Skip to main content
Help! 3G, H, H+, E, 4G, wat betekent dat allemaal?
verklaard een hoop... behalve het feit waar de "E" dan nog voor staat. kneem aan dat G=goed H=Heel erg en E extreem goed? en 4g is natuurlijk gewoon perfect. 😃

[Update: Er is nu ook 5G bij T-Mobile! Zie dit topic voor meer informatie.]

Ik zie op het forum de laatste tijd regelmatig berichten voorbijkomen waarin jullie bijvoorbeeld aangeven dat je geen 3G hebt, omdat je H of H+ in je scherm ziet staan. Laten we dat misverstand gelijk even de wereld uit helpen: H is 3.5G en H+ is 3,75G, dus sneller dan 3G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller! 😉
Ik kan me voorstellen dat al die benamingen best verwarrend zijn en wil graag een en ander voor jullie verduidelijken in dit topic.

Waarom zie ik opeens H+ of E in mijn scherm, terwijl ik dat voorheen nooit had?
Zoals je wellicht weet is T-Mobile bezig met het grootschalige netwerkprogramma Samen Meer Bereiken, waarin het complete netwerk onder handen wordt genomen. Niet alleen wordt 4G toegevoegd, maar eerst worden het 2G en 3G netwerk compleet vernieuwd. Hierdoor kan T-Mobile de laatste technieken op het netwerk activeren zodat je verbinding op 2G en 3G ook sneller wordt.

Fijn dat het netwerk sneller wordt, maar hoe zie ik dat dan terug?
Op het 2G netwerk zal EDGE worden geactiveerd, op het 3G netwerk zal HSPA+ worden geactiveerd en ten slotte wordt het 4G netwerk geactiveerd. Hieronder alles overzichtelijk op een rijtje met de bijbehorende maximale snelheden.
 

82b32721-2d73-4907-b749-e1b4ea94ba91.png

 


Dit zijn maximale theoretische snelheden die alleen in optimale omstandigheden kunnen worden gehaald. De praktische snelheid ligt vaak lager.

Let op: de manier waarop je dit terug zult zien in het display van je toestel verschilt per fabrikant. Zo zullen de meeste fabrikanten de term 4G gebruiken, maar dat klopt eigenlijk niet helemaal. In sommige gevallen zie je LTE in beeld, dat is de technisch correcte benaming. Verder heeft dit geen invloed op je netwerkervaring: je zit gewoon op hetzelfde 4G netwerk.
Voor 3G dezelfde kanttekening: de meeste fabrikanten zullen H+ in het scherm tonen bij het nieuwe netwerk, maar op de iPhone bijvoorbeeld blijf je gewoon 3G in het scherm zien. Apple maakt geen onderscheid tussen 3G, H en H+ in de benaming, maar je zult uiteraard wel gebruik maken van het H+ netwerk. Klinkt tegenstrijdig, maar dit is puur een manier van netwerkindicatie die Apple aanhoudt.

En hoe zit het met mijn bereik, wordt dat ook beter?
Jazeker! Een mobiel netwerk werkt met frequenties. Hoe lager de frequentie, hoe beter het bereik, maar hoe lager de maximale snelheid die kan worden behaald. 2G wordt nu grotendeels op de 900MHz band uitgezonden en 3G op de 2100MHz band. Na de netwerk-upgrade op jouw locatie zal T-Mobile 3G op 900Mhz uit gaan zenden, dus wordt je bereik op 3G (grotendeels) gelijk aan dat van 2G. 4G zal worden uitgezonden op 1800MHz om zo hogere snelheden mogelijk te maken. Dit zal betekenen dat je dekking binnenshuis misschien niet altijd optimaal zal zijn met 4G, maar in ieder geval beter dan nu met 3G het geval is. Binnenshuis zul je dan wel bijna altijd 3G hebben. Omdat ik zo van plaatjes houd, hier even een illustratie:

 

 

 

3e7ead1e-f7cd-4024-bd56-8bf182bc95d3.jpg

 


Blijft mijn belkwaliteit hetzelfde na de upgrade?
4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (voor nu) alleen kunt internetten op het netwerk en voor bellen zal je toestel terugschakelen naar 2G of 3G. Er is wel één groot voordeel: op 3G heeft T-Mobile in de omgebouwde gebieden HD Voice aan staan. Dit betekent dat je een sterk verbeterde geluidskwaliteit zult ervaren! Let hierbij op het volgende:

 

 

 

  • HD Voice werkt alleen bij T-Mobile klanten onderling, niet als je naar KPN of Vodafone klanten belt;
  • HD Voice wordt niet op alle toestellen ondersteund. Op deze pagina vind je een overzicht met veel toestellen die HD Voice ondersteunen, maar het kan zijn dat jouw toestel hier niet tussen staat terwijl het wel HD Voice ondersteunt. In dat geval geldt dat je het vanzelf ervaart als jouw toestel het ondersteunt 🙂

Het netwerk heeft na de upgrade enkele weken nodig om zich te optimaliseren. In die periode kun je prolemen ervaren met het opzetten van gesprekken of het gebruiken van je mobiele internetverbinding. Heb je na een lange periode (bijv. langer dan een maand) nog steeds problemen? Schroom dan niet om dat via de Dekkingskaart door te geven.

Ziet er goed uit! Wanneer ben ik aan de beurt?
Op de 4G pagina van T-Mobile kun je je postcode invoeren om te checken wanneer 4G in jouw woonplaats beschikbaar is. Als 4G beschikbaar is dan zullen ook de bovenstaande werkzaamheden (de upgrade van 2G en 3G) grotendeels afgerond zijn in jouw woonplaats en zul je dus ook op die netwerken een betere mobiele verbinding ervaren.

Ik hoop dat ik een en ander zo heb kunnen verduidelijken en dat jullie, net als ik, niet kunnen wachten tot het netwerk geüpgraded is.
Mocht er iets ontbreken of niet kloppen, laat het dan vooral weten! 😉

 


@storm91



Neej.. :p



G staat voor: GPRS betekent: General Packet Radio Service.

E staat voor: EDGE betekent: Enhanced Data rates for Gsm Evolution

3G staat voor: WCDMA betekent: Wideband Code Division Multiple Access.

H staat voor: HSDPA betekent: High Speed Download Packet Access. 

H+ staat voor: HSPA+ of HSPAP betekent: High Speed Packet Access

4G staat voor: LTE betekent: Long Term Evolution. 



Nu nog 5G, die laat zich nog wel even wachten.. :p
ah ok. vandaar... want als ik thuis zit zie ik vaak de E staan. zou dit kunnen komen doordat er een zendmast verdwenen is? aangezien ik hier een tijdje geleden een melding heb gemaakt over het bereik thuis, en kreeg toen dat te horen.... verder zie ik meestal wel een H staan. (en natuurlijk dat ik in huis zit, maar meestal wel dicht bij het raam)



kzie het trouwens nu pas op het plaatje... was wat moeilijk te lezen, dus per ongeluk overheen gekeken. mijn excuses!



edit 17:21

5G? pff, als we aan de 5G zitten is 6G alweer onderweg... of wat voor benoeming het dan ook maar krijgt
@storm91

De plaatjes zijn door het uploaden hier wel erg klein geworden inderdaad. Ga ik aanpassen! 🙂
Hoi Dennis,



Kun je mij vertellen of de gesprekskwaliteit ook naar (minimaal) het 'oude' niveau gaat met het nieuwe netwerk?

Het gaat in dit forum steeds over de internetverbinding (E, 3G, 4G, etc), maar ik heb (sinds de werkzaamheden aan het netwerk) vooral een probleem met bellen. 



Ik kan sinds 6 juni jl. niet bellen en gebeld worden in huis. Van de ene op de andere dag... Tot deze datum had ik 5 streepjes bereik, daarna 1 of geen streepje.

In het begin ook geen 3G en E, momenteel ontvang ik vooral E en soms 3G. EDGE is onbruikbaar traag, 3G werkt naar behoren (maar zie ik dus zelden op mijn telefoon).



Hier heb ik eind juni een melding van gemaakt en ik ben teruggebeld met de uitleg dat er aan het netwerk gewerkt werd. Mij is destijds verteld dat het 3 maanden zou duren, helaas duurt het inmiddels alweer ruim 4 maanden.

Ik ben bereid om tot 18 november a.s. te wachten, tot het netwerk beschikbaar komt. Maar ik ben ondertussen wel benieuwd of het nut heeft om hierop te wachten, en of de gesprekskwaliteit dan ook weer verbeterd?



Wat kun je vertellen over telefonisch bereik?



Met vriendelijke groet,



Simone
@Simone.

Goedemorgen, van harte welkom op het T-Mobile Forum! :)



Goed dat je dit punt even aankaart. Ik zal de beginpost ook even aanpassen met deze info.

4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (nog) niet kunt bellen over 4G, daarvoor schakelt je toestel terug naar 2G of 3G. De belkwaliteit zou dus hetzelfde moeten blijven na het onderhoud.

Wel heeft het netwerk even nodig om zich te "fine-tunen" na het onderhoud. Volgens de website duurt dit een aantal weken, dus het lijkt me stug dat je een aantal maanden problemen kan houden met het netwerk.



Mijn vermoeden is dan ook dat jouw toestel of simkaart niet helemaal lekker werkt met het nieuwe netwerk. Ervaar je op andere plaatsen ook een verminderd bereik? Zou je je simkaart in een ander toestel willen testen en kijken of je daarmee ook niet kunt bellen in huis? 



Ik hoor het graag! 🙂
@ DennisAmeling



Erg duidelijk en overzichtelijk topic Dennis, ik denk dat veel klanten hier wat aan zullen hebben! 🙂
Het valt me op dat als op mijn LG 3G staat, internet niet werkt maar hij een paar seconden later in H verandert en dan werkt het wel. Is dat normaal?
@ColonelChocomel

Dat is normaal inderdaad. Als je internet gaat gebruiken, heeft je toestel even nodig om van 3G naar H over te schakelen. Je gaat dan gebruik maken van snel mobiel internet. Met 4G hoeft je telefoon niet eerst meer over te schakelen en kun je direct gebruik maken van mobiel internet. 🙂
Oke. Bedankt voor je reactie.
@DennisAmeling: erg mooi en duidelijk overzicht! Thanks voor het maken, maakt het een stuk duidelijker allemaal 😃
waar nu 4G is. Daar is nu toch ook H+??? want mijn moeder moet naar rotterdam waar ze 4G hebben maar zij heeft geen 4G toestel maar werkt H+ wel? want mijn moeder heeft S3
Waarom begint T-Mobile met LTE ipv LTE-A, wat als grote voordelen heeft ondersteuning voor meer clients, hogere bandwidth efficiëntie en ook een veel hogere maximale performance?



Is het straks niet een dubbele investering om te upgraden van LTE naar LTE Advanced? of kan de huidige LTE aparatuur ook met LTE A overweg???
@harmentiem 



Ik had op de A12 tussen Utrecht en Gouda H+. 

En tussen Gouda en Rotterdam ook. 



Maar ertussen is nog geen 4G geactiveerd. 



In Rotterdam hebben ze H+ en 4G al geactiveerd. 
@ManticoreNL



Omdat er maar een toestel is met LTE-A capaciteit buiten Azie.



Hoe groot schap je de kans dat alle Apple gebruikers het gaan accepteren als alleen de Samsung Galaxy Note 3 gebruik kan maken van de snelheid? Precies.... Zodra Apple gaat komen met Cat4 chips komt LTE-A ook wel.

Irritant genoeg, want mijn telefoon voelt als een Vehron op de NL snelweg.. Alle hardware maar niet de infrastructuur.



En het is het zelfde principe als met Televisies.

Toen HD-Ready kwam (720P) was de hardware voor 4K er allang. Maar ze nemen de stappen ertussenin eerst, anders lopen ze inkomsten most. Immers, mensen die in 3 jaar tijd 3x een nieuw toestel moeten kopen om mee te kunnen gaan brengen meer geld op dan mensen die in die 3 jaar maar een toestel kopen.



@harmentiem H+ werkt gewoon op de S3. En in Rotterdam en Gouda werkt H+ inderdaad. 🙂 Tussen de twee steden in niet, in de trein heb ik op een punt alleen nog maar G.
@ShadowLea 



Tussen het traject vanaf A28 Zeist t/ m A20 Rotterdam had ik H+. 

Was erg stabiel. Het rare eraan vond ik was dat H+ in Rotterdam en Utrecht zo werkt: van 3G naar H naar H+. 

En ertussen bij Gouda gaat het zo: 3G naar H+. Het laatste werkt (nog) sneller. Op de snelweg had ik minimaal 3 streepjes. 

Ik checkte het via Sensorly en zag dat de masten meer bereik geven, dan de vorige. 🙂
Ik sluit me helemaal aan bij WillemE! wat een handig en begrijpelijk topic.

Dennis bedankt!
@leroy98ecker Lucky you. Op het spoor is het een heel ander verhaal... 😞
jammer ;p  had gehoopt dat wij hier ook al snel h+ kregen maar niet dus 😢
@Simone.

Goedemorgen, van harte welkom op het T-Mobile Forum! :)



Goed dat je dit punt even aankaart. Ik zal de beginpost ook even aanpassen met deze info.

4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (nog) niet kunt bellen over 4G, daarvoor schakelt je toestel terug naar 2G of 3G. De belkwaliteit zou dus hetzelfde moeten blijven na het onderhoud.

Wel heeft het netwerk even nodig om zich te "fine-tunen" na het onderhoud. Volgens de website duurt dit een aantal weken, dus het lijkt me stug dat je een aantal maanden problemen kan houden met het netwerk.



Mijn vermoeden is dan ook dat jouw toestel of simkaart niet helemaal lekker werkt met het nieuwe netwerk. Ervaar je op andere plaatsen ook een verminderd bereik? Zou je je simkaart in een ander toestel willen testen en kijken of je daarmee ook niet kunt bellen in huis? 



Ik hoor het graag! :)





Hoi Dennis,



Hartelijk dank voor je verfrissend duidelijke antwoorden en toelichtingen. Zoals te verwachten viel is er inderdaad nog niets verbeterd qua telefonisch bereik na 18 november j.l. Precies zoals je hierboven uitlegt.



Ik heb helaas zelf geen ander toestel (dan een iPhone) om mijn nano simkaart in te testen, maar ik heb wel een 'onderzoekje' gedaan onder verschillende personen die bij ons thuis komen:



GEEN BEREIK

iPhone 5 i.c.m. een T-Mobile abonnement,

iPhone 5s i.c.m. een T-Mobile abonnement,

iPhone 4 i.c.m. een T-Mobile abonnement,

Nokia i.c.m. een T-Mobile abonnement,

Nokia i.c.m. een T-Mobile prepaidkaart.



WEL BEREIK

iPhone 5s i.c.m. een Vodafone abonnement,

Samsung Galaxy i.c.m. een Hema prepaidkaart.



In huis heb ik wel bereik op zolder (3e verdieping), dus mijn noodtelefoontjes kan ik daar plegen.

Op begane, 1e en 2e verdieping heb ik geen bereik.

In de buurt (postcode 1015) heb ik redelijk bereik, maar niet zo krachtig als voorheen.



Ik vind het best vervelend dat onze bezoekers bij ons thuis niet kunnen bellen. Ook onze oppas niet, als we een avondje uit zijn. We gaan dus nu alleen nog naar restaurants met wifi, zodat ze ons via whattsapp kan bereiken. Maar goed, dit alleen even ter illustratie van het ongemak, daar wil ik je niet teveel mee lastig vallen.



Er spelen eigenlijk een paar vragen in mijn hoofd, waarop jij me hopelijk antwoord kunt geven:

1. Is er een oplossing mogelijk voor mijn probleem? Zoja, welke en wat moet ik daarvoor doen?

2. Als het niet opgelost kan worden, is er dan een mogelijkheid om onder mijn contract uit te komen, want ik voel me redelijk gedupeerd en dan wil ik op zoek naar een provider die mij wel dekking in huis kan bieden.



Met vriendelijke groet,



Simone
@Simone.

Bedankt voor je duidelijke beschrijving! 🙂 Waarschijnlijk had je dit zelf ook al geconcludeerd, maar het probleem is dat de dekking van T-Mobile op jouw woonadres niet toereikend is. Klanten van andere providers hebben blijkbaar een betere dekking.



Er is een oplossing voor je probleem, namelijk dat T-Mobile een extra mast bij jou in de buurt plaatst. 😉 Wellicht staat dit al op de planning en zul je in de nabije toekomst een betere dekking ervaren. Hoe je hier achter kunt komen is door de Dekkingskaart in te vullen met jouw adres, waarna je binnen 10 werkdagen wordt teruggebeld door een netwerkspecialist. Als uit het onderzoek blijkt dat de dekking inderdaad niet toereikend is, krijg je twee opties: voor een bepaalde periode 20% korting op je abonnement of je contract laten ontbinden.



Wil je hier laten weten wat de uitkomst is? Succes!
@Simone.

Bedankt voor je duidelijke beschrijving! 🙂 Waarschijnlijk had je dit zelf ook al geconcludeerd, maar het probleem is dat de dekking van T-Mobile op jouw woonadres niet toereikend is. Klanten van andere providers hebben blijkbaar een betere dekking.



Er is een oplossing voor je probleem, namelijk dat T-Mobile een extra mast bij jou in de buurt plaatst. 😉 Wellicht staat dit al op de planning en zul je in de nabije toekomst een betere dekking ervaren. Hoe je hier achter kunt komen is door de Dekkingskaart in te vullen met jouw adres, waarna je binnen 10 werkdagen wordt teruggebeld door een netwerkspecialist. Als uit het onderzoek blijkt dat de dekking inderdaad niet toereikend is, krijg je twee opties: voor een bepaalde periode 20% korting op je abonnement of je contract laten ontbinden.



Wil je hier laten weten wat de uitkomst is? Succes!





Beste Dennis,



Dat is balen. Ik ben op zich al jaren heel tevreden met T-Mobile, maar afgelopen 4 maanden zonder dekking zitten, en met het vooruitzicht van nog een paar maanden, staat me wel tegen. Ik krijg ook al 4 maanden 20% korting, maar dat schiet eigenlijk niets op, want daar kan ik nog steeds niet mee bellen... :(



Dus ik ga zeer waarschijnlijk op dit moment voor de optie om mijn contract te laten ontbinden op grond van de niet toereikende dekking. Dan kijk ik over 1-2 jaar maar weer of een abonnenemt bij T-Mobile interessant is.



Hartelijk dank voor je informatie!



Met vriendelijke groet,



Simone
Hi all,



Ik had het topic al een keer gelezen en ben er zelf toen veel wijzer van gekomen. Maar nu ben ik hier toch terug omdat het helaas niet allemaal is blijven hangen. Thanks Dennis, super topic! Ik kijk al uit naar de volgende.
Raar dat als er veel klachten zijn over x, ze met y komen, als dan daar weer klachten over komen dan komt z,.. enz...

3G is nog lang niet overal goed en gegarandeerd maar al wel wordt 4G uitgerold,... spijtig maaaaaar, je 3G gaat straks echt verbeteren.... tot die tijd blijf je dus met minder voor hetzelfde geld zitten... als straks 4G er is en daar komen weer problemen van slechte plekken dan is dat spijtig,...maaaaaaaaaar dat wordt met 5G allemaal opgelost....



Hoeveel G is er nog nodig om eens een stabiel dekkend netwerk te krijgen, dan hebben we al die G's niet nodig....



Of voer betalen naar ontvangst in, zit je in een minder gebied, dan betaal je minder......

Reageer