vrij zeker dat het aan de databundel lag, want de 2de keer heb ik de eigen router waar alle apparaten normaal gesproken ook al op zitten direct verbonden met de telefoon via ethernet (via de usb ingang), en dan de verbinding delen ("Ethernet tethering" onder android). Het ligt dus niet aan de WIFI standaard o.i.d. Ook werkt dezelfde setup perfect als de telefoon een WIFI verbinding i.p.v. mobiele data gebruikt voor internettoegang, en die dan op dezelfde manier via ethernet met de eigen router deelt.
Mijn vraag concreet is: zou zoiets wel goed werken met een odido mobiele databundel? Of heeft die ook beperkingen vergelijkbaar met Simyo? M.a.w.: hoe zit het met de net neutraliteit van de mobiele
dataverbindingen? En maakt het type bundel of abonnement nog uit?