Skip to main content
Beantwoord

Hoe kom ik van de 2100MHz band af...

• is een Top Poster
  • 17 reacties

Ik heb een trage snelheid omdat mijn telefoon altijd op de 2100 band gaat terwijl er meerdere beschikbaar zijn.
Ik ben op zoek naar een oplossing.

Toestel: Samsung galaxy S20 (4G only dus geen 5G).

Ik zit op 500 meter van een mast.
De mast ondersteunt 800/900/1800/2100 Mhz.

Mijn telefoon kiest voor alleen 2100, zelfs als de verbinding bizar slecht is. De snelheid is ook erg matig.
Ga ik naar een plek aan de achterkant van mijn woning waar 2100 het niet meer redt, dan krijg ik ineens 4G+ op 900 en 1800 en haal ik hele mooie snelheden.

Ik wil dus dat de 2100 bij mij pas gebruikt wordt als de verbinding echt goed is. Of liever zelfs helemaal niet. Want buiten haal ik op 2100 weliswaar betere snelheden, maar op een ongunstige plek met 900+1800 haal ik 3x zo hoge snelheid.

Ik heb rondgezocht en blijkbaar kan een provider communiceren dat 2100 preferred is.
Ik kan op mijn S20 hier niks aan tweaken. De oplossing die ik had gevonden, installatie van Samsung Band Selector, helpt niet omdat Samsung dit in 2022 al geblokkeerd heeft.

Ik dacht eerst dat het aan telefoon (Poco X3) of oude SIM (Tele2) lag. Maar beide vervangen (S20 resp nieuw unlimited 400mbit abo). Probleem blijft.

Als ik op de telefoon niks kan doen (zonder te rooten) , kan ik dan nog iets aan mijn profiel bij Odido laten aanpassen? Zodat hij wel altijd de lagere frequentie banden erbij pakt, of alleen die pakt. 2100 only heb ik echt last van.

Beste antwoord door eric

De beperking van snelheden zit niet in de beperking van de te gebruiken frequentie banden in de radio. De beperking van snelheid zit in de PGW's die d.m.v. een policy server de bandbreedte voor een subscriber afhandeld. Zo kan ook bij roaming de bandbreedte worden ingesteld, de data komt van de radiomasten in het buitenland naar de PGW in Nederland.  Er wordt ook geen banden selectie opgedrongen naar een roaming netwerk.

Bekijk origineel

4 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8982 reacties
  • 11 april 2025

Ze gaan niet het netwerk aanpassen omdat er op een plek een telefoon het niet doet. Een X3 of S20 zijn natuurlijk best een oude toestellen maar ik vond hier nog iets waarmee je carrier aggregatie kan aanzetten op je S20.

Mocht dat toch aanstaan, dan is dee theorie is dan dat jouw toestel als het de 2100 Mhz gebruikt geen andere band kan combineren. De nieuwere toestellen hebben de mogelijkheid om verschillende sets van banden te gebruiken. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 11 april 2025

De s20 kan zelfs 7 banden aggregeren.

Zoals ik al schreef gebeurt dit bij lagere frequenties ook. Heel af en toe zelfs inclusief de 2100. Dus aan ondersteuning door het toestel ligt het niet.

Maar blijkbaar is er een instelling die mij graag op de 2100 houdt en me er pas aflaat als de verbinding helemaal weg is ipv enkel "barslecht”.

En ze hoeven niet het netwerk aan te passen. Dat doen ze ook niet voor mensen die abonnementen met verschillende snelheden hebben. Dan is er blijkbaar iets in het profiel van de gebruiker in te stellen. Kan me maar zo voorstellen dat aggregatieconfiguraties ook instelbaar zijn.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 17 reacties
  • 14 april 2025
eric schreef:

Ze gaan niet het netwerk aanpassen omdat er op een plek een telefoon het niet doet. Een X3 of S20 zijn natuurlijk best een oude toestellen maar ik vond hier nog iets waarmee je carrier aggregatie kan aanzetten op je S20.

Mocht dat toch aanstaan, dan is dee theorie is dan dat jouw toestel als het de 2100 Mhz gebruikt geen andere band kan combineren. De nieuwere toestellen hebben de mogelijkheid om verschillende sets van banden te gebruiken. 

Dank voor het meedenken!

Die truc werkt helaas niet (meer?). De toegang tot deze instellingen werd ook gebruikt door andere "samsung band tools” maar die doen het allemaal niet meer omdat Samsung de toegang dicht heeft gezet.

Overigens heb ik wel gewoon CA.

Deze doet het ook gewoon, mits de PRIMAIRE verbinding maar niet 2100 is.

Dus als ik op 800/900/1800/2400 verbinding heb dan pakt hij er bij dataverkeer wél gewoon andere banden bij (CA staat in *#0011# ook “Activated”).
En de 2100 wordt dan wél gewoon meegenomen bij CA!

Het probleem is dus echt dat ik gedwongen wordt op 2100 als primaire verbinding, en dat er dan geen CA is en de verbinding ook echt ruk is (vele time outs).

Aangezien een gebruiker een profiel krijgt (bv om abo verschillende snelheden te ondersteunen) hoeft het netwerk ook helemaal niet speciaal voor mij worden aangepast.

De vraag is alleen hoe ik dat voor elkaar krijg bij Odido.

De vraag staat wat mij betreft dus nog open.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8982 reacties
  • Antwoord
  • 14 april 2025

De beperking van snelheden zit niet in de beperking van de te gebruiken frequentie banden in de radio. De beperking van snelheid zit in de PGW's die d.m.v. een policy server de bandbreedte voor een subscriber afhandeld. Zo kan ook bij roaming de bandbreedte worden ingesteld, de data komt van de radiomasten in het buitenland naar de PGW in Nederland.  Er wordt ook geen banden selectie opgedrongen naar een roaming netwerk.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen