Op vakantie deze zomer? Regel je verbinding voordat je gaat.
Je staat op het punt om op zomervakantie te gaan. Lekker vooruitzicht. Dan wil je natuurlijk wel goed voorbereid op reis -en niet ineens zonder verbinding zitten. Snappen we. Daarom hebben we dit topic voor je gemaakt. Zo weet je precies waar je aan toe bent als je in het buitenland je telefoon gebruikt.
Ga je op reis binnen de EU, buiten de EU of misschien zelfs de Noordzee op? Dan gelden er verschillende regels. Kan je gewoon je bundel gebruiken, of heb je een Internet Op Reis-pas nodig? We leggen het je stap voor stap uit.
Alle veelgestelde vragen over bellen, sms’en en internetten in het buitenland hebben we hieronder overzichtelijk voor je op een rij gezet.
Prijzen in het buitenland: zo zit het.
Ga je op reis? Binnen de EU internet, bel en sms je gewoon zoals je dat in Nederland gewend bent. Wel zo fijn. Reis je buiten de EU? Dan betaal je per minuut, sms en MB. Wat je precies betaalt, hangt af van je bestemming.
Voordelig online blijven voor een vaste prijs? Dat kan met Internet Op Reis: onze internetbundel voor het buitenland. Benieuwd naar de tarieven? Je vindt ze in de Odido App. Of vul op deze pagina je mobiele nummer en bestemming in. Dan zie je meteen waar je aan toe bent.
De Internet Op Reis passen per land.
Ben je nog in Nederland? Dan kan je de prijzen voor internet, bellen en sms'en ook opvragen met een sms. Zo gedaan: sms gratis PRIJS <LAND> naar 5545. Bijvoorbeeld PRIJS ZWITSERLAND of PRIJS ARUBA. Krijg je meteen een sms terug met alle informatie.
Heb je een Odido Business abonnement? Kijk dan op onze zakelijke pagina.
Ik ga op reis binnen de EU. Waar moet ik op letten?
Reis je binnen de EU? Dan internet, bel en sms je gewoon uit je bundel.
Goed om te weten: niet alle landen in Europa horen bij de EU. En andersom zijn er ook landen buiten de EU waar je je bundel gewoon kan gebruiken, zoals het Verenigd Koninkrijk.
Benieuwd in welke landen je je abonnement gebruikt zoals thuis? We hebben ze voor je op een rij gezet.
Deze landen vallen binnen je bundel.
- België
- Bulgarije
- Canarische Eilanden
- El Hierro/Ferro, Fuerteventura, Gran Canaria, La Gomera, Lanzarote, La Palma en Tenerife
- Cyprus (Griekse deel)
- Denemarken
- Duitsland
- Estland
- Faeröer Eilanden
- Finland
- Frankrijk
- Inclusief Martinique, Réunion, Mayotte, Frans-Guyana, Guadeloupe en Saint-Martin
- Griekenland
- Hongarije
- Ierland
- IJsland
- Italië
- Kroatië
- Letland
- Liechtenstein
- Litouwen
- Luxemburg
- Malta
- Moldavië
- Noordzee (Tampnet)
- Noorwegen
- Oekraïne
- Oostenrijk
- Polen
- Portugal
- Inclusief Madeira en de Azoren
- Roemenië
- San Marino
- Slovenië
- Slowakije
- Spanje
- Inclusief Gibraltar
- Tsjechië
- Vaticaanstad
- Verenigd Koninkrijk
- Inclusief Jersey, Guernsey en Isle of Man
- Zweden
Mijn bundel is op. Wat nu?
Dan betaal je dezelfde buiten-de-bundelprijs als thuis. Deze vind je op onze tarievenpagina.
Heb je meer internet nodig? In Mijn Odido of de Odido App zet je makkelijk een GB-aanvuller aan.
Bellen naar het buitenland. Hoe zit dat?
Bel je vanuit Nederland naar een EU-nummer? Dan valt dat meestal buiten je bundel. Daar betaal je dus apart voor.
Ik heb geen verbinding in het buitenland. Wat nu?
Natuurlijk ben je ook graag in het buitenland bereikbaar. Hier een aantal handige tips:
- Herstart je telefoon zodra je in het buitenland aankomt. Je telefoon maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk daar.
- Zet roaming aan. Controleer of roaming of data roaming aanstaat op je telefoon. Zonder dit werkt het mobiele netwerk niet.
- Zet de automatische netwerkselectie uit en kies handmatig een ander netwerk
- Controleer je bundel. In Mijn Odido zie je of je nog genoeg MB’s en belminuten over hebt.
Om een aantal zaken uit te sluiten, wil ik je vragen om nog wat dingen te checken op je telefoon:
Controleer of de software van je toestel up-to-date is.
Reset de netwerkinstellingen van je telefoon.
*Android: Instellingen > Algemeen beheer > Resetten > Netwerkinstellingen resetten.
*iPhone: Instellingen > Algemeen > Zet over of stel [apparaat] opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
(Houd er rekening mee dat je verbonden apparaten daarna opnieuw moet verbinden.)
Check of de APN-naam goed staat ingesteld. Hier moet internet.mobiel staan. Staat er iets anders? Pas dit dan handmatig aan via de instellingen van je toestel.
Werken de tips niet? Plaats je simkaart in een andere telefoon om te zien of het probleem bij je simkaart of je toestel ligt. Ligt het aan je simkaart? Dan heb je wellicht een blokkade op roaming. Neem dan contact met ons op.
Ik ga op reis buiten de EU. Waar moet ik op letten?
Buiten de EU betaal je per minuut, sms en MB. Liever online blijven voor een vaste prijs? Kies dan voor Internet Op Reis: onze internetbundel voor het buitenland. Je koopt ’m makkelijk op je bestemming. Gewoon via sms, in Mijn Odido of in de Odido App. Extra handig: de XL-pas kan je al vóór vertrek kopen. Zo ben je meteen online zodra je aankomt.
Internet Op Reis in het kort.
- Je koopt een pas voor een vaste periode en een vast bedrag. Zo weet je precies waar je aan toe bent en voorkom je verrassingen.
- Je verbruik volg je gewoon in de Odido App. Heb je 80% bereikt? Dan krijg je een sms. Is je bundel op? Dan laten we dat ook meteen weten.
- Is je pas op? Geen probleem. Je koopt eenvoudig een nieuwe in Mijn Odido, in de Odido App of via sms.
Hoe voorkom ik blokkades in het buitenland?
Heb je geen verbinding in het buitenland? Dan kan dat verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is een betalingsregeling. In dat geval wordt roaming automatisch geblokkeerd.
Geen zorgen: gewoon even contact met ons opnemen, dan heffen we de blokkade meteen op.
Goed om te weten. Je behoudt wel de volgende blokkades. Deze worden niet automatisch opgeheven. Mocht de betalingsregeling voldaan zijn, dan kan je opnieuw contact met ons opnemen om ze te laten verwijderen:
- RIP - Blokkade voor 0906-0909 service nummers
- RIP - Blokkade Internationale gesprekken - service nummers
- Aankopen bij derde partijen - Blokkade voor betaalde content diensten
- Aankopen bij derde partijen - Blokkade app store aankopen via Odido factuur
- Aankopen bij derde partijen - Blokkade online betalingen derde partijen via Odido factuur
Andere redenen dat je een blokkade hebt op roaming kunnen zijn:
- Je bent een nieuwe klant en je abonnement is korter dan 3 maanden actief. Neem contact met ons op. We controleren dit en kunnen de blokkade voor je opheffen.
- Je hebt op eigen verzoek een blokkade laten plaatsen. Check Mijn Odido om deze op te heffen of neem contact met ons op.
Ook goed om te weten.
Mijn simkaart is kwijt of gestolen. Kan ik een nieuwe krijgen?
Ben je je simkaart kwijtgeraakt of is deze gestolen in het buitenland? Dat is natuurlijk superonhandig. Goed om te weten: we sturen nieuwe simkaarten alleen naar je adres in Nederland. Let in het buitenland dus extra goed op je telefoon en simkaart.
Een nieuwe simkaart aanvragen doe je via Mijn Odido of via onze klantenservice.
Het activeren van een nieuwe simkaart kan in een Odido Shop of in Mijn Odido via iDIN. Met iDIN controleren we via je bank of de gegevens van je betaalrekening overeenkomen met die van je Odido-abonnement. Zo weten we zeker dat jij het bent. Meer weten? Lees dan hier hoe iDIN werkt.
Liever een eSIM?
Een eSIM aanvragen is altijd gratis. Check wel eerst even of je telefoon geschikt is voor eSIM.
Heb je toegang tot Mijn Odido en kun je nog een verificatiecode ontvangen op je oude simkaart? Dan kun je zelf via de Mijn Odido app een eSIM aanvragen en die daarna in Mijn Odido activeren.
Heb je geen toegang meer tot Mijn Odido en kun je geen verificatiecode meer ontvangen op je oude simkaart? Dan kun je eenmalig inloggen via iDIN om je eSIM te activeren.
Wat kost een nieuwe simkaart?
Het bestellen van een simkaart via de klantenservice kost € 10. Bestel je de simkaart via Mijn Odido? Dan kost dit € 5,09.
Ik heb nummerbehoud aangevraagd en op de dag van nummerportering ben ik in het buitenland. Wat nu?
Om nummerbehoud succesvol te laten verlopen, moet de Odido simkaart in Nederland zijn op de datum van overzetten. Neem contact met ons op om de datum aan te passen naar een datum wanneer je weer in Nederland bent.
Kan ik voicemail gebruiken in het buitenland?
Eerste gebruik.
De voicemail kan niet voor de eerste keer ingesteld worden in het buitenland; om de voicemail te activeren moet het toestel verbonden zijn met het Nederlandse netwerk.
Wachtwoord (pincode).
Voor het beluisteren van de voicemail in het buitenland heb je een wachtwoord nodig. Dit wachtwoord heb je zelf ingesteld tijdens het eerste gebruik van de voicemail.
Wachtwoord vergeten? Je kan 'm gewoon vanuit het buitenland aanvragen door # te toetsen in het keuzemenu van je voicemail. Het wachtwoord wordt dan direct per sms naar je mobiele nummer verstuurd.
Beluisteren.
Vanuit het buitenland is de voicemail te bereiken op +31(0) 6 2400 1233 of 1233 via je toestel.
Kosten.
Als er een voicemail wordt ingesproken, worden er afhankelijk van bestemming wel of geen kosten in rekening gebracht.
- Binnen de EU: Er worden geen kosten in rekening gebracht als de voicemail wordt ingesproken, je betaalt wél voor het afluisteren van de voicemail. In eerste instantie gaan de kosten uit de belbundel, als je een belbundel hebt.
- Buiten de EU: Er worden kosten in rekening gebracht als de voicemail wordt ingesproken en ook voor het afluisteren van de voicemail. Hiervoor gelden de beltarieven van het land waar je op dat moment bent. Check de website voor de tarieven per land. Zo zit het met internet, bellen en sms'en in het buitenland | Odido
Relevante topics